Button en Alonso grootste concurrenten van Max, aldus Jos

Auteur: , 32 Reacties

Jos schetst de potentiële gevaren voor zijn zoon, die deze week aan de race gaat.

Max vs Alonso en Button

De testrondes zijn alweer enige tijd achter de rug en de nieuwe bolide van STR is zo goed als klaar voor het seizoen. Met eindeloze testkilometers van de wagen achter de kiezen, rest volgens Jos alleen nog en paar tweaks betreft de afstelling, voor hun Ferrari powered RedBull. Jos loopt alvast even voorruit op de zaken, en voorspelt McLaren als de meest gedegen concurrent van het komend seizoen.

Alonso en Button zijn ook rappe gasten, die in een team zitten dat een enorme sprong vooruit heeft gemaakt. Jos zet zijn vraagtekens bij de Honda motor, die niet altijd even race-waardig leek. Maar afgaand op de optimistische sfeer in het team -waar zelfs gesproken wordt over podiumplaatsen- krijgt STR er gaandeweg het seizoen er een steeds grotere dobber aan. Aldus de voorspelling van Verstappen Senior.

Maar ook lopend door de pitstraat van Mercedes en kijkend naar de testende bolides viel Jos op dat ook die auto’s een goede wegligging hebben. En een surplus aan vermogen natuurlijk, iets waarvan Jos het zweet al uitbreekt. Niet bij Max, die blijft altijd cool. Verder zegt vader over Rosberg:

Ik denk dat hetvoor Rosberg vijf voor twaalf is. Dit moet zijn jaar worden. Anders krijgt hij het moeilijk in de Formule 1.

En daar heeft hij een punt. De tijd zal het uitwijzen. Wij kunnen ondertussen niet wachten op de debuutrace in Melbourne, die 20 maart zal plaatsvinden.



32 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
“Ik denk dat hetvoor Rosberg vijf voor twaalf is. Dit moet zijn jaar worden. Anders krijgt hij het moeilijk in de Formule 1.”


Mooi dat hij al een ‘plaatsje’ vrij’lult’ voor zijn Zoon.
De Mercedes twitter account zat afgelopen jaar ook al de hele tijd te flirten naar Max. Bij een one-man-team als Ferrari wil je niet terrecht komen, en in RB + Renault hebben zelfs betrokken partijen geen vertrouwen.
@martinus: Ik heb mijn conclusie al getrokken… Max wordt the new silver bullet!
@martinus: Ferari one man team? Ik denk dat net als Red Bull en ook Mercedes goed gekeken wordt naar wie de meeste punten/kansen heeft.
Raikkonen neerzetten als 2e man is een forse onderschatting. Dat dit zo was bij Alonso is geen verrassing geziens diens mentaliteit. Nu is Ferrari meer dan ooit een echt team. Ze zijn het Alonso-virus nu wel kwijt. Best kans dat Kimi met een passende auto zelfs Vettel om zijn oren kan rijden on a good day…
@highgear:
Zoals ik het begrijp van James Allen en andere autojournalisten,
Heeft Vettel ervoor gezorgd dat het hele Ferrari team om hem heen is gevormd.
Alles voor het vingertje.

Dat is trouwens niet anders dan als bij Alonso,
En was bij Schumacher en Prost hetzelfde natuurlijk.

Los van hoe het operationeel werkt,
Zit de geschiedenis van Ferrari ook vol met allerlei zaken als, stiekem een slechtere auto geven aan de #2 coureur, teamorders etc.
De grootste concurrenten zijn Red Bull, Renault en McLaren Honda. Ach, het is gewoon nog steeds erg koffiedik kijken. Je kan pas echt gaan oordelen over een race of 4 a 5. Met zijn allen mogen we erg blij zijn als Toro Rosso binnen de top 5 komt bij de constructeurs.
@viezefreddyw: als die Ferrari motor updates krijgt, heeft ie enige kans. Anders wordt het een loterij.
@roppp: Helaas gaat het blok geen updates meer krijgen. Dat kan dus een zwaar seizoen worden..
Als de Honda-motor dit seizoen veel verbetering laat zien, denk ik wel eens dat een overstap naar McLaren voor Max volgend seizoen niet eens zo heel gek zou zijn, gezien de heren Button en Alonso toch tegen het einde van hun carrière lopen.
En de silberpfeilen rijden gewoon iedereen er dit jaar weer onderuit. Op Ferrari na kan ik me niet voorstellen dat er een Honda of Renault op plek 1, 2 of 3 eindigt…
Plusjes voor de fotoshop overigens!
@henkhupelschoten: Volgens mij is het gedaan in MS Paint…
@pomoek: Doe jij het na, ik niet…
@henkhupelschoten: Jawel joh, half uurtje oefenen, kan jij het ook!
@pomoek: Paint voor dummies…
@henkhupelschoten: makkie hoor
@henkhupelschoten: tenzij de benzen natuurlijk weer tikkertje gaan spelen..
@lambo4all: Als het daarop uit gaat lopen zullen ze denk ik persoonlijk bij de snor op de koffie mogen komen. Misschien wel goed nieuws voor onze Max!
Als de andere teams hun huiswerk goed hebben gedaan, dan kan Max het in de loop van het seizoen knap lastig gaan krijgen. Dat Ferrari-blok was in 2015 het op één na beste blok, maar is nu alweer verouderd. Gedurende het seizoen wordt het er niet beter op, terwijl de rest van de motoren dat waarschijnlijk wel worden.

Nu heeft Toro Rosso een goed chassis, maar het is maar de vraag of dat genoeg is om de motor te compenseren.
@berlinetta: Het lijkt er nu een beetje op dat je zegt dat de andere teams wel hun huiswerk gedaan hebben en TR niet. Ik ben benieuwd in hoeverre het chassis van de TR is geëvolueerd t.o.v. het vorige seizoen. Als ze er meer mechanische grip uit hebben kunnen halen dan denk ik dat het met de Ferrari motor een hele leuke en stabiele combi is die door menig coureur onderschat zal worden.
@rhellema: Nee, Toro Rosso heeft eigenlijk niet de kans gehad om haar huiswerk goed te doen, omdat ze pas heel laat wisten welke motor er in hun auto kwam te liggen. Toro Rosso is daarmee de dupe van het gehuil van Red Bull.
@berlinetta: Dat zou betekenen dat ze gedurende het seizoen nog veel updates uit kunnen brengen die de snelheid ten goede komen.

Bedenk ook dat de Renault van vorig seizoen zwaar ondergeschikt was, onbetrouwbaar en bovendien werd hij (buiten de betrouwbaarheid) eigenlijk niet geüpdate. Toch hebben ze het gedurende het seizoen de rest goed bij kunnen benen. Nu met het Ferrariblok hebben ze nog altijd een redelijk ondergeschikt blok (al betwijfel ik of hij minder presteert dan de Honda en Renault-blokken), maar een fantastische betrouwbaarheid. Ik denk dat het wel mee valt met het terugvallen gedurende het seizoen.
@motoragent: Maar Tost heeft toch al verklaard dat er geen updates komen voor het Ferrariblok? Ze moeten het dus doen met een goed en betrouwbaar doch al enigszins verouderd blok dat ze op het laatste moment in de auto hebben moeten plaatsen.
@berlinetta: Klopt, maar qua chassis en aerodynamica valt er nog wel wat te winnen, want dat is dat huiswerk dat deze winter een beetje is blijven liggen. Dit jaar zullen ze dus vooral op dat gebied moeten winnen, wat vorig jaar dus eigenlijk ook al het geval was.

Doet me in ieder geval deugt dat ze veel nieuwe dingen hebben geprobeerd op het gebied van aerodynamica, zitten veel leuke features op die aardig lijken te werken. Ted Kravitz was bijvoorbeeld ook aardig onder de indruk.
@motoragent: Dat is natuurlijk helemaal waar. Ik hoop dat ze daar veel mee kunnen winnen. Ik vind het sowieso erg cool als een team weet te winnen door een goed chassis en goede aero i.p.v. bruut motorvermogen.
@berlinetta: Yep, het zal waarschijnlijk in het begin van het jaar moeten gebeuren voor STR. Ook voor wat betreft de strijd met Sainz is dat belangrijk. Stel, Sainz haalt een paar goede resultaten en Max heeft pech, vervolgens worden de andere teams relatief sterker. Maak dan nog maar eens het verschil goed met kleine puntjes voor p8-9-10.
@jaapiyo: Daar zeg je wat. Dat geeft des te meer aan dat de beginperiode voor Toro Rosso het belangrijkste wordt. Maar gezien het goede chassis zullen ze wel op de technische circuits uit de voeten kunnen. Dat gebrek aan vermogen kunnen ze dan wel opvangen.
@berlinetta: Zat ik ook aan te denken, alleen het laatste deel van het jaar bestaat eigenlijk alleen uit powah-circuits. Na de zomerpauze krijg je nog Spa-Monza-Singapore-Maleisië-Japan-USA-Mexico-Brazilië-Abu Dhabi.

Alleen Singapore is dan nog een écht STR-vriendelijke baan IMO. Op de andere banen wordt het met te weinig power al snel hopen op een bakje water.
@jaapiyo: Hmm fingers crossed dus.
@berlinetta: bedenk wel dat de Ferrari 2015 updates heeft gekregen aan het eind van het jaar. O.A de MGU-H is verplaatst. Het is dus de final 2015 spec waar niet door Ferrari mee is gereden ivm gridstraffen. Hij is dus een tikje sneller dan de 2015 pu waar Ferrari het seizoen mee eindigde
Wat een baas he die Jos! Denk dat McLaren nog wel komt met die hond hoor. Zoals Jos voorspeld eigenlijk
Laat die knul nog lekker 2 jaar zitten waar die zit.
Zodat het team en hij zich beiden verder en sneller kunnen ontwikkelen.
Moet je kijken hoeveel er dan voor hem geboden gaat worden.
Begrijp me niet verkeerd, ik hoop dat hij snel wereldkampioen word.
Maar ik hoop ook dat het niet te snel gebeurt.
Kijk naar Lewis Hamilton, te snel getopt, vervolgens ingekakt, een irritante pisvlek geworden..
En de enige reden dat hij nu alles wint, is omdat hij een bere goede auto heeft.
Zet hem eens in de auto van Max en dan tijden vergelijken.
Toch mooi dat Max met twee voormalige wereldkampioenen de strijd aan mag gaan!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).