
Het kabinet heeft een besluit genomen. Een opmerkelijke maatregel, want dat betekent dus geen EV subsidie voor 2021.
Het leek zo’n goed idee. Althans, zoals het kabinet het had bedacht. Een jaarlijks potje reserveren voor subsidie op elektrische auto’s. 4.000 euro voor sommige nieuwe elektrische auto’s en maximaal 2.000 euro voor elektrische occasions. Dat potje voor nieuwe EV’s was in enkele dagen voor dit jaar op. Aanvragen werden naar het volgende jaar verschoven.
Het nadeel is dat het potje voor 2021 al werd aangesproken, terwijl het jaar nog niet eens was begonnen. Sterker nog, de aanvragen liepen zo erg uit de hand dat de pot al begon op te raken voor het jaar zelfs begonnen was. Reden voor staatssecretaris Stientje van Veldhoven om eens goed te kijken naar het beleid. Vandaag is daar een beslissing uit voortgekomen.
Aanvraag subsidie stopt
Vanaf 30 oktober is het niet meer mogelijk om subsidie aan te vragen voor een nieuwe EV uit een volgend kalenderjaar. Per 1 november is het alleen nog mogelijk om subsidie aan te vragen voor auto’s waarbij de koop- of leaseovereenkomst in dit kalenderjaar is afgesloten. Daardoor kan niet langer beroep worden gedaan op de doorschuifregeling die nu van kracht is. De doorschuifregeling heeft ervoor gezorgd dat het potje voor 2021 al nagenoeg leeg is. Naar verwachting is de pot voor 2021 op 4 januari op.
Geen EV subsidie in 2021
In de praktijk betekent dit feitelijk dat particulieren pas in 2022 weer in aanmerking komen voor subsidie op een nieuwe EV. De BOVAG is fel tegen deze beslissing, omdat 2022 wordt gezien als een jaar waarin veel betaalbare elektrische auto’s op de markt komen. Die 4.000 euro subsidie had een mooi steuntje in de rug geweest.
We weten dat het EV-potje voor 2021 eind dit jaar al leeg is. Dus voor 2021 is er geen EV-subsidie beschikbaar. Dit jojo-beleid is funest voor het consumentenvertrouwen. We zouden in de showroom auto’s moeten verkopen, en niet dit overheidsbeleid
BOVAG-voorzitter Han ten Broeke
Subsidieverzoeken indienen
Men krijgt nu nog twee weken de tijd (tot 30 oktober dus) om subsidieverzoeken in te dienen. De uitbetaling volgt dan in januari 2021. Let wel, dit is onder voorbehoud dat er nog geld is in het potje voor 2021. Is de pot op, dan kun je ook fluiten naar toekenning van subsidie. Aangezien er al zoveel aanvragen liggen, is de kans op toekenning dan ook klein.





Het gereserveerde budget zal wel op zijn, aanvullen heeft gezien overige hedendaagse belangen vast geen prioriteit.
En anders kunnen ze altijd nog de maximumsnelheid op de snelweg naar 80 verlagen om de CO2 doelstellingen te halen.
Ik snap het wel. Al die steunmaatregelen moeten ook bekostigd worden. Het moet uit de lengte of uit de breedte.
En 2e hands?
Logisch dat als de pot leeg is er geen subsidie meer wordt uitgekeerd.
Regeling had sowieso moeten zijn dat je alleen in het jaar van aanschaf kan aanvragen. Anderszijds kan je je afvragen of deze subsidie zinvol is gezien het aantal aanvragen en aankopen (die anders ook wel gedaan waren?).
Beetje jammer van de Bovag en ik begrijp hun probleem niet, in 2022 kan er toch weer gewoon subsidie worden aangevraagd?!
Mooi balen…
Wilde volgend jaar juist een Porsche Taycan Turbo S met alles erop en eraan kopen, maar zonder die subsidie is hij een kleine 190.000 Euro boven mijn budget. Dan gaat het feest niet door.
@moveyourmind: er zit een max op he ;-)
Zeker terecht voor particulieren. Wanneer je geld hebt liggen voor een EV, dan heb je ook geld genoeg om het zonder overheidssteun te doen.
Kijk eens om je heen of rij door de standaard woonwijken of volksbuurten en zie wat er gewonnen moet worden om echt iedereen in schoon vervoer te krijgen. Aanschafprijs vanuit de fabrikanten moet flink omlaag. Nu zijn de mensen gesponsord die het toch al niet nodig hadden.
Die 4000 moet een EV aantrekkelijker maken dan een ICE auto, niet de aanschaf van een auto in zijn algemeen.
Ik vond het eigenlijk wel goed dat ook Jan Modaal eens een keer ergens subsidie voor kreeg. Normaal gaat dat alleen naar rijke ondernemers met hun lage belastingen of de sociale onderklasse met hun stapeling aan zorgtoeslag, huursubsidie en voedselbank.
@mashell: en de groep die tussen Jan Modaal en de onderklasse zit? Die kan zoals gewoonlijk weer stikken
Modaal is ongeveer 36 duizend per jaar, de toeslagen grenzen liggen op pakweg 30 duizend per jaar. Daar zitten volgens het cbs (https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling) hoogstens anderhalf miljoen huishoudens tussen. Waar hebben we het nog over…
@mashell: Los van de inhoud: 1,5 miljoen huishoudens zijn toch al rap 3 miljoen inwoners? Dat is, snel uit m’n hoofd, zo’n 17,25%. Da’s relatief veel?
@blackeye: en leasesloebers maar wel blijven subsidiëren?
Die krijgen geen subsidie maar een belastingkorting. Dat is iets heel anders.
@mashell: Uiteindelijk is het precies hetzelfde, maar men geeft er een ander naampje aan. De (overigens ronduit idiote) belastingkorting wordt gesubsidieerd met belastingen die geheven worden op brandstofvoertuigen.
@tge2: het is hetzelfde in de zin van minder betalen maar eigenlijk is het heel verschillend. Een subsidie gaat de ongebruikelijke weg van overheid naar burger en daar is veel papierwerk voor nodig en wordt streng gecontroleerd. Bij een belastingkorting gaat de geldstroom de gebruikelijke weg van burger naar overheid en is er slechts een lager tarief. Dat is veel gemakkelijker uit te voere. Omdat minder belasting betalen heel populair is bij de mensen ook nog eens veel effectiever.
Mooi!
Liever meer (gesubsidieerde) laadpalen, dan komen de EVs vanzelf. Kritieke massa is al lang bereikt.
Tja, op zich logisch, budget ging op aan leaseauto’s en deze zijn toch al relatief nieuw dus schoon.
Jaren is de zakelijk rijder gespekt en dat gaat nog vrolijk door via de lagere bijtelling. Zelf ook enige tijd van kunnen profiteren trouwens. Maar de particuliere pot is sneller leeg dan verwacht, dus je behaald betere resultaten dan voorzien, wat doe je dan…? stoppen i.p.v. extra bevorderen.
Goede reden om voor een auto met verbrandingsmotor te gaan. Zijn goedkoper en makkelijker in gebruik.
@Lekker Makkelijk: een fiets ook.
Succes daarmee als je 400-500km per dag moet rijden
Krijg ik subsidie omdat ik een 14 jaar oude 3,6 liter V6 rijd? Er hoeft geen nieuwe auto geproduceerd te worden dus ik ben Co2 neutraal bezig ?
Goede ontwikkeling. Laten we beginnen waar we pas echt concrete verandering kunnen bewerkstelliggen. Stoppen met subsidie voor visserij en veehouderijen. Consumenten zijn lang genoeg betutteld en mogen best weten wat hun voedselvoorziening daadwerkelijk kost. Nee de vleesvervangers zijn niet te duur, jouw dagelijkse inspiratieloze AGV prakkie op je bord is gewoon veels te goedkoop. Voortaan maar AG en vleesvervanger; en wij voldoen in no-time aan alle klimaatdoelstellingen.
@AutomotiveDesigner: ik weet niet hoe dit feitelijk zit maar ik denk dat je pijnlijk gelijk hebt. Hou echt van ’n stukkie vlees, maar als ’t echt zo’n invloed op ’t milieu heeft dan is het één van de meest eenvoudige dingen om in je leven aan te passen.
@AutomotiveDesigner: precies. Aan de andere kant. Een kg aardappelen is op dit moment 2,5 tot 7,5 cent per kg waard. Tenminste, dat krijgt een agrarisch ondernemer nu. Over schofterig lage prijzen gesproken….
@AutomotiveDesigner: Ter aanvulling. Ik ben nu bezig met 7,5ha aardappelen rooien, waarschijnlijk voor veevoer terwijl het kwaliteits friet aardappelen zijn….
@crosscabouter: ik zou een frietkot beginnen!
Wat een geweldig nieuws. Eindelijk. Eens kijken wat er nu verkocht gaat worden
Ik vind die subsidie regelingen belachelijk. In die prijsklasses heb je toch geen subsidie nodig.
@scrmeagle: precies. En als je echt zo’n milieu lummel bent dan betaal je dat graag anders ben je fake. Met als de biologische slager. Die is beter maar ook duurder. Ook zonder subsidie
Gelukkig gedaan met die onzin!! Denk dat er momenteel wel betere doelen zijn om dit geld aan te besteden.
Zullen we dan gelijk ook alle andere subsidies afschaffen?
Kunnen we misschien de belasting verlagen. Oh wacht…
Welke auto staat nou op de foto bovenaan dit artikel?
Enyaq?
Ik vind het best lollig. Tegen de tijd dat er in voor de meeste particulieren enigzins betaalbare klasses elektrische auto’s worden uitgebreid gaat de deksel op de pot… Lekker gestimuleerd jongens, ongetwijfeld hebben een hoop gezinnen hun 15 jaar oude Astra de deur uit gedaan en een lekker frisse model 3 aangeschaft…
Waarom niet gewoon een sloopregeling zoals destijds invoeren? Gaan er in ieder geval een hoop oude barrels weg
Dan importeren we toch gewoon uit landen waar wel subsidie is? ? die fiat 500e uit Californië is super leuk voor erbij… Nieuw meer dan €30k.. Rijdt bijna gratis, onderhoud goedkoop en in de aanschaf ook nog te doen.. En ze zien er leuk uit.. Zat $7000 subsidie op daar..
als er pas gekocht wordt met belastingsgeld…dan is er iets mis.
Meteen de bijtelling voor die EV’s naar 22% over de volledige fiscale waarde.
” De BOVAG is fel tegen deze beslissing, omdat 2022 wordt gezien als een jaar waarin veel betaalbare elektrische auto’s op de markt komen. ” Dat is toch best logisch dan? Als de markt het zelf oplost heb je inderdaad geen subsidie meer nodig, dat is volgens mij precies het idee erachter.
Nu nog al die drieduizend andere subsidies op elec rijden stoppen, en dan zien hoe deze “superieure, uitgerijpte” technologie de markt verovert. Pakt popcorn
Als ze nou de subsidie halveren, dan kunnen ze 2x zoveel aanvragen honoreren met hetzelfde potje. Zou wel eerlijker zijn.
En terecht laat ze lekker zelf betalen
Deze regeling was typisch VVD, mensen met geld krijgen subsidie.. nu er ook goedkopere auto’s en tweede hands beschikbaar komen zodat ‘wij’ ervan kunnen meegenieten wordt het weer afgeschaft..