
De prijs van de Model S Plaid in ons koude kikkerlandje is nog niet eens zo verkeerd. UPDATE: nu met leaseprijzen.
We hadden het net over de prijs van de nieuwe Genesis G90. Deze grote toplimo van Hyundai is tegenwoordig duurder dan de Audi A8. Beide zijn overigens goedkoper dan de dikst mogelijke Tesla van het moment. De Model S Plaid is namelijk nog duurder. Daar hebben we nu Nederlandse prijzen van.
De auto was al een tijdje geleden aangekondigd en jullie hebben allemaal de filmpjes op YouTube gezien waarbij de Model S Plaid sneller is dan, eh, ja eigenlijk alles. Je moet echt met een bijzondere hypercar op de proppen komen partij te kunnen bieden aan de Model S Plaid. Even nog kort de specs voor je: de Model Plaid heeft 1.020 pk waarmee je in 2,1 seconden naar de 100 km/u kunt accelereren. De topsnelheid is 322 km/u.





Prijs Model S Plaid
Dan de prijs van de Model S Plaid: 139.990 euro. Dat is een enorme bak geld voor een Model S. Dat model is in basis al 10 jaar oud, alhoewel wel geregeld voorzien van updates. Vergeet niet dat de ‘Ludicrous’-versie anderhalve ton kostte bij introductie.
Naast de Model S Plaid is de prijs van de Model X Plaid ook bekend! Deze kost 143.990 euro. Omdat deze groter en zwaarder is, is de Model X Plaid ietsje trager. Van 0-100 km/u doet deze zevenzetter in 2,6 seconden. De topsnelheid is 262 km/u.

Is er wel concurrentie?
Beide modellen komen in 2023 op de Nederlandse markt. Uiteraard kun je ‘m al eerder bestellen. Volgens Tesla kun je nu wel een bestelling plaatsen, maar kun je ‘m pas later bestellen. Wellicht dat ze reserveren bedoelen. Jouw ideale Model S Plaid samenstellen kan al wel in de Model S Configurator.





Als we kijken naar de concurrentie kunnen we kort zijn: die is er niet. Een Model S is veel goedkoper, veel sneller en veel ruimer dan Porsche Taycan Turbo S. Voor de Model X is er al helemaal geen alternatief dat in de buurt komt. Een TGV misschien?
Update: de leaseprijzen van de Model S en Model X Plaid
We kunnen nu ook de zakelijke leaseprijzen van de Model S en Model X Plaid melden, dankzij onze vrienden van Mobility Service. Uitgaande van 10.000 km per jaar en zestig maanden betaal je voor de Tesla Model S €1.648. Voor de Model X Plaid komt daar nog iets meer dan €100 bij en zit je op €1.754 per maand.
Als je bedenkt dat de Model S Plaid sneller sprint dan een Bugatti Chiron is dat eigenlijk geen geld. En de grap is: je valt helemaal niet op tussen alle andere lease-Tesla’s. Je hebt hiermee dus eigenlijk een sleeper van jewelste.
Meer lezen? Deze auto’s worden ingeruild op een Tesla Model 3!
Model S plaid is gewoon een dikke wagen. Hij gaat nu al zo lang mee de model S en blijf hem gewoon mooi vinden. Interieur zouden ze aan mogen werken van mij. Is ook een kwestie van smaak natuurlijk.
Vind het interieur juist wel wat beter ogen dan de eerdere Tesla’s. Materialen zien er beter uit in de configurator, middenconsole, geperforeeerde gekoelde stoelen en blijkbaar ook akoestisch glas rondom. Wat luxer eindelijk. En een extra scherm op de tweede zit rij. Van buiten vind ik het sowieso een van de mooiste EV’s. Niet te vergelijken met Model X/ 3 etc. Model S vind ik erg mooi in proportie en mooie vloeiende lijnen.
De Model S hadden ze dan ook nog de beschikking over een echte ontwerper (Henrik Fisker).
De productieversie van de model S is door Franz von Holzhausen getekend en niet door Henrik Fisker
Nadat Fisker met ruzie wegging gingen de credits naar von Holzhuizen. Maar gezien het een stuk lagere niveau van de latere Tesla designs (Model X: walvis, Model 3: raar dak, Model Y: kleine walvis, Model Cybertruck, what???) is het niet moeilijk te raden wie de Model S echt ontworpen heeft.
Zo te zien nog steeds louter met een plastic interieur à la Lada te bestellen
Het is inderdaad een kwestie van smaak. Ik vind vooral het exterieur zoo saai. Gedateerd, gewoon, dertien in een dozijn. Maar dan wel voor een premium prijs.
Nog altijd geen concurrentie na zoveel jaren. Dat is toch wel knap hoor.
Of de markt voor een elektrische sportsedan is te niche. Immers, wanneer een product succesvol is dan zijn je concurrenten er over het algemeen snel bij.
Eens. Sportieve sedans met deze specs zijn er niet zoveel, precies om die reden.
Een vork met 1 steel heeft ook geen concurrentie, betekent niet dat er iets goeds aan is. Deze auto is een “fun car” voor mensen met weinig gevoel voor techniek, en te veel geld. Als BPM niet bestond, kon elke janlul voor <100k in 2,5 seconden naar de 100 gesmeten worden.
De plaid is een beetje de impossible burger onder de auto's. Ze doen er alles aan om je de beleving te geven van een sportwagen, maar niks klopt eraan. Op papier leuk en aardig, totdat je een keer een lekkere bergrit wilt rijden, en 2500 kg een bocht wil in smijten.
Genoeg andere PK monsters wegen 2,5 ton en die verkopen ook prima. Meestal zit het zwaartepunt ook nog eens een stuk hoger en niet mooi tussen de assen.
Krijgt ‘ie in Nederland ook dat rare stuur?
Of een BMW M5 CS…..iets minder snel naar de 100 km/h, maar 10x beter in de bochten…..en mooier geluid😉
Dat is geen concurrentie
Definieer concurrentie.. Als iemand twijfelt tussen een BMW M5 CS en een Tesla Model S Plaid dan zijn het al concurrenten lijkt me. Vooral aangezien beide luxe performance sedans zijn met een hoog prijskaartje.
Ik lees vaak genoeg op forums dat iemand uit een M5 de stap maakt naar een Plaid of vice versa.
Als iemand twijfelt tussen een Fiat 500 of 911 GT3 dan zijn het al concurrenten.
Wat is dat voor gekke redenering
Technisch gezien wel, de aankoop van de 1 gaat ten koste van de ander. Dus ze concurreren om de aankoop van die klant. Jouw voorbeeld is uiteraard niet realistisch en komt zelden voor, dus dan zijn het geen concurrenten in algemene zin. Maar er zijn genoeg mensen die twijfelen tussen een M5 en een Model S plaid, dus dit vind ik wel concurrenten van elkaar.
Definieer concurrentie.. Als iemand twijfelt tussen een BMW M5 CS en een Tesla Model S Plaid dan zijn het al concurrenten lijkt me. Vooral aangezien beide luxe performance sedans zijn met een hoog prijskaartje.
Ik lees vaak genoeg op forums dat iemand uit een M5 de stap maakt naar een Plaid of vice versa.
appels en peren
De M5 competition is langzamer rond de nurburgring dan de model S plaid, dus 10x beter in de bochten zal de M5 CS niet zijn
Sneller het rondje maken wilt niet perse zeggen dat ie beter in de bochten ligt.Het is vooral direkt koppel en acceleratie waar de tesla profijt van heeft en daardoor sneller is.
Zo’n Model S Plaid is maar 300 kilo zwaarder dan een M5CS maar heeft wel een erg laag zwaartepunt (door de accu) daarom zou ik zeggen dat die Model S van nature beter in de bochten ligt.
Lolbroek
Deze Tesla is even snel op de Nürburgring als een Alfa met 510pk…..7min 30 sec! Een M4 GTS is zelfs 7 sec sneller.
Ja en een BMW M5 CS is maar bijna dubbel zo duur, dus waar lullen we over. Gewoon bestellen.
Even iets haal anders: al een hele tijd (maanden) heb ik het probleem dat (en dit is willekeurig) een blog/artikel pagina zoveel keer herlaad dat je niet normaal gewoon “Back” kan gebruiken in je browser (Chrome) om terug te gaan naar de hoofdpagina, omdat je browser history dan dezelfde pagina 10-tallen keren heeft geladen in een soort loop. Dus dan maar de “Home” link gebruiken in het menu, niet omslachtig, maar wel irritant als je gewoon een back-gesture gewend bent te doen.
Iemand anders dat ook?
Jep, hier ook (ik gebruik Chrome Versie 103.0.5060.134). Als ik slecht van vertrouwen zou zijn, zou ik denken dat dit een manier is om het aantal bezoekers makkelijk te vertienvoudigen. Maar ik ben goed van vertrouwen, dus de vrinden van AB zullen het ongetwijfeld oplossen als meer mensen daar last van hebben.
@ruffie: ik speel het even door aan de Technische Dienst!
Welke browser gebruik jij? En welk OS (Mac, Linux, Windows)
Chrome op Mac, thanks!
Ik heb het ook, zowel in windows onder Edge en Chrome als onder Android Firefox en Chrome.
Vooral als je op pagina 3+ bent is het irritant. Eerst weer naar home en dan naar de juiste pagina en dan naar een artikel….
yep al maanden zo, ook dat je elke keer wordt uitgelogd, ook al geef je aan dat je ingelogd wilt blijven. Aangezien ze bij Autoblog meer verstand van auto’s hebben dan van de IT heb ik me erbij neergelegd en log ik elke dag 2x in en navigeer ik altijd via de home weer naar een volgende artikel.
Zelfde probleem hier, ik dacht dat het aan mijn PC ligt, maar ik heb het enkel op de Autoblog website.
Zowel het niet terug kunnen gaan met Back, als elke dag opnieuw moeten inloggen heb hier ook, gebruik Chrome browser op Windows 10. Het probleem niet terug kunnen gaan met Back doet zich vooral voor op artikels waar video’s in embedded zitten heb ik de indruk.
Ja klopt, je ziet ook video gerelateerde errors in je browser console dan.
Yup, irritant gewoon. Sommige, voornamelijk de meest nieuwe onderwerpen, ben ineens niet ingelogd. Op de oudere onderwerpen ben je ineens wel nog ingelogd.
Om het maar niet over een raceweekend te hebben waar het regent van de onderwerpen over Max dit, Max dat etc etc.
Heb ik ook al langere tijd last van. Windows 11 met Chrome.
Idem hier met Google Chrome, word altijd bijgewerkt dus geen idee van versie maar zal de laatste zijn.
Draait op windows, heb het overigens op alle machines met chrome.
Gebeurt meestal als ik iets scroll op een pagina
Het zijn waanzinnige prestaties en Tesla doet dat gewoon echt heel erg knap. De concurrentie kan hier (voor deze prijs) gewoon niet tegenop. En toch, het merk en de modellen doen me helemaal niks. Ik vind ze niet mooi, van binnen en van buiten niet. Erin rijden (= hard optrekken) is een paar keer leuk, maar het gevoel wat vooral achterblijft (bij mij) is: ‘meh’. Ik vind het totaal emotieloze auto’s. Nogmaals, de technologie is waanzinnig, maar erin rijden geeft me weinig plezier. Nog even los van de shabby kwaliteitscontrole, maar dat terzijde.
Dat doen (bijv.) BMW en Porsche toch beter, ook al zijn die auto’s technologisch nog niet ontwikkeld als Tesla’s.
Ik heb het maanden geleden ook aangegeven inderdaad. Ik heb met Windows 11 + Chrome exact hetzelfde probleem. Meerdere mensen gaven al aan dat zij standaard “CTRL” ingedrukt houden als zij op een artikel klikken, dan opent Chrome dit namelijk in een nieuw Tabblad. Het gebeurt volgens mij alleen op de pagina’s waar een video beschikbaar is.
Cache leegmaken etc. werkt niet. Apparata heeft dit probleem trouwens niet.
Na de vakantie merkte ik hoe rottig dit werkelijk is, ik moest namelijk mijn autoblog achterstand bijwerken en inmiddels was ik 3 pagina’s dieper. Als je dan op “Home” moet drukken om weer terug te kunnen dan eindig je dus weer op pagina 1.
Je gebruikt niet gewoon je “middle mouse” button? Als ik op het scrollwiel druk, open ik een nieuw tabblad.
Blijf de Model S mooi vinden, maar dit was een mooie kans om hem nog nét iets onderscheidender/agressiever te maken. Sleeper uitstraling is ook mooi, maar dat zijn al die anderen dan ook al. Enige wat ik minder blijf vinden is het interieur.
Compleet overbodig…. maar zo lekker!
Dit is in mijn ogen toch het verschil tussen Tesla en de andere EV merken. Waar andere merken hun EV ‘verstandig’ maximaliseren op 160km en 0-100 rond de 8 seconden… gooit Tesla er gewoon even 2.1 sec tegenaan. En dat met een doodnormale ‘huis-tuin-en-keuken’ sedan.
Tesla blijft gewoon Tesla, doet zijn eigen ding (en soms gaat dat ook niet helemaal lekker). Maar zo’n jaarlijkse kerstupdate; volledig nutteloos, maar gewoon gaaf om te hebben. Of de cybertruck. Of de nieuwe roadster die onder de 2 seconden zal duiken. Vleugeldeuren op een model X. Alles gewoon omdat het kan.
Een huis-tuin-en-keuken-sedan kost geen €144.00,00
Is het knap wat ze doen? Zeker!
Houd dat ding maar lekker.
Ik zag laatst een Porsche Taycan Sport Turismo. Nou ben ik niet van de stations maar dat is zeker wel een auto die ik voortaan in mijn overwegingen mee zal nemen.
Dat ding 100x liever dan zo’n model S. Dan betaal ik maar wat meer en ga ik een seconde langzamer naar de 100 maar dan nog blijven er meer dan genoeg punten over voor mij die in het voordeel van de Porsche spreken.
Nou, dit dus. Vriend van me heeft een Taycan GTS en qua snelheid is dat echt meer dan voldoende, bijna niets houdt je bij. Komt bij dat het gewoon een ontzettend fraaie, goed gebouwde en doordachte auto is. Dan maar iets minder snel, van zo’n Porsche zou ik veel meer genieten als bezit.
Een Lucid air is veel duurder (hoewel van buiten mooi, oogt die aan de binnenkant vooral Amerikaans en daarmee goedkoop).
Typisch Amerikaans. Bizarre prestaties voor relatief weinig geld. En zonder alle bpm kunnen Nederlanders er nu ook van genieten. De kwaliteiten waar je dagelijks van geniet zijn bij een Europese auto vaak beter voor elkaar. Dat dan weer wel.
Beste concurrent zou de Dodge Demon moeten zijn of een Mustang Mach 1. Maar daar moet zoveel belasting op dat ze duurder ipv goedkoper zijn.
En dan het aangehaalde ‘design’ och voor fanboys is het al snel goed (geld voor meer merken) maar mij pakt het niet. Eigenlijk vind ik het vooral zonde van stroom, asfal en rubber als ik weer eenev hard op zie trekken, wanneer een Demon M5, AMG.. oid dat doet heb ik daar vreemd genoeg geen last van. Iets met emotie en perceptie ofzo?
Ik zie niet in welk opzicht bovenstaande auto’s een concurrent voor de model S plaid zouden zijn, beide auto’s zijn totaal anders dan de model S plaid
Tesla is de enige die alle PK’s eruit perst in hun E-auto.
Waar de concurrentie ‘genoeg’ pks levert en daarna vooral een auto probeert te verkopen die qua styling beter aansluit bij de Europese maatstaven en die van binnen ook meer premium voelt; verkoopt Tesla in de basis al 10 jaar dezelfde auto en upgraden ze die gewoon.
Leuk voor alle Tesla fans. Maar ik hoef er geen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Veronderstel het ook , maar is echt wel voor de hogere pieten. Ik betaal nog niet eens zoveel voor men huis maandelijks
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Nutteloze auto en al behoorlijk gedateerd.
En vergeet de bandjes + remmen niet op een dergelijke auto… Ik kreeg al op mijn donder vd leasemij toen ik een C280e ooit eens een tijdje had. Remschijven op na 30k, banden al een keer bij 20k vervangen, en die auto is denk ik nog niet eens zo zwaar als deze. Rustig aan doen, krijg je dan te horen of anders bijbetalen, dan is de fun er ook af. Leasemaatschappijen en dit soort auto’s zijn geen goede combi. Laat staan prive…
Banden snap ik, remmen echt niet bij een tesla. Ding remt behoorlijk hard op de dynamo. Circuit werk niet meegerekend.
Bij Throttle House (YouTube) waren ze in shock over hoe slecht de remmen van de Plaid waren. Kijk het filmpje maar eens.
https://youtu.be/Hn9QWjxFPKM
Zijn niet de enige, ook Car and Driver was niet te spreken over de remmen, de wegligging, en het stuurwiel. Road and Track idem
https://www.caranddriver.com/reviews/a38423992/2021-tesla-model-s-plaid-by-the-numbers/
Perfect ding om de boodschappen mee te doen, kinderen naar sporten te brengen allemaal anders kotsmisselijk af te zetten.
Compleet bizar die prestaties. Echt vet!
Gaap
WAT MOET IK ZIEN OP DIE 3E FOTO???! XD
een uitlaatloze diffusor XDXD
Spaann0000000nd
Het ding doet me echt helemaal niets. Zo snel mogelijk naar de 100 gaan, dat is niet wat autorijden leuk maakt. Dat lijken de Teslarati niet te begrijpen helaas.
Ik zag laatst nog een Tesla Roadster staan, de enige Tesla die ik nog wel leuk vind.
Ja gaaf man, lekker racen! Oh wacht, trajectcontrole.
@willeme Model X Plaid is bij mijn weten enkel een Zes(6)-zitter en geen zeuven….
Acceleratie is leuk, maar op een bepaald moment heb je genoeg… ik vermoed dat ik toch liever een ‘langzame’ Taycan heb voor hetzelfde geld die ook lekker stuurt en ook kan remmen. En waar je veel vaker de volle acceleratie kan aanspreken in de werkelijkheid…