• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi RS3 krijgt nu precies genoeg pk’s plus nieuwe remmen

Auteur: willeme, gepost 11 juli 2019 om 21:57 – 65 Reacties

Afbeelding Audi RS3 krijgt nu precies genoeg pk’s plus nieuwe remmenAfbeelding Audi RS3 krijgt nu precies genoeg pk’s plus nieuwe remmenAfbeelding Audi RS3 krijgt nu precies genoeg pk’s plus nieuwe remmenAfbeelding Audi RS3 krijgt nu precies genoeg pk’s plus nieuwe remmenAfbeelding Audi RS3 krijgt nu precies genoeg pk’s plus nieuwe remmenAfbeelding Audi RS3 krijgt nu precies genoeg pk’s plus nieuwe remmenAfbeelding Audi RS3 krijgt nu precies genoeg pk’s plus nieuwe remmenAfbeelding Audi RS3 krijgt nu precies genoeg pk’s plus nieuwe remmen

ABT Audi RS3 Sportback (8V) '19
Nu is ‘ie helemaal af.

Het is een bloederig gevecht in Hot Hatchland. Destijds was de Audi RS3 in 2011 een van de eerste hyperhatches, dankzij een 340 pk sterke vijfcilinder. In de tweede generatie RS3 leverde deze motor zelfs 360 pk. Sinds de facelift is de motor behoorlijk herzien en bedraagt het vermogen precies 400 pk. Ondanks dat het vermogen van de RS3 pas sinds deze week afgetroefd werd door de gloednieuwe Mercedes-AMG A45 S (421 pk), is het monsterlijk veel.

Een voordeel is natuurlijk dat je die vijfcilinder roffel hebt, die de AMG ontbeert. Dankzij de aanwezigheid van wat marges en een flinke turbo, is het mogelijk om de motor van de Audi RS3 van wat extra vermogen te voorzien. Natuurlijk zijn het de specialisten van ABT Sportsline die een arsenaal aan onderdelen hebben voor de Audi RS3.

ABT Audi RS3

Het nieuwe ABT Power S-pakket is puur softwarematig en zorgt voor een stijging van 70 pk en 60 Nm. Jazeker, dit A3’tje levert na een simpele tuningskuur 470 pk! Mocht dat net even iets te veel van het goede zijn, 440 pk is ook mogelijk. Wij kunnen overigens ons niet voorstellen dat iemand niet meteen voor 470 pk gaat. Hoe snel het apparaat naar de 100 km/u accelereert zegt ABT niet, maar voor 1.500 euro verhogen ze de topsnelheid van 250 naar 285 km/u.

ABT Audi RS3 Sportback Power S

Maar er is bij ABT meer mogelijk voor de RS3. Zo kun je kiezen voor een set 19″ of 20″ velgen. Tevens kan de RS3 voorzien worden van een nieuw straffer onderstel met nieuwe veren en dempers. Eveneens geen onbelangrijk onderdeel is de remmen-upgrade. Ook een anti-rollbar kit behoort tot mogelijkheden. Alle onderdelen zijn per direct beschikbaar.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Gespot - De gloednieuwe Audi RS3 Sedan
  • Gespot - De nieuwe Audi RS3 is een en al grille
  • Audi laat nieuwe RS3 Sportback en Sedan alvast zien

Nieuwste artikelen

  • Video: Motorrijder denkt aan crash te ontkomen
  • Haters willen Nürburgring-expert van circuit verbannen
  • Engler Mosslr is een nieuwe SLR Stirling Moss (met V12)!
  • Tesla Cybertruck heeft een sportautobroertje
FacebookTweetPinLinkedIn

8v, a3, abt, Audi, quattro, RS3, sportback, tuning

Vorig bericht: « Haal deze 911 Targa Rijkspolitie terug naar Nederland
Volgend bericht: Briljante Gladiator wordt aangepast op Europese smaak »

Lees Interacties

Reacties

  1. bitd zegt

    11 juli 2019 om 22:01

    Vraag: kan je een Donkervoort ook dit kuurtje geven?

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      11 juli 2019 om 22:16

      @bitd: als het kenteken erop zit kan je ermee doen wat je wilt.
      Ben wel bang dat een groter turbogat niet echt prettig is bij een vedergewicht als een Donkey.

      Login om te reageren
      • flatsixx zegt

        11 juli 2019 om 22:23

        @janjansen: denk dat je zo uit de bocht vliegt.

        Login om te reageren
      • kennone zegt

        11 juli 2019 om 22:28

        @janjansen: Volgensmijik is het enkel een software upgrade, dus het turbo gat zal het zelfde blijven of zelfs kleiner, echter kun je hem na de tuning vaak wat verder door trekken.

        Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        11 juli 2019 om 22:44

        @janjansen: Waarom zou je na tuning een groter turbogat krijgen dan?

        Login om te reageren
        • BaRa zegt

          11 juli 2019 om 23:54

          @techniekmeneer: Het bereik waarbinnen de turbo niet zo heel veel doet, zal op zich niet zo gek veel veranderen. Maar wanneer de turbo “pakt”, pompt hij een eind meer Nm en PK in het onderstel dan bij de gewone versie, waardoor het qua aanvoelen toch een groter verschil oplevert.

          Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        12 juli 2019 om 08:48

        @janjansen: Volgens mij heeft deze 5 pitter nauwelijks een turbogat, en is dit ook de reden waarom Donkervoort voor dit blok heeft gekozen.

        Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      12 juli 2019 om 01:13

      @bitd: denk t wel, bij Donkervoort passen ze zelf al een hoop aan om t blok lichter, geschikter en soepeler te maken (ik dacht oa dry-sump conversie, lichter vliegwiel, dynamo, etc)

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      12 juli 2019 om 08:47

      @bitd: Ik weet niet of Donkervoort de ´oude´ 5 pitter met 340pk hanteert, of de 367-400pk variant. Beiden zijn goed te tunen, maar er zijn zeker verschillen.

      Login om te reageren
  2. drdre1 zegt

    11 juli 2019 om 22:02

    400 pk… ? Met heul veul elektrieke systemen zal ’t vast fijn rijden zo’n klein ding.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      11 juli 2019 om 22:30

      @drdre1: zo’n klein ding is het niet hoor. 1600kg! Vind het nogal

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        11 juli 2019 om 23:11

        @kennone: zo groot ook niet, er past geen volwassene achter in een A3.

        Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          12 juli 2019 om 03:04

          @rufctr01: nee he he sunshine, daar is het ook de klasse niet naar. In geen enkel model in dit segment zit je fatsoenlijk achterin als je groter dan 1,80 bent

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            12 juli 2019 om 09:37

            @87sandyd: Ik kan prima achter mezelf zitten in mijn Focus (1,90m).

            Login om te reageren
            • rickie2811 zegt

              12 juli 2019 om 13:05

              @berlinetta: hoe doe je dat dan?Achter jezelf zitten?

              Login om te reageren
              • berlinetta zegt

                12 juli 2019 om 15:02

                @rickie2811: Dat mag jij helemaal zelf uitvogelen dit weekend. Succes!

      • jarnobakker zegt

        11 juli 2019 om 23:25

        @kennone: mij Ford S-Max weegt maar 150 kilo meer.

        Login om te reageren
      • johnhert zegt

        11 juli 2019 om 23:32

        @kennone: Nieuwe RS3 heeft een leeggewicht van 1485 kg. Geen lichtgewicht, En zowat net zo zwaar als een Jaguar Xj 3.0 uit 2007, maar toch. Géén 1600 kg.

        Login om te reageren
        • BaRa zegt

          12 juli 2019 om 00:01

          @johnhert: In de USA is de kerb weight van een RS3 is 1.630 kg (3593 lbs). Dat is dus met vloeistoffen, maar zonder passagiers of bagage.
          In België weegt een RS3 Sportback volgens de website van Audi 1605 kg. De berline voegt daar 5 kg aan toe. En dat is het leeggewicht (aka kerb weight).
          Dat is zonder extra frutsels en franjes (extra opties voegen typisch meer gewicht toe, tenzij je gaat carboniseren ofzo).

          Login om te reageren
          • koffiekopje zegt

            12 juli 2019 om 01:16

            @bara: Wat hebben ze er voor NL dan uitgesloopt…? Op (vloeken in de kerk) Carbase zie ik 1505 kg. Dat wordt 1605 rijklaar.

            Login om te reageren
      • Poulusma zegt

        12 juli 2019 om 00:59

        @kennone: Gewicht zegt niet echt iets over het formaat heh ?

        OT

        Ook hier hadden ze bij ABT er beter aan gedaan om de auto optisch met rust te laten.
        Wat zonde, waarom ook eigenlijk?

        Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    11 juli 2019 om 22:04

    Toch een beetje een van de laatste mooie verbrandingsmotors waar je nog van kunt genieten.

    Login om te reageren
  4. gtveej zegt

    11 juli 2019 om 22:05

    Hop naar JD dat ding.

    Login om te reageren
  5. camber24 zegt

    11 juli 2019 om 22:09

    Hoe ouder ik word, hoe vaker ik denk; ‘300 pk is toch meer dan zat’. Liever een iets grotere autobahnstamper met om en nabij dus 300 pk dan een schreeuwerige raket als dit. Maar goed. Persoonlijke voorkeur van een oude l*l van 36.

    Login om te reageren
    • unknown32 zegt

      11 juli 2019 om 22:22

      @camber24: hier idem – oude l*l van 30:-)

      Login om te reageren
      • stalensnuitje zegt

        11 juli 2019 om 22:30

        @unknown32: 1, 34 ;-) Doe mij maar een 340i, XE-S of iets in die trant

        Login om te reageren
        • camber24 zegt

          12 juli 2019 om 06:38

          @stalensnuitje: voila

          Login om te reageren
          • erwinlagcher1977 zegt

            12 juli 2019 om 07:43

            @camber24: Ach, ik heb 228 pk, 3 liter lijn 6 aan Japanse degelijkheid, en vind dat wel erg lekker rijden. Dat schreeuwerige hoeft van mij ook niet. Getekend, oude l*l van bijna 42.

            Login om te reageren
            • camber24 zegt

              12 juli 2019 om 09:01

              @erwinlagcher1977: lol

              Login om te reageren
    • wimof zegt

      11 juli 2019 om 22:40

      @camber24: Je kan je al voorstellen wat iemand van 62 denkt die maandagmorgen de krant inkijkt.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      11 juli 2019 om 23:49

      @camber24: de S3 is ook prima kan ik je uit ervaring vertellen. Ja die 5-pitter roffeltjes klinken heerlijk maar goed..dan praten we ook meteen over een slordige 20k meer voor 1 extra cilinder. Dan liever iets leuks ernaast.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        12 juli 2019 om 06:38

        @ghost: Maar jij hebt een S3. Is het niet een nerveuze auto om te rijden? En dan bedoel ik schreeuwerig, opgefokt/uitdagend. Ik rij best veel, ongeveer 40K a 50K km per jaar. Ik zou er bij veel snelweg gebruik denk ik juist erg vermoeid van worden. Ik weet natuurlijk niet jouw km aantal, maar zou je niet soms een lekkere smeuïge diesel willen, met 250-350 pk, en dat als daily gebruiken?

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          12 juli 2019 om 08:32

          @camber24: naja ik rijd de S3 niet als daily. Het is de funauto voor erbij. Daarnaast heb ik nog een MB A-klasse Dieseltje wat weliswaar niet zo snel is als de S3 maar prima tot aan de 200km/u gaat. Uiteindelijk kom je uit op een heel andere beleving of instelling. De daily kilometers of wel de saaie kilometers waar een diesel heerlijk is, en de fun kilometers waarbij verbruik geen rol speelt. De schreeuwerigheid valt mee overigens, je kan rustig rijden, waarbij 1 op 18/19 haalbaar is met cruisecontrol bij 100km/u, dat doe ik echter niet heel vaak, en je kan natuurlijk gek doen, maar het is zeker niet de auto die je continue vraagt om op het gas te blijven.

          Login om te reageren
          • camber24 zegt

            12 juli 2019 om 09:00

            @ghost: thanks, dan moet ik mn beeld van dit type auto dus toch wat bijstellen.

            Login om te reageren
        • user zegt

          12 juli 2019 om 09:15

          @camber24: S3 daily driver hier met ~25k per jaar. Als je op cruise control rijd merk je het verschil met een gewone A3 bijna niet, behalve dan dat het onderstel een stuk stugger is. Met automaat in de D stand rijd ie lekker rustig, een veel gehoorde klacht is dat ie te snel opschakelt en dus te rustig rijdt. Klopt ook wel een beetje, standaard doet ie 60 in z’n 6 ofzo.
          Alleen met optrekken, invoegen en dergelijk merk je dat je een bak meer vermogen hebt dan een standaard auto. Je gebruikt het hele vermogensbereik lang niet altijd, maar je hebt altijd genoeg reserve voor de “Whoops dat werd wel een beetje krap en had ik beter niet kunnen doen”-momenten. Geeft je aan de ene kant een beetje overmoed, aan de andere kant is het zeker wel fijn om die reserve te hebben.

          Ik vind het een prima mix van rustige auto en fun auto. Als je zelf normaal kan doen, is de auto ook heel normaal. Maar als je in een gekke bui bent kan je er zeker heel gek mee doen. Hoe die aanvoelt is dus aan jezelf. ;)

          Login om te reageren
          • camber24 zegt

            12 juli 2019 om 22:22

            @user: thanks, leuke reactie die net als die van ghost er voor zorgt dat ik mn mening moet bijstellen.

            Login om te reageren
    • BaRa zegt

      12 juli 2019 om 00:06

      @camber24: Deze oude lul van 48 denkt: het weegt veels te veel, zo’n RS3. En in haarspeldbochten schuift die neus onbehoorlijk hard weg. Heb je natuurlijk geen last van in trage bochten, maar op de route Napoleon zie je meteen het zwakke punt van zo’n Audi. Vermogen te over in de rechte stukken, maar in de ankers moeten omdat de achterkant niet wil meesturen in een 190 graden-bocht. En voor je denkt: stop met (oud) lullen… been there, done that. Met een MX-5 hou je hem op zo’n bergweggetje domweg bij, omdat-ie het in de bochten niet trekt.

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        12 juli 2019 om 00:07

        @bara: Het doet, btw, niets af aan het fantastische motorgeluid van de vijfcilinder. Geniaal Autobahnkanon.

        Login om te reageren
      • camber24 zegt

        12 juli 2019 om 06:40

        @BaRa: je zal vast helemaal gelijk hebben, maar ik heb minder met dit soort power rockets, los of het nu een RS3, een A AMG of een M135i is

        Login om te reageren
      • mwti zegt

        12 juli 2019 om 07:42

        @BaRa: En in haarspeldbochten schuift die neus onbehoorlijk hard weg.

        Altijd maar weer die haarspeldbochten, op elke hoek van de straat…?

        Login om te reageren
    • mwti zegt

      12 juli 2019 om 07:43

      @camber24: 36 jaar? Dan ben je al bijna overleden ja. Wat bennegij een ouwe lul zeg…

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        12 juli 2019 om 09:01

        @mwti: je lijkt mn vrouw wel. Die noemt me ook continu een bijna veertiger.

        Login om te reageren
  6. atrak zegt

    11 juli 2019 om 22:11

    Ze kunnen er beter een nieuwe mapping voor het esp opzetten. Eentje die niet je achterremmen opvreet.

    Login om te reageren
  7. turbotoll zegt

    11 juli 2019 om 22:15

    Anti-rollbar kit?

    Login om te reageren
    • veloce zegt

      11 juli 2019 om 22:46

      @turbotoll: dat is een ander woord voor stabilisatorstang(en)

      Login om te reageren
    • ralfast zegt

      12 juli 2019 om 19:13

      @turbotoll: speciale lijm waarmee hij stugger gaat rollen…

      Login om te reageren
  8. evdw zegt

    11 juli 2019 om 22:19

    Ja lekkere auto die RS3!
    Wel de limousine uitvoering aub, zo’n hatchback blijft toch een beetje een vrouwen uitvoering.

    Login om te reageren
    • veloce zegt

      11 juli 2019 om 22:48

      @evdw: de hatch vind ik juist typisch iets voor drugsdealers die een upgrade na hun Golf R zoeken. De sedan vind ik daarentegen veel stijlvoller.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      11 juli 2019 om 23:47

      @evdw: smaken verschillen; voor mij de hatch. Een limousine is niet lelijk maar vind ik meer passen bij de gladde jongens die hun verschijning proberen op te poetsen.

      Login om te reageren
      • evdw zegt

        12 juli 2019 om 08:20

        @ghost: De limousine is gewoon meer auto en ik ben sowieso een fan van het sedan model. Om dezelfde reden zou ik ook altijd voor CLA gaan ipv de normale A klasse.

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          12 juli 2019 om 08:36

          @evdw: de limousine is idd 16cm langer maar het aantal liters bergruimte is een stuk kleiner. Zoals gezegd smaken verschillen. Nieuwe CLA (45S) vind ik goed gelukt, de vorige heb ik nog steeds moeite mee. Dus ook daar heb ik een A-hatchback en niet een CLA, maar goed zoals ik direct zei, smaken verschillen.

          Login om te reageren
  9. dracae zegt

    11 juli 2019 om 22:25

    Ik ben een fan van heel veel oudere sportieve Audi’s en ik heb er ook een aantal gehad.
    De moderne.. mwa… een stuk minder.

    In deze vorm is de RS3 een uitzondering. De 5 cilinder, die herinnert aan de legendarische motor die in mijn auto’s lag, niet overdreven groot en de SFG is kan een stuk erger.

    Dus.. deze kan op de ‘post-lottery-win’ shortlist.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      11 juli 2019 om 22:50

      @dracae: helaas alleen met automaat. Zal wel weer misbruikt worden om te ploffen tussen de stoplichten.

      Login om te reageren
      • dracae zegt

        14 juli 2019 om 02:48

        @hotze: Ja… dat is dan wel weer jammer… sighn of the times…

        Login om te reageren
  10. Kvgorp zegt

    11 juli 2019 om 23:00

    Ik weet nog wel dat een Ferrari testarossa 390pk had. 10 jaar later ofzo kwam de M5 E39 met 400pk. Nu rijden er C-segment hatchbacks rond met 400pk

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      12 juli 2019 om 01:07

      @kvgorp: Ferrari Testarossa is no steeds een stuk rapper dan deze RS3 (in de juiste handen dan)

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        12 juli 2019 om 09:44

        @theblazerunner: Heb even gekeken naar tijden op de Ring. Een TT-RS met 400 pk (van de RS3 wordt alleen de 340 pk-versie getoond) doet er 7:48 over. Een Ferrari 350 Modena doet er al 8:09 over.

        Dan denk ik niet dat een Testarossa sneller is dan deze RS3 met 470 pk. Ook niet in de juiste handen.

        Login om te reageren
  11. rufctr01 zegt

    11 juli 2019 om 23:14

    Volgens TG 0-100 in 3.8 sec, dat is natuurlijk bloedsnel.

    Login om te reageren
  12. roberto zegt

    11 juli 2019 om 23:38

    De roosters boven de wielkasten hadden niet gehoeven.. het verraad gelijk dat het om ABT gaat (soms net een aanpassing teveel). Buiten om dat een mooie subtiele aangepaste hothatch?

    Login om te reageren
  13. ozzytrk zegt

    12 juli 2019 om 04:49

    Vette kleur

    Login om te reageren
  14. sanderz28 zegt

    12 juli 2019 om 07:26

    Bizar wat die auto’s tegenwoordig wegen, en dat voor een c segmenter…. Audi maakt hele mooie auto’s maar zou persoonlijk niet geassocieerd worden met dit type auto hier in de regio als je begrijpt wat ik bedoel.

    Login om te reageren
  15. Jochempie zegt

    12 juli 2019 om 07:47

    En ze zetten tevens even de zaag in je spatborden voor dat Halfords luchtuitlaatje. Nee bedankt, Abt. Hebben jullie de matrijskosten nou nog steeds niet geamortiseerd van dat lelijke onderdeeltje?

    Login om te reageren
  16. van1 zegt

    12 juli 2019 om 08:27

    Wat is dat zwarte ding boven de wiel krijgt ie daar meer pk’s door?

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    12 juli 2019 om 08:49

    470pk in je C segmenter met fabrieksgarantie, dat is toch idioot?! Mocht Garantie je niets interesseren dan is een kuurtje van MTM of JD naar 500+pk ook nog een optie.

    Login om te reageren
  18. niex zegt

    12 juli 2019 om 13:02

    400 pk vind ik persoonlijk al onzin. En dan tjoenen want ja, je bent jong en je wilt wat. Zon A35 AMG lijkt mij prima genoeg, maar ik zou ze allemaal laten staan voor een civic type R. Ja dat wanontwerp. Totdat je erin zit wat een bak is dat toch!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North