Audi RS3 krijgt nu precies genoeg pk’s plus nieuwe remmen

Auteur: , 65 Reacties

Nu is 'ie helemaal af.

Het is een bloederig gevecht in Hot Hatchland. Destijds was de Audi RS3 in 2011 een van de eerste hyperhatches, dankzij een 340 pk sterke vijfcilinder. In de tweede generatie RS3 leverde deze motor zelfs 360 pk. Sinds de facelift is de motor behoorlijk herzien en bedraagt het vermogen precies 400 pk. Ondanks dat het vermogen van de RS3 pas sinds deze week afgetroefd werd door de gloednieuwe Mercedes-AMG A45 S (421 pk), is het monsterlijk veel.

Een voordeel is natuurlijk dat je die vijfcilinder roffel hebt, die de AMG ontbeert. Dankzij de aanwezigheid van wat marges en een flinke turbo, is het mogelijk om de motor van de Audi RS3 van wat extra vermogen te voorzien. Natuurlijk zijn het de specialisten van ABT Sportsline die een arsenaal aan onderdelen hebben voor de Audi RS3.

ABT Audi RS3

Het nieuwe ABT Power S-pakket is puur softwarematig en zorgt voor een stijging van 70 pk en 60 Nm. Jazeker, dit A3’tje levert na een simpele tuningskuur 470 pk! Mocht dat net even iets te veel van het goede zijn, 440 pk is ook mogelijk. Wij kunnen overigens ons niet voorstellen dat iemand niet meteen voor 470 pk gaat. Hoe snel het apparaat naar de 100 km/u accelereert zegt ABT niet, maar voor 1.500 euro verhogen ze de topsnelheid van 250 naar 285 km/u.

ABT Audi RS3 Sportback Power S

Maar er is bij ABT meer mogelijk voor de RS3. Zo kun je kiezen voor een set 19″ of 20″ velgen. Tevens kan de RS3 voorzien worden van een nieuw straffer onderstel met nieuwe veren en dempers. Eveneens geen onbelangrijk onderdeel is de remmen-upgrade. Ook een anti-rollbar kit behoort tot mogelijkheden. Alle onderdelen zijn per direct beschikbaar.



65 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Vraag: kan je een Donkervoort ook dit kuurtje geven?
@bitd: als het kenteken erop zit kan je ermee doen wat je wilt.
Ben wel bang dat een groter turbogat niet echt prettig is bij een vedergewicht als een Donkey.
@janjansen: denk dat je zo uit de bocht vliegt.
@janjansen: Volgensmijik is het enkel een software upgrade, dus het turbo gat zal het zelfde blijven of zelfs kleiner, echter kun je hem na de tuning vaak wat verder door trekken.
@janjansen: Waarom zou je na tuning een groter turbogat krijgen dan?
@techniekmeneer: Het bereik waarbinnen de turbo niet zo heel veel doet, zal op zich niet zo gek veel veranderen. Maar wanneer de turbo “pakt”, pompt hij een eind meer Nm en PK in het onderstel dan bij de gewone versie, waardoor het qua aanvoelen toch een groter verschil oplevert.
@janjansen: Volgens mij heeft deze 5 pitter nauwelijks een turbogat, en is dit ook de reden waarom Donkervoort voor dit blok heeft gekozen.
@bitd: denk t wel, bij Donkervoort passen ze zelf al een hoop aan om t blok lichter, geschikter en soepeler te maken (ik dacht oa dry-sump conversie, lichter vliegwiel, dynamo, etc)
@bitd: Ik weet niet of Donkervoort de ´oude´ 5 pitter met 340pk hanteert, of de 367-400pk variant. Beiden zijn goed te tunen, maar er zijn zeker verschillen.
400 pk… 🤔 Met heul veul elektrieke systemen zal ’t vast fijn rijden zo’n klein ding.
@drdre1: zo’n klein ding is het niet hoor. 1600kg! Vind het nogal
@kennone: zo groot ook niet, er past geen volwassene achter in een A3.
@rufctr01: nee he he sunshine, daar is het ook de klasse niet naar. In geen enkel model in dit segment zit je fatsoenlijk achterin als je groter dan 1,80 bent
@87sandyd: Ik kan prima achter mezelf zitten in mijn Focus (1,90m).
@berlinetta: hoe doe je dat dan?Achter jezelf zitten?
@rickie2811: Dat mag jij helemaal zelf uitvogelen dit weekend. Succes!
@kennone: mij Ford S-Max weegt maar 150 kilo meer.
@kennone: Nieuwe RS3 heeft een leeggewicht van 1485 kg. Geen lichtgewicht, En zowat net zo zwaar als een Jaguar Xj 3.0 uit 2007, maar toch. Géén 1600 kg.
@johnhert: In de USA is de kerb weight van een RS3 is 1.630 kg (3593 lbs). Dat is dus met vloeistoffen, maar zonder passagiers of bagage.
In België weegt een RS3 Sportback volgens de website van Audi 1605 kg. De berline voegt daar 5 kg aan toe. En dat is het leeggewicht (aka kerb weight).
Dat is zonder extra frutsels en franjes (extra opties voegen typisch meer gewicht toe, tenzij je gaat carboniseren ofzo).
@bara: Wat hebben ze er voor NL dan uitgesloopt…? Op (vloeken in de kerk) Carbase zie ik 1505 kg. Dat wordt 1605 rijklaar.
@kennone: Gewicht zegt niet echt iets over het formaat heh 😉

OT

Ook hier hadden ze bij ABT er beter aan gedaan om de auto optisch met rust te laten.
Wat zonde, waarom ook eigenlijk?
Toch een beetje een van de laatste mooie verbrandingsmotors waar je nog van kunt genieten.
Hop naar JD dat ding.

Hoe ouder ik word, hoe vaker ik denk; ‘300 pk is toch meer dan zat’. Liever een iets grotere autobahnstamper met om en nabij dus 300 pk dan een schreeuwerige raket als dit. Maar goed. Persoonlijke voorkeur van een oude l*l van 36.
@camber24: hier idem – oude l*l van 30:-)
@unknown32: 1, 34 ;-) Doe mij maar een 340i, XE-S of iets in die trant
@stalensnuitje: voila
@camber24: Ach, ik heb 228 pk, 3 liter lijn 6 aan Japanse degelijkheid, en vind dat wel erg lekker rijden. Dat schreeuwerige hoeft van mij ook niet. Getekend, oude l*l van bijna 42.
@camber24: Je kan je al voorstellen wat iemand van 62 denkt die maandagmorgen de krant inkijkt.
@camber24: de S3 is ook prima kan ik je uit ervaring vertellen. Ja die 5-pitter roffeltjes klinken heerlijk maar goed..dan praten we ook meteen over een slordige 20k meer voor 1 extra cilinder. Dan liever iets leuks ernaast.
@ghost: Maar jij hebt een S3. Is het niet een nerveuze auto om te rijden? En dan bedoel ik schreeuwerig, opgefokt/uitdagend. Ik rij best veel, ongeveer 40K a 50K km per jaar. Ik zou er bij veel snelweg gebruik denk ik juist erg vermoeid van worden. Ik weet natuurlijk niet jouw km aantal, maar zou je niet soms een lekkere smeuïge diesel willen, met 250-350 pk, en dat als daily gebruiken?
@camber24: naja ik rijd de S3 niet als daily. Het is de funauto voor erbij. Daarnaast heb ik nog een MB A-klasse Dieseltje wat weliswaar niet zo snel is als de S3 maar prima tot aan de 200km/u gaat. Uiteindelijk kom je uit op een heel andere beleving of instelling. De daily kilometers of wel de saaie kilometers waar een diesel heerlijk is, en de fun kilometers waarbij verbruik geen rol speelt. De schreeuwerigheid valt mee overigens, je kan rustig rijden, waarbij 1 op 18/19 haalbaar is met cruisecontrol bij 100km/u, dat doe ik echter niet heel vaak, en je kan natuurlijk gek doen, maar het is zeker niet de auto die je continue vraagt om op het gas te blijven.
@ghost: thanks, dan moet ik mn beeld van dit type auto dus toch wat bijstellen.
@camber24: S3 daily driver hier met ~25k per jaar. Als je op cruise control rijd merk je het verschil met een gewone A3 bijna niet, behalve dan dat het onderstel een stuk stugger is. Met automaat in de D stand rijd ie lekker rustig, een veel gehoorde klacht is dat ie te snel opschakelt en dus te rustig rijdt. Klopt ook wel een beetje, standaard doet ie 60 in z’n 6 ofzo.
Alleen met optrekken, invoegen en dergelijk merk je dat je een bak meer vermogen hebt dan een standaard auto. Je gebruikt het hele vermogensbereik lang niet altijd, maar je hebt altijd genoeg reserve voor de “Whoops dat werd wel een beetje krap en had ik beter niet kunnen doen”-momenten. Geeft je aan de ene kant een beetje overmoed, aan de andere kant is het zeker wel fijn om die reserve te hebben.

Ik vind het een prima mix van rustige auto en fun auto. Als je zelf normaal kan doen, is de auto ook heel normaal. Maar als je in een gekke bui bent kan je er zeker heel gek mee doen. Hoe die aanvoelt is dus aan jezelf. ;)
@user: thanks, leuke reactie die net als die van ghost er voor zorgt dat ik mn mening moet bijstellen.
@camber24: Deze oude lul van 48 denkt: het weegt veels te veel, zo’n RS3. En in haarspeldbochten schuift die neus onbehoorlijk hard weg. Heb je natuurlijk geen last van in trage bochten, maar op de route Napoleon zie je meteen het zwakke punt van zo’n Audi. Vermogen te over in de rechte stukken, maar in de ankers moeten omdat de achterkant niet wil meesturen in een 190 graden-bocht. En voor je denkt: stop met (oud) lullen… been there, done that. Met een MX-5 hou je hem op zo’n bergweggetje domweg bij, omdat-ie het in de bochten niet trekt.
@bara: Het doet, btw, niets af aan het fantastische motorgeluid van de vijfcilinder. Geniaal Autobahnkanon.
@BaRa: je zal vast helemaal gelijk hebben, maar ik heb minder met dit soort power rockets, los of het nu een RS3, een A AMG of een M135i is
@BaRa: En in haarspeldbochten schuift die neus onbehoorlijk hard weg.

Altijd maar weer die haarspeldbochten, op elke hoek van de straat…😂
@camber24: 36 jaar? Dan ben je al bijna overleden ja. Wat bennegij een ouwe lul zeg…
@mwti: je lijkt mn vrouw wel. Die noemt me ook continu een bijna veertiger.
Ze kunnen er beter een nieuwe mapping voor het esp opzetten. Eentje die niet je achterremmen opvreet.
Anti-rollbar kit?
@turbotoll: dat is een ander woord voor stabilisatorstang(en)
@turbotoll: speciale lijm waarmee hij stugger gaat rollen…
Ja lekkere auto die RS3!
Wel de limousine uitvoering aub, zo’n hatchback blijft toch een beetje een vrouwen uitvoering.
@evdw: de hatch vind ik juist typisch iets voor drugsdealers die een upgrade na hun Golf R zoeken. De sedan vind ik daarentegen veel stijlvoller.
@evdw: smaken verschillen; voor mij de hatch. Een limousine is niet lelijk maar vind ik meer passen bij de gladde jongens die hun verschijning proberen op te poetsen.
@ghost: De limousine is gewoon meer auto en ik ben sowieso een fan van het sedan model. Om dezelfde reden zou ik ook altijd voor CLA gaan ipv de normale A klasse.
@evdw: de limousine is idd 16cm langer maar het aantal liters bergruimte is een stuk kleiner. Zoals gezegd smaken verschillen. Nieuwe CLA (45S) vind ik goed gelukt, de vorige heb ik nog steeds moeite mee. Dus ook daar heb ik een A-hatchback en niet een CLA, maar goed zoals ik direct zei, smaken verschillen.
Ik ben een fan van heel veel oudere sportieve Audi’s en ik heb er ook een aantal gehad.
De moderne.. mwa… een stuk minder.

In deze vorm is de RS3 een uitzondering. De 5 cilinder, die herinnert aan de legendarische motor die in mijn auto’s lag, niet overdreven groot en de SFG is kan een stuk erger.

Dus.. deze kan op de ‘post-lottery-win’ shortlist.
@dracae: helaas alleen met automaat. Zal wel weer misbruikt worden om te ploffen tussen de stoplichten.
@hotze: Ja… dat is dan wel weer jammer… sighn of the times…
Ik weet nog wel dat een Ferrari testarossa 390pk had. 10 jaar later ofzo kwam de M5 E39 met 400pk. Nu rijden er C-segment hatchbacks rond met 400pk
@kvgorp: Ferrari Testarossa is no steeds een stuk rapper dan deze RS3 (in de juiste handen dan)
@theblazerunner: Heb even gekeken naar tijden op de Ring. Een TT-RS met 400 pk (van de RS3 wordt alleen de 340 pk-versie getoond) doet er 7:48 over. Een Ferrari 350 Modena doet er al 8:09 over.

Dan denk ik niet dat een Testarossa sneller is dan deze RS3 met 470 pk. Ook niet in de juiste handen.
Volgens TG 0-100 in 3.8 sec, dat is natuurlijk bloedsnel.
De roosters boven de wielkasten hadden niet gehoeven.. het verraad gelijk dat het om ABT gaat (soms net een aanpassing teveel). Buiten om dat een mooie subtiele aangepaste hothatch👍
Vette kleur
Bizar wat die auto’s tegenwoordig wegen, en dat voor een c segmenter…. Audi maakt hele mooie auto’s maar zou persoonlijk niet geassocieerd worden met dit type auto hier in de regio als je begrijpt wat ik bedoel.
En ze zetten tevens even de zaag in je spatborden voor dat Halfords luchtuitlaatje. Nee bedankt, Abt. Hebben jullie de matrijskosten nou nog steeds niet geamortiseerd van dat lelijke onderdeeltje?
Wat is dat zwarte ding boven de wiel krijgt ie daar meer pk’s door?
470pk in je C segmenter met fabrieksgarantie, dat is toch idioot?! Mocht Garantie je niets interesseren dan is een kuurtje van MTM of JD naar 500+pk ook nog een optie.
400 pk vind ik persoonlijk al onzin. En dan tjoenen want ja, je bent jong en je wilt wat. Zon A35 AMG lijkt mij prima genoeg, maar ik zou ze allemaal laten staan voor een civic type R. Ja dat wanontwerp. Totdat je erin zit wat een bak is dat toch!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).