
De Veyron Meo Constantini of de Soleil Le Nuit zal je waarschijnlijk niet als zodanig herkennen als je ze tegenkomt, maar de LaFinale (#450) zal voor elke petrolhead meteen een feest van herkenning zijn. Al was het alleen maar omdat zijn naam op 2 plekken duidelijk zichtbaar is.
Na 10 jaar Veyrons bouwen kwam er in Molsheim een olifant met een grote snuit, en die blies het hele verhaaltje uit. ’t is mooi geweest, nu alle Veyrons – gemiddelde aankoopprijs inclusief optiesé € 2,3 miljoen – onder de pannen zijn, en het licht mag uit. Dit doen mensen die onzeker zijn over hun lichaam doorgaans ook, maar dit impliceren we – ook al weegt de ronde Bugatti 2 ton – hier natuurlijk niet.
De LaFinale is – nomen est omen – het slotstuk, waarvan de modelnaam bij wijze van uitzondering onder de rechter koplamp en de spoiler is aangebracht. De auto zelf is een feest van naakt carbon in zwart en rood, de specs zullen bekend zijn: 1.200 pk en 1.500 Nm. Ondanks deze power en de werktuigbouwkundige uitdagingen die zich met dit meebrengt kunnen we wel stellen dat de technici geslaagd zijn in het vooraf gestelde doel: een bloedsnelle auto bouwen, ‘waarmee je ook in stijl naar de opera kunt rijden’.
Het boek van de Veyron gaat dicht, maar Bugatti gaat door. Gelukkig gewoon weer met 16 pitten onder de kap van zijn opvolger.
Ik had nog even de hoop dat we nu van dit gedrocht verlost waren, maar nee hoor..
Zelfs de finale moet uitgebreid uitgemolken worden..
@jrk68: worden toch alleen in Arabië verkocht, dus je ogen zullen in Europa gespaard blijven…
@e1000bmw523i: kan me anders herinneren dat 1 eigenaar er al 3 in zijn bezit heeft, en misschien zelfs nog een 4e
@larsdbs9: er zijn er meer die er 3 hebben.
@e1000bmw523i:
Was dat maar waar, de 3 die er hier zijn staan praktisch in mijn achtertuin..
@jrk68: Pardon?!
Zingt: ” mag het licht uit…?”
Ja ja. En dan over een paar maanden het persbericht dat wegen succes er een Edition La Grande Finale komt…
Gespresenteerd door Eddy Albena en zijn dode vogels.
Zou best kunnen.
@sir_smokalot: en dan ben jij Eddy Albena’s assistent?
@e1000bmw523i: Zou me niks verbazen, de brengen al 3 jaar (minstens) de laatste special edition uit… Nog een special edition er bij kan best. Er zijn zoveel special editions van deze auto dat ze alleen daarom al niet meer speciaal zijn.
@e1000bmw523i: nee hoor! Bij Bugatti zelf zullen ze ook blij zijn dat ze ein-de-lijk van dit gedrocht verlost zijn na eindeloze specials om ze maar te kunnen slijten…
De gewone basic versies zijn ondertussen exclusiever!
En dan 10jr. doen om uitverkocht te raken, waar ze bij andere fabrikanten in de rij staan…
Ik hoop op een vervolg in de vorm van een super luxe sedan, zoals die Gallier ( of zoiets) dat past mijn inziens beter.
@e1000bmw523i: nee hoor, Bugatti heeft vanaf het begin gezegd dat er 450 exemplaren gebouwd zouden worden en met de La Finale hebben ze nu volgens afspraak die 450e gebouwd. Ik denk dat je in de war bent met Pagani.
@autoriteit: allemaal 1 pot nat… *mompelt iets met marketing*
Leuk gedaan, maar tijd voor een nieuw model. Deze hebben we nu wel gezien
Bye bye swaai swaai! Een decennia lang de te kloppen auto respect!
Finally!
Is La Finale echt de naam?
Ik dacht dat dit een grapje was zoals de LaFord…
Prachtig hoe “La Finale” in precies NIET dezelfde kleur rood is als alle andere rode delen van de auto.
@p0wn3d: Valt me nog mee dat het logo niet in comic sans is.
Houdoe en bedankt.
Die tweede alinea is wel een draak.
Ze hebben het beste blijkbaar voor het laatste bewaard. Wat een enorm mooie kleur.
Ik vind die woorden onder de koplamp echt lelijk en amateuristisch.
Blijf een groot respect hebben voor de Veyron. Iedereen wilde zich meten met de Veyron. Zeer benieuwd naar zijn opvolger, laat die z.s.m. komen.
EIN-DE-LIJK
@alfaromeo939: een nieuwe alfa?
@eklasse: nee, haha was het maar zo! De 939 is een modelnaam voor de alfa romeo spider vanaf het jaar 2006 tot heden.
Ondanks deze power en de werktuigbouwkundige uitdagingen die zich met dit meebrengt kunnen we wel stellen dat de technici geslaagd zijn in het vooraf gestelde doel: een bloedsnelle auto bouwen, ‘waarmee je ook in stijl naar de opera kunt rijden’.
Uhm oke. Dacht dat die power wel bij draagt aan de snelheid. Blijkbaar niet dus.
Viel mij net op dat er geen navi in zit. En dat voor 1mln….
Een veyron kan nooit 400km in het uur halen trouwens…. na 12 min is tank leeg…. tanken…. na 12 min weer leeg…. tanken. Etc etc
@maferick74: dat grapje is dus 10 jaar oud…..
@eklasse:
Dat is helemaal geen grapje, dat is de nuchtere constatering dat die hele Veyron een lachertje is.. Zelfs voor de penisvergroting die het eigenlijk is.
Het enige doel van VW was om een auto te maken met 1001pk, hoe hij eruit zou zien, of het überhaupt nog een sportwagen zou zijn was van ondergeschikt belang..