Max Verstappen is even op de koffie geweest bij Garry Connolly en co. Het resultaat is een dikke vette straf.
Een toch al zware opgave dit weekend voor Max Verstappen is zojuist nog zwaarder geworden. Gisteren bleek na de kwalificatie dat onze held mogelijk gele vlaggen genegeerd had bij het zetten van zijn laatste snelste ronde in Q3. Het was inderdaad opvallend dat Max Emilian gisteren zijn rondetijd nog verbeterde nadat Gasly zijn auto stuk reed op een kerbstone. Ondergetekende dacht echter te zien dat de gele vlaggen net voor de neus van Verstappen verdwenen.
Camerabeelden vanaf de auto van Max toonden echter dat er wel degelijk dubbel geel hing op een stuk circuit waar Verstappen vol door bleef gassen. Kamp Red Bull opperde echter dat er op Max’ stuur en op de elektronische borden naast de baan niks te zien was. Dit is eveneens op te maken uit de onboard camera. Hoe dan ook moest Verstappen zich vanochtend melden bij de stewards om zichzelf te verantwoorden. Hetzelfde gold overigens voor Valtteri Bottas en Carlos Sainz.
Voor twee van de drie mannen met een gemiddeld startnummer van exact 55 bleek dat geen goed nieuws te zijn. Valtteri Bottas moet drie plekken inleveren op de grid. Max Verstappen moet zelfs maar liefst vijf plekken inleveren op de grid. Carlos Sainz heeft gek genoeg alleen maar voordeel van de situatie.
Carlos claimt dat hoewel hij de gele vlaggen niet zag, hij wel de trage auto van Gasly opmerkte. Daarom is hij alsnog van zijn gas gegaan vanwege het vermoeden dat er een gele vlag hing. De telemetrie ondersteunt hem daar kennelijk in. CS55 schuift zo nota bene twee plekjes naar voren op de grid. Bottas claimt ook dat hij de gele vlag niet gezien heeft, maar geeft goudeerlijk toe dat hij geen moment van zijn gas is gegaan toen hij Gasly zag hobbelen. Wat een geweldige vent is het toch ook.
De straf voor Max Emilian valt helaas zwaarder uit dan die voor Bottas. Daardoor staat Max op de grid dadelijk achter Sainz én achter de Fin. Dat heeft alles te maken met het feit dat Max ‘dubbel geel’ negeerde en Bottas slechts enkel geel. De stewards, dit weekend onder andere weer bestaande uit Max’ grootste fan Garry Connolly, claimen begrip te hebben voor het feit dat de elektronische waarschuwingen niet aan stonden.
Ze beschouwen dit echter niet als een geldig excuus om Max vrij te spreken. Tsja, als je een man die je toch al graag zoveel mogelijk straf geeft een dergelijk goed excuus geeft, dan kopt hij die kans natuurlijk binnen. Connolly en zijn kornuiten beroepen zich daarbij op onder andere de volgende regels:
1. Article 27.1 of the Formula One Sporting Regulations states that the driver must drive the car alone and unaided.
FIA, hoopt dat Max Verstappen degradeert
2. Appendix H of the Code states that flags and lights have the same meaning (and hence a flag signal must be complied with)
5. The driver acknowledged his awareness of the presence of Car 10 on the right side of the track. Having seen a disabled car, it is reasonable to expect, as was the case of the driver of Car 55, that there was a potential danger and that a yellow flagsituation probably existed and therefore to take the appropriate action (i.e. to reduce speed).
Tevens legt de FIA de schuld deels neer bij het team van Red Bull Racing. Dat had Max moeten informeren over de situatie. Tenslotte refereert men expliciet naar een situatie tijdens de Grand Prix van Oostenrijk van vorig jaar. Auto ‘nummer 44’ kreeg daar ook een gridstraf (van drie plekken) voor het negeren van een gele vlag. Een ‘gek’ voorbeeld, daar men ook aan Vettel had kunnen refereren, die dit seizoen vijf plekken moest inleveren voor negeren van dubbel geel in Bahrein.
Onder de streep is Max Emilian dus flink het bokkie. Hij moet de race nu starten vanaf P7. Gasly kan de eer van Red Bull wellicht nog redden. Hij start nu vanaf P2 en kan HAM dus wellicht even een tikkie geven in de eerste bocht. Mocht alles zonder slag of stoot verlopen, lijkt het kampioenschap opeens ver weg voor Max. Zeker omdat er vandaag goede berichten zijn over het doorgaan van de race in Saoedie Arabië. Mercedes heeft dus alle mogelijkheid om met hun oppermachtige W12 de achterstand in punten goed te maken…Waarvan akte.
Nieuwe startopstelling
Hieronder voor de volledigheid nog de nieuwe startopstelling voor de Grand Prix van Qatar 2021. Sommigen hebben overigens al scherp opgemerkt dat de FIA een eigen regel heeft de grid hooguit vier uur voor de race bekend te maken. We vermoeden echter zomaar dat de FIA zichzelf geen straf geeft voor het breken van die regel.
- Hamilton – Mercedes
- Gasly – Alpha Tauri
- Alonso – Alpine
- Norris – McLaren
- Sainz – Ferrari
- Bottas – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Ocon – Alpine
- Vettel – Aston Martin
- Perez – Red Bull
- Stroll – Aston Martin
- Leclerc – Ferrari
- Ricciardo – McLaren
- Russell – Williams
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Latifi – Williams
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Schumacher – Haas F1
- Mazepin – Haas F1
pomoek zegt
Was eigenlijk al duidelijk toen verstappen over de streep kwam. Slechte coaching overigens, hier had RB ook even kunnen ingrijpen.
chrisvis zegt
@pomoek: idd en weeral erg bedroevend voor de Fia dat de beslissing-net zoals in Brazilië- onredelijk lang duurt.
mp014 zegt
@pomoek: moeten ingrijpen! Alhoewel Max ook niks op z’n stuur te zien kreeg en dat wordt dan toch weer centraal gestuurd door FIA of vergis ik me? In alle objectiviteit; ik heb het filmpje 3x moeten terug kijken voordat ik die gele vlaggen zag, kan me zomaar voorstellen dat je die niet ziet walls je er met 250 km/u langs vliegt en af en toe ook een beetje op de baan moet letten…
pomoek zegt
P3 zit er, realistisch, nog wel in. Staat ie straks nog maar 3 punten voor, er van uitgaande dat Hamilton ook nog wel de snelste ronde rijdt. Maar goed. Voor hetzelfde geld is de race vanwege een gefrustreerde verstappen na bocht 1 over..
bernoulli zegt
Die snelste ronde gaan 44 en 33 niet meer pakken. Daar offeren ze de wingmen wel voor op.
brammetjedeb zegt
@bernoulli: da’s prima, zolang lewis hem maar niet pakt toch?
Johanneke zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
petitelima zegt
HAM is nog lang geen kampioen, met GAS en ALO en NOR in zijn buurt kan het een interessante start worden, hopelijk, want die dubbele gele vlaggen waren F BS!
rolov zegt
@petitelima: want die deden ook een hoop vandaag? Als ham pole rijdt elke race is hij kampioen .
sportabgasanlage zegt
EDIT: de FIA had ‘m op de provisional grid als vijfde gezet, maar dit is kennelijk net aangepast. Fixed!
HZW zegt
Wordt wel een dingetje om uit de ellende te blijven vanaf plaats 7.
Kan zomaar over zijn na de eerste bocht.
Specht zegt
Gasly moet inderdaad Hamilton even goed eraf tikken in de eerste bocht.
bietje zegt
Ben er best ziek van, maar ook wel beetje jammer dat hij dit heeft laten gebeuren… 🤷🏻♂️
exclusiveyoungtimers zegt
Super bedankt voor adequate update. Hiervoor lees ik mede AB. Thanks @jaapiyo
harrie zegt
Op zich wel terecht, maar heeft de FIA zichzelf ook nog een straf gegeven voor de rommelige en onduidelijke situatie?
fedal zegt
Dit bericht is gepost op 21 november 2021 en staat nu (weer) hier te lezen? Wat een stieren poep, oftewel bullshit.