Lijstje: de auto’s die ingeruild worden op een Tesla Model 3

Auteur: , 57 Reacties

Van wie snoept de Amerikaanse fabrikant eigenlijk klanten af?

Tesla-Model-3

We weten dat VAG vaak de confrontatie opzoekt met Tesla, maar zijn de merken van de Wolfsburgse gigant eigenlijk wel de gedoodverfde concurrenten van Tesla? Een groepje Model 3 kopers wilde dat ook wel eens weten en deed via Facebook een oproep aan andere Model 3 klanten om eens te vertellen wat hun inruilers zoal zijn.

Een dikke 150 mensen reageerden en de fanb0iZ van electrek stelde een lijstje samen van de vaakst gehoorde merken/modellen. Oké, dus dit is geen onderzoek dat kan tippen aan de hoge eisen van Diederik Stapel en de zijnen, maar het geeft je een idee. Komt ‘ie!

Kortom, afgaande op dit lijstje zijn het vooral BMW’s en/of EV’s die het veld moeten ruimen voor Model 3’s. Op zich is dat logisch, daar Tesla zowel in de EV-vijver als in de premium-vijver vist. Dat laatste overigens ondanks het feit dat de afwerking van de auto’s niet bepaald op Duits niveau zit. Maar goed, misschien is dat bij de Model 3 wel veel beter in orde dan voorheen bij de Model S en Model X, je weet het niet.

Hoe dan ook: als ik BMW was zou ik maar snel een paar posters ophangen om de mensen duidelijk te maken dat BMW toch echt veel beter is dan Tesla.



57 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Blijkbaar hebben Mercedes rijders geen behoefte aan een overstap naar Tesla.
@mashell: Das beste oder nichts… dus ook gewoon helemaal nichts anders mehr..
@mashell: mercedes heeft een imago voor comfortabele wagens, bmw sportief. Tesla probeert imo ook een sportief imago op te bouwen in de zogezegd premium segment. Dat automatisch als directe concurrent bmw heeft. In dit geval vind ik het normaal dat vooral bmw klanten en elektro freaks overstappen. Nu maar afwachten of die klanten ook tevreden zullen zijn let wat ze in de plaats krijgen. Zoals er in de artikel verleld staat als de afwerking ook in de model 3 minder is zal dat volgeens mij de reputatie van Tesla niet goed doen, waardoor potentiële klanten weg zullen blijven.
@acizane80: altijd weer de afwerking van het interieur. Bij de Model S wat het inderdaad niet in orde en bij de X is het minder dan de concurrentie, maar de Model 3 concurreert met een veel lager segment. Op een auto van 100k mag je nou eenmaal meer verwachten als een auto van 35k.
@mashell: blijkbaar zitten Mercedes rijders niet op Facebook
Enige waar ik aan dacht na het lezen van dit artikel.. Waar is Aimée?
@roberto: Aimee, we willen Aimee terug!!!
@roberto: Ik heb niks van het bericht meegekregen, heb stoicijns naar een oude rijtest gekeken van een niet interessante auto (merk en model is me ontschoten), maar Aimée!
@roberto: Aimée zit sinds begin dit jaar achter een bureautje bij Kia Nederland, als PR Manager ;-)
http://pers.kia.com/wp-content/uploads/2017/01/PR-manager-Kia-Aimee-de-Vries-header-940×415.jpg
@_kristoff_: Die foto werkt dus blijkbaar niet. Hier een artikeltje en een foto van Aimée in innige omhelzing met een Kia Rio: http://pers.kia.com/persbericht/kia-motors-nederland-stelt-aimee-vries-aan-als-pr-manager/
Ik ben nog erg blij met de Cactus, maar zodra het kan gaat die ook plaats maken voor de model 3. Dat is pas over een jaartje of 3. Gelukkig zie je hem ook pas net rondrijden ;-)
@2wheeler: Over 3 jaar? Jij bent optimistisch! Ik denk niet dat ze dat redden…
Dat mensen de leaf,prius en I3 inleveren kan ik wel begrijpen want dat zijn echt lelijke auto’s dan ziet een tesla er toch beter uit
@rob5nismo: als je alleen naar het uiterlijk kijkt kan ik me er iets bij voorstellen. Maar de i3 rijdt wel ongelofelijk goed. Het is maar de vraag of de Tesla daar aan kan tippen.
@janjansen: Hoezo zou een Tesla er niet aan kunnen tippen?
Een model S ligt ook als een huis op de weg en rijdt ook goed. Komt vanzelf door het gebruik van een krachtige elektromotor (altijd acceleratie en soepelheid) en een enorm laag zwaartepunt door het accupakket.
@janjansen: i3 rijdt heel goed in de stad ja. Daarbuiten niet door z’n smalle banden. De Model 3 zal denk ik als een normale auto (Model S) aanvoelen, dus veel fijner in dagelijks gebruik.
@stfu: ben ik met je eens. Hij was zelfs minder stil dan de benzineauto die ik toen had.
Sinds het hebben van de nieuwste iPhone geen indruk meer maakt heeft dat soort mensen een nieuwe cult en afgod gevonden: Tesla en Elon Musk.
Gaat het dan bij de BMW’s ook niet om de hybride varianten?
In Amerika zijn de A4 en BMW 3 vaak zeer standard auto’s die gewoon direct uit de showroom geleased worden.
We hebben het vaak dan over de instapper van de beide merken; die overigens daar een stuk goedkoper zijn vergelijken met hier (belastingen, bijtellingen etc etc); 360 dollar per maand heb je al een nieuwe 3serie van de lot.
Ik gok dat het dat soort mensen zijn: instapper van een ‘premium’ merk rijdend, die nu voor de instapper van Tesla gaan.
@gregorius: maar een instapper in de VS is wel wat anders dan een instapper hier. Dat is daar geen 316i met stoffen bekleding.
@mashell: Een 316 bestaat niet meer, nu is het een 315i die ze voor de grap een 318i noemen.
318i kaal hier: 38k
320i kaal daar: 33.4k dollar = 28k eur.
320i kaal hier: 42k.
Ja, auto’s zijn een stuk duurder hier.
Maar waar het om gaat: een 3serie instapper daar kost ongeveer evenveel als een Tesla (model 3) instapper daar. Plus dat de kosten voor een 3serie tov het besteedbare inkomen daar een stuk lager is. Maw. Hier denk je: een 3 serie, best coole auto, waarom zou ik die inruilen voor een kale ongeteste Tesla.
Daar denk je: instapper 3serie, net 1 tandje luxer dan de typische Accord, Altima en weet ik veel wat.
Het lijkt er vooral op dat het huidige aanbod van elektrische auto’s blijkbaar nog niet echt bevalt. Er staan opvallend veel EV’s tussen.
Hier gaat de Clio Estate eruit voor de Model 3. Alternatieven zijn de Ioniq, Mazda 3, Megane, Kodiaq of Tiguan.
Als Tesla ‘sportief’ is, is mijn scootmobiel dat ook..
@spylegion: Jaja stoere praat weer hoor.

Ik zie vrijwel dagelijks een Model S rijden, en het zijn inderdaad meer limo’s dan sportwagens, alleen al door hun grootte.
Maar toch zijn het de snelste auto’s die je op regelmatige basis ziet. Niemand houdt dat bij.
@fanboy: Snel is iets anders dan sportief.
@berlinetta: hear hear
@berlinetta: Weet ik ook wel, maar die domme discussie over dat ze vergelken worden met scootmobielen of stofzuigers wordt ik ook moe van. Die dingen zijn sneller dan 95% van de auto’s (waarschijnlijk meer). En zelfs eventuele onsportiviteit in de bochten (wat dan voornamelijk door het gewicht en grootte komt) wordt daarmee weer goed gemaakt.

Maar sowieso, als je in zo’n ding rijdt, dat ligt als een huis op de weg. Een bochtje hard nemen is echt geen probleem. Dat gepaard met al dat vermogen is het al gauw sportiever dan wat de meeste rijden.
@berlinetta: Tsja, wat is dan wel een sportieve auto. Een porsche Panamera wordt veelal wel als sportief gezien.
@fanboy: Een Model S P85D is op Autozeitung circuit ruim 3sec langzamer dan een E60(!) 550i. Zelfde testers, zelfde circuit. En die E60 heeft de helft van het vermogen. Dus in een rechte lijn sneller, maar ergens verliest ie dus 3sec. Op een auto uit 2004.
@e34m5touring: Ja omdat de Tesla op een gegeven moment vermogen gaat cappen, net als de topsnelheid. Vanwege warmte ontwikkeling die op openbare weg niet voorkomt.

Maar pak effe een stoplicht sprintje of even een fly-over leuk nemen, en je rijdt gewoon iedereen zoek. In de dagelijkse praktijk zijn het limo’s die vergeleken worden met scootmobielen en stofzuigers, maar sneller zijn dan 95% van de auto’s.

Ze liggen echt goed op de weg. Ze zijn alleen wat zwaar en groot, maar goed ik zou ook niet met een 550i gaan racen, vind ik ook te lomp.
@fanboy: Ja goed, ik had ook beter moeten weten.
@e34m5touring: Haha begrijp ik dat jij een 550i hebt om te racen? :P

Ik heb een oud twee zitter wagentje met middenmotor, weegt 1000 kilo. Helaas geen Lotus maar komt goed genoeg in de buurt.
@fanboy: Nee je begrijpt het niet. Maakt ook niet uit. Komen wij toch nooit uit. Fijne dag vandaag!
@fanboy:
Bij een stoplicht sprintje sneller zijn dan 95% van het verkeer lukt mij met een wagen die 50j oud is.
Is alleen wat zwaar en groot.
Mijn punt is dat een snelle acceleratie niet alles is. Dat Tesla eens zou afkomen met een betaalbare wagen die 1000km radius haalt daar zou ik iets mee zijn. Ik rij nu als daily met een 1.6d, maak die elektrisch mij boeit het toch niet uit welke motor er in zit zo lang ik maar een 600km haal in één lading. Maar ze focussen zich op net iets sneller accelereren en voor net die fun ritjes heb ik liever een echte rijders auto.
@shiva: Ja dat lukt ook wel met een 1 liter motortje. Ik bedoelde dat hij daadwerkelijk sneller is dan het meeste andere wat rond rijdt, zouden zij ook vol gas gaan.

Lekker belangrijk, 600km. Het is straks 500km, maar nee dat is niet goed genoeg?
De range is nou niet echt belangrijk. Belangrijk is dat je kunt snelladen. Pauzes nemen moet je toch.
En 1000km kunnen ze wel doen, maar dan heb je elektrische auto’s niet begrepen. Ze zijn helemaal niet duur om te maken, op de accu na.

En dat soort ranges gebruikt bijna niemand. Gemiddelde woon-werk afstand in NL is 36 kilometer, gemiddelde rit nog minder.
Op vakantie kun je gewoon snelladen. Met deze Tesla’s kan dat al.
@fanboy: Dan is het maar te hopen dat er weinig mensen elektrisch gaan rijden anders wordt Snelladen een dagtaak.
@shiva: in tegenstelling tot een auto met conventionele motor, zijn bij een EV range en vermogen direct aan elkaar verbonden. Een grotere range krijg je met een grotere batterij. Een grotere batterij betekend meer cellen, meer cellen betekend dat er ook meer cellen gelijktijdig elektriciteit kunnen afleveren en dus een groter vermogen.
@e34m5touring: Lol. Er is anders ook een test van een snelle Tesla tegen de RS7. Wint de Tesla het op een circuit.
@stfu: Lol, ik kan er ook 2 linken waar hij bij beide geklopt wordt door een RS7. Op een circuit.
@fanboy: van 0-60 ja..
@spylegion: net zo sportief als een Mazda 6 of BMW 520i.
@spylegion: Het stuurt vrij direct en de gewichtsverdeling 51/49% en een enorm laag zwaartepunt maken ‘m best sportief. Hij is alleen niet heel licht nee.
Een E-Golf is ook gewoon een slechte auto TOV de Tesla, en de Volt en Prius zijn ook lang niet meer bij de tijd, best logisch dus.
Zijn ook vooral BMW 5 Serie-rijders die nu een Model S rijden. Ook veel ex-hybride auto’s en 3 Serie-rijders.
Zo’n Tesla koop/lease je toch maar om 1 hoofdreden? Bijtelling!! En dan kies je het beste van het slechtste.
@bartsmit: Heb je er al in gereden? Het rijdt anders dan de elektrische auto’s bij de bartsmit he?
@fanboy: heb jij wel in de model 3 gereden dan?
@lekkerlinksrijden: Wel in een Model S. En deze Model 3 is daar gewoon een goedkopere gekrompen versie daarvan.
@fanboy: Musk heeft zelf al aangegeven dat het geen kleine S wordt, dus wat krijg je dan?
Misschien omdat hij kleiner en lichter is wel een speelsere auto.
Maar hoe het rijdt en zit is nog steeds de vraag.
@lekkerlinksrijden: Hij heeft geprobeerd te benadrukken dat mode 3 niet de nieuwe generatie model S is. Hij geeft in die zin wél aan dat het een kleine model S is in de vergelijking 5-serie / 3-serie. Het basis model zal al <6s 0-60mph gaan. Icm het lagere gewicht vermoedelijk fijner in dagelijks gebruik. Model S zal daarentegen we gewoon comfortabeler, stiller etc zijn.
@lekkerlinksrijden: het wordt wel een kleine S, alleen heeft de 3 niet dezelfde luxe als die op een S te krijgen is.
@fanboy: hoef ik ook niet. Misschien koop ik er zelfs een maar dan wel vanwege de fiscale voordelen. Anders niet.
Nieuwe dag, nieuwe artikel over Tesla door jaapiyo.
@amg65: Wie weet wat de dag van morgen brengt!
@jaapiyo: De grote onthulling, al zul je dat zaterdag pas posten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).