Ja, we draaien weer op volle toeren. Na jaren van crisas en tergende bijtellingsregels krijgt het Nederlandse straatbeeld voorzichtig weer iets meer smoel. Tenminste, dat zou je kunnen concluderen op basis van de cijfers die Aumacon bekend maakt over het eerste kwartaal van dit jaar. Het ‘L-segment’ van de midsize SUV (Tucsons) is nu officeel het grootste van alle segmenten. In de eerste drie maanden van het jaar werden er 32.575 van dit soort auto’s verkocht, ten opzichte van 24.988 vorig jaar. Dat is een groei van maar liefst 30,4 procent.
In het A- en B-segment (Picanto’s en Polo’s), dankzij belastingmaatregels traditioneel het grootst in Nederland, werden respectievelijk 23.589 en 31.264 auto’s verkocht. Dit reflecteert stijgingen van respectievelijk 5,1 en 18,7 procent. Het C-segment (Golfjes) is het vierde grootste met 22.572 stuks (+6,8%), voor het D-segment dat 11.987 units doet (+22.5%). De totale markt groeide met 13,6 procent en over het algemeen is er een verschuiving te zien naar iets grotere auto’s.
Het is echter niet een totale goednieuwsshow voor de verkopers. De MPV is nog harder uit de gratie gevallen. Medium MPV’s zoals de 2-Serie Active Tourer en Scènic deden vorig jaar nog 5.818 units in Q1, maar dit jaar nog maar 4.462 stuks. De liefhebber zal daar echter niet wakker van liggen (integendeel). Doch ook voor de laatste groep is er een minpuntje te melden. Sportieve modellen hebben het namelijk zwaar in Nederland. Zowel het G-segment (TT, MX-5) als het H-segment (4-/6-serie en Porkers) boekten minnetjes. In het G-segment gaat het zelfs om de meest forse min van allemaal met 54,3 procent. Yikes.
47 reacties
Want ze rijden er net zo traag mee, maar het is moeilijker om in te halen op een smalle weg dan zo’n klein koekblik.
In Amerika is dat nog erger, in de zuidelijke staten daar moet ook iedereen grote 4wd hebben, om het vervolgens nooit te gebruiken.
Overigens snap ik je punt wel. Ik denk dat ook restwaarde een rol speelt, en dat dergelijke modellen dus ook in de lease couranter en sociaal geaccepteerd zijn. Een SUV is de nieuwe station.
Ik was eerst !!!
Klopt, op de auto-loopbaanladder staat de SUV net voor de Canta.
Sarcasme mode uit…. graf dingen
Ik hoop niet dat de hockeymoeder met uitsterven bedreigd wordt…
Of dat ze bijna allemaal langzaam aan zo oud zijn dat ze massaal aan de SUV gaan en hun milfwaardigheid verliezen…
Dat zou vreselijk zijn.
Dat worden over een paar jaar dan weer de best verkochte auto’s. Wordt het in ieder geval wel weer wat leuker op de weg.
ML/GLE, Cayenne, X5 en dergelijke worden in veel markten midsize genoemd. De GLS is dan fullsize. In dit artikel staan de Tuscan beschreven als midsize maar is een behoorlijk stuk kleiner dan eerder genoemde modellen.
Escalades/Suburbans zijn full size, Wranglers /Land Cruisers midsize en alles daarbuiten zijn handtassen voor voetbal vrouwen.
Dat zei ik toch? Indien het niet full size is of een werkpaard dan is het een mode accessoire of het is ter compensatie.
Mini SUV:
-Opel Mokka
-Mazda CX-3
-Nissan Juke
Compact SUV:
-Jeep Liberty
-Nissan X-trail
-Land Rover Range Rover Evoque
Mid-Size SUV:
-Hyundai Santa Fe
-BMW X5
-Toyota 4Runner
Full-Size SUV
-Audi Q7
-Chevrolet Tahoe
-Land Rover Range Rover
Extended-length SUV:
-Chevrolet Suburban
-Ford Expedition
Al zijn de lijnen tussen de verschillende categorieën erg grijs en zijn er zo veel verschillende tussen maatjes en wielbasissen (de Land Rover Defender valt daarmee in drie categorieën) dat veel modellen in meerdere categorieën vallen. Ook zit er nog wel wat verschil in per land.
Ik denk dat hij/zij wel een biertje heeft verdiend met zijn/haar voorspelling.
tge1:”of zilvergrijze of zwarte lease bak van een willekeurig Duits of Frans merk”
VW is ook duits. Niet doorvertellen hè.
24k vs 23k koektrommels?