Zo lusten wij ‘m namelijk ook.
Het duurde even, maar nu is het moment eindelijk zover. de Jeep Gladiator komt naar Europa. De auto is een van de grootste successen van Jeep aan de andere zijde van de Atlantische Oceaan. De auto is werkelijk niet aan te slepen. Wellicht dat Jeep eerst zijn eigen markt wilde bedienen.
Nu is het tijd om over de grens te kijken. Dat ‘nu’ moet je overigens niet al te letterlijk nemen, want de Gladiator komt pas aan het einde van 2020. Wel zal de Gladiator acte de présence geven op Camp Jeep in San Martino di Castrozza, wat gehouden wordt van 12 tot 14 juli.
Bijzonder aspect aan de Europese Gladiator is de motor. In de Verenigde Staten is de auto maar met één motor leverbaar, een 280 pk sterke Pentastar V6. In Europa krijgen wij de EcoDiesel uit de RAM 1500, een V6 diesel afkomstig van VM Motori. Deze motor is ook te vinden in de Jeep Grand Cherokee. Deze motor is goed voor zo’n 260 pk en 600 Nm. De motor zal in alle gevallen gekoppeld zijn aan een achttraps automatische transmissie
De Jeep Gladiator zal in Europa leverbaar worden als Sport, Overland en Rubicon. De ‘Sport’ is de instapper. De ‘Overland’ is een stukje luxer, terwijl de ‘Rubicon’ de stoerste variant is. Qua uitrusting ontlopen de Rubicon en Overland elkaar overigens niet zoveel. Alle Gladiators zijn uitgerust met Command-Trac 2-Speed 4×4 vieriwleaandrijvingsysteem.
Zo’n gewone Wrangler is leuk maar die Gladiator is waarschijnlijk de allerlelijkste en misvormde auto die er nu te koop is.
@mashell: Goh wat zal jij nu lekker slapen.
@denniss00: ja, meestal zie je s’avonds laat voor het slapen wel een droomauto voorbij komen op autoblog of een feelgood artikel artikel als “dit is de dikste Opel Meriva die je vandaag gaat zien”. Maar gisteravond stond er dus een nachtmerry op het programma.
@mashell: het is inderdaad net of ze een kind van 7 gevraagd hebben om van de Wrangler een pick-up te maken: bakje erachter getekend en het wiel naar achteren en klaar. De stoerheid van de CJ heeft de Wrangler sowieso al nooit gehad. Nee ik vind dit en zijn oorsprong de lelijkste Jeeps die er zijn
Tyler Hoover van Hoovies garage (YouTube) heeft er 1 gekocht en ge-reviewed, moet zeggen dat ik hem best wel voor de deur zou willen hebben staan..
@jeroen82: hoovie heeft volgens mij een countach gekocht
Het knappe aan het design van de Gladiator is dat hij eruit ziet alsof het hoofd van de designafdeling aan zijn zoontje van 5 gevraagd heeft een Jeep te tekenen…
Geen moeilijke gedoe, gewoon hatseflats een Jeep tekenen zoals iedereen een Jeep zou tekenen. Met als eindresultaat een Jeep die eruit ziet als een Jeep. Waarvoor hulde.
En ook respect voor de designers, die in werkelijkheid waarschijnlijk juist vele maanden hard hebben gewerkt om tot dit fraaie eindresultaat te komen.
@moveyourmind: denk dat de meeste aan de Willy of Wrangler zouden tekenen als ze aan een Jeep denken. Dit is een Jeep met een pick-up bed of een verlengde Jeep.
Mijn schoonpa had een Rubicon. Dat ding stond vaker in de garage dan dat ie op de weg was. Italiaanse betrouwbaarheid. It’s a no from me.
@baklava: nou als er 1 diesel betrouwbaar is dan is dat die van de Italianen wel
Het zal voor redneck-country in de VS of in een of ander ontwikkelingsland functioneel gezien vast een heel nuttige auto zijn, maar wat moet je met zo’n ding in Europa? Zeker in west Europa? Voor de styling van de auto hoef je het in ieder geval niet te doen, die was in de jaren 70 van de vorige eeuw al verouderd…
@kees66: Je ziet ze anders steeds meer, grote pick-ups. Schijnt goedkoper te rijden dan een TDI busje voor de kleine aannemer.
@kees66: De robuuste retrostyling zou voor mij juist een van de voornaamste redenen zijn om hem te kopen
@kees66: voor de vele boeren en mensen die een flink stuk land hebben dat ze zelf onderhouden lijkt mij dit een prima wagen. En ik vind hem gaaf, blijkbaar zien mensen hier voor het eerst een jeep met laadbak ik vind dat een prima combi gezien een pickup een wagen is om mee te werken en er niet altijd een verharde weg is. In de kleinere dorpen met veel boeren zie je ook vaak een dikke amerikaanse pickup rijden.
Ik zie het briljante hier niet van in, het is gewoon een Wrangler met een laadbak, een pick up zoals er hier in België zoveel van rondrijden.Of dit zo’n groot succes zal worden zoals in de VS is twijfelachtig maar er zullen hier vast en zeker mensen zijn die zichzelf een stoer en avontuurlijk imago willen aanmeten door deze auto te kopen.
Wow wij krijgen dus qua motor een betere versie dan in de USA! Dat komt ook niet vaak voor.
Nou en wat gaat deze kosten? Vermoedelijk veel teveel… een Wrangler staat voor 100k+ in de verkoop, is niet meet waard dan ca 35-50k in mijn ogen.
Interieur ziet er uit als een dure plastic soep.
@bitd: De gewone Wranger staat voor €87.000 in de prijslijst. Aangezien de Gladiator waarschijnlijk als bedrijfswagen verkocht gaat worden en dus op grijs kenteken zal de vanaf prijs wel rond de €50.000 – €60.000 liggen.
@robert110: past dit wel in onze bedrijfswagenregels?
Wanneer komt die Trailcat uit? Das pas een lekkere Rambo!
Ook als diesel wellicht toch niet populair genoeg. Als 1.2 + hybride en voorwielaangedreven wil men hem vast wel hebben.
Mooi nieuws. Ben benieuwd hoe snel ik m op meetings kan zien!
De “normale” 4 deurs wrangler unlimited kost als diesel 43.000 euro netto in de basis uitvoering . Koop je hem als personenwagen komt hier bijna 61.000 euro BPM en 9000 euro BTW bij op.
Waarschijnlijk kun je de Gladiator in 5 persoons uitvoering op grijs kenteken rijden voor iets minder dan 50.000 euro. Is een heel andere en aantrekkelijkere prijs dan ruim 110.000 euro voor een Jeep Wrangler.
Ben benieuwd hoe die gaat verkopen, hier bij de lokale dealer in de VS zijn ze idd niet aan te slepen.
En men heeft enkel uitvoeringen van 65k of meer staan..
Deze wil je zoals collins jeep hem heeft verbouwd, met een 6.4 hemi op 37” banden. Dan mag hij 100k kosten, de belasting in nl maakt particulier bezit van iets leuks wel heel lastigs