• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bugatti Chiron Sport 300+ maakte sprong tijdens recordrit

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 14 september 2019 om 08:58 – 22 Reacties

Bugatti Chiron Sport 300+ maakte sprong tijdens recordrit


Het is geen vliegtuig!

Voor wat betreft het rijden op hoge snelheden is het wel fijn als de auto ook daadwerkelijk op het asfalt blijft. Vraag maar aan Peter Dumbreck of Mark Webber – autocoureurs die enige ervaring hebben met onverwachtse lanceringen. Bugatti-testrijder Andy Wallace had zich bijna in hetzelfde rijtje gevoegd, ware het niet voor de stabiliteit van het Chiron prototype waarin hij op dat moment reed.

In een interview met het Australische Wheels vertelt Wallace over zijn ervaringen gedurende de recordpogingen. In het gesprek blikt Wallace o.a. terug op een moment dat hem sterk is bijgebleven. Nota bene tijdens de run waarin het uiteindelijke record wordt gevestigd, gaat Wallace voor even met alle vier wielen van het asfalt.

Bugatti Chiron Sport 300+ maakte sprong tijdens recordrit

Hoewel de hartslag van Wallace zonder meer een piek bereikte tijdens lift-off, was hij wel degelijk voorbereid op het feit dat hij een sprong zou maken. De testrijder wist namelijk dat het parkoers niet overal dezelfde ondergrond heeft. Een gedeelte van de baan is recentelijk van een nieuw oppervlak voorzien en op hoge snelheid is dit zeer merkbaar.

“There is a surface change on the straight, and I was calling it a ramp and jump, and everyone was wondering why I was calling it that. That was until they looked at the data, and they realised that it actually is a jump. This occurs at 447km/h on that fast run. It goes from a nice smooth surface, to an older surface. It felt to me inside the cabin that it was all coming off the ground and then coming down.”

Nu is een sprong op, zeg, 200 km/u al geen pretje, laat staan 447 km/u. Dit is echter niet alles. Zo vervolgt Wallace zijn verhaal:

“You know that surface change is there, and after you have fired yourself off the banking, and the numbers are coming up, you kind of brace yourself for going over this jump. You can’t lift though. In fact, lifting makes this much worse, because then you get a pitch change at the front and it gives you a whole heap of trouble. You are far better off staying flat, which means there is not much you can do about it, you just go with it and hope it is alright.”

En zo zie je maar weer. Het lijkt allemaal zo gemakkelijk, maar in de praktijk komt er nog behoorlijk wat bij kijken.

Ook interessant!

  • Bugatti Chiron Pur Sport aangekomen in Nederland
  • Nieuwste Bugatti Chiron Sport is perfect voor Alice Cooper
  • Video: niet 1, maar 2 Bugatti Chiron Super Sport 300+ uit de doos halen
    Video: niet 1, maar 2 Bugatti Chiron Super Sport 300+ uit de doos halen
  • Bugatti Chiron Pur Sport speelt buiten in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

andy-wallace, Bugatti, chiron, chiron-super-sport-300, record

Vorig bericht: « Autoblog Garage: introductie Renault Mégane R.S. Trophy duurtester
Volgend bericht: CEO Mercedes bevestigt komst EV van AMG »

Lees Interacties

Reacties

  1. tjorque zegt

    14 september 2019 om 09:18

    Deze man heeft een paar stalen…

    Zonder meer gas lossen schijnt in wel meer situaties niet de beste oplossing te zijn.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      14 september 2019 om 09:42

      @tjorque: Voor degene die het niet snappen. Hij bedoelt ballen. Ballen bedoelt ie. Ballen. Grote stalen ballen.

      Login om te reageren
      • vroaaaaaaaaaar zegt

        14 september 2019 om 10:56

        @okdoei: oh, de uitdrukking is toch “stalen zenuwen hebben”…?

        Login om te reageren
      • rolov zegt

        14 september 2019 om 13:41

        @okdoei: cojones is ook goed

        Login om te reageren
        • koekwaus zegt

          15 september 2019 om 15:20

          @rolov: cojones grandes

          Login om te reageren
  2. brammetjedeb zegt

    14 september 2019 om 09:22

    Laatst met mijn fabia combi greenline alle vier de wielen los van de grond. En straks als de winterbanden eronder gaan weer… Net zo makkelijk!

    Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      14 september 2019 om 09:28

      @brammetjedeb: LEASE AUTO = RACE AUTO FTW!!!

      Login om te reageren
      • brammetjedeb zegt

        14 september 2019 om 13:18

        @mikje90: buiten dat het geen leaseauto is, is het een ‘greenline’. Het enige racy aan dat ding zijn mijn nikes…

        Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      14 september 2019 om 09:41

      @brammetjedeb: komt wel heel dichtbij zo

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      14 september 2019 om 12:24

      @brammetjedeb: pfff, dat gebeurt hier wekelijk!

      Login om te reageren
  3. EnthousiaST220 zegt

    14 september 2019 om 09:27

    Wel bizar dat zulke kleinigheden de auto al los krijgen op dit soort snelheden.

    Login om te reageren
  4. edward330d zegt

    14 september 2019 om 09:43

    We hoeven dus niet bang te zijn dat in België dit record wordt verbeterd. Daar komt hij bij 50 km/h al vrij van de grond.

    Login om te reageren
    • FB_100001036415374 zegt

      14 september 2019 om 11:30

      @edward330d: Heb men 70 pk Corsatje al een keer of 5 van de grond gekregen in Belgistan :D

      Login om te reageren
  5. mat1980 zegt

    14 september 2019 om 10:12

    Verklaard weer de onzin van dit soort records. Ja het is bizar snel maar je kan het nooit rijden. Ook al huur je recht stukje asfalt dan nog is, als niet ervaren coureur, het bijna suïcide.

    Login om te reageren
    • barendbotje zegt

      14 september 2019 om 11:58

      @mat1980: Ik verwacht dat er in de toekomst gewoon gereden wordt van buiten de auto, dus aangestuurd vanaf een comluter. Het is toch een recht stuk wat de auto moet rijden dus enige is stuur recht houden en gas intrappen. Echter weet ik niet wat de regels mbt record zijn, ik verwacht dat er iemand in de auto moet zitten anders heb je er namelijk nog niks aan als het straat legaal record niet door een mens gehaald is..

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        14 september 2019 om 13:42

        @barendbotje: ik denk niet dat het record dan telt.

        Login om te reageren
  6. cossiekiller zegt

    14 september 2019 om 11:27

    Maar nu weten we nog niet hoever hij juist heeft ‘gesprongen’…

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      14 september 2019 om 11:40

      @cossiekiller: met een airtime van een halve seconde leg je bij dit soort snelheden toch ruim 60 meter af. Best sprongetje dus.

      Login om te reageren
      • barendbotje zegt

        14 september 2019 om 11:47

        @escort77: 68.125m op topspeed, dat is dus indd een aardig sprongetje ?

        Login om te reageren
      • rolov zegt

        14 september 2019 om 13:43

        @escort77: tjezus. Ik hoop dat er beelden van zijn.

        Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    14 september 2019 om 19:16

    Dat zal hem wel dun door de broek gelopen zijn….

    Login om te reageren
  8. Jantje_555 zegt

    15 september 2019 om 16:07

    zoals colin mcRae zei: when in doubt, flat out

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North