
Een kleine voorspelling werd enkele jaren geleden al gedaan.
Twee jaar geleden schreven we dat de Britse automarkt mogelijk zou gaan instorten na het verkooprecord van 2016. Er werden in dat jaar 2,7 miljoen auto’s verkocht, een stijging van 100.000 verkopen in vergelijking met 2015. Na pieken komen dalen en het afgelopen jaar heeft Engeland een enorme klap in het gezicht gekregen.
De autoverkoop daalde enorm. Volgens de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) ligt de schuld bij Brexit. De Britten zijn voorzichtiger geworden en in afwachting van wat Brexit precies heeft te betekenen. De langzame onderhandelingen en het uitstellen van de stemmingen helpen daar niet in mee. Een uitgave van tienduizenden euro’s blijven vaker uit omdat nog moet blijken wie er straks economisch voor- of achteruit gaat door de Brexit.
De SMMT omschrijft Brexit als een gevaar voor de Britse auto-industrie. Niet alleen voor de verkopen, maar ook banen zouden in gevaar komen. In 2018 werden 2,4 miljoen auto’s verkocht in het Verenigd Koninkrijk. Een daling van bijna 7 procent in vergelijking met 2017. En hoewel 2,4 miljoen misschien als veel klinkt, is het de grootste daling in de autoverkoop sinds de financiële crisis in 2008. De verwachting is dat dit jaar de daling gaat doorzetten met nog eens 2 procent.
De verkoop van benzineauto’s nam toe met negen procent, terwijl de verkoop van dieselauto’s met bijna 30 procent daalde. Naast Brexit wijten de Britse kranten ook dieselschandalen van autofabrikanten aan de dalende autoverkoop.
Foto: Veyron met bijpassend kenteken, via @wolfssjrd op Autojunk
Verandering in ’n economisch stelsel gaan altijd gepaard met onzekerheid. In die zin zou je de Brexit kunnen vergelijken met de komst van de Euro?
@drdre1:
Of de nakende ondergang van de Euro
@harrie: We mogen hopen van niet. Voorlopig profiteren wij nog steeds veel meer van de EU dan dat we er last van hebben.
@henkp1:
Zeker, maar groot deel was en is groei op de pof.
@henkp1: Wij? De eu is voornamelijk goed voor politici en multinationals. En in tegenstelling tot wat de gemiddelde politicus je wijs wil maken draait nederland niet op een handje vol multinationals maar op het mkb. En het sterke en unieke van het nederlandse mkb is de flexibiliteit, die juist heel erg beperkt word door de eu. Want het zwakke punt van multinationals is flexibiliteit dus dat word zo moeilijk mogelijk gemaakt. Dat ook het internationaal handelende mkb enige hinder zou ondervinden van geen euro meer kunnen ze prima omheen werken, want ze hebben wel veel meer mogelijkheden zonder beperkende regelgeving uit brussel.
En dat is nog los van het feit dat wij de grootste netto betalers zijn. Of dat het domweg onhoudbaar is om economisch totaal verschillende gebieden (noord europa, zuid europa en oost Europa) onder één munt onder te brengen.
@lekbak: het lijkt er op dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Het is juist het MKB dat voordeel heeft van EU en de Euro. Zij kunnen zonder gedoe (dank EU regels) producten in heel de EU verkopen en lopen dankzij de euro geen risco door koersschommelingen. Niet voor niets hadden we al vanaf 1983 de koers van de gulden aan die van de DM vastgemaakt. Zonder EU en Euro zou niemand uit het buitenland een Nederlands product kopen, veel te veel invoer kosten en gedoe met koersschommelingen.
@mashell: De grap is dus dat we voor de eu ook al handel deden met de hele wereld. En dat bijvoorbeeld zwitserland ook handel doet. Die euro heeft ook helemaal niks met het wel of niet kunnen handelen te maken, het maakt het wel makkelijker.
@lekbak: wij zijn netto betalers maar ook zo ongeveer de grootste profiteurs van EU.
@drdre1: introductie van de Euro heeft niet geleid tot daling van autoverkopen (in NL), dus dat lijkt me niet…
@vroaaar: wel in een daling van de waarde van mijn spaargeld….
@rufctr01: en de hypotheken!
@rufctr01: Erg moeilijk om dat zo hard te stellen. Het introduceren van de Euro is niet in een vacuum gebeurd.
@rufctr01: daar hebben de credit crunch en de inflatie alles mee te maken, en de euro zelf helemaal niets.
@bara: De gulden is wel voor 10% te weinig weg gedaan. 10% van al het Nederlandse geld in één klap weg.
@lekbak: de koers van de gulden lag al sinds 1983 vast. Dat is een “fout” die 36 jaar geleden gemaakt is en we ook veel van geprofiteerd hebben.
@rufctr01: laat me raden, het was ineens minder dan de helft…
@rufctr01: welk spaargeld? Oh, je bedoelt dat aparte bakje naast mijn betaalrekening waar ik 0,00001% rente op krijg…
Dalende verkopen door de schandalen hebben we in Nederland ook geen last van gehad.
Apart kenteken. Heet de eigenaar Ron en is ie vet?
@baklava: hij schijnt pinda’s van de vloer te kunnen oppakken zonder zijn handen te gebruiken.
@baklava: ik denk dat dit een speciale Veyron is met een 37-cilinder V-motor
Tja, je kan het de gemiddelde Brit toch ook niet kwalijk nemen.
Zo gaat het VK haar klimaatdoelen wel halen! Hebben ze de EU dus helemaal niet voor nodig!
@pomoek: juist niet. Ze blijven juist langer in oude, minder schone, auto’s rijden. Staat tegenover dat ze binnenkort toch de Europees doelstellingen niet meer hoeven te halen…..
@seicilindri: ik was natuurlijk een beetje sarcastisch ;-). De brexiteers vertelde de Britten dat het mogelijk was meer onafhankelijk te zijn en nog welvarender als ze uit de EU zouden treden. Inmiddels is wel duidelijk dat dit onmogelijk is. De kans op een economische teruggang is erg groot zo niet zeker. Maar met economische teruggang komt ook minder energiegebruik. Dit zag je ook tijdens de laatste economische recessie. Ik heb het nu dus niet alleen over het aantal auto’s die rondrijden. Hoe dan ook denk ik dat het de Brexiteers zeker niet te doen was om de CO2 uitstoot. sterker nog, Farage gelooft niet in klimaatverandering. https://www.independent.co.uk/voices/nigel-farage-climate-change-denier-global-warming-ukip-leader-environment-right-wing-a8235006.html
@pomoek: Economische teruggang op korte termijn is vrijwel zeker. Op lange termijn kan niemand er iets zinnigs over zeggen. Maar het is wel zeker dat de britten straks een stuk flexibeler en vrijer zijn. Als ze het zelf goed doen kunnen ze daarmee een stuk beter reageren op de actualiteit en dat kan heel erg voordelig werken op de lange termijn.
@lekbak: 30 procent van het BNP in het VK kwam uit de financiële dienstverlening. Juist dat zal een klap krijgen (had het overigens binnen de EU ook gehad, die 30% is ongezond veel). Het GB zal zichzelf opnieuw moeten uitvinden (een andere economische verdeling, met meer lokale productie). Dat kan goed uitpakken of slecht uitpakken. Maar iets wat ze dringend moeten leren is onderhandelen, want dat lijken ze helemaal verleerd.
@lekbak: mee eens dat het met name om de korte termijn gaat. Wat flexibeler en vrijer betreft heb ik zo mijn vraagtekens. In ieder geval niet als het om wereldhandel gaat. Individuele verdragen moeten worden afgesloten met verschillende landen. Als EU ben je een machtsblok, als VK minder. Dan heb je ook minder te willen.
Op zich is er, denk ik, wel iets voor te zeggen als je als gemeenschap zegt: We willen meer autonomie, we willen onze eigen regels, munteenheid en noem maar op. En dan kost dat maar, even of voor langer tijd, economische voorspoed en welvaart. Ik denk alleen dat niet alle Leave stemmers zich hier van bewust zijn. Sterker nog, ze zijn gewoon voorgelogen.
@pomoek: Het nadeel van een handelsverdrag van/met de hele eu is dat verschillende landen soms hele andere belangen hebben. Vaak zelfs. Je kunt bijna geen ideaal handelsverdrag sluiten wat goed is voor zowel Nederland als bijvoorbeeld Italië en polen. Drie landen, drie verschillend eisen. Soms beter geen handelsverdrag dan een verkeerd handelsverdrag.
Brexit heeft er NIKS mee te maken. Slowdown was al bezig. Brexit is een simpel excuus.
Dus de lagere verkoop is schuldig aan dieselschandalen bij de fabrikanten? Lijkt me eerder andersom…
Opvallend hoeveel mensen denken dat wanneer je als land van een gedicteerde economie naar een vrije economie gaat dat dit slecht is.
Die Britten lachen ons straks allemaal uit, die gaan mooie handelsverdragen tekenen die hun veel gaan opleveren. Ondertussen worden wij beperkt en ongunstige deals door onze strot gedrukt.
@rickknows: het VK heeft 67 miljoen inwoners, de EU meer dan 500 miljoen. De Europese GDP is bijna 6 keer zo groot als de Britse GDP. Als je gaat onderhandelen met een land over een handelsverdrag heb je als economische macht veel meer te vertellen dan als je een kleine jongen bent. Het zou best kunnen dat de economie in het VK over een paar jaar overeind krabbelt. Maar, zeker als er sprake is van een harde Brexit, ze gaan een lastige tijd tegemoet. Overigens, sinds wanneer heeft Europa een “gedicteerde” economie?
De brexit vote was een stem tegen Westminster mooi verpakt tot een anti EU stem door een handjevol draaiende politici (tautologie of pleonasme??).
Wen protest stem omdat Engeland buiten Londen al decennia achterblijft. Slechte infra, slechte scholing voor de armeren en een hele hoge inkomens ongelijkheid.
Heeft verder vrij weinig met de EU te maken. Maar het is altijd makkelijker om een ander de schuld te geven. Roep dan nog een paar keer loze kreten met woorden al Dictator, Empire, Control etc en je hebt het voor elkaar.
@cloverleaf: nou ben ik overigens alles behalve een communist maar met inkomensongelijkheid bedoel ik dat Engeland een ontwikkelde middenklasse ontbeert. Dat het verschil tussen hoog en laag steeds groter wordt. En van de middenklasse moet je het uiteindelijk hebben
Zou deze bugatti ook rechtsgestuurd zijn?