‘Brusselse dieselauto binnenkort zesmaal zwaarder belast dan benzine’

Auteur: , 65 Reacties
'Brusselse dieselauto binnenkort zesmaal zwaarder belast dan benzine'

*zucht*

Jij dacht het weekend in te kunnen duiken zonder een laatste bericht over de huidige, dramatische domper genaamd diesel? Vergeet het maar! De zelfontbrander is de automobiele zondebok van het moment. Nu er wereldwijd steeds meer actie wordt ondernomen om het leven der dieselrijders zo zuur mogelijk te maken, regent het praktisch iedere dag slecht nieuws. Ditmaal is Brussel het gesprek van de dag.

Dit heeft alles te maken met een rapport dat het Belgische La Libre in handen heeft gekregen. Het gaat om een eindrapport van de experts die de hervorming van de autobelasting in het Brussels gewest moeten uitwerken. In het rapport, dat meer dan honderd pagina’s lang is, staat onder meer dat de huidige berekeningsmethodes voor de belastingen herzien moeten worden. De experts willen daarnaast dat de volgende methode zich moet baseren op de Europese normen, het soort brandstof en de CO2-uitstoot.

In absolute getallen klinkt het tientallen malen heftiger. Dieselauto’s die voldoen aan de laatste Euro 6-normen krijgen jaarlijks met een verkeersbelasting van om en nabij de 300 euro te maken. In vergelijking met benzineauto’s die onder dezelfde norm vallen, is dit zesmaal zoveel. Dergelijke benzineauto’s zouden slechts rond de 50 euro hoeven te betalen. Overigens komt er per extra overschreden gram één euro bij.



65 reacties

Ik zou in m’n handjes klappen als ik maar 300 euro wegenbelasting per jaar zou hoeven te betalen!
@chimaera:
+1 Voor een youngtimer van 3.600cc betaal je meer dan 2.000 euro in Vlaanderen…
@StijnB: even een wedstrijdje verplassen.

Voor een Youngtimer op benzine met 7400cc betaal ik €2.250,- p.jr.

Heb eerder een vergelijkbare auto met dezelfde motor gereden op lpg gereden. Toen betaalde ik €3.840,- p.jr.

@phevtreb: 7400 cc? Dan ben ik toch wel benieuwd ;)
@berlinetta: klinkt als een GM big block
@gulli: Ik denk ook wel dat het iets Amerikaans is. Moet haast wel.
@gulli: correct!
@berlinetta: Pagani Zonda is ondertussen ook een youngtimer, komt alleen net 100cl te kort!
@phevtreb: Chevrolet Suburban?
@volvo-s60-adept: in 1 keer goed
@chimaera: verbaas me dat niemand er een streep onder zet. We betalen ons leeg aan wegenbelasting terwijl buurlanden zowat 3x goedkoper zijn. Gaat helemaal nergens meer over en iedereen maar blijven betalen..
@kratoss: de wegen in de buurlanden zijn dan ook wel 3x slechter onderhouden…
@phevtreb: Ik woon in de Duitse Eifel en het is hier prima rijden. Sterker nog, het is auto en motorrijder hemel op aarde. Onze wegen zijn prima en ik betaal voor mijn auto 212 Euro wegenbelasting. In Nederland zou ik bijna 700 Euro betalen en dan mag ik lekker in de file staan op die mooie gladde kruipwegen die jullie snelwegen noemen.
@rickknows: Vergeleken met Duitsland zijn de Nederlandse wegen net Belgische wegen … ook wij hebben serieus achterstallig onderhoud op sommige trajecten !
@dawwg:

Nee die betonnen troep in Duitsland dat is prettig. Als je het mij vraagt zijn de wegen in Duitsland nagenoeg zo slecht als die in België.
@jack_abarth: Hebben we niet in de Eifel, betonnen wegen. Wat we wel hebben is heerlijke bochten en geweldige hoogteverschillen. En als ik naar de Tandarts moet dan rij ik de mooie gladde A48 op en knal met +200km/u in enkele minuten naar mijn afspraak. Oh ja, en nergens flitspalen en als er een auto langs de kant staat, dan hoef je niet vol in de ankers. Woon hier 7 jaar, rij overal behoorlijk op het gas en nog nooit een boete. Doe dat maar eens na in Nederland…haha.
@rickknows: ik kom net uit Italië, en die Duitse betonplaten en baustelles komen werkelijk de strot uit. Ik ga de volgende keer door België en Frankrijk. Duitsland is gewoon niet te doen.

De Eiffel is prachtig, helemaal met je eens, maar de Eiffel is maar een klein gedeelte van Duitsland.
@rickknows: de eifel… daar wilt ook niemand heen. Sta je ook nooit in de file! Groeten vanaf de Mosel!
@cloverleaf: Groeten terug, je zult het wel warm hebben, het is hier zweten op een steenworp van de Nordschleife.
@phevtreb: Klopt. Al vind ik het wel meevallen. Tuurlijk, een scheurtje meer in Belgie, maar we zijn ook wel een beetje pussy geworden in NL hoor.
Dus dit geldt alleen voor inwoners van het Brussels gewest? Dus als je als forens hier net buiten woont maar wel dagelijks naar Brussel moet voor je werk in je (oude) diesel dan wordt je niet extra belast?

Ik vind het sowieso dat er dan opnieuw geen landelijke regeling is maar dat iedere stad / gemeente / provincie weer zijn eigen plan trekt. Het zijn zware tijden voor de dieselrijder.
@daihatsucuore: Als je vlak naast het gewest woont, dan hoef je ook niet zo heel ver te rijden iedere dag en dan kun je dus ook makkelijk een benzineauto kopen.
@daihatsucuore: de verkeers belasting word geregeld op gewestelijke niveau in Belgie. Dus er zijn 3 verschillende stelsels, brussels, vlaams en waalse regels.
@daihatsucuore: idd bijzonder dat in de EU steeds meer lokale besluiten worden genomen op emissie gebied.
sowieso vreemd*
Vergeleken met de wegenbelasting in Nederland nog altijd een lachertje… mijn middelgrote diesel kost in Nederland €1500 per jaar.
@ks86: Mijn 530D 1860 euro per jaar aan belasting.
@skinnybmw: mijn 330d in Vlaanderen was, toen ik hem kocht, 780 euro per jaar. Als je die nu verkoopt, is het voor de volgende al 1.000.
@ks86:

De staat is blij met mij:

Volvo V70 D5 –> € 1.764 per jaar
Mercedes W201 1.8 –> € 568 per jaar
Blijft goedkoop… Brussel is ook echt een mega smerige en drukke stad. Hoewel ze wel vorig jaar 2 drukke wegen compleet afgesloten hebben. Maar als ze nu eerst eens al die ouderwetse smerige diesel bussen en taxi’s zouden aanpakken…. Vloot elektrische bussen en taxi’s, en een groot deel van het probleem is opgelost. Maarja, dan kun je de burger niet voor de kostenor laten opdraaien…
@trustmeiamanengineer: Ik ben het ook wel met je eens dat ze ook andere vervuilers moeten aanpakken. Bussen en taxi’s moeten op stroom. Snor- en bromfietsen verbieden. Die dingen zijn helemaal niet nodig, maar vervuilen wel als de pest.
Misschien is het voor de hele discussie wel interessant om even na te denken over de tamelijk dramatische teruggang van bepaalde insecten (kevers en vlinders). Die soorten hebben te leiden onder de uitstoot van stikstofoxiden (en bestrijdingsmiddelen maar dat terzijde). Diesel stoten ondanks normering vrijwel allemaal meer uit dan toegestaan. Daarvoor is dan weer een soort gedoogbeleid ingevoerd (onder druk van met name de Duitse autolobby) zodat die normen “legaal” overschreden mogen worden.

Probleem is echter dat zonder voldoende van deze insecten de oogsten gaan mislukken, bloemen en planten afsterven/uitsterven en de vogelstand en voedselproductie in gevaar komt. Misschien is het dus gewoon tijd om die diesels zoveel mogelijk de nek om te draaien. Anders draaien ze uiteindelijk ons de nek om.. (zonder voedsel wordt het niet gezellig hier…).

Sinds een maand rij ik een moderne benzine.. 5,6 liter op 100 km is redelijk goed haalbaar en dan rij ik gewoon in een c segment station en rij normaal met het verkeer mee ( en hou wel wat rekening met hoe ik rij tbv het verbruik).

Dus als diesels de normen niet kunnen halen moeten ze maar uitgefaseerd worden, liever eerder dan later.

Oh en zet een paar vlinderstruiken in je tuin 😉
@w0o0dy: Die bestrijdingsmiddelen zijn niet terzijde. Dat is een van de hoofd oorzaken dat er minder insecten zijn en zeker zo belangrijk als de stofjes in de lucht.
@lekbak: bedoelde terzijde omdat dit Autoblog.nl is en niet ltoblog.nl of landbouwblog.nl niet vanwege de impact op natuur.
@w0o0dy: En bestrijdingsmiddelen maar dat terzijde… Ja mooi, dat terzijde. Want wist je dat NL Nr1 gebruiker is van pesticiden? Dus misschien moet je dat ‘terzijde’ weg laten want het is gewoon de grootste killer onder de beestjes die jij opnoemt.
Niet diesel.
@E34M5Touring: jammer dat je t verhaal weer compleet uit verband trekt. En niet naar t complete plaatje kijkt.t Nederland is idd nr 1 van europa in gebruik pesticiden. Echter zijn we nr 2 in de wereld met export landbouwproducten. Dus zo gek is t dan niet. Dat geeft aan dat we enorm veel aan landbouw doen. Wanneer je 2 dingen tegenover elkaar zet krijg je dat nederland als 1 van de beste scoort in het verbruik van de minste pesticide.
@maotje: Wie verdraait er nou dingen. Ik zeg enkel dat Nederland Nr1 is in pesticide gebruik en daar is geen woord aan gelogen. Dat jij er vervolgens een politiek correct verhaaltje achteraan gooit moet je zelf weten.
@E34M5Touring: ja je moet wel constant naar t complete plaatje blijven kijken. Niet de helft vermelden.
@maotje: Nou, fijn dat jij er nog bent om me te verbeteren…
@e34m5touring: heeft ook niks te maken met een politiek correct antwoord, maar gewoon een simpele berekening en beredenering.
@maotje: California verbouwd meer fruit dan NL en telers daar gebruiken minder dan de helft van de hoeveelheid pesticide. En Cali is qua oppervlakte nipt groter dan Nederland…
@E34M5Touring: iets met ander klimaat wellicht ….
@maotje:

hoe wereldvreemd kan je zijn ??
lefties die het wel goed bedoelen schamen zich kapot voor jou ..
@maotje:
wou dat jij dat ook eens deed, Jesse..
@w0o0dy:
Je verhaal is maar ten dele waar vriend, mede door de ruilverkaveling in Duitsland verdwijnen er veel bosjes en bossages bij akkers, is er een sprake van toename van zgn mono-cultuur en worden er pesticiden gebruikt waar vooral bijen bijzonder gevoelig voor zijn.
En dit is niet ter zijde, maar een bijzonder zorgwekkende ontwikkeling.
Ik had altijd een makkelijke groen te onderhouden tuin met veel struikwerk, maar ik heb onlangs bewust voor veel bloemen gekozen en andere planten die insecten aantrekken om het deze beestjes wat makkelijker te laten gedijen.
Alle diesels de wereld uit!!!
@tjongejongejonge:
alle debielen de wereld uit lijkt me een betere oplossing..
@desjonnies: want zij rijden met diesels?
In België zijn er tot nu toe drie systemen van verkeersbelastingen: het Vlaamse, het Waalse dat samen valt met het Brusselse en dan nog een systeem waar enkel leasingmaatschappijen onder vallen. Als Brussel nu nog een eigen systeem zal beginnen dan komt er dus nog één bij…
Tja, ik heb het er al jaren over om nog een dieseltje te gaan kopen. Zo´n vermoeden dat het niet meer gaat gebeuren…
Schonere steden is enkel te bereiken door grootschalige investeringen van de overheid/gemeenten, niet door extra belasten en uitsluiten van burgers (met diesels).
Het eerste vergt een serieuze overheid die écht een beter leefmilieu willen creëren, het tweede is slechts goedkoop scoren over de rug van de burger, waarbij er schijnbaar verbazingwekkend veel van dezelfde burgers graag ‘advocaat van de duivel’ spelen om beleid met nul effect te verdedigen…
@spylegion: Scheepsbrandstof bevat tot 450x zoveel zwavel als reguliere benzine en steenkolen centrales in Duitsland maken overuren; dit is gewoon pure symboolpolitiek + extra belastingen; en iedereen die niet voor dit wassenneus-voorstel is, wordt als milieu-misdadiger weggezet … * zucht *
@spylegion: De “overheid moet het maar oplossen” zijn toch gewoon andere woorden voor “ik heb er zelf geen zin in”? De overheid houdt de samenleving op orde, de samenleving vormgeven doen we als burgers samen. Dus als wij minder uitstoot willen. Kopen we een elektrische auto of rijden op de fiets. De slogan is niet voor niets “een beter milieu begint bij jezelf”
Diesel is inmiddels de schuldbok voor alle problemen. Stikstofoxiden, insectensterfte, teveel Fast en Furious films in de bioscoop. Ik geloof dat de enigen die er echt blij mee zijn de Arabieren zijn want wij gaan meer olie gebruiken want benzine motoren zijn nou eenmaal inefficiënter.
@mashell: is dat zo? Vorige diesel deed 5,6 l op 100 in en de huidige benzine doet 5,6… En die moet nog een beetje los komen want heeft er nog geen 3000km op staan..
@w0o0dy:

Wat was de vorige, en wat is de huidige voor wagen?
@jack_abarth: Megane 1.5 DCI estate tov Astra 1.0 sports tourer
@w0o0dy: Ja, de energie-dichtheid van diesel is nog altijd 10% hoger dan die van benzine. Misschien dat het niet veel uitmaakt als je 80 rijdt; maar rijdt eens 100km lang 160km/u; dan is het verschil enorm (want benodigde energie neemt kwadratisch toe) …
@dawwg: dat kan zijn… Maar op de kortere ritten verliest de diesel veel terrein door het hogere gewicht. (Scheelt ongeveer 100kg) dus per saldo komt het verbruik erg dicht bij elkaar in de buurt en de prestaties ook. Voor mij een goede trade off want de diesel was toch wel erg duur qua vaste lasten tov de nieuwe.
Heren, passen we even op met zomaar een foto plaatsen van het Atomium?
http://atomium.be/AuthorsRights.aspx?lang=nl
http://www.indymedia.be/index.html%3Fq=node%252F1590.html
@erce:

LOL .. only in EUSSR ..
En vrachtwagens?
Ben ik de enige die het een beetje raar vindt dat het autoblogpubliek, dat in een niet zo ver verleden steevast diesel zat te vervloeken, nu het voor de dieselrijders wil opnemen.
Maar wat zou ik dan moeten rijden met een budget van max 8000 euro en een gemiddeld aantal kilometers rond de 35000 a 40000? Ik weet het oprecht niet meer. Kan iemamd helpen? Autoblog bijv. met een adviesartikel? Die Ford Focus station gaat me binnenkort volgens mij aaaardig wat wegenbelasting kosten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).