• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: Leclerc vraagt gesprek aan met baas, onrust binnen Ferrari

Auteur: jaapiyo, gepost 11 maart 2023 om 19:01 – 18 Reacties

Charles Leclerc Ferrari

Charles Leclerc heeft een gesprek aangevraagd met Ferrari baas John Elkann. De onrust is weer tastbaar binnen Ferrari.

Het is alarmfase rood binnen het team van Ferrari na de Grand Prix van Bahrein. De meeste fans hadden natuurlijk al zien aankomen dat Red Bull ook dit seizoen weer de beste zou zijn. Doch in Italië, had men toch de hoop gevestigd op de SF-23. Met een sterkere motor en porpoising nu een ding van het verleden, zouden Carlos en Charles het dit jaar de titelverdediger wel eens lastig kunnen maken. Dat waren althans de uitgesproken gedachten vanuit het Italiaanse kamp. CEO Benedetto Vigna durfde zelfs te stellen dat de nieuwe Ferrari ‘qua snelheid geen precedent zou kennen’.

Na de Grand Prix in Bahrein kunnen we echter wel stellen dat het een mirakel zou zijn als Ferrari dit jaar de titel wint. De auto is weliswaar snel in kwalificatietrim, maar vreet nog steeds door banden heen. De race pace in vergelijking met de Red Bull RB19 is abominabel. Zelfs de Aston Martin AMR23 lijkt dat beter voor elkaar te hebben en ook Mercedes zit in de buurt van Ferrari. Wellicht kan team rood Monaco winnen met een goede kwali. Maar het zou zo maar kunnen dat Ferrari dit jaar in andere races niet de tweede, maar de vierde viool speelt.

Tot overmaat van ramp viel Leclerc dan ook nog uit met technische malheur, nadat hij zijn ERS unit al had moeten wisselen voor de race. De betrouwbaarheid was vorig jaar ook al een probleem. Voor dit jaar zou dit ‘opgelost’ moeten zijn, maar nee dus. De Monegask heeft daarom naar verluidt een gesprek gevraagd/geëist met John Elkann. Deze telg aan het Agnelli-geslacht en broer van Lapo is de baas van de baas (Vigna, CEO) van de baas (Vasseur, teambaas).

Inzet zou zijn om garanties te krijgen dat er ‘verbetering’ aan zou komen. Als ‘product’ van de Ferrari Driver Academy zou de Monegask het liefst bij Ferrari blijven en daar de titel pakken. Tegelijkertijd loopt zijn contract nog tot en met 2024. De man uit Monaco wordt ook in verband gebracht met een eventuele overgang naar Mercedes, als Hamilton stopt.

Nu kan je prestaties in de Formule 1 natuurlijk niet afdwingen met een gesprekje. En er is al het een en ander veranderd qua ‘poppetjes’ voor dit jaar. Binotto is weg, hoofd aerodynamica David Sanchez is weg, hoofd strategie Inaki Rueda heeft een functie elders en ook Gino Rosato (32 jaar betrokken bij het team) en Jonathan Giacobazzi (executive race manager) zijn wieberen. De Gazzetta dello Sport heeft het over een cultuur van ‘getrokken messen’. De nieuwe teambaas Vasseur valt dus met zijn neus in de boter.

Wat denk jij, moet Ferrari flink door het personeelsbestand vegen totdat het de juiste mensen heeft zoals Aston Martin? Of werkt een dergelijk circus meestal alleen averechts? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Pitstop-drama Ferrari, Leclerc furieus (video)
  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Charles Leclerc achtervolgde dieven van zijn horloge [Video]
  • Leclerc klaar voor volgende overval met horloge van 1,8 miljoen euro
    Leclerc klaar voor volgende overval met horloge van 1,8 miljoen euro
  • Leclerc naar Mercedes, Norris naar Ferrari?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Charles Leclerc, Ferrari, Formule 1, john-elkann

Vorig bericht: « Elon Musk steunt de Nederlandse boeren
Volgend bericht: Deze Opel Corsa B GSi op Marktplaats heeft een verrassing onder de kap »

Lees Interacties

Reacties

  1. bischero zegt

    11 maart 2023 om 19:29

    Ok, ik houd m’n telefoon wel in de buurt en zal opnemen, behalve als m’n pasta wordt opgediend, dan krijgt ie voicemail.

    Login om te reageren
  2. Ditoxx zegt

    11 maart 2023 om 19:34

    Hij heeft gewoon gelijk vooral na vorig seizoen. Lando zou dit ook moeten doen.

    Login om te reageren
  3. sanderkomnogeensergens zegt

    11 maart 2023 om 19:50

    Draagt hij zelf wel wat bij aan de ontwikkeling en verbetering van zijn team en auto?

    Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    11 maart 2023 om 19:58

    Wat heeft hij dan als prestaties op zijn CV dat hij dit kan eisen?

    Login om te reageren
    • Ditoxx zegt

      12 maart 2023 om 05:12

      Google is je beste vriend.

      Login om te reageren
  5. tweetyv6 zegt

    11 maart 2023 om 20:34

    Don’t blame people. Blame the system.
    Als professionele ‘problem solver’ is dat een van mijn credo’s.

    Mensen kunnen alleen falen als ‘het systeem’ dat toelaat.

    De fout ligt vaak, als niet uitsluitend, in de bedrijfsprocessen; bij het ontwerp ervan en/of de uitvoering en/of de controle hiervan.

    ‘Poppetjes’ offeren is het domste wat je kunt doen.
    Blame culture is de demper op structurele verbetering. Je hebt namelijk openheid en kennis nodig van die mensen die in het defecte proces werken.

    Login om te reageren
    • papa zegt

      12 maart 2023 om 06:31

      Zoals met alle systemen is slechte input gelijk aan slechte output. Wie geeft de input… Juist, de mens (voor nu)

      Login om te reageren
      • tweetyv6 zegt

        12 maart 2023 om 22:07

        Zwets

        Login om te reageren
  6. awesome zegt

    11 maart 2023 om 20:51

    Sainz is een betere leider dan Leclerc.
    Dat is vorig jaar wel gebleken. De Spanjaard trok vaak z’n eigen plan en ging tegen strategieën in.
    Leclerc is blijkbaar zo tekeer gegaan dat ze hem om advies gingen vragen voor pitstops

    Login om te reageren
  7. lekkerlinksrijden zegt

    11 maart 2023 om 21:39

    Max is nu al kampioen, wordt weer niks met die Italianen

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      12 maart 2023 om 08:56

      Dat dachten we vorig seizoen ook over LeClerc na de eerste race. Tot aan de 5e.

      Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    11 maart 2023 om 22:38

    Je ziet het voor je : Leclerc stapt bij John Elkann het bureau binnen en zegt onder het optillen van het (zonne)brilletje op z’n neus : “it is I, . . . Leclerc” 😁

    Login om te reageren
  9. Roskampies zegt

    11 maart 2023 om 23:07

    Best wel hommeles bij de concurenten van RB.
    Intern gekonkel is niet goed voor een team. Kost tijd, geld zorgt niet voor structuur.

    Login om te reageren
  10. isleofman zegt

    11 maart 2023 om 23:43

    Wat hebben die Italianen een partij kwaliteit en ervaring de deur gewezen. Ongelofelijk. Evident dat het een cultuur ding is. Heel benieuwd hoe ze dat tij gaan keren.

    Login om te reageren
  11. pbbb zegt

    12 maart 2023 om 06:08

    Een vis begint te stonken aan de kop. Daar zit ook hier het probleem. De manne/vrouwen onder de top zullen echt wel oké zijn. Maar het talent wordt dus niet benut.

    Login om te reageren
  12. mc96 zegt

    12 maart 2023 om 08:17

    Question….

    Login om te reageren
  13. driver79 zegt

    12 maart 2023 om 13:35

    Meer internationaal talent binnenhalen… Ferrari ging het met Todt, Brawn en consorten een stuk beter doen. Daarna kakte alles weer in.

    Login om te reageren
  14. jje003 zegt

    12 maart 2023 om 15:32

    Het probleem met Italianen is hun trots-cultuur. Ik werk met veel echte Italiaanse collega’s en het overgrote deel denkt dat ze afstammelingen van Da Vinci of Galileo zijn. Zelfvertrouwen is goed maar wanneer er opzichtelijke fouten gemaakt worden, is het niet of nooit hun schuld. Al moeten ze liegen. De ego-schade en het gezichtsverlies is erger dan het rechtzetten van de fout en in de praktijk komt dit neer op ouderwets vingertje wijzen. In plaats van interne en structurele problemen uit te zoeken en op te lossen, is het meer een spelletje van wie de meeste schuld kan krijgen. Dit haalt organisaties overhoop en zorgt ervoor dat er geen echte oplossing komt, waardoor mensen gaan werken om hun eigen hachje te redden en de synergie totaal ontbreekt. Nu zit ik in de luchtvaart en niet in de racerij, maar dit is wel vrij typerend voor Italiaanse organisaties. Hopelijk kan Vasseur de traditie doorbreken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North