Autoblog Garage: introductie Renault Mégane R.S. Trophy duurtester

Auteur: , 36 Reacties

DIE IS NIET TE MISSEN IN DEZE KLEUR HE. Gelukkig is er meer te melden over, en ook te doen met onze nieuwste aanwinst in de Autoblog Garage.

Niet dat het de enige benchmark is die telt, maar het zegt wel iets over een auto hoe deze het doet op de Nurburgring. Het is tenslotte één van de plekken waar je je als sportief rijdende petrolhead je hobby lekker kan uitoefenen. En daar op de Ring was de vorige generatie Mégane R.S. altijd een graag geziene gast. Van de nieuwe hadden we dus hoogstaande verwachtingen, maar die werden toen maar ten dele waargemaakt. De Mégane R.S. leek wat van zijn scherpte verloren te hebben en werd een fijne auto voor diegenen die wat meer comfort in een hete hatchback zoeken. Wij houden er wel van als het er iets ruiger aan toe gaat en daarvoor heeft Renault nu de Mégane R.S. Trophy.

Even opfrissen wat de Trophy erbij krijgt: allemaal lekkere upgrades en allemaal gericht om de maximale performance uit de Mégane R.S. te trekken. De belangrijkste wijziging is wellicht de montage van het Cupchassis met 25% stijvere dempers, 30% stijvere veren en 10% stijvere anti-rollbar. De Mégane R.S. Trophy stuurt aanmerkelijk scherper in wordt tijdens uit accelereren nog geholpen door een Torsen mechanisch sperdifferentieel.

Renault Megane RS Trophy

Het 1.8 blok kreeg een klein pepkuurtje en pluste 20 pk. Het maakt de Mégane R.S. Trophy één van de goedkoopste nieuwe auto’s met 300 pk, die allemaal naar de voorwielen worden gestuurd via een handgeschakelde bak of de EDC-automaat. Met automaat stijgt het koppel nog van 400 naar 420 Nm. Een sprintje naar de 100 duurt 5,7 seconden en in theorie laat de Mégane R.S. mijn M135i achter zich op de topsnelheid, de Trophy haalt 260 km/u.

Dat moet natuurlijk een keer worden uitgeprobeerd, de planning is om de mooie groene natuur van de Eiffel te gaan verkennen met onze gele, Franse rakker. Verdere plannen zijn nog in de maak, maar we laten ons ook graag inspireren, dus kom maar door met jullie vragen.

Renault Megane RS Trophy

De specs van onze Mégane R.S. Trophy
De basisprijs voor de Trophy is 55.490 euro, 5 mille meer dan de reguliere Mégane R.S. Onze logé kreeg daarnaast de gele lak Jaune Sirius mee a 1595 euro, het Easy Life pack van 395 euro, het Renault R-link infotainmentsysteem van 995 euro en de wielen kregen een upgrade naar 19” voor de lieve som van 1995 pietermannen. De totaalprijs inclusief rijklaar maken komt daarmee op 61.370 euro. Niet mals, maar voor een groot deel veroorzaakt door het Nederlandse belastingklimaat en alleen het glazen schuifdak kan er nog bij worden besteld. Lekker vol dus, deze gele rakker.



36 reacties

‘Verdere plannen zijn nog in de maak, maar we laten ons ook graag inspireren, dus kom maar door met jullie vragen.’

Naast de Eifel, pak eens een keertje de Vogezen en/of Elzas.
@camber24: Naar wat dacht je van de ring, lekker knallen daar. Ben benieuwd naar de beelden…
Een wedstrijdje Amsterdam-Parijs in Topgear old school stijl met de RS trophy, TGV en het vliegtuig. Omdat het nu nog kan.
Lekkere auto zo in deze kleur. Hoe gaat het met de Swift? Al wat modificaties gedaan?
“Even opfrissen wat de Trophy erbij krijgt:”

Jullie vergeten de bi-material remschijven, de Recaro stoelen, standaard Alcantara bekleding, evenals Alcantara op het stuurtje.

Ook heeft de Trophy standaard al 19” maar jullie hebben de upgrade naar de lichtere velgen en Bridgestone Semi Slicks.

Ontzettend gave duurtester waarvan ik het verhaal zeker ga volgen!

De hamvraag voor nu is; welke hebben jullie? De handbak of automaat?
@ds3thp: handbak!
Kijk, dat is nog eens een auto om lang bij je te mogen hebben. Wouter jij lucky bastard.
Eens kijken of het heel blijft.
@mwti: Er zit geen Alfa logo op de neus.
@michaelb: Die kan je erop plakken, maar dat maakt het nog geen echte Alfa.
@mwti: Renaults van tegenwoordig blijven heel goed heel!
@rufctr01: nou nee….
@rufctr01: Uit ervaring sprekende….NEE
@rufctr01: akkoord, ik heb mijn rs 280 bijna 1 jaar en geen problemen mee.
gh via Android app
Verschillende keren in een GT gereden. Wat mij opviel was het irritante infotainment systeem. Erg gevoelloze knoppen, inclusief voor je verwarmingsinstellingen. Puur dat gebruiks(on)gemak is voor mij altijd een hele grote afknapper geweest. Zonde, want van buiten ziet die er wel erg gaaf uit!
@gh: Ik vind dat persoonlijk wel mee vallen. Je moet alleen geen vette vingers hebben. Wellicht met een andere auto naar de mac de volgende keer.
@gh: ik rij nu ruim 2 jaar in een Megane, en moet zeggen dat het mij juist is meegevallen uiteindelijk. Het is geen Audi maar veel slechter dan een Golf uit hetzelfde jaar is het m.i. niet. Valt meer dan prima mee te leven.
@tvklarenbosch: afwerking is toch echt wel van een heel ander (lager) niveau dan de Golf.
@stefje: klopt, ging hier om de navi.
Mijn vrouw heeft de GT, blijf het een erg leuke auto vinden met een een beter stuurgevoel dan de RS3 moet ik eerlijk zeggen.

Automaat is even wennen maar absoluut geen stoorzender.
Is het een idee om terug de Belgische of eventueel Duitse prijzen erbij te vernoemen? Op deze manier is het enkel bpm vergelijken tussen auto’s.
@bogey: In België worden regelmatig Megane RS Trophy’s verkocht in stock rond de 35k.
Ik kruiste onlangs een donker metallic exemplaar en had zoiets van wat een heerlijk dikke smoel!

Voorlopig hou ik het op motorfietsen, maar later zie ik zulk speeltje ook nog wel zitten…
Kek wagentje. Maar om het artikel Autoblog Garage te noemen en dan geen foto van je garage tonen, kan natuurlijk niet :-). Of is die “garage” alleen een stukje asfalt met een paar strepen verf?
Gaaf. Zie deze trouwens nooit rijden, i.t.t. zijn voorganger.
@bernoulli: in mijn stad rijden er 3, inclusief mijn auto. 2 oranje en een grijze.
Qua looks vind ik m top, qua techniek/constructie minder.
Iedere x na een regenbui en je opent de achterklep loopt t regenwater naar binnen en na ieder ritje joelt de ventilator nog 5/10 minuten na alsof je net vd Ring af komt. Doe mij maar de 3RS.
@pecgti: over het water ben ik het eens. De eerste keer dat ik de koffer opendeed wanneer het regende, mocht ik een andere t-shirt aandoen. De ventilator blijft inderdaad draaien, maar 5/10min? Neen, maximum 2 min of minder. En liever dit dan een uitgebrande auto.
@veilside_tuner: 7 min 38 sec heb ik een x geklokt, en gewoon rijgedrag. Maar is inderdaad niet altijd even lang. Volgens Renault heeft dat met t milieu te maken, dat de motor zn warmte niet kwijt kan. Ik vind t bloedirritant, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Leuke auto. Ben benieuwd naar de ervaringen.
Elektrische storingen in 3,2,1…….
@20klepper: 2000 belde, ze willen hun grap terug.
Ook ff dat glazen dak aanvinken,
Off topic, ik las in een groep app iemand wou zijn golf 7 Gti inruilen op een variant helaas meneer, u heeft geen panorama dak ik heb geen interesse om u auto in te ruilen die raak ik gewoon niet meer kwijt, is toch wat.
Gaaf. Vergelijkende test met de Focus ST?
Hier in België kost een demo van een paar maand de helft!😱
jullie hebben tohc de handgeschakelde he???

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).