• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: Spyker vraagt binnenkort uitstel van betaling aan [updated]

Auteur: Author, gepost 21 november 2014 om 17:28 – 37 Reacties

Spyker C8


Het hing al meerdere poosjes in de lucht, maar vanmiddag zou tijdens een bijeenkomst met het personeel zijn medegedeeld dat de aanvraag voor uitstel van betaling onafwendbaar is.

De te Zeewolde gevestigde autofabrikant moest aanvankelijk het gehuurde pand verlaten, maar Muller wist dat op het laatste nippertje te voorkomen. Nu lijkt het er dan toch op dat de problemen zich in de tussentijd verder hebben opgestapeld, want de baas van het merk zou zo snel mogelijk uitstel van betaling aanvragen.

Een dergelijke procedure kan om meerdere redenen nuttig zijn. Zo zal het UWV de achterstallige loonbetalingen aan de werknemers voor z’n rekening nemen en kunnen schuldeisers nog een tijdje buiten de deur worden gehouden. Bovendien levert uitstel extra tijd op om, in samenwerking met een bewindvoerder, oplossingen te bedenken voor de financiële problemen die het merk heeft.

Keerzijde van de medaille: de rechtbank zal ervan overtuigd moeten worden dat er ook echt dingen kunnen worden opgelost in de tussenliggende periode en dat het merk levensvatbaar is. In het verleden bleek al meerdere malen dat Muller kan verkopen als de beste, dus het zou zomaar kunnen dat het hem lukt om de rechter hiervan te overtuigen.

Aan de andere kant leidt uitstel van betaling in de praktijk meer dan eens alsnog tot een faillissement, wat gezien de recente en minder recente verwikkelingen rondom de autofabrikant geen heel onwaarschijnlijke uitkomst van het verhaal zou zijn. Toch zijn we benieuwd of het Muller wederom lukt om enkele konijnen uit zijn hoge hoed te toveren. Het zou immers zeker niet de eerste keer zijn. (via: spyker-saab.blogspot.nl)

UPDATE 02-12: uit nog onbevestigde bron: “Spyker heeft surseance aangevraagd. Er is een bewindvoerder aangesteld en ze hebben 2 weken de tijd om aan te geven dat ze nog levensvatbaar zijn.”

UPDATE 02-12: het is officieel, Spyker is in surseance.

Fotocredit: thijs_vangrinsven via autojunk

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

faillissement, Spyker, victor-muller

Vorig bericht: « Man veroordeeld tot taakstraf voor doodrijden 3 personen
Volgend bericht: VDL Nedcar: “in 2018 productie van 190.000 stuks per jaar” »

Lees Interacties

Reacties

  1. jag00 zegt

    21 november 2014 om 17:33

    Een breek bij Spyker kun je het al niet meer noemen ;)

    Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    21 november 2014 om 17:37

    Surseance van betaling is niet vaak succesvol, mede doordat niet alle schuldeisers zich aan de surseance hoeven te houden en omdat hetzelfde management aan het roer blijft staan.

    Login om te reageren
  3. gtwillem zegt

    21 november 2014 om 17:51

    Ondanks dat Spyker op sterven na dood is, heb ik een vermoeden dat Victor Muller weer wat uit de hoge hoed gaat tillen. Al zo vaak was het gedaan, en tóch redde Spyker het telkens.

    Naar de leveranciers en werknemers vind ik het wel een slechte actie. Het geld dat de UWV komt nu ergens anders vandaan en het heet niet ‘de portomonee van Ome Victor’…

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    21 november 2014 om 17:51

    ach jee .. is het weer zover ..
    weer een overlijdensadvertentie aan het adres van Spyker ..

    volgens dit blogje is die toko al 100X failliet gegaan ..

    Login om te reageren
  5. VeniVidiVici zegt

    21 november 2014 om 17:59

    Die Muller drol had gewoon NOOIT dat Saab avontuur moeten aangaan. Dan had hij zat vermogen om Spyker tot in d’n eeuwigheid te laten bestaan MET vele toffe nieuwe modellen!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      21 november 2014 om 18:36

      @VeniVidiVici: Alsof er één euro van Spyker naar Saab gegaan is…

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        21 november 2014 om 20:55

        @Esprit_de_Flandre: Nee chef… niet vanuit Spyker, maar vanuit Muller zelf…

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          21 november 2014 om 21:13

          @VeniVidiVici: Geld dat Muller zelf uit de zakken van naïeve investeerders geklopt heeft zal je bedoelen. Het is nog een wonder dat Muller tot op heden niet geliquideerd is.

          Login om te reageren
          • JaxDryke zegt

            22 november 2014 om 07:55

            @moveyourmind: Vind je het gek ? Hij heb ze zoveel uit hun zakken geschud, die lui hebben geen geld meer voor munitie :P

            Login om te reageren
  6. baasbas zegt

    21 november 2014 om 18:06

    Leuk! Ik pak vast popcorn!

    Login om te reageren
  7. Rob zegt

    21 november 2014 om 18:47

    En toch; alles klopte aan die C8. Of je het nu mooi vond of niet, hij klopte gewoon. Veel overtuigender als allerlei andere beginnende automerken.

    Dat ze met die C8 niet genoeg kopers konden vinden blijft me toch een soort van raadsel.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      21 november 2014 om 18:53

      @Rob: Inderdaad, dat geldt ook voor de D12 Peking to Paris en de C8 Aileron. Auto’s die gewoon goed in elkaar staken en een aardig publiek hadden, en toch zijn er (vrijwel) geen verkocht. Waar is het mis gegaan?

      Alsof ze de kopers simpelweg de deur wezen omdat ze het te druk hadden met het bouwen van de zoveelste conceptcar…

      Login om te reageren
    • r2d2 zegt

      21 november 2014 om 18:55

      @Rob: Eens, Clarkson en Leno waren niet voor niets heel positief over het uiterlijk.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      21 november 2014 om 18:59

      @Rob:

      wat denk je wat arbeidsintensieve productie in NL kost ..

      en wie wil dat voor-financieren ??

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        21 november 2014 om 19:16

        @lincoln:
        Uiteraard, de kostprijs zal wel niet mals zijn voor zo’n auto.
        Maar toch; de C8 zag er uit alsof Spyker al decennia auto’s aan het bouwen waren, en het ontwerp klopte ook gewoon. Dat verwacht ik niet bij een startende autobouwer.

        Vandaar mijn “verbazing”, maar laten we het er maar gewoon op houden dat ik het jammer vind dat ze zo roemloos zijn gebleven ;-)

        Login om te reageren
      • roppp zegt

        21 november 2014 om 19:57

        @lincoln: daarom werden ze ook niet in Nederland gemaakt, maar in Engeland.

        Login om te reageren
    • rolov zegt

      21 november 2014 om 19:04

      @Rob: die c8 is echt mijn favo. Het Is eeuwig zonde.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        21 november 2014 om 19:29

        @rolov:
        Ze blijven inderdaad iets magistraals hebben die Spykers. Zelfs het “stickerexemplaar”, waar Wouter in gereden heeft, blijft ontzettend leuk om naar te kijken:
        http://www.abhd.nl/video/spyker-c8-laviolette-lm85/

        Login om te reageren
  8. lexushondagtr zegt

    21 november 2014 om 18:57

    Jammer dat er zo’n figuur aan het hoofd van Spyker staat, het had een succes kunnen worden. Spyker was speciaal en dat gevoel gaf die, i.t.t. Vencer Sarthe die eruitziet als een goedkope kitcar.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      21 november 2014 om 18:59

      @lexushondagtr:

      noem eens een betere Spyker directeur dan ??

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        21 november 2014 om 19:21

        @lincoln: Ze hebben zelfs een boek geschreven over de personen die een beter directeur zouden zijn voor Spyker:

        http://www.at-com.nl/sites/default/files/images/system-features-phonebooks-central.jpg

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          21 november 2014 om 21:33

          @motoragent: Hennie van der Most. Ook al zitten zijn bedrijven in zwaar weer, hij zal vast nog wel één Euro hebben om Spyker over te nemen en er een succes van te maken.

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          21 november 2014 om 21:56

          @motoragent:

          en waarom zijn die geen Spyker directeur dan ??

          Login om te reageren
      • Reimon zegt

        21 november 2014 om 20:02

        @lincoln: Maarten de Bruijn?

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          21 november 2014 om 21:55

          @Reimon:

          yeah right ..

          Login om te reageren
      • rolov zegt

        21 november 2014 om 20:16

        @lincoln: joop donkervoort?

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          21 november 2014 om 21:54

          @rolov:

          die kan net aan zijn eigen toko runnen ..

          Login om te reageren
          • rolov zegt

            21 november 2014 om 21:56

            @lincoln: tja maar op zijn manier Had spyker wel de kans gehad nog geleefd te hebben.

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              21 november 2014 om 22:07

              @rolov:

              tuurlijk .. als skelter met een Spyker logo ..
              je hebt echt geen idee waar je het over hebt ..

              Login om te reageren
              • rolov zegt

                21 november 2014 om 22:33

                @lincoln: nee Drama. Spyker zoals spyker alleen op de manier van donkervoort.. Rustig opbouwen. En niet wilde f1 en gt3 (al vond ik dat betrr dan de F1) Ik dacht dat het niet heel moeilijk te bedenken Was wat ik bedoelde.

  9. rutger97 zegt

    21 november 2014 om 19:05

    Verrassend!

    Login om te reageren
  10. MaartenD zegt

    21 november 2014 om 19:10

    Goh….wat een verassing

    Login om te reageren
  11. swordfish zegt

    21 november 2014 om 19:22

    Hou toch op met dat BREEK bij Spyker…het is géén nieuws meer

    Login om te reageren
  12. roppp zegt

    21 november 2014 om 20:00

    Het is hoe dan ook zonde. De wagens zagen er fantastisch uit, er lagen behoorlijke motoren in en schenen niet onaardig te rijden…

    Login om te reageren
  13. lamborgfan zegt

    21 november 2014 om 22:52

    Kan ik ook een auto kopen bij hen, en de betaling uitstellen? Das namelijk een vrij goeiekope supercar dan!

    Login om te reageren
  14. 730ld zegt

    22 november 2014 om 00:39

    Die victor moet kappen met bedrijven opzetten. Hij laat weer heel wat schuldeisers achter zich, probleem in 1 keer opgelost en UWV draait weer op voor achterstallige lonen. Deze man zou een verbod moeten krijgen om ook nog maar 1 bedrijf te starten. Hij kan het gewoon niet. Kansen genoeg gehad. Hij gaat maar in loondienst want dan zijn we van hem af en dat hij zijn schuldeisers maar met z’n privevermogen gaat afbetalen. Het zal hem leren!!!

    Login om te reageren
  15. st33fie zegt

    22 november 2014 om 11:18

    even voor de duidelijkheid ?
    wel deel de uitstel van de uitstel of de uitstel van de uitstel van de uitstel van de afstel?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North