• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Brekend: GM zegt ‘NEIN’ tegen plan Saab [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 6 december 2011 om 18:16 – 62 Reacties

Victor Muller voor een Saab


‘Wordt vervolgd’ schreven we vanochtend nog. En daar zijn we weer. Volgens onze laatste informatie kan Victor Muller ook het laatste reddingsplan op zijn buik schrijven. Reden: dwarsliggende Yanks.

Volgens deze Zweedse bron heeft GM-woordvoerder Jamer R. Cain in een e-mail laten weten dat het standpunt van GM ook met de laatste vrariant van het reddingsplan ongewijzigd blijft. GM zegt dus eigenlijk nog steeds: ‘steek dat reddingsplan maar ergens waar de zon niet schijnt.’

Het wachten is op variant nummer 17.284 van Victor Muller cum suis. Voor de geïnteresseerden: hier een tv-interview van afgelopen weekend (v.a. 39:40).

UPDATE 19:15 – Victor Muller spreekt (as usual) weer over een “plan B”:

Topman Victor Muller van moederbedrijf Swedish Automobile liet echter in een korte reactie weten ,,dat er altijd een plan B bestaat”.

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer
  • 9-3 Viggen
    Duurste 9-3 Viggen van NL is ideale wintercabrio!
  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

GM, Saab

Vorig bericht: « Kopen? Gepantserde 330i van wijlen Stanley Hillis
Volgend bericht: Kamervragen n.a.v. import T2-campers »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    6 december 2011 om 18:21

    en over 10 minuten is er eigenlijk weer nix aan de hand zeker ..

    of is de vader van VM eigenlijk zijn moeder die zich voordoet als zijn zoon die dan weer de comateuse tante is van zijn lang verloren hond die weggelopen is omdat de buren een kat hadden ..

    soaps zijn o.k. ..

    Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      6 december 2011 om 18:34

      @lincoln: heel duidelijk. :)

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      6 december 2011 om 18:38

      @lincoln: En dat Hillis weer leeft omdat hij een 2lingbroer had, en met de opbrengst van z’n 3 serie Saab financieerd waardoor ze op hun beurt weer GM over kunnen nemen.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        6 december 2011 om 19:14

        @kaasboerin: Maar dan blijkt de tweelingbroer geen tweelingbroer maar een kloon die het geheugen van Elio Di Rupo heeft overgenomen en de lang verloren hond blijkt ondertussen CEO van GM geworden en doet een vijandige overname van de lievelingschocofabrikant van VM waardoor die straalbezopen met z’n speedboat tegen een Zweuds Fjord knalt en verdwijnt in de golven…

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          6 december 2011 om 19:18

          @Esprit_de_Flandre:

          om vervolgens met “plan B” op de proppen te komen ..

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            6 december 2011 om 19:45

            @lincoln: Hoho, als je ‘dood’ bent moet je wel minstens 1 seizoen wachten voor je weer mag meespelen hoor…

            Login om te reageren
            • Rohrl-fan zegt

              6 december 2011 om 23:19

              @Esprit_de_Flandre: Maar misschien was ’t allemaal maar een droom! ;-)

              Login om te reageren
  2. mrbones zegt

    6 december 2011 om 18:38

    Misschien wordt het tijd voor een Saabblog?

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    6 december 2011 om 18:38

    interview is een regelrechte aanrader ..

    thanks @sir_smokalot ..

    Login om te reageren
  4. Carreza zegt

    6 december 2011 om 18:39

    Nee nu geloof ik er niet meer in, het is er echt mee afgelopen. Het doek valt over de saab soap, nooooo. :(

    Maar ach, waarschijnlijk zijn er ng tal vn gewiste scenes die ze de komende jaren kunnen bekendmaken… Om ng maar te zwijgen over de memoires :D

    Login om te reageren
  5. Luukvk zegt

    6 december 2011 om 18:39

    GM:

    http://www.youtube.com/watch?v=mi_b5f7Pio0

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      6 december 2011 om 18:43

      @Luukvk: +1 :D

      Login om te reageren
  6. ferrari94tr zegt

    6 december 2011 om 18:44

    dag victor bye bye zwaai zwaai, mijnheer de directeur van snoras wil zijn centjes terug

    Login om te reageren
  7. Poll zegt

    6 december 2011 om 18:44

    soaps zijn k.u.t.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      6 december 2011 om 19:11

      @Poll: oeps…heb je er weer eentje op de grond laten vallen tijdens het douchen ? :lol:

      Login om te reageren
  8. wolf zegt

    6 december 2011 om 18:49

    Tsja, ziet er naar uit dat Saab nu wel exit is. Toch wel knap van Victor dat hij er altijd elk jaar een salaris uit sleepte van minimaal 1 miljoen euries. Terwijl Saab noch Spijker onder zijn leiding ooit 1 cent hebben winstgemaakt.
    Staat wel goed op zijn CV. Lijkt wel een CV van een politicus. Zelfverrijking en geld uitgeven van iemand anders.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      6 december 2011 om 19:03

      @wolf:

      en jij hebt Saab toen maar niet gekocht omdat ??

      Login om te reageren
  9. bobb zegt

    6 december 2011 om 18:52

    Is GM nog steeds van de Amerikaanse overheid? Afgezien daarvan zal “toestemmingsclausule” destijds ook wel in de kleine lettertjes hebben gestaan.

    Login om te reageren
  10. dennisr zegt

    6 december 2011 om 18:52

    Oh, dus Amerikanen en Zweden praten onderling Duits.. achzo..

    Login om te reageren
  11. Megakix zegt

    6 december 2011 om 18:54

    http://www.youtube.com/watch?v=7oTRmOBSLSU&feature=related

    Login om te reageren
  12. dennisberkhout zegt

    6 december 2011 om 18:59

    De hoop lijkt nu toch écht vervlogen.

    Ik denk dat het beter zou zijn als het doek daadwerkelijk valt.
    Saab heeft als merk genoeg potentie om een succes te worden. Het heeft een overkoepelend bedrijf nodig die de touwtjes in handen heeft. BMW bijvoorbeeld.

    Blijven kwakkelen onder een halfbakke onderneming met weinig financiële middelen is zinloos.
    Een reïncarnatie onder een grote naam zal een veel betere toekomst bieden.

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    6 december 2011 om 19:03

    Brekend? Nee, voorspelbaar…

    Login om te reageren
  14. Benjamin1 zegt

    6 december 2011 om 19:03

    Tijd voor greatest hits hoop ik eindelijk

    Login om te reageren
  15. tuning zegt

    6 december 2011 om 19:03

    Laat victor bluffer maar een fietsproducent gaan worden ofzo, misschien dat die flapdrol dat wel kan.
    Ik ben hem spuugzat, opbokken met je mislukte auto’s en kom niet terug, danku.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 december 2011 om 00:13

      @tuning: truien en dergelijke is hij ooit heel succesvol in geweest.

      Login om te reageren
  16. thibault1234 zegt

    6 december 2011 om 19:12

    Just let it die Nederland

    Login om te reageren
  17. robbie zegt

    6 december 2011 om 19:14

    UPDATE – Victor Muller spreekt (as usual) weer over een “plan B”:

    Topman Victor Muller van moederbedrijf Swedish Automobile liet echter in een korte reactie weten ,,dat er altijd een plan B bestaat”.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      6 december 2011 om 19:18

      @robbie: jammer dat plan A zo slecht was… Met het laatste voorstel waarbij SWAN grootaandeelhouder blijft heeft hij zn hand (eindelijk) overspeeld. Toen heeft Lofalk gedacht: genoeg nu.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        6 december 2011 om 19:33

        @Svenska_Aeroplan_AB: SWAN is altijd de grootaandeelhouder.

        In dit laatste plan was SWAN nog steeds voor 100% eigenaar van Saab. Alleen de eigendomsstructuur van SWAN veranderde.

        Oftewel: SWAN krijgt andere/nieuwe eigenaren, maar at the end of the day is SWAN nog steeds voor 100% (of eigenlijk 99,999484%) eigenaar van Saab.

        De Chinezen zouden zich NIET direct inkopen bij Saab, ze zouden 49,8% van de aandelen in SWAN in handen krijgen.

        Dat lijkt misschien een technisch verschil, maar het is wel degelijk een belangrijk verschil.

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          6 december 2011 om 20:07

          @robbie: ja, naam verandert niet, structuur wel. Maar je snapt wat ik bedoel. In plaats van de aandelen te verkopen aan de 2 Chinese investeerders blijft nu Müller de dans leiden. Tenminste, dat was het idee…

          Login om te reageren
          • robbie zegt

            6 december 2011 om 20:24

            @Svenska_Aeroplan_AB: het zit allemaal iets subtieler.

            Er is nooit sprake van geweest dat de Chinezen direct zouden investeren in Saab. Ze investeren in SWAN (het bedrijf “van” Muller). Ik heb hieronder even een (versimpelde) voorstelling van zaken gegeven:

            Dit is de situatie zoals het momenteel is.

            In het laatste voorstel van Muller zou er alleen iets veranderen binnen de rode cirkel. Het bedrijf Swedish Automobile NV zou dus andere eigenaren krijgen.

            Er zijn nu 37 miljoen aandelen uitgegeven voor SWAN en daarvan bezig Muller 19,4% en alle andere aandeelhouders (zoals Mubadala, Dorwing etc etc) die bezitten de overige 80,6%. Als het plan van Muller was doorgegaan dan had het er als volgt uitgezien:

            Er zouden 37 miljoen extra aandelen worden uitgegeven waarvan 40% naar Youngman zou gaan en 60% naar “een Chinese bank”.

            Daarna zou de eigendomsstructuur van SWAN er dus als volgt uitgezien hebben:

            “Chinese bank” 29,9%
            Youngman 19,9%
            Muller 9,7%
            Overige aandeelhouders: 40,5%

            Login om te reageren
            • Svenska_Aeroplan_AB zegt

              6 december 2011 om 21:14

              @robbie: dank, was even te druk en mobiel om zelf de ‘hoe zat het ook alweer’ te doen…

              Login om te reageren
            • phantom95 zegt

              6 december 2011 om 22:27

              @robbie: GM heeft toch een veel groter aandeel in saab?

              Login om te reageren
              • robbie zegt

                7 december 2011 om 00:50

                @phantom95: nee, dat heeft GM niet.

                GM heeft een belang van 0,000516% in Saab Automobile AB en dat belang heeft GM ook nog eens als volgt verdeeld:

                Via General Motors Holding LLC hebben ze een belang van 0,000396% en via GM Europe Treasury Company AB hebben ze nog een belang van 0,000120%.

                Dit is gewoon openbare informatie die je onder andere kan vinden in het jaarverslag van Spyker Cars/Swedish Automobile.

                Het aandelenpakket dat GM heeft in Saab Automobile zijn wel speciale aandelen. Het zijn zogenaamde “redeemable preference shares” die een waarde vertegenwoordigen van $326 miljoen.

                Feitelijk is dit gewoon een lening van GM aan Saab.

                Saab moet over dit bedrag een (hoge) rente betalen tm 2016 en daarna moeten ze dat bedrag terugbetalen aan GM.


                [Bron v/d afbeelding: Jaarverslag Spyker Cars NV 2010]

                Een complete uitleg van het RPS verhaal kan je hieronder vinden:

                Redeemable Preference shares
                At Closing, GM will convert USD 326 million of pre-closing receivables on Saab into RPSs in Saab. The issue of the RPSs will therefore NOT cause any dilution for the shareholders in Spyker. The voting rights attaching to these RPSs constitute 0.0005% of the total voting rights in Saab. The other 99.99% of the voting rights (100% of the ordinary shares) will be held by Spyker. Since the RPSs are capital and not a loan, no interest is due at any time by Saab. The RPSs carry no dividend from Closing until December 31, 2011. A dividend entitlement of 6% starts from January 1, 2012 through June 30, 2014 and increases over time to 12% as from July 1, 2014 until the scheduled redemption date of December 31, 2016. The dividend over 2012 will be added to principal, but as from fiscal year 2013 the dividend is payable in cash. Should Saab have insufficient distributable reserves to pay the cash dividend it will be added to principal increased with a penalty factor of up to 4%, but such that the total dividend entitlement will never exceed 12%.

                In the period 2010-2016, the average dividend payable is about 4%, which is considerably below the average interest on a comparable subordinated loan.

                The RPSs qualify as equity and therefore, if Saab cannot pay dividends or redeem the RPSs, Saab will not be in default but the RPSs will simply continue to accrue. Also, the RPSs cannot be redeemed as long as the EIB loan is not yet fully repaid. The Saab Business Plan envisages redemption of the RPSs starting in 2016 out of retained profit, without additional funding (from Spyker or anyone else) being required.

    • tuning zegt

      6 december 2011 om 19:19

      @robbie: Bom erop, begint ook nog eens met een B.
      Plan B lijkt mij dus een geschikte optie.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        6 december 2011 om 19:22

        @tuning:

        er vast wel topics met het onderwerp “kleurtje” of “velgen” ..
        misschien voel jij je daar meer op je gemakje ..

        Login om te reageren
        • tuning zegt

          6 december 2011 om 21:56

          @lincoln: alsof we zitten te wachten op de uitlokkende en altijd depressieve reacties van je.
          Dacht het niet. Dat ik “tuning” interessant vind en het dus ook als naam kies, wat heb jij daar mee te maken?

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            6 december 2011 om 21:59

            @tuning:

            goed zo knul .. mooie spoiler ..

            Login om te reageren
  18. alainvandijk zegt

    6 december 2011 om 19:39

    Wat een held ook. Met zn plan B.

    Login om te reageren
  19. mortsel2640 zegt

    6 december 2011 om 19:55

    GM zijn fucking klootzakken rednecks motherfuckers. Sorry voor de woordenschat maar kon geen andere woorden bedenken. Ze helpen zo’n prachtig merk om zeep :(

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      6 december 2011 om 21:34

      @mortsel2640:

      nooit verontschuldigen voor je tekortkomingen ..

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 december 2011 om 00:52

      @mortsel2640: Saab was al dood hoor, daar verandert GM op dit moment niks aan.

      En waarom zou GM Saab plotseling moeten redden omdat Muller er een zooitje van maakt.

      Moet GM dan maar een concurrent toelaten op de Chinese markt? Waarom? Omdat Saab zo’n leuk merk is?

      In de grote mensen wereld werkt het zo niet.

      Login om te reageren
  20. mortsel2640 zegt

    6 december 2011 om 19:57

    Een vraagje. Wat gebeurd er als muller tegen GM fuck off zegt ik doe mijn eigen ding?

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      6 december 2011 om 20:08

      @mortsel2640: dan heeft hij ehhhm niks…

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 december 2011 om 00:54

      @mortsel2640: dan zal GM het volgende doen:

      a) Geen onderdelen meer leveren
      b) Geen Saab 9-4X meer leveren
      c) Rechtszaken beginnen

      Zonder GM kan Saab géén auto’s meer bouwen, want GM bezit (vrijwel) alle techniek die Saab momenteel gebruikt.

      Login om te reageren
  21. mazdarx8 zegt

    6 december 2011 om 20:15

    en weer had ik gelijk.
    http://www.autoblog.nl/dit-is-de-deal-die-saab-gaat-redden-als-gm-ja-zegt#comment-2827137
    kwil nie arrogant doen ofso.

    Login om te reageren
    • euro95 zegt

      6 december 2011 om 21:09

      @mazdarx8: +1, naiseéé
      http://www.youtube.com/watch?v=Z6qe3D8sCYc

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      7 december 2011 om 00:02

      @mazdarx8: zeker van je zaak zijn is niet arrogant :-)

      Login om te reageren
  22. norge zegt

    6 december 2011 om 20:35

    Brekend , was het nieuws wel ja. Maar wel te verwachten dat GM hier niet in zou trappen.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      6 december 2011 om 21:33

      @norge: Komt allemaal door dat scandinavische volk.. Oh wacht.

      Login om te reageren
  23. Haakie zegt

    6 december 2011 om 21:28

    Ik dacht dat we plan B al lang gehad hadden. Zitten we nu niet ergens bij plan Q?

    Login om te reageren
  24. freezzr zegt

    6 december 2011 om 22:01

    Als je goed naar die foto kijkt zie je dat Victor al met z’n gedachten op een mooi zonnig eiland zit, kap er nou maar gewoon mee…

    Login om te reageren
  25. Freewarefreak zegt

    6 december 2011 om 23:49

    “Er is altijd een plan B..” ..kan hij niet beter gaan goochelen? Siegfried en Muller..

    Kunnen ze die Saabs niet gewoon in onderdelen bij de Ikea leggen? Bouwplaat er bij.. klaar.

    Login om te reageren
  26. mashell zegt

    7 december 2011 om 00:15

    Het wordt tijd dat GM een bod doet om de boel terug te kopen.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 december 2011 om 00:56

      @mashell: en wat schiet GM daarmee op? Dan moeten ze heel veel geld uitgeven om iets te “kopen” (dat nul waarde heeft). En daarna moeten ze investeren:
      a) Om de boel ordelijk af te bouwen
      b) Er iets van te maken

      De boel failliet laten gaan is een véél goedkopere oplossing.

      Login om te reageren
  27. kliko zegt

    7 december 2011 om 10:10

    Volgens mij is @robbie ook de hele soap zat… of niet? ;) Tja weetje… Saab is gewoon nu echt dood, alle reanimatiepogingen hebben niet mogen helpen.

    Het is zonde, maar het houdt een keertje op!

    Login om te reageren
  28. saab95aero zegt

    7 december 2011 om 10:32

    klote-amerikanen hebben in 2006 al de aero vanbinnen verkloot met knopjes vn een fuckin’ corsa van 99′ (spiegels) dat vind ik al een regelrechte schande , om nog maar te zwijgen van de afwerking ervan.

    Login om te reageren
  29. bempi zegt

    7 december 2011 om 11:36

    GM wilt VM zien vallen samen met saab.

    Login om te reageren
  30. CJ zegt

    7 december 2011 om 16:07

    Manmanman, houdt het dan nooit op? Het enige dat ik nog hoef te horen over Saab is wanneer ze definitief exit zijn.

    Login om te reageren
  31. alfamail zegt

    7 december 2011 om 20:47

    Waar blijft die zweedse regering eigenlijk? Je laat een van je nationale trotsen toch niet zomaar stikken? Rare jongens die Zweden….

    Word het geen tijd dat IKEA geld stort?

    Login om te reageren
  32. mellie zegt

    8 december 2011 om 10:53

    Maar als GM steeds hier ene stokje voor steekt lijkt het me toch logiche dat GM de salarissen gaat betalen? ze willen wel aan saab verdienen maar het niet verkopen?

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      8 december 2011 om 10:59

      @mellie: Nee, GM heeft technologie in Saab zitten, voor de rest vrijwel niets waar zij verders een belang bij hebben. Voor zover ik ’t weet kan ik hieruit opmaken dat VM getekend en ‘beloofd’ dat VM de technologie niet zomaar mag verkopen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North