Deze maand wordt een groot deel van Spykers activa per opbod verkocht. Dit gebeurt in opdracht van de Belastingdienst.
Zojuist werden wij getipt dat Troostwijk Auctions later deze maand een online veiling van een aantal exclusieve Spykers en onderdelen houdt. Hierbij gaat onder anderen een Formule 1-bolide, de blauw-gele C8 racer, het P2P SUV concept, maar ook 85 Audi V8-motorblokken en transmissies onder de hamer.
Opdrachtgever is als gezegd de Belastingdienst, kantoor Utrecht. Wij namen contact op met het Spyker-hoofdkantoor in Zeewolde: zij bevestigen dat er een schuld uitstaat bij de fiscus. Hoe groot deze is kregen we niet te horen, maar het is van dergelijke proporties dat een beslaglegging op de activa van het bedrijf niet kon uitblijven. Als gevolg hiervan worden er straks talloze Spykers, prototypes en racers via een executieveiling van de hand gedaan.
Reacties Spyker/Troostwijk
Spyker ontkent failliet te zijn. Aan Autoblog laten ze weten dat ze hard aan een oplossing werken en er alle vertrouwen in hebben dat het goed komt….
In een aparte reactie geeft CEO Victor Muller aan dat de kwestie is opgelost, en de veiling niet plaats zal vinden. Toen wij dit verifieerden bij Troostwijk werd dit ontkend: de Belastingdienst heeft tot op heden geen opdracht gegeven de veiling te annuleren, vooralsnog zal deze dus gewoon doorgang vinden.
Troostwijk is overigens geen vreemde voor Spyker: destijds veilde het Amsterdamse huis ook de twee Spyker C8’s van Vladimir Antonov.
Foto credits: Troostwijk Auctions and Valuations
Update 07-07 09:45 – Zojuist bereikte ons het bericht dat de veiling inmiddels is teruggetrokken. Spyker lives to see another day.
Aii…
Welke truck uit de trukendoos zal heer Muller nu weer trekken?
@bleedingsun:
Een DAF dit keer?
Of toch een Scania?
@desjonnies: Scania is beter :mrgreen:
@bleedingsun:
http://www.angelfire.com/realm3/war.in.iraq/9apr03/7310468.jpg
“There is no bankruptcy at Spyker! We have money and will introduce new model soon!”
Jezus wat een puinhoop.
als ze nu al spullen beginnen te veilen zijn ze volgensmij gewoon failliet, wel jammer hoor want die aankomende venetor zag er echt goed uit! mooie concurrentie. benieuwd wie er nu weer bijspringt/overneemt
@henkhupelschoten: venetor ws gewoon een kopie met aanpassingen.
https://www.troostwijkauctions.com/nl/spyker-cars/01-19324/
@xiran: ja? die link staat ook in het artikel..
@autoblogger: eerst nog niet.
@xiran: excuus, ik hoorde idd net van @sir_smokalot dat de link vlak na publicaties is toegevoegd!
@autoblogger: no problem, het is maar een internetlink.
Hebben ze eindelijk is wat auto’s staan kunnen ze er nog niet aan verdienen …..
Wow 85 V8 Audi motoren. Ze hadden flinke plannen bij Spyker schijnbaar.
@thomthamofo: Voor de garantie..
@thomthamofo: Je kunt als klein bedrijfje ook niet bij audi aankloppen om te zeggen dat je 10 motoren wil o.i.d. Waarschijnlijk is de minimale afname afhankelijk van een bepaalde batchgrootte bij de productie van audi. Deze hoeveelheid heb je maar te slikken als ‘kleine’ afnemer…
@harie: je kan gewoon naar de Audi dealer gaan en een nieuw motorblok kopen. Geen minimale afname van 85 stuks…. Bij 85 stuks zal je ongetwijfeld meer korting krijgen….
Hoeveel delen heeft deze roman al?
@jerry: Roman?
Dit verhaal heeft lijkt meer op de bouquet reeks..
@jerry: Twee. Ik schreef in 2006 het boek ‘Spyker. Een dollemansrit’ en in 2009 ‘Saab over de kop. De nederlaag van Victor Muller’. Sluit niet uit dat er ooit nog een derde (slot)deel komt.
Ieder bedrijf zal zeggen dat “het wel mee valt” en “het al zo goed als opgelost is” tot dat het schip volledig onder water is.
Ik ben benieuwd of ze zich hier uit kunnen redden, heel positief ziet het er niet naar uit.
Pluspunt… Eindelijk Spykers die ook echt verkocht worden, zeer interessante veiling.
Als je je handen kunt leggen op zo’n P2P dan heb je toch wel een heel unieke auto! Vraag is; kun je ermee rijden?
@str8six:
Tuurlijk wel, hellinkie af en zelf broem broem geluidjes maken..
@tupperware: ombouwen tot een trapwagen en dan de rit maken waar ie naar vernoemt is ;-)
@str8six: unieke auto… sure. Dat geld voor de meeste auto’s die zo lelijk zijn dat niemand ze wel hebben. Een Daf 55 Coupé was 40 jaar geleden best een aardige auto, maar dat ontwerp kan nu echt niet meer hoor. Ook niet als je het een beetje opblaast en er een paar extra deuren in hangt.
Valt me mee dat ze een mule voor die P2P gebouwd hebben(die Defender) ik dacht altijd dat ze bij Spyker, jammer genoeg, alleen maar lucht maakte.
@ACCOBRA: Er gaan geruchten dat ze ook een werkend prototype van een geldboom hebben staan!
@Vanquish: Zouden ze die ook veilen? ;-P
@ACCOBRA: Nou, er gaan dus geruchten dat Victor die allang al weggesluisd heeft!
@Vanquish: Nee joh, die heeft de fiscus in beslag genomen voor “onderzoek”…
@Vanquish: aaah daar is die 20 miljoen van de belastingdienst gebleven
Ik zag op die site ook foto’s van de c12 Zagato voorbij komen. Dat is toch wel een buitenkansje! Had ik nu maar centjes :(
Godskolere, 85 Audi blokken…
Zo te zien hebben ze ook een stagiaire die de auto’s nu en dan even afstoft…
Mm eens kijken wat zo’n audi blok gaat doen met bak erbij!
Doe mij maar zo een V8 blok, kan mooi in mijn Disco.
Spykertje Cabrio; leuk dingetje. We hebben de keuze uit een zwart en een geel interieur.
Wat zouden die dingen doen op de veiling?
Ga er ook vanuit dat die dingen ex-bpm/btw zijn: dus die moet je nog aftikken.
Maar –> kan je claimen dat het een gebruikte auto is?
En dan moet je er ook nog achter komen waarom ie er stond? Als ie 100% prima was, dan was ie waarschijnlijk van iemand. Zoniet, dan is ie waarschijnlijk niet af….
Ik ben nog niet heel lang geleden bij Spyker geweest. Er werd ons toen verteld dat het prototype, die Peking to Paris (P2P SUV Concept) niet kon rijden. Dus heel veel zul je niet aan die auto hebben.
Muller, luchtfietser, wie stopt deze fantast die een spoor van ellende achter zich laat.
Man’s ego is te groot, het interesseert hem klaarblijkelijk niet in wat voor ellende hij zijn werknemers stort!
@toniominestrone: je mag vinden wat je wilt van die man maar slecht voor werknemers is hij niet. Hij houdt Spyker al heel lang in de lucht, ook nadat er niets noemenswaardigs meer gebeurt. Ook de Saab mensen heeft hij toch maar een tijdje langer uit de werkeloosheid gehouden. Voor werknemers is hij goed, schuldeisers zijn wat minder blijk met hem.
@mashell: Je kletst uit je nek, de werknemers hebben meer dan eens op hun salaris moeten wachten, dhr. Muller is een oplichter met een veel te groot ego, er telt maar een ding voor deze man, ” Ik” .
Hij stond te geilen op de bühne in Zweden, niet om Saab te redden maar om naam te maken, als zaken niet lopen zoals meneer dat wenst dan ligt de schuld altijd bij de tegenpartij!
@toniominestrone: op je salaris moeten wachten is heel vervelend maar nog altijd minder vervelend dan op je uitkering moeten wachten of zelfs bijstand moeten aanvragen.
@mashell: Als er geen enkele andere financier of ondernemer is wellicht, in elk ander geval: onzin.
@mashell: ga internet op en doe een beetje research naar deze man. Dan zul je je mening snel bijstellen. Hij is niet alleen slecht voor Spyker en Saab geweest, hij heeft meerdere bedrijven financieel geleid en daar heeft hij heel wat sporen achter gelaten… En ja dat gaat uiteindelijk altijd ten koste van het personeel.
Toch zou dit wel eens een goudmijn kunnen zijn. Als je ziet wat ze nu betalen voor 75 jaar oude auto’s waar er maar 3 van zijn.
Binnenkort worden er dus een heleboel Golfjes 4 van een nieuwe Audi V8 motor voorzien die goedkoop op de veiling op de kop wordt getikt?
Nu maar hopen dat de bolides worden overgenomen door echte autoliefhebbers en geen investeerders. Een combinatie ervan mag prima, zolang ze maar worden uitgelaten.
Dit soort auto’s zijn net husky’s, hebben de nodige aandacht nodig. Maar moeten vooral aan het werk gezet worden. Kilometerstand zal uiteindelijk toch geen drol uitmaken, zodra ze schaarser dan een 250 GTO worden.
Ik geef 500 Euro voor dat Peking ding.
*Peking duck
Ik 1000 euro voor een blok bak
Ligt er nog een blok in die F1 unit? Die Zagato lijkt me nog het meest interessant als investeringsobject.
Ze durven wel daar bij Troostwijk. Gewoon foto’s van de 24u van Le Mans plaatsen en er dan hun eigen copyright aan hangen. Wie geeft Frits van Eldik even een belletje?
Zou zo’n Audi blok in een mk Indy (lotus 7 replica) passen? :D
Ik moet die trailer hebben!
Check die foto’s, zo zonde van dit merk :( Blijven mooie auto’s, interieur oogt prachtig. Althans: op foto’s ;)
En Hollandse glorie..spijtig
No worries boys, ik begrijp net uit de media dat het hele verhaal volgens Victor nu wel is opgelost is,maar dat zou nog wel wat dagen kunnen duren voordat het boze internet het door heeft.
En nu speculeer ik; Victor komt binnen twee maanden met een overnamebod op Lancia, ook zo een merk wat hij even gaat redden.
Ik heb het altijd een beetje te doen gehad met Maarten de Bruin, hoe Victor Muller met zijn geesteskind ervandoor is gegaan enzo. Maar ik ben nu juist blij voor hem dat dit alles hem gespaard wordt.
Die B6 Venator moet de zaak dus redden? Vind ik een prachtige auto alleen misschien moeten ze ook een modelletje maken met een normaal interieur om het geld binnen te brengen.
Een paar hier weten dat ik jaren roep dat Victor in de Offshore had moeten blijven.Hij was bij Wijsmuller terecht heel succesvol, een van de weinige sectors die op de dag van vandaag hoog winstgevend is voor Nederlandse bedrijven door hun hoge mate van kennis.Nee meneer zijn ego ging hoger, een automerk,een kledingmerk,een LM team,een F1 team, een onooglijke P2P die er al tien jaar aan zit te komen en Oh ja wij zitten zelf in de shit maar gaan toch Saab wel even redden.En vorige week op Goodwood nog lopen orakelen dat de Avetador productierijp is vanaf januari 2015 maar over de motor ze nog niets mogen zeggen.
Ik vind het echt heel sneu voor al het personeel wat misschien in beter weten tegen in keihard heeft gewerkt heeft om dit bedrijf een kans te geven.Zij hebben kennis in huis en verdienen echt beter.
Och was ik maar rijk ipv zo knap. Dan kocht ik er een paar. Zonde zeg.
Kon niet uitblijven natuurlijk.
Ik woon zelf in de buurt en kom er nog wel eens langs.
Bedrijvigheid was minimaal waar je vroeger nog wel eens een Spyker in het wild zag, was dat al lang niet meer zo.
Blijft zonde, want het zijn mooie wagens.
“nulla tenaci invia est via” gaat blijkbaar niet altijd op.