• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Bugatti Chiron wordt geen slachtoffer van dieselgate’

Auteur: Dizono, gepost 15 oktober 2015 om 08:41 – 30 Reacties

Dit is niet de Bugatti Chiron


Goed nieuws voor Michel Perridon: hoewel Volkswagen minder belangrijke projecten stopt of uitstelt na dieselgate, lijkt de Bugatti Chiron de dans te ontspringen. Maar waarom?

Een van de eerste uitspraken van de kersverse Volkswagen CEO Matthias Müller was: “we zullen alle geplande investeringen onder de loep nemen, en alles wat niet vitaal is voor het bedrijf, zal worden gecanceld of uitgesteld.” Flinke woorden, die meteen het ergste doen vrezen voor Bugatti-opvolger Chiron. Een exclusieve sportwagen, die klauwen met geld kost en daarom vooral een prestigeproject is, zou je nu niet direct als ‘absolutely vital’ omschrijven.

Toch lijkt de Chiron er gewoon te komen, zo zou Bugatti hebben gemeld aan Jalopnik. De belangrijkste reden zou zijn dat de Chiron toch al zo goed als af is. De eerste exemplaren zijn al verkocht en we kunnen ons voorstellen dat VW er alleen maar bij gebaat is om iets van die miljarden aan ontwikkelingseuro’s terug te verdienen door wat wagens te bouwen en te verkopen.

Ook interessant!

  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
  • Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
    Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
  • Bugatti Chiron 4-005 mag nu met pensioen
  • Nieuwste Bugatti Chiron Sport is perfect voor Alice Cooper

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, chiron, Matthias-Muller, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Audi RS6 DTM gejat bij gewapende overval in Amsterdam [updated]
Volgend bericht: Binnenkort gaan er 6 Porsche RS-modellen onder de hamer »

Lees Interacties

Reacties

  1. hummer95 zegt

    15 oktober 2015 om 08:47

    Inderdaad. Gewoon mazzel voor Bugatti dat dit niet een paar jaar eerder naar buiten is gekomen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 oktober 2015 om 10:46

      @hummer95: Eigenlijk maakt dat voor “Bugatti” helemaal niks uit, want Bugatti is niets meer en niets minder dan VW dat opereert onder de Bugatti-vlag.

      Login om te reageren
    • bmwm4 zegt

      15 oktober 2015 om 11:59

      @hummer95: hoezo mazzel? paar jaar terug had ze het een heel stuk minder gekost.

      Login om te reageren
  2. 991gt3rs zegt

    15 oktober 2015 om 08:59

    No shit..

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      15 oktober 2015 om 10:19

      @991gt3rs: Zo vanzelfsprekend vind ik het niet. Een prestigeproject waar eigenlijk alleen maar verlies op wordt gemaakt, als de ontwikkeling nog niet zo ver gevorderd was hadden ze het hele project gewoon stil gelegd, daar twijfel ik niet aan.

      Login om te reageren
      • 991gt3rs zegt

        15 oktober 2015 om 10:26

        @motoragent: Daarom, de auto is al (bijna) af. Een aantal maanden ontvangen ze al klanten die er eentje kunnen bestellen. Als ze dit doen dan zitten ze al in een ver gevorderd stadium. Dan kost het een stuk meer om het stil te leggen.

        Login om te reageren
      • ghost zegt

        15 oktober 2015 om 19:35

        @motoragent: waarom niet gewoon verkopen voor de ‘echte’ prijs ipv met verlies. Je bent toch al rijk als je dit kan kopen.

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          16 oktober 2015 om 08:34

          @ghost: Wat is die echte prijs dan? De prijs van één Bugatti is veel hoger dan dat de productie/materialen/arbeid zelf kost.

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            16 oktober 2015 om 08:54

            @motoragent: de exacte echte prijs weet ik niet maar gezien de veyron die verkocht werd voor 1 miljoen ex belastingen, was het zo dat er voor elke verkochte veyron verlies werd gemaakt. Bij de chiron niet anders. Lijkt me dat je eerder moet denken aan een prijs van een Lykan Hypersport.

            Login om te reageren
            • motoragent zegt

              16 oktober 2015 om 09:27

              @ghost: Dat er verlies wordt gemaakt komt alleen door de ontwikkelingskosten. Met elke verkochte Veyron/Chiron komt er extra geld in het laatje, maar niet genoeg om die hoge ontwikkelingskosten te compenseren. Des te meer ze maken, des te lager het verlies zal zijn. Door de prijs nog hoger te maken zullen er toch wel wat potentiele klanten afhaken. Daar moeten ze een beetje een balans in vinden. Als je ziet hoe lang het met de Veyron heeft geduurd voordat ze allemaal verkocht waren denk ik niet dat er nog veel meer uit te halen valt.

              Login om te reageren
  3. jvthof zegt

    15 oktober 2015 om 09:07

    De motorische r

    Login om te reageren
  4. philipf zegt

    15 oktober 2015 om 09:18

    Lekker dan!

    Login om te reageren
  5. bietje zegt

    15 oktober 2015 om 09:21

    Terugverdienen ??

    http://static.autoblog.nl/images/wp2013/europes-biggest-loss-making-cars.jpg

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 oktober 2015 om 09:23

      @bietje: Als ze helemaal niks verkopen, is de schade alleen maar groter.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        15 oktober 2015 om 12:08

        @berlinetta: Nee.

        Als je niets verkoopt, ben je alleen kwijt wat er al in zit. Als je wel verkoopt, maak je extra kosten per verkocht stuk en dus extra verlies…

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          15 oktober 2015 om 13:04

          @Esprit_de_Flandre: Is dat niet afhankelijk welke kosten groter zijn?

          Als de ontwikkelingskosten 300 miljoen bedragen. En de verkoopprijs per auto 1 miljoen is. En als de verkoopkosten 50.000 euro per auto zijn. Dan is het het toch beter om ondanks het verlies de auto’s alsnog te verkopen?

          Ik weet: ontwikkelingskosten zullen ongetwijfeld hoger uitkomen. Vraagprijs eveneens. Maar de verkoopkosten voor dat laatste stukje zullen toch niet zo hoog zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          15 oktober 2015 om 14:12

          @Esprit_de_Flandre: Maar ze kunnen dan nog altijd een deel van de kosten terugverdienen. Of de verkoopkosten moeten al hoger zijn dan de opbrengst. Dat lijkt me niet het geval te zijn. Bovendien gaat het niet alleen om geld. De Chiron dient ook als een uithangbord voor VAG. Tevens kan het mooi even de aandacht afleiden van het dieselschandaal.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            19 oktober 2015 om 17:31

            @gtwillem @berlinetta: Ik heb het niet over ‘verkoopskosten’ maar over productiekosten.

            Ontwikkeling is sowieso al gebeurd, dus die laat ons zeggen een miljard is al weg. Daar houden we dus even geen rekening mee.

            Maar daarmee zijn er nog geen stukken gemaakt en in elkaar gezet. Ongeacht hoeveel het gekost heeft om de spoiler te ontwikkelen, is er een kost om die te maken. Als dat 2000 euro is, en je kan hem maar verkopen voor 1000 euro, maak je verlies. Per stuk. Als alle onderdelen samen plus montage ervan 2 miljoen kost en je kan het geheel maar verkopen voor 1 miljoen, verdien je niets van de ontwikkelingskosten terug en maak je het gat alleen maar groter.

            Denk niet dat dit onrealistisch is. Reeds eerder waren er bij diverse merken modellen waar op toegestoken werd per exemplaar. Nu hoeft dat bij Bugatti niet zo’n probleem te zijn als bij bvb een Golf…

            Login om te reageren
    • clarkson zegt

      15 oktober 2015 om 09:27

      @bietje: Ik neem aan dat de ontwikkelingskosten duurder zijn als de productie. Ze moeten nu gewoon zo veel mogelijk geld terug gaan krijgen door de verkoop. Ze hebben geen weg meer terug anders gooien ze verschrikkelijk veel geld weg.

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      15 oktober 2015 om 09:34

      @bietje: Biggest loss per vehicle is inclusief ontwikkelingskosten. Dus niet noodzakelijkerwijs dat de productie an sich duurder is dan de verkoopprijs. Sterker nog, dat is hoogst onwaarschijnlijk. Dus die 1.7 miljard van de Veyron smeren ze liever uit over 450 dan over 250 auto’s. Zelfde geldt voor de Chiron. Die ontwikkelingskosten zijn al gemaakt, dus dat smeren ze het liefst over zo veel mogelijk auto’s uit.

      Login om te reageren
    • mrB zegt

      15 oktober 2015 om 10:10

      @bietje: Bij de Veyron zijn het vooral de ontwikkelingskosten. Ga er maar vanuit dat een hoop techniek is door ontwikkeld en die loss per vehicle voor de chiron enorm naar beneden gaat. De total loss van Bugatti zal denk ik niet verminderen, maar zeker niet 2x zo groot.
      Als ze geen Chiron’s gaan verkopen kunnen ze bij total loss er direct 1,5 miljard (give or take) bij doen.
      Desalniettemin heeft @hummer95 gewoon gelijk, geluk voor Bugatti dat de auto al klaar is.

      Login om te reageren
  6. marv46 zegt

    15 oktober 2015 om 09:28

    Ze hebben het toch ook over “geplande investeringen”, ik gok dat de Chiron al een aardige tijd voorbij de fase van plannen is.

    Op een bepaald moment komen ze in het ontwikkelproces toch op een punt waarop de meeste kosten al gemaakt zijn. Als je over zo’n punt heen bent is het zelfs na de dieselgate een verstandige keuze om met een project door te gaan, gezien je dat reeds geïnvesteerde geld anders immers toch maar weg gooit.

    Login om te reageren
  7. clarkson zegt

    15 oktober 2015 om 09:31

    Zo’n project als dit kost miljarden om te ontwikkelen. Dus het lijkt me vrij logisch dat ze nu door moeten gaan. Ze kunnen nu juist geld gaan binnen harken met de verkoop.

    Login om te reageren
  8. ahs1979 zegt

    15 oktober 2015 om 10:08

    En volgens mij is een groot deel van de ontwikkelingskosten al ten tijde van de Veyron gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat Bugatti helemaal “from scratch” begonnen is met de ontwikkeling van de Chiron.

    Login om te reageren
  9. schuimbekje3 zegt

    15 oktober 2015 om 10:30

    Leuk marketingpraatje dat zo’n ontwikkelings traject miljarden kost.. Misschien leuk voor de autobladen, leuk voor de belastingdienst, leuk voor het image van de duitse automobiel industrie maar ik geloof er geen bal van.
    Stel dat je een team van 100 man erop zet (groter werkt niet, zie F1 wat ook een niche markt is). En stel dat die allemaal top money verdienen a 100.000 euro per jaar. Dan ben je 10 miljoen kwijt aan menskracht. Heb je nog steeds geen deuk geslagen in je miljardje. Volkswagen staat bekend om sjoemelen, maar ook om recyclen. Ze hebben eigenlijk nooit iets zelf uitgevonden alleen copy paste van andere en dan een sausje er overheen gegooid, of gewoon gekocht van bedrijven als Bosch. En kijk verder naar de gewone takken van sport. De basismallen voor Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, allemaal hetzelfde. En een nieuwe ‘bodykit’ ontwikkelen kost niet zoveel tijd/geld. Onderdelen zijn ook nog eens 60 tot 90% hetzelfde binnen dezelfde series.
    Dus de bugatti zal grotendeels hetzelfde zijn met iets als dat de Audi RS hetzelfde is als de Lamborghini

    Login om te reageren
    • Michiel1 zegt

      15 oktober 2015 om 10:44

      @schuimbekje3: alleen al de fabriek, productielijn en het marketing gedoe kosten miljarden…
      laat staanbde jaren van R&D, oja en een ton per jaar voor die onderzoekers?? reken maar 3x dat, en dat voor 10 jaar lang….
      Verder is de veyron van de grond af compleet nieuw dus een paar miljard zit je zo aan hoor

      Login om te reageren
  10. 480turbo zegt

    15 oktober 2015 om 11:50

    Ff lekker offtopic weet iemand wanneer die nieuwe bugatti vision in GT6 speeelbaar is ?

    Login om te reageren
  11. postzegel zegt

    15 oktober 2015 om 18:20

    Eigenlijk is het dus vooral jammer voor de onderkant van de markt; experimenten zoals de XL1 en de twin-up. De E-polo. De CNG golf. Allemaal leuke projecten die geld kosten. Dan maar niet investeren en saai standaard spul stampen. Een Golf 8 & 9 allemaal op t zelfde MQB platform. Geen uitwassen. Geen concepten die productiestadium bijna bereiken. Maar alleen visies. En standaard massa draaien.

    Login om te reageren
  12. gokartmozart zegt

    15 oktober 2015 om 22:33

    leuk ding 8 led units als dagrijverlichting maar hoeveel componenten zijn echt nieuw in Veyron mk2?

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      16 oktober 2015 om 09:48

      @gokartmozart: dat is de hamvraag. En wie trappen erin om een te kopen? Ik geloof nooit zoveel als in de Veyron.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North