Wordt Audi’s ontwikkelingsbaas nu al de laan uit gestuurd? [updated]

Auteur: , 70 Reacties

Het is koren op de molen van de haters, maar hier volgt de reden waarom ex-Bugatti en -Bentley-baas Wolfgang Dürheimer nu al het veld zou moeten ruimen bij Audi: een aanhoudend gebrek aan innovatie.

Wolfgang Duerheimer bij A3 e-tron

Dürheimer hield het bij Bugatti-Bentley slechts anderhalf jaar uit, en als het verhaal van Der Spiegel waar is, dan heeft hij bij Audi een nog kortere stint gedraaid.

De lezing is dat Audi onder Dürheimer met te weinig vernieuwing is gekomen, en dat is natuurlijk fnuikend als je slogan Vorsprung durch Technik is, en al helemaal als jouw merk verantwoordelijk is voor bijna de helft van de winst van het concern waartoe het behoort.

BMW heeft EfficientDynamics, de i3 en i8, Audi heeft de R8 e-tron, die de ene week wel, en de andere week weer niet komt. Als je met een kritische blik naar deze uitleg kijkt, dan kan je hier direct: ‘oh, en de Quattro (2010 en 2013) TT Ultra, A3 G-tron, Crosslane, en R10-plannen dan?’ tegenin brengen.

Opperbaas Martin Winterkorn, zelf een Audi-man voordat hij op last van Godfather Piech Bernd Pischetsrieder al hoogste baas bij VAG kwam vervangen, schijnt nu Ulrich Hackenberg, de ontwikkelingschef van VW, naar voren te schuiven als vervanger.

Let wel: dit alles is onbevestigd, maar als het waar is, dan is dit niet zo’n lekker cadeautje voor de vandaag 55 jaar geworden Dürheimer. Let wel: begin 2000 werkte hij tien jaar lang bij Porsche, waar o.a. de 918 van zijn hand kwam.

Update 21-06: Zojuist verstuurde Audi een persbericht, waarin bovenstaand verhaal bevestigd wordt. Dürheimer krijgt ‘andere managementverantwoordelijkheden binnen de VW-groep’. Met andere woorden: hij wordt keihard gewipt. Hackenberg krijgt inderdaad, als voorspeld, zijn baan. En wel per 1 juli a.s. Audi ain’t playin’.



70 reacties

Ze willen meer innovatie… en dan halen ze iemand van Volkswagen erbij. (zucht)
@Carreza: Is maar tijdelijk, HDH heeft het echt al druk genoeg met VW alleen.
Zo zou een artikel op De Speld kunnen zijn.
De vraag is natuurlijk: Zou die het kunnen redden met 70% van zijn laatste loon?
@9000cse: hahahaha en zou die zo slim zijn geweest een Audietje voor de dorst achterover te hebben gedrukt ;)
Audi ontwikkelingsbaas, pffff hoe moeilijk is het.
@cocksdriveaudi:
Kennelijk heeft er in Ingolstadt toch iemand naar ons geluisterd….
Mij hoeven ze echter niet te bellen.
@jrk68: ook ik heb geen telefoon gehad en zit er ook niet op te wachten trouwens, al hoewel dan zou eindelijk er eens een goede opvolger komen van de urquattro.
@cocksdriveaudi: Ik heb wel een telefoontje gehad, maar ik dacht dat het hijger was dus ik pleurde de hoorn erop…
@jrk68: maak je geen zorgen, dan gaan ze ook echt niet doen….
@kor1: dan=dat
@cocksdriveaudi: ja iedere keer hetzelfde maar dan toch een kleinbeetje anders aangezien 80% van de onderdelen van bijv een A3 gelijk zijn aan een golf valt er weinig te doen voor die gozer hij kan alles lenen en kopiëren van andere merken uit de vag groep erg vernieuwend is het allemaal niet…………. Neemt niet weg dat Audi een mooi merk is ze bouwen prachtige auto’s.
@nickjacker14:
Ach, ook jij hebt recht op een mening. Verstand komt met de jaren zeggen wij dan….
@jrk68: zo te horen spreek je uit ervaring……
@nickjacker14:
Yep, een slordige 30 jaar meer.
@jrk68: die 14 slaat niet op mijn leeftijd
Ik ben 16 jaar.
@nickjacker14: Neem hem maar niet al te serieus, met z’n Smart…
@jrk68: In hoofdlijnen snapt onze Nick het wel, alleen die laatste alinea daar zijn nog wat puntjes van aandacht. Iets met mooi merk en prachtige …. gelukkig zegt hij niet dat ze betrouwbaar zijn
@cocksdriveaudi: ach… Zo innovatief op het gebied van je reacties ben je ook niet… Denk dat we hier ook niet minder om slapen
Komt er dan nu eindelijk iets wat niet een veredelde VW is?
@coosbmw: waarschijnlijk niet.
@coosbmw: Waarom zouden ze, dat is de hele businesscase en levert een van de meest winstgevende autobedrijven ter wereld op. Voor leuks moeten we elders zijn. Maar dat is bij de andere Duitse merken niet veel anders.
@heidekonijn: Oooohhhh? Waar is BMW op gebasseerd dan?
@coosbmw: ‘niet veel anders’ slaat op het saai zijn.
@heidekonijn: Ah. BMW begint wel weer wat meer eenheidsworst te worden op de 3, 5 en 7 serie. Toch vind ik het design nog altijd spannender en vernieuwender als de concurrentie.
@coosbmw: Design is een factor, maar rijden met de huidige 1 en 3 in de doordeweekse versies.. geeuw.
@coosbmw: auto’s voor petjes, daar is BMW op gebaseerd, alleen de motor tak is zeer interessant te noemen, geweldige dingen die wel nog klasse hebben.
@coosbmw: alleen de A1, A3, TT en Q3, zijn veredelde VW’s. De A4, A6, A8, R8, Q5 zijn echte Audi’s. De Q7 is een twijfelgeval want die is een nakomertje op VW en Porsche basis.
En de Quattro (2010 en 2013) TT Ultra, A3 G-tron, Crosslane, en R10-plannen dan? Denk dat de man juist teveel plannen had. Maar dat kunnen ze natuurlijk niet zeggen.Vandaar de VW man die hem komt vervangen….
@norge: Deze meneer wilde de Quattro met een V8 uitrusten i.p.v. een 5 cilinder (wat op zich al reden is voor ontslag!), de TT ultra is gebaseerd op een oud model dat volgend jaar uit productie gaat, de A3 G-tron is niets anders dan een A3 op aardgas, de Crosslane is nagenoeg gelijk aan de Steppenwolf (concept uit 2001), en de R10 is vaak genoemd, maar daar hebben we nog weinig concreets van gezien. Dus ik denk zo dat ze best wel een punt hebben bij Audi..
@audifreak: mmmm al jouw argumenten lezend, jij durft nog steeds te beweren vorsprung …
Goede zaak, want ook bij Audi kunnen ze natuurlijk niet achterover gaan leunen. Ze moeten de immens grote voorsprong op de rest natuurlijk wel blijven uitbouwen!
@audifreak:
Whoehahahahahahahahahahah, ze leunen al sinds de late jaren 80 achterover….
Na de Urquattro werd het copypasten all the way.
@jrk68: Dat valt natuurlijk best mee, dat weet jij ook wel. Maar de laatste jaren is men waarschijnlijk een beetje bedwelmt geraakt door alle champagne die er moest worden gedronken op de goede verkoopcijfers, en is men een beetje in slaap gesust. Gelukkig.zijn de mensen aan de top op tijd wakker geworden, vandaar dat er nu wordt ingegrepen, onder andere door het vervangen van Dürheimer. Een goede zaak voor iedereen die Audi een warm hart toedraagt, omdat hierdoor Vorsprung durch Technik ook in de toekomst Vorsprung durch Technik zal blijven!
@audifreak: bedwelmt moet bedwelmd zijn, foei!
@audifreak: Heeft Audi tegenwwordig al Torson D eigenlijk? Of is het nog steeds Torson C en wat haldexjes?
@heidekonijn: Nog steeds? Haha, wijsneus.. Voor de nieuwste generatie Quattro gebruikt Audi een eigen nieuw kroonwieldifferentieel. Kijk hier maar eens: http://www.youtube.com/watch?v=_09y0SwOrkA

Vorige generaties Quattro gebruikten inderdaad een Torsendifferentieel (nog wel in een aantal types te vinden).

Haldex wordt alleen gebruikt bij de kleinere modellen (A1/A3/TT). Die zouden dus eigenlijk volgens de oorspronkelijke Quattro-filosofie ook geen Quattro mogen heten, maar ja.. de marketingjongens willen ook wat..
@audifreak: TT een “klein model”? Een panda 4×4 is een “klein model”, een TT wordt door audi verkocht als sportwagen en kost vanaf 50 000 Euro. Met dezelfde techniek als de Panda dus. Technik? De “Crown Gear” zit op een RS5. Ga je beweren dat Audi vooral RS5’s verkoopt, of kunnen we het er over eens zijn dat dit een halo model is waarvan een handvol verkocht wordt? Zelf even gespit en ja hoor, alles tot en met een A6 Allroad tuft nog vrolijk rond met een Torsen C. Kaal als een luis een koele 70 000 Euro vanaf prijs. Technisch hinkend achter een ondertussen niet meer in productie zijnde Alfa 159.
Knappe marketing, maar techniek? Mnee, niet echt overtuigend.
@jrk68: ja daarom zijn ze ook zo succesvol hè?
@kor1:
Nope, ze zijn succesvol omdat PON de leasemaatschappijen in zijn zak heeft zitten.
Gewoon gehuurde meuk dus, voor mensen die niet tegen verandering kunnen.
@jrk68: ja Pon in klein kikkerlandje Nederland zorgt er voor dat Audi wereldwijd zo succesvol is hè? Hmm bijzonder….
@kor1:
Wereldwijd is het een marginale speler in de markt. Zelfs Kia is succesvoller als je het wereldwijd bekijkt.
@jrk68: dat is logisch, want Kia bevindt zich in een andere (lagere) prijscategorie. Goedkope auto’s verkopen nou 1x beter dan duurdere, helemaal in deze crisis. Niet iedereen kan zich een Audi of iets soortgelijks permitteren, die mensen gaan voor bijvoorbeeld een Kia of een Smart.
@kor1:

nope .. heeft er geen reet mee te maken ..
@lincoln: jawel hoor
@lincoln: bijna iedereen kan wel een Kia of een Smart betalen, maar niet iedereen heeft het budget voor een Audi of iets soortgelijks. Zo simpel is dat.
@kor1:

o,joh .. werkt dat zo ..
@lincoln: ja joh, zo werkt dat..
@kor1:
Wat lul je weer heerlijk uit je nek, m’n roadstertje kostte destijds 31K, niet een bedrag dat iedereen aan een auto kan uitgeven.
De prijs van een Elise mag je er zelf even bij zoeken, die stamt nog uit het gulden tijdperk en ik heb geen zin om 75K om te rekenen.
@jrk68: Er is hier maar 1 die uit z’n nek kletst en dat ben jij. Je beweert dat je je Smartje destijds voor 31k hebt gekocht he? Hmm het blijkt gewoon dat je je Smartje hebt gekocht op 20-10-2012. Wanneer je vervolgens kijkt op internet zie je dat die dingen vanaf € 4000,- worden aangeboden….:). Tja….wat moeten we hier nou weer op zeggen he? Met die Elise zal het niet veel anders zijn gegaan denk ik, ook een 2e handje. Voor de prijs van een 2e hands Smart Roadster + een 2e hands Elise kun je nog niet eens een Nieuwe Audi A1 kopen.
@audifreak: grapjas.
Jezus man! Hoe moeilijk kan het nou zijn? Bedenk wat LED-jes in die ringen en je kunt als ontwikkelingsbaas weer jaren verder…
Het zou allemaal wel niet zo makkelijk zijn als dat het lijkt.. Stoere praatjes hier allemaal.. Kunstenaars
dat bedrijf loopt op rolletjes ..
net als als de andere Duitse toko,s ..

innovatief zijn ze idd geen van al ..
en voorsprong hebben ze alleen in verkoop/verhuur aantallen ..

denken dat het een makkelijke job is zegt meer over jezelf iig ..
@lincoln:
Het lastigste van zijn functie waren de onderhandelingen met xerox en cannon.
@jrk68:

mwah .. je ziet die dingen gewoon veel omdat ze aan de lopende band verhuurt worden aan voornamelijk lelijke mensen ..

begrijp je antipathie ..
maar er zitten toch echt wel beeldschone bakkies tussen hoor ..
@jrk68: hmm is dat een nieuw merk? Cannon?
@lincoln: naar buiten toe loopt het op rolletjes maar van binnen rommelt het van jewelste.
Er is geen budget beschikbaar intern en de Audi medewerkers (R&D, Design) begrijpen er niks meer van (60% groei maar geen geld) dus blijkbaar speelt er meer dan dat de ontwikkelingschef waarschijnlijk ontslagen wordt…schone schijn zullen we maar zeggen…
Je zult het maar moeten doen: Een bedrijf dat ‘Vorsprung durch Technik’ roept, maar in geen 20 jaar een nieuwe techniek heeft ontwikkeld, en bovendien als businessmodel heeft dat elk model bijna gelijk moet zijn aan het vorige, uit moeten bouwen als het al 10 jaar op zijn all time high zit.
@mout: Nou Mout niet overdrijven de veyron bestaat pas sinds september 2005! dat is nog geen 10 jaar! ;-))
@mout: Perceptie is alles, dat heeft men daar goed begrepen. Superstrakke carrosserienaden. Uitstekende afwerking. De rest allemaal ingekocht of huis-tuin-keuken, behalve dan weer de ‘halo’ modellen en wat top-range motoren ontwikkelen met Lamborghini en delen met Bentley om de kosten te drukken. Slim.
@heidekonijn:

yep .. calculeren is overal een belangrijk deel van “ontwerpen” ..
Hebben ze het nou eindelijk zelf ook door?!
Oeps, ik las even gebrek aan inspiratie.
Maar ze hebben wel die kekke ledjes.
Wolfgang Dürheimer en ik weten : je hebt audi liefhebbers en auto liefhebbers.
Zever verhaaltje. Af te leiden uit:

* 1.5 jaar Bentley
* Bij Audi nog korter
* Ontslag wegens te weinig innovatie

Hoeveel innovatie kun je doen in minder dan anderhalf jaar… ?

Er zal wel een andere, grondiger reden bestaan…
@Esprit_de_Flandre: Op zijn minst kun je van de man een visie + plan van aanpak verwachten. De echte waarheid zal wel niet verteld worden.

Dit zijn top banen die maar weinig echt aan kunnen. Je bent bepalend voor de toekomst van het merk en dan moet ook nog de juiste verhouding kunnen vinden tussen uit je creatieve dak gaan en wat wil de consument, het is natuurlijk wel een volume merk.
@ sir smokealot: is misschien het vermelden waard dat Wolfgang Dürheimer van 2001 tot 2011 ontwikkelingschef van Porsche was en onder zijn leiding o.a. de Cayenne en 918 ontwikkeld zijn. Nu denkt iedereen van Bugatti naar Audi en weg maar de man kan wat alleen kan je als ex-Porsche waarschijnlijk niet de VW-jongens de les lezen ;)
@huge: Kan ’t er wel even bij zetten. Men zegt dat hij de volgende A8 ook op Porsches MSB-platform wilde bouwen, wat steigerende Audi-engineers tot gevolg had.

Ook de Q7 schijnt wat te radicaal op de tekentafel te liggen. Wel jammer als het echt zo is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).