Bugatti Galibier – het sprookje krijgt een vervolg

Auteur: , 41 Reacties

De CEO's van Bugatti en de Volkswagen Group zijn een spelletje welles-nietes voor gevorderden aan het spelen, zo lijkt het. Komt de Galibier er toch?

Een kleine recap van de gebeurtenissen rond de vierdeurs Bugatti. In 2009 trok Bugatti in Genève het doek van een sensationele conceptcar die de naam 16C Galibier meekreeg. Het moest de snelste, meest luxe supersedan worden die de wereld ooit gezien had. In het voorjaar van 2010 volgde het bericht dat het ding groen licht had gekregen voor productie en dat er al meerdere orders waren voor het bizarre apparaat.

En toen werd het stil, ruim een jaar lang hoorden we heel weinig over het ding, tot we in april 2011 vernamen dat de Galibier er zou komen als hybride. In een gelekte productplanning kwam een tijd later een productiedatum naar voren van eind 2012. Toen kwam de vertraging. En nog meer vertraging. En toen was daar ineens uit het niets een teaservideo. En toen was het project plotseling dood, CEO Schreiber verklaarde dat er geen markt was voor de Galibier. Niet lang daarna verklaarde Winterkorn het project zelfs superdood, “We wont do it” aldus de Volkswagen Group eindbaas.

Maar nu is er een oude vertrouwde CEO bij Bugatti teruggekeerd, Wolfgang Dürheimer. De beste man heeft sinds april weer de touwtjes in handen bij Bugatti na een uitstapje naar onder meer Audi. De beste man is ook nog de baas bij Bentley, en aangezien het vermoeden bestaat dat de Galibier concept gebaseerd is op de Mulsanne is het geen vreemde gedachte dat Wolfgang de Galibier er toch door hoopt te krijgen. Het project Galibier staat weliswaar “on ice” maar wordt wel met enige regelmaat besproken. Nu maar hopen dat hij Winterkorn zo gek krijgt om jawohl te zeggen.



41 reacties

Huh nog een aantal maanden geleden werd het ontkend?
http://www.autoblog.nl/nieuws/opvolger-bugatti-veyron-krijgt-meer-vermogen-64808

Volgens mij staat niemand te wachten op de Galibier, persoonlijk zie ik liever de ”opvolger” van de Veyron.
@jmcclane:
De Veyron is nog steeds niet uitverkocht. Dat ding is al bijna 10 jaar te koop. Laat maar even wachten zou ik zeggen. Heb liever de Galibier.
Bugatti panamera
@230kompr: 2 zielen, 1 gedachte.

Was precies wat ik dacht bij het fotootje aan de bovenkant van het artikel.
Beetje de Maybach versie van de Panamera….en dat is ook geen succes geworden.

Dan liever een AM Lagonda.
@iJoost: Euh wat zeg je nou? De Panamera geen succes geworden? En dat baseer je waarop?
@911GT2: Snap de verwarring. Bedoelde hiermee dat de Maybach geen succes is geworden
@230kompr: Haha, dacht eerst ook even een foto van een porsche panamera te zien.
@autoblog: wel fijn als jullie dankzij Bugatti ook in de toekomst wekelijks een artikel kunnen maken over de volgende special edition… Zelf denk ik dat een 4 zitter met uber-perfomance wel makkelijker te slijten is dan een hypersportwagen die niet spannend of opwindend is..
@w0o0dy:
Aan de andere kant, je kan dit zien als een spirituele opvolger van de Royale.
Je weet wel, dat megalomane ding dat Bugatti in de crisisjaren 30 van de vorige eeuw bijna ten gronde richtte? Dat ding waarvan de motoren uiteindelijk in treinen belandde?

Persoonlijk vind ik de Galibier beter bij Bugatti passen dan de Veyron, die heeft immers totaal 0 connectie met het ooit grootse Franse merk.
Echter, de economische situatie is redelijk vergelijkbaar met de jaren 30, dus als de jurken van deze wereld hem niet willen wordt het een lastig verhaal.
Als ze de Galibier net boven de Phantom kunnen positioneren zie ik nog wel mogelijkheden.
Wordt hij echter nog duurder dan de Veyron, dan wordt het weer 10 jaar trekken aan een doodpaard en 300 special editions om ze te kunnen slijten.

Tegen beter weten in gun ik ze een hoop wijsheid, wat mij betreft verdient het model een productieversie.
@w0o0dy, 1200 pk, 435 kilometer per uur, niet spannend? Nee klopt nu zie ik het ook…
@kampioentje: @kampioentje: en jij denkt dat er Bugatti eigenaren zijn die 400+ hebben gehaald? En die regelmatig 1200 pk kunnen inzetten op de openbare weg? Los daarvan… Snelheid op zich is niet spannend, prestaties zijn indrukwekkend maar dat is niet hetzelfde als opwindend. Daarom is een 7 kloon ook al is die trage dan een beetje vlotte lease diesel 10x zo spannend.. Het gaat om beleving en dat is nou juist waar een Bugatti Veyron niet goed scoort. Mega snel maar met minimaal drama en feedback en dus soort van saai. Blijkt ook uit kilometer standen en het feit dat die dingen massaal op de markt komen… En blijven.
@w0o0dy: Jup, ik zei het ook al bij de Veyron van die voetballer: de auto mist emotie. Het is technisch bijzonder knap, het gaat met het grootste gemak bijzonder hard, de auto zit heel goed in elkaar, maar krijg je hetzelfde kippenvel als het rijden in een Pagani Zonda die je ver in het rood jaagt?

Dat doet met ook denken aan een test van een MP4-13c tegen een 458: De MP4 was net iets sneller, remde net iets harder, spoorde net iets beter, maar wie won de test? De 458. En waarom? Omdat je die auto met 200 km/h dwars kon zetten met 2 vingers aan het stuur, omdat die motor het bij 9000 rpm uitjankt van plezier, omdat die na een stevig ritje in de fik vliegt van vurigheid… emotie.
@bastiaangt: Goeiemorgen zeg… met in plaats van me… MP4-13c in plaats van MP4-12c… gaat lekker!
Laat em komen!!!
Als je alleen de achterkant zou laten zien en zou zeggen dat het een nieuwe Conti v8 was had ik het ook geloofd. hij is wel eleganter dan de veyron maar mist toch ook wel iets…
En moet dit ding dan luxer worden van een Rolls Royce? Of wordt de nadruk meer gelegd op performance?
@berlinetta: Dat is het hem juist. Een Maybach 62 was ook luxer dan een RR Phantom, maar is toch mislukt. Een moeilijk segment kopers kijken niet alleen naar luxe.
@jmcclane: Ja, waarschijnlijk omdat de 62 gebaseerd was op een oude S-klasse.
Ik denk dat er wel een markt is voor deze (nog) luxere panamera.
Wordt dit een opvolger voor de Veyron of komt hij erbij? Het lijken mij 2 totaal andere concepten, waar de Veyron een sportwagen is pur sang is dit meer een GT.
@osmo:
Een Veyron een sportwagen pursang?
Sorry, maar een auto met een drooggewicht van bijna 1900kg is nooit een sportwagen pursang.

Daarnaast hangt de Veyron van compromissen aan elkaar, het is een technisch meesterwerk, een kind van een megalomaan tijdperk waarin men dacht dat de bomen tot de maan groeide.
Maar een sportwagen moet meer kunnen dan erg hard rechtuit rijden..
Als je het heel positief bekijkt is het een goede GT. De Galibier kan je nooit een GT noemen, al is het maar omdat het geen 2 deur coupe is maar een limousine.
@osmo: de veyron Is een gt. en zeker geen sportwagen puur sang.
VAG had ooit het idee dat ze een Bugatti moesten maken die in alles het beste was om te laten zien dat ze dat zouden kunnen. Dat lijkt me goed gelukt. Ze hebben er alleen minder van verkocht dan dat ze zouden willen. Het hele project op zich zou niet winst-genererend zijn, maar nu ook niet de gewilde verkopen zijn gehaald is het project natuurlijk nog verliesgevender geworden. Sommige ontwikkelde technieken & materialen voor Bugatti en de ervaring van het ontwikkelen en maken van de Veyron, kunnen natuurlijk wel hergebruikt worden.
Dus ja, dan is nu de vraag hoe je een Veyron opvolger wil maken. Wat wil een potentiele Bugatti koper? Als het weer een 2 zitter wordt, moet ie beter worden dan een Veyron; zijn kopers tevre met een ingrijpende update, of moet er echt iets nieuws komen. En hoe is dan het kosten plaatje: moet dat een winstmakend project zijn? Of waardeert VAG (weer) een gedeelte van de kosten van het project als marketing voor het hele concern.
Of denken ze dat nieuwe Bugatti kopers (2d / 4d) ook blij zullen zijn met minder vermogen (de 4.0 v8, of misschien een omgebouwde Lambo V12?) in een auto die vergelijkbaar is met een Bentley (en waarschijnlijk dan ook een prijs die iets gunstiger is als die van de Veyron). Dus je kan het een nieuwe Veyron-project noemen, je kan het het Galibier-project noemen; maar uiteindelijk komt het neer op: wat doen we met de naam Bugatti en hoe kan Bugatti van waarde voor VAG zijn. En uiteindelijk zal ook meespelen wat ze met voorraden, werknemers ed doen die nu nog bij het Veyron project zitten.
@gregorius: Juist, mee eens. Als ze eerst de basis goed op orde hebben, het doel van de auto, en dan dat als input gebruiken om een ontwerp maken. Kan je dit 5 jaar oude concept in de prullenbak doen en een auto maken die iets toevoegt aan de portfolio van VAG.
Bentley draait als een tierelier, Rolls Royce verkoopt aardig wat misbaksels, dus blijkbaar is er wel vraag kitscherige en kleffe auto’s….

Qua uitstraling kan de Galibier zich prima meten met eerder genoemde merken, dus waarom niet…? En als ie die W16 meekrijgt heeft ie een lekker exotische motor. Iets waar kopers in dit segment wel gevoelig voor zijn.

Dat ie er nog niet is ligt puur en alleen aan de ontwikkel/productiekosten. Want na de Veyron wil VAG denk ik niet weer een auto voor de katse kut (lees, geen winst) gaan maken.
@Rob: Maar de Veyron was ook nooit bedoeld om winst te maken. Het was een prestigeproject om de kennis en knowhow van VAG te laten zien. Waar andere merken dit via successen in de racerij proberen te bereiken, probeerde VAG het op deze manier. Ze hadden waarschijnlijk alleen nooit verwacht dat de Veyron zo slecht zou verkopen.
@berlinetta:
Begrijp ik. Maar zou VAG nog een keer een auto willen maken enkel en alleen om de faam..? Ik betwijfel het.
@Rob: Tja, Bugatti heeft nu wel eenmaal een naam opgebouwd. Wellicht is het makkelijker om een tweede model te introduceren?
Maak nou een beslissing! deze plus de Cadillac 16 vind ik zo tof.
Laat maar komen
Voorlichten veranderen en 4 uitlaten of 2 grote en ik vind m gelukt
net een aangepaste panamera op het eerste gezicht…

weet niet of dat een goed ding is…
Wacht even, zie ik nou serieus een toerbillon inndat klokje?
mooie stationwagen:P
Boven de 400 km per uur. Snelste productie vierdeurs te wereld.
Tegen de tijd dat dat ding eindelijk op de markt komt is ie al zwaar verouderd.
Ben ik de enige die de achterkant een beetje bentley vind ?
Ziet er niet uit
Laat maar lekker in de vriezer staan, wat een lelijk ding
Verf het ding in één kleur en het is een lelijke bak (lijkt op die wanstaltige Porsje). Maar ja, als ie toch 500km/u kan halen en in 4,7sec van 0 maar 300 schiet, zullen er vast wel een paar ‘gekken’ zijn die daar 10miljoen euro voor over hebben, al duurt het 10 jaar.
Een markt voor deze wagen is er wel want het logo van Bugatti zit erop

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).