• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: Nissan sjoemelde met de Qashqai

Auteur: jaapiyo, gepost 9 februari 2017 om 17:56 – 36 Reacties

Nissan


En nog een merk bijt in het stof.

Nissan heeft vandaag volgens Automotive News een tikje op de vingers gekregen van de Zuid-Koreaanse autoriteiten. In hun Qashqai of satansap zouden ze een defeat device gebruikt hebben om de uitstootnormen te halen. Eerder al werd de Japanse fabrikant hiervoor een boete van 330 miljoen Won opgelegd. Klinkt als een bak geld, maar eigenlijk is het maar zo’n 250.000 Ekkermannen.

Nissan ging in beroep tegen de straf en klaagde zelfs de regering aan voor reputatieschade, maar kreeg de deksel vandaag op de neus. De rechter oordeelde dat de eerder opgelegde straf terecht was. Daarbij is de verkoop van het model in kwestie op last van het gerecht inmiddels gestaakt en moet Nissan 814 Qashqai’s terugroepen. Of Nissan die auto’s terug moet kopen of mag/kan aanpassen is nog niet bekend.

Het getroffen model wordt door Nissan gebouwd in het Britse Sunderland. De motor is afkomstig van partner Renault. Tot op heden is de Franse fabrikant wel eens gelinkt aan sjoemelpraktijken, maar leek toch een beetje onder de radar te blijven. Dit is dan ook geen goed nieuws voor het merk, hoewel het sowieso twijfelachtig blijft of de Europese autoriteiten hun eigen industrie hard durven te bestraffen.

Ook interessant!

  • Nieuwe Nissan Qashqai heeft een (competitieve?) prijs
  • details Nissan Qashqai
    Meer details Nissan Qashqai 'gelekt'
  • Nieuwe Nissan Qashqai is helemaal officieel!
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, Nissan, qashqai, renault-dieselgate, software, uitstoot, zuid-korea

Vorig bericht: « Bang voor fijnstof? Ga snel je huis uit en de snelweg op!
Volgend bericht: Megaheld Kimi Raikkonen opent eigen Karaoke Bar »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkaah zegt

    9 februari 2017 om 17:59

    Zkorea is lekker bezig, ze zijn ook flink aan het huishouden in de techsector (vooral buitenlandse multinationals)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 februari 2017 om 18:12

      @lekkaah: ook de lokale Zuid Koreaanse multinationals doen anders lekker mee. Samsung wordt er van verdacht de president omgekocht te hebben.

      Login om te reageren
  2. banaan7 zegt

    9 februari 2017 om 18:04

    Bijt in het gijnstof

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      9 februari 2017 om 18:44

      @banaan7: i fked it up…

      Login om te reageren
  3. ukbob zegt

    9 februari 2017 om 18:04

    Is dat het Renault blok dat ook in Mercedes A, CLA enz gekeverd wordt..?
    Dan kan dit ook nog wel eens een flinke ‘olievlek’ (see what I did there..?) worden!

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      9 februari 2017 om 18:11

      @ukbob: Jep, dat kan nog wat worden

      Login om te reageren
    • boxergt zegt

      9 februari 2017 om 22:18

      @ukbob: olievlek is alleen leuk als het om VAG gaat …

      Login om te reageren
  4. robert110 zegt

    9 februari 2017 om 18:06

    En toch blijf ik vinden dat hoewel het niet netjes is, het ook niet verkeerd is wat er gedaan wordt.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      9 februari 2017 om 20:28

      @robert110: want?

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        9 februari 2017 om 21:06

        @stfu: Omdat iedere auto die ze de weg op sturen gewoon aan de norm voldoet. Als je morgen een willekeurige Nissan Qashqai diesel van de weg plukt en deze aan de officiële test onderwerpt dan zal deze (ongeveer) aan de norm voldoen. Dat de auto in de praktijk niet bij de norm in de buurt komt veranderd daar niets aan.
        Natuurlijk is dat niet netjes maar als je het heel nuchter bekijkt is het ook niet verkeerd.

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          9 februari 2017 om 21:30

          @robert110: oneens, ze hebben software aan boord die herkent wanneer er getest wordt. Alléén tijdens een testsituatie wordt het systeem zo aangepast dat ze aan de normen voldoen.

          Dit houdt in dat als er 1 onbelangrijk ding wordt aangepast in de test situatie, (stel ze laten de achterwielen langzaam meedraaien) de software de testsituatie niet herkent en dus niet het systeem op “testprogramma” zet en dus niet aan de norm voldoet.

          Dat is willens en wetens de boel bedonderen, omdat er dus speciaal een programma is geschreven om de boel te flessen.

          Login om te reageren
          • robert110 zegt

            9 februari 2017 om 22:10

            @phevtreb: Dan nog steeds voldoet de auto aan de norm zoals die officieel getest wordt.
            De manier hoe ze het voor elkaar hebben gekregen is niet netjes maar hij voldoet wel aan de norm.

            Login om te reageren
            • phevtreb zegt

              10 februari 2017 om 00:12

              @robert110: ik ben het niet met je eens.

              Vergelijking
              Stel:

              Jij rijdt elke dag met 200km/h over een 80 km/h weg met een flitspaal. Nu heb jij software gemaakt en op de flitspaal geïnstalleerd, zodat die flitspaal ervoor zorgt dat de politie ziet dat jij keurig 80 rijdt.

              Niets aan de hand volgens jou, omdat je toch aan de regels voldoet?

              Dit is hetzelfde als VAG, ze maken/maakten software om ervoor te zorgen dat de uitstoot in theorie laag was en die software wordt alleen in een testomgeving geactiveerd, in de praktijk was er geen mogelijkheid die uitstootwaarden te kunnen realiseren, omdat de computer ziet dat de auto niet op de testbank staat en hij op een ander programma draait.

              Er is dus geen mogelijkheid om op de openbare weg, datzelfde “schone” programma te activeren. Ze voldoen in de praktijk dus NOOIT aan de gemeten uitstootwaarden.

              Dat noemen ze de boel bedonderen.

              Login om te reageren
              • O plaat zegt

                10 februari 2017 om 01:43

                @phevtreb:
                Jouw vergelijking klopt niet. Het zou eerder zijn dat je 200km/u rijd op een baan waar je 80mag maar waar je software hebt om de flits paal te herkennen en je daar 80 rijd. VW wist wat de test was en bouwde autos die aan de (afgesproken) test voldeden. Volledig immoreel en het is de boel belazeren maar ik snap robert110 zijn standpunt wel.

              • phevtreb zegt

                10 februari 2017 om 01:53

                @shiva: mijn vergelijking klopt niet helemaal, maar die van jou ook niet.

                Om het vergelijk verder te trekken, de auto kan niet zachter dan 200 km/h. Alleen bij de flitspaal kan hij een programmaatje activeren waardoor de flitspaal denkt dat hij 80 rijdt, maar hij kan alleen maar 200 rijden.

        • phevtreb zegt

          9 februari 2017 om 21:34

          @robert110: bovenstaande is van toepassing op VAG, ik heb me er niet genoeg in verdiept om te weten of er in dit geval bij Nissan ook echt sjoemelsoftware aan boord was.

          Login om te reageren
        • fanboy zegt

          10 februari 2017 om 11:46

          @robert110: Dat is niet terecht, wanneer de auto/motor echt in een andere schonere modus gaat draaien op de testbank. Ja hij haalt de testnorm inderdaad, maar eenzelfde belasting patroon op de weg (maar dan met sturen, en geen computer eraan etc) levert dus meer uitstoot op. Dat schiet het doel van de test voorbij.

          Login om te reageren
  5. mout zegt

    9 februari 2017 om 18:07

    814 exemplaren?!
    Ik weet best dat diesel niet populair is, daar. Maar dan voer je zo’n model toch gewoon niet?

    Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    9 februari 2017 om 18:18

    Die Koreanen proberen ook gewoon ‘ff een concurrent aan te pakken.
    Ben wel benieuwd wat dit voor Renault gaat beteken. Meestal is het motormanagement wel per model (en merk) verschillend. Maar of de Japanners speciaal voor 1model een VAG’ je gedaan hebben moet dan nog maar blijken.

    Login om te reageren
  7. henkhupelschoten zegt

    9 februari 2017 om 18:25

    Die Nissan is de broer van de Kadjar? Zullen onrustige tijden worden bij Renault.

    Login om te reageren
  8. Henk_he zegt

    9 februari 2017 om 18:26

    Ik heb ’t al vaker gezegd, maar de gemiddelde consument ligt geen nanoseconde wakker van CO2 uitstoot en of daar wel/niet mee gesjoemeld is. De reputatie van merken lijdt er ook niet/nauwelijks onder blijkt wel uit alle verkoopcijfers. Dus ik vermoed dat Nissan/Renault deze kleine crisis ook wel weer te boven komen.

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      9 februari 2017 om 18:54

      @henk_he: En toch zal iedere slecht geïnformeerde meeloop geit meteen roepen dat het allemaal vreselijk is wat die merken doen, massa moord, dat is het.
      Want och och wat is het allemaal erg, en wat hebben we er een last van.

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        9 februari 2017 om 20:28

        @robert110: hebben we indirect ook.

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          9 februari 2017 om 21:09

          @stfu: Het gaat om zo’n klein percentage extra wat er de lucht in wordt geslingerd dat het effect op jouw persoonlijk, ook op de lange termijn minimaal is.

          Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    9 februari 2017 om 18:54

    Another one drives a duster, ehmm bites the dust.

    Login om te reageren
  10. john4545 zegt

    9 februari 2017 om 19:06

    Gottegot, wat een schijnheiligheid allemaal. Heeft er dan niemand ooit stiekum een rotje naar zn burmeisje gegooid? Willen jullie zeggen dat er ok maar 1 iemand bij is die geen goudendouceFrance-video met lapaay heeft gemaakt? Kom nou.

    Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    9 februari 2017 om 19:20

    Nou en .. die dingen werden toch alleen maar in onderontwikkelde corrupte apenlanden verkocht ..

    Login om te reageren
    • josvanrey zegt

      9 februari 2017 om 19:25

      @lincoln: op twee na het best verkocht in Het Sudan van Europa, je kreeg er ook een apensleutelhanger bij.

      Login om te reageren
  12. stuko zegt

    9 februari 2017 om 19:46

    Nou boehoe.. 360 reacties onder de sjoemelsoftware van Volkswagen. Nissan (en dus Renault) fucked up: 25 reacties..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 februari 2017 om 20:03

      @stuko:

      Hier valt niet te zeuren over “de Amerikanen” en Trump ..

      (Ik weet dat het in de Obama periode was .. maar die had nooit ergens mee te maken op 1 of andere manier) ..

      Login om te reageren
  13. Design_Driven zegt

    9 februari 2017 om 20:26

    Zo, zo, 814 exemplaren, lang leven de importheffingen/belasting op auto’s van buiten ZK die in daar niet mals zijn.

    Login om te reageren
  14. galgootje zegt

    9 februari 2017 om 20:36

    “In hun Qashqai OF satansap zouden ze een defeat device gebruikt hebben om de uitstootnormen te halen.”

    @jaapyio moet dat geen “op” zijn?

    [Sorry]
    [/Taalnazimodus]
    [/Sorry]

    Login om te reageren
  15. toyotafortuner zegt

    9 februari 2017 om 20:38

    Alles goed en wel…

    Uiteindelijk doet het de klanten nauwelijks iets.

    Login om te reageren
  16. rob5nismo zegt

    9 februari 2017 om 20:48

    “Breek” als in chassis

    Login om te reageren
  17. carlo zegt

    10 februari 2017 om 00:45

    Ik heb een VWweegschaal gekocht, als mijn vrouw meekijkt geeft hij 15 kg. minder aan!

    Login om te reageren
  18. mrrallycross zegt

    10 februari 2017 om 10:01

    Dikke afzetmarkt daar ik korea

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North