Buongiorno! De nieuwe Abarth 595

Auteur: , 47 Reacties

Na een verse Fiat 500 is het nu tijd voor een opgefriste versie van de evil twin: de Abarth 595.

Het label met de schorpioen heeft de 595 strakgetrokken en dat ziet er, zeker in het geel, niet verkeerd uit. En als we Wouter moeten geloven ziet álles er beter uit in het geel. Kan ‘ie best nog eens gelijk in hebben ook. Enfin. Het persbericht is nog langer dan de 595 zelf, dus we hebben de krenten voor je uit de pap gevist.

Er komen drie versies, te weten de 595, de 595 Turismo en de 595 Competizione. De 1.4 T-jet is goed voor 145 pk of 165 pk, dankzij een Garrett-turbo. Bovendien is de 595 Competizione -topper in de range met 180 pk- optioneel leverbaar met een heus mechanisch sperdifferentieel. Toegegeven: daar zouden we best eens een potje mee willen sturen.

Het front springt meer in het oog dankzij de flinke luchthappers en aan de achterzijde vinden we een meer prominent aanwezige diffuser. De 17 inch velgjes zijn 7% lichter en koelen de remmerij van Brembo nog beter. In het interieur vinden we alcantara en carbon.

Verder is het interieur uiteraard op smaak gebracht met de nodige aandacht voor connectiviteit en schermpjes. Het zal je verbazen hoeveel infotainment er in zo’n klein autootje past. Overigens sprint de Competizione in 6,7 tellen naar 100 km/u. Dat móet wel een leuk karretje zijn. Alleen die vier uitlaatpijpjes zijn wellicht wat overdreven.

De nieuwe Abarth 595 staat deze zomer bij de Abarth dealer. Prijzen zijn nog niet bekend.



47 reacties

Mèh, retrodesign zuigt.
Motor ligt verkeerd in deze Panda.
Kleur is overigens wel lekker.
Eerlijk is eerlijk, ik vind het echt geweldige karretjes. Maar godallemachtig wat zijn die dingen duur zeg. Voor een nieuwe 695 betaal je met gemak rond de 55.000 euro. En dan zijn er genoeg leukere alternatieven te vinden voor dat geld.
@viezefreddyw: Ik zou ook wel van zulke kleine racekarretjes, maar de 500 blijf ik een vrouwenauto vinden (niet negatief bedoeld overigens). Ik zou dan eerder voor een Mini JWC gaan. Ook absurd duur, maar ik vind hem o zo gaaf.
@berlinetta: Ja, absoluut gaaf. Ook deze 500 is ontzettend gaaf. Maar jezus wat een geld zeg. Ga eens na wat de alternatieven zijn. De eerste die in mij opkomt is de nieuwe Focus RS. Ook een hatchback (weliswaar wat groter maar toch), veel meer ruimte, meer vermogen en rijdt veel beter. Is ook nog eens ietsje goedkoper volgens mij in vergelijking met zo’n 695.
@viezefreddyw: Eigenlijk is de Focus RS in elk opzicht beter, maar ja.. hippe mensen met geld willen ook iets hips rijden en geen Ford.

Ik zou zelf ook heel graag een JWC of een A1 Quattro wilen, maar ik vind mezelf niet hip genoeg en wel slim genoeg om zoiets niet te kopen. In ieder geval niet nieuw.
@berlinetta: Tsja, het woordje hip vind ik ook zo raar als het woordje imago. Heb ik echt niks mee. Als ik wat centen te besteden heb koop ik wat ik leuk en mooi vind, niet wat hip is of wat een ander er van vindt. Zal mij me aan mijn reet roesten.
@viezefreddyw: Ja met hip doel ik dan op autootjes zoals de Mini, 500 en consorten.
@berlinetta: voor 55k haal je helaas geen a1 quattro. Doe mij dan maar de laatste turboloze clio rs en een 205 gti voor dat bedrag :)
@klotskuukske: Nee klopt die is echt absurd duur. Wel erg gaaf. Vooral die velgen.
@berlinetta precies; p0rnojetsers
@klotskuukske: voor 45k heb je wel een A1 Quattro. Een origineel Nederlandse wordt wat lastig maar heel heel misschien zou dat nog lukken met 55k, al is de enige die er is 60k.
@berlinetta: Ik zou ook zeggen, wees geen krent en leg er nog een paar duizend bij voor iets écht speciaals….
@baasbas: Gaaf ding, maar voor 60k ga ik never nooit een 500 halen. Die ga ik sowieso nooit halen, misshien ooit eens voor mijn vriendin. Ik zie mezelf er niet in rijden.
@berlinetta: A1 daar hoor je op te rijden niet in…

Zo’n ding is het toppunt van wan design. Een Audi A3 die een nare staartbotsing gehad heeft
@berlinetta: de Mini (ongeacht of ie dik is of niet) vind ik ook een vrouwenauto. Als ik er eentje inhaal, check ik altijd of er een lekker wijf in zit. Niet verkeerd bedoeld hoor!
@viezefreddyw: onlangs nog gereden in een 595, viel mij mega tegen. Zeer gehorig bij 130+ km/u, rare wegligging(zeker niet zo’n kartgevoel als bij een mini) en de draaicirkel, die was groter dan een ruime carpoolplaats in dit geval breed was. Slaat helemaal nergens op. Vriendin bedankte dan ook direct en de verkoper snapte er niks meer van.
Ik kan niet zeggen dat hij er mooier op geworden is, in tegendeel zelfs.
Blijft een vrouwen auto. Sorry.
Ik vond de vorige toch een stuk mooier. Het front gaat nog wel, maar die achterkant is er behoorlijk op achteruit gegaan. Je ziet aan de ‘diffuser’ nog dat de uitsparingen gemaakt zijn voor twee dikke pijpjes, terwijl ze nu in elke uitsparing twee kleine pijpjes gemonteerd hebben. Niet bepaald mooi, als je het mij vraagt.
@Edge: de mindere versies krijgen 2 ronde uitlaten van daar de vorm.
Verder blijft de mogelijkheid aanwezig om een Akrapovic te kunnen monteren.
@Edge: die ronde uitsparing is voor de standaard uitlaat, hier zit de optionele monza uitlaat onder.
Wat mij betreft mooier dan de vorige. Nu nog een dikke 695 Biposto versie en ik vind mooi!
voorkant is aardig gelukt, maar ik kan maar niet wennen aan die 4 mini-uitlaatjes achterlichtjes met dat lege stukje erin
@marijkes: uitlaatjes EN* achterlichtjes

dyslectie strikes again
Ik snap die universele diffuser nooit. Twee van die kleine pijpjes in één groot rond gat ziet er gewoon heel Halfords uit.
Ik heb geen ervaring met dit soort kleine pret-raketjes, maar is dat niet heel vermoeiend rijden, zo’n opgefokt ding?
@camber24: ik heb er zelf eentje, en het enige wat je misschien na een tijdje tegen gaat staan is de ontzettend stugge vering. Met de sportstand uit is het een mak lammetje, dus dat rijdt vrij relaxed.
@toempf: thanks voor je opmerking. Maakt me nog nieuwsgieriger. Misschien toch maar eens een keertje mee gaan rijden.
zou toch mooier staan met 2 grotere uitlaten vind ik.

die 180pk versie even bij de tuner brengen en iedereen het snot voor de ogen rijden nadien
@Jantje_555: moet ie flink getuned worden. Van nul tot 100 in 6,7 seconde is toch niet snel meer tegenwoordig???
@garp: je begrijpt me
Ik had wel de 1750I TB motor verwacht, in plaats van die bejaarde 1.4 T-Jet.
@HZW: Het is maar een facelift, he…
Rij-impressies van de nieuwe Giulia Quadrifoglio/Diesel staan trouwens al een tijdje online. (oa EVO)

Zijn ze bij autoblog op vakantie?
@karaya: Kun je een korte conclusie geven? Ben erg benieuwd, maar ben even neit in de gelegenheid om te kijken.
@berlinetta:

Zeer lovend. Vier tot vijf sterren.

Onderstel is fantastisch. Ook die van de diesel.

Wat aanmerkingen op de bouwkwaliteit van het interieur.

Eén journalist rijdt privé een M4 en begon serieus te twijfelen of de Giulia Q niet een fijnere auto is.
@karaya: Veelbelovend dus! Lijkt me echt een heerlijke auto. Ook de normale versies.
@karaya: Misschien aan het fappen op die video`s?
@Mika_Hakkinen:

Blijkbaar, ze blijven stug triviaal nieuws posten.
Ik heb met de 695 gereden en die was een teleurstelling. Ik was best teleurgesteld in hoe traag dat autootje aanvoelde.
Wat een leuk bakkie
Of je komt met een nieuwe Punto…
Jammer geen 595 pk, dan sla ik deze toch over
Benieuwd of ze bij Abarth straks iets leuks kunnen maken van de nieuwe Tipo. Zag hem gisteren rijden dacht best een leuke auto voor het geld.
MX5 is pas een vrouwen auto 😁
Laatst nog even een Abarth 595 op zijn plek gezet, die dacht mij na wat bumperkleven bij mij op de snelweg wel even voorbij te steken nadat ik netjes rechts ging zitten.
Mijn 20 jaar oude Alfaatje even door laten stomen naar de 200 km/h en toen zat ie nog steeds achter me. Jammer joh. :p
180pk , en dan vier uitlaten ? Waar gaat het heen met deze inflatie

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).