• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De best verkochte sportwagen is NIET een MX-5

Auteur: willeme, gepost 24 april 2018 om 14:03 – 35 Reacties

Ford Mustang


Welke auto dan wel?

Rozen zijn rood, gras is groen, de lucht is blauw en de best verkochte sportwagen is een Mazda MX-5. Er zijn zo van de zekerheden waar we met gemak op terug kunnen vallen. Maar vandaag gaan we het even niet hebben over die overgewaardeerde origami-skelter (© @e1000bmw523i). Het is namelijk de Ford Mustang welke op dit moment de best verkochte sportwagen is. Nu is de term sportwagen vrij polyinterpretabel, maar in de categorie sportieve fun-auto’s is de Mustang nu alweer drie jaar op rij de meest populaire.

Ford Mustang

Dat komt mede omdat Ford nu een wereldauto heeft gemaakt van de Ford Mustang. De Ponycar is nu leverbaar in 146 landen. In de afgelopen 12 maanden werden er maar liefst 125.809 exemplaren van verkocht. In totaal zijn er van de zesde generatie Mustang maar liefst 418.000 stuks gebouwd én verkocht. Europa draagt beperkt bij aan deze aantallen. Er zijn nu zo’n 35.000 nieuwe Mustangs in Europa, waarvan 13.100 stuks de afgelopen 12 maanden erbij kwamen. De grootste markten in Europa zijn Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Zweden. In Nederland zit de Mustang in een lastig hoekje. Ondanks extreme belastingen zijn er per jaar enkele tientallen autoliefhebbers die eens iets anders kiezen dan een Audi A5 of BMW 4 Serie.

Ford Mustang GT Performance Parts EU-Spec

In de afgelopen 12 maanden werden de meeste exemplaren verkocht in, hoe kan het ook anders, de Verenigde Staten. 82.000 Mustangs vonden daar een nieuwe eigenaar. Ondanks dat China niet een land is met een musclecar cultuur, werden er toch 7.000 orders uitgeschreven voor de tweedeurs Ford. De Mustang is er in verschillende smaakjes. De V6 is sinds de facelift bedankt voor zijn diensten. Er is een EcoBoost (290 pk) of een V8 (450 pk). De meest populaire configuratie wereldwijd is de Mustang Coupé met V8 motor. Behalve in Nederland, dan.

Ford Mustang Bullitt

Ook interessant!

  • Nieuwe Ford Mustang maakt gelijk debuut als brute GT3 racer
  • Ford laat de Mustang Mach-E naar benzine ruiken
  • BREEK: Mustang Mach E galoppeert echte Mustang voorbij
  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Ford, mustang

Vorig bericht: « Dit kost de nieuwe Focus in Nederland (én België)
Volgend bericht: De nieuwe A-Klasse sedan is hier! »

Lees Interacties

Reacties

  1. torsen zegt

    24 april 2018 om 14:08

    Ik verwachtte een F-type.
    Stomme british racing green mustang.

    Login om te reageren
    • kurtb zegt

      24 april 2018 om 14:20

      @torsen: En terecht de F-type is een sportwagen, dit niet.

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        24 april 2018 om 15:49

        @kurtb:
        Dit is toch een volbloed 2+2 sport coupé hoor, ik zou zelf verder durven gaan en zeggen dat de Mustang DE benchmark is voor 2+2 sportwagens (de laatste 54jaar toch). Ja E30 liefhebbers ik ben bereid dit standpunt een ganse avond te verdedigen in een kroeg naar keuze.

        Login om te reageren
        • bitteeinbit zegt

          24 april 2018 om 18:37

          @shiva: sportwagen en sportcoupé lijkt misschien veel elkaar maar het is in mijn optiek toch echt iets anders. Een mustang is en blijft een Ponycar. En geen sportwagen, wel een erg leuke coupe overigens.

          Login om te reageren
          • alfapeter zegt

            24 april 2018 om 19:01

            @bitteeinbit: De kroeg is inderdaad de plek om zo’n bezopen mening te verdedigen.

            Login om te reageren
            • alfapeter zegt

              24 april 2018 om 19:04

              @alfapeter: was bedoeld voor shiva

              Login om te reageren
          • O plaat zegt

            25 april 2018 om 12:26

            @bitteeinbit:
            Dan zijn de 4 serie, A5 coupe, en zelf de Nissan GTR ook geen sportwagens met jouw criteria.

            Login om te reageren
            • bitteeinbit zegt

              25 april 2018 om 12:59

              @shiva: klopt 4 serie en a5 zijn geen sportwagens. Ondanks dat een GTR een 2+2 is kun je hier wel spreken van een sportwagen. De GTR ook met een heel ander idee opgebouwd dan die coupés die jij noemt. Dat de mustang een benchmark is ben ik met je eens, echter niet in de categorie sportwagen naar mijn mening.

              Login om te reageren
        • kurtb zegt

          25 april 2018 om 10:03

          @shiva: Wat een onzin.
          Ik hoef maar één woordje te zeggen om die onzin weg te vegen: versnellingsbak.

          Login om te reageren
          • O plaat zegt

            25 april 2018 om 12:21

            @kurtb:
            Want Mustangs hebben geen versnellings bak, die doen alles met één versnelling. De enige merken die een snelle 2+2 coupe die zo wel op sportief vlak, op comfort en op gebied van design scoren waren Maserati en Aston Martin. Ford maakte als eerste een betaalbare varriant hier op en elk merk volgde. Zie Camaro Challenger. Maar ook in Europa haalden ze hun mosterd bij Ford kijk hoe ze bij BMW van het oudbollig design van de 2002 over gingen naar een E9 (voorloper van de 3/4 serie) gingen met de afmetingen, luxe, en sportief design. In 1968.. 4jaar na Ford. Toen Ford in 2005 met hun retro Mustangs kwam volgde elk merk ook. Benchmark dus.

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              25 april 2018 om 22:50

              @shiva: Mèh, niet akkoord, vooral niet met je stelling over de ’05 Mustang.

              Ten eerste is de Mustang nooit weggeweest (van de US markt). Het was gewoon een heel lelijk ding van de jaren ’80 tot ’04. Ford heeft dus wel een goeie zet gedaan om de 5e generatie te baseren op de 1e, en dus zeer retro te gaan, maar dat was een trend die toen al een tijdje in de lucht ging. Denk aan de Chrysler 300C van hetzelfde jaar, maar ook de VW Beetle (’98), de nieuwe mini (’01), en nog een hoop concepten die toen circuleerden.

              Leuk dat ze er succes mee gehaald hebben, en daardoor ook genoeg zelfvertrouwen om het ding nu nog breder, wereldwijd, uit te rollen. Maar een benchmark zou ik het daarom niet noemen…

              Login om te reageren
          • O plaat zegt

            25 april 2018 om 12:22

            @kurtb:
            Smartphone liep vast tijdens het typen.. Sorry voor de spelling.

            Login om te reageren
  2. iphonistvongates zegt

    24 april 2018 om 14:20

    Ik begrijp het wel. Zelfs de producers van de serie Gotham hebben het licht gezien en besloten om de jonge Bruce Wayne in een prachtige matzwarte Mustang V8 rond te laten rijden. De Dolby Digital Plus soundtrack is fantastich elke keer als het gaspedaal ingedrukt wordt.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 april 2018 om 15:32

      @iphonistvongates: is het een low budget TV serie?

      Login om te reageren
      • iphonistvongates zegt

        24 april 2018 om 15:36

        @mashell: Ja, alle tv series zijn low budget behalve HBO Westworld en de aanstaande spinoffs van Game Of Thrones ($500 miljoen). Ik begrijp uw sarcasme…well played!

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          24 april 2018 om 22:01

          @iphonistvongates: Hoezo sarcasme? Bruce Wayne is miljardair. En als hij dat al niet was dan zeker wel na de enorme hoeveelheid Batman films (de Lego Batman film is met afstand de beste) van de laatste jaren. Zo’n miljardair rijdt toch geen Mustang?

          Login om te reageren
  3. thestino zegt

    24 april 2018 om 14:21

    Hier in België spot ik vooral de Ecoboost modellen. Ik vind dat echt jammer. Dan moet je geen Mustang kopen…

    Login om te reageren
    • dromedaris zegt

      24 april 2018 om 15:07

      @thestino: idd. Das zoals een Cayman kopen bij Porsche.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        24 april 2018 om 15:13

        @dromedaris: Daar ben ik het niet mee eens. Een Cayman is juist een raszuivere sportwagen. Uiteraard is de GT4 daarvan het beste voorbeeld maar een Cayman R, GTS en zelfs een S bewijzen het ook.

        Login om te reageren
        • dromedaris zegt

          24 april 2018 om 17:56

          @viezefreddyw: a poor man’s Porsche.

          Login om te reageren
          • thomcarspotter zegt

            24 april 2018 om 18:38

            @dromedaris: mocht ik ooit het geld hebben voor een 911 Carrera S, dan zou ik zeker voor een Cayman gaan! Stuk mooier!

            Login om te reageren
          • tjorque zegt

            25 april 2018 om 07:58

            @dromedaris: ik dacht dat de boxter dat was?

            Login om te reageren
      • bakbanaan zegt

        24 april 2018 om 15:34

        @dromedaris: een cayman of boxster zijn beide echte porsches, rijervaring doet niet onder aan een 911…

        Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      25 april 2018 om 06:40

      @thestino: dat is een beetje als zeggen dat elke Bmw 4 die geen m4 is zonde is. Die ecoboosts zijn anders best wel snel. En als dat voor meer mustangs zorgt ben ik niet tegen. Zelfde verhaal bij de camaro. Je ziet voornamelijk in europa de viercilinders maar dit zijn toch ook zeer snelle auto’s.

      Login om te reageren
  4. stefanvts16v zegt

    24 april 2018 om 14:21

    @willeme:

    -Edit: thanks!-

    “Dankzij extreme belastingen zijn er per jaar enkele tientallen autoliefhebbers die eens iets anders kiezen dan een Audi A5 of BMW 4 Serie.”

    Ik denk dat je hier “ondanks” in plaats van “dankzij” bedoelde.

    Verder, lekker bezig de afgelopen dagen. Erg leuk leesvoer, keep it up!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      24 april 2018 om 14:25

      @stefanvts16v: Dankzij is inderdaad niet in de positieve zin des woords! Het is inmiddels aangepast, dankjewel!

      Login om te reageren
  5. str8six zegt

    24 april 2018 om 15:34

    Over de hele wereld dus blijkbaar betaalbaar behalve hier in Nederland.

    Login om te reageren
  6. gove zegt

    24 april 2018 om 15:43

    je vergeet Zwitserland, daar worden reteveel van die dingen geregistreerd, ( je telt de registraties niet alleen verkoop aantallen die ford eruit flapt)

    Login om te reageren
  7. jessepinkman zegt

    24 april 2018 om 16:19

    Als ik in Belgie zou wonen zou ik zonder twijfel de V8 kopen voor €49k. In Nederland €112k, absurd.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      25 april 2018 om 00:34

      @jessepinkman: Ik niet. De jaarlijkse verkeersbelasting is 3518 EUR voor de V8 en 537 EUR voor de 4 cilinder.
      De eenmalige inschrijving is afhankelijk van het bouwjaar ( of nieuw of 2de hands ), maar ik heb het voor de gein even gesimuleerd:

      Een 2de handse V8 van 2017, kost 10.928 EUR om in te schrijven, een 2de handse 4 cilinder van 2017, kost 1813 EUR om in te schrijven.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        25 april 2018 om 00:40

        @simonmc: Ik heb nu een Saab met een 2.3 liter en 2 jaar ervoor een met 2.0 gehad. Terwijl de cilinderinhoud maar 0.3 liter verschil is, is mijn jaarlijkse wegentaks van 400 naar 700 Euro gegaan. De CO2-uitstoot heeft ook invloed, maar daar zal het in mijn geval niet aan liggen. Het verschil is maar 3 gram.

        Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    24 april 2018 om 17:07

    Als zo´n mooie donker groene V8 in NL nu eens aangeboden zou worden voor 60 mile, dan heb je een top deal! Jammer maar helaas…

    Login om te reageren
  9. alcantara zegt

    24 april 2018 om 17:10

    Kan nooit, zou nog eerder 911 zeggen.

    Login om te reageren
    • futse zegt

      24 april 2018 om 21:10

      @alcantara: kan nooit? Waarom niet?

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        25 april 2018 om 16:34

        @futse: Omdat je ze zelden tegenkomt, in tegenstelling tot een 911

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North