
Waar Tesla hapert, pakt BYD als een speer door. De export van het Chinese merk explodeert naar niveau belachelijk succes.
Het was eigenlijk altijd te verwacten dat disruptor Tesla uiteindelijk ingehaald zou worden door andere merken. Althans wat mij betreft. Sommigen dachten dat Elons toko de hele automarkt zou overnemen. Doch als je de automarkt een beetje kent, was dat was nooit echt realistisch. Auto’s zijn voor velen toch ook een emotionele aankoop, soms iets meer dan anders. Merkentrouw, (familie)traditie en landentrouw spelen allemaal een rol.
Wat ik niet per se had verwacht is 1) dat het zo lang zou duren en 2) dat een Chinees merk de doodsteek zou betekenen. Achteraf is het allemaal makkelijk natuurlijk. Maar in 2012 zat de Landwind nog vers in het geheugen. Chinese auto’s waren toch altijd een beetje nep en plastic fantastic. Een beetje zoals een Daewoo of KIA in de jaren ’90 dat was. Leuk voor mensen die per se nieuw willen voor weinig. Maar voor de liefhebber niet serieus te nemen.
Maar goed, tijden veranderen. Tables turn. Bridges burn. You live and learn. Dezer dagen zijn de Chinezen alleen nog met forse importheffingen af te stoppen. En zelfs dat lukt niet. BYD, vorig jaar al de grootste EV bouwer ter wereld, zag de export in februari jaar op jaar stijgen met 187 procent. Ja, je leest het goed, 187 procent. In januari was de stijging ietsje minder fors. Maar voor de eerste twee maanden samen is het alsnog een plus van 124 procent. Het kan ook allemaal op die boot die groter is dan die van Max Verstappen natuurlijk.
In Europa gaat vooral de Atto 2 redelijk goed, een kleine elektrische B-segmenter met de Blade batterij. Kenners verwachten dat BYD in totaal zo’n 5,5 miljoen auto’s gaat verkopen dit jaar. Vorig jaar waren dat er 4,27 miljoen, waarvan een kleine 1,8 miljoen pure EV’s. Het wordt dus kiezen: support je de sociale krediet staat van Xi Jinping met interneringskampen voor Oeigoeren, of het Department of Government Efficiency van Elon Musk?





Geen stress over de opkomst van BYD in Europa, want uiteindelijk koopt toch niemand elektrisch. Die tijdelijke laadpalen staan er meer voor de sier dan voor echt gebruik. Laten we onze focus dus lekker leggen op dik Duits ICE-geweld met 6 en 8 cilinders. Zorgen we er samen voor dat onze Ome Frans T. elke keer een beetje in zijn broek plast als hij het portier van mijn E-Klasse Estate diesel dicht hoort slaan.
Blijven dromen.
👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼
Naïef zijn doet geen pijn.
Wel bijzonder, ik vond BYD nou net een van de wat minder interessante merken uit China. Nio of Zeekr of Xiaomi maken puikere auto’s vind ik. Maar kennelijk denken de meeste consumenten daar dus toch anders over.
Alleen een 100% import tarief (zoals de VS hanteer) kan hier straks nog iets tegen in brengen. Maar de vraag is of we dat moeten willen, goede en goedkope groene auto’s zijn natuurlijk ook wel wat waard.
Als het echt moet idd liever een Xiaomi, Zeekr of Nio. De eerste worden in China zelf ook meer gewaardeerd. BYD is voor de massa wel aantrekkelijk (prijs/kwaliteit).
In Nederland gaat het erom of je een bijtellingknaller bent, zie de move naar de Kia’s dit jaar. Dus lage prijs + aardig bereik.
Maar BYD maakt meer betaalbare wagens.
Als je wil dat Europa overleefd, koop dan Europees! Ze dwingen ons om militair alleen te staan, koop dan ook hun auto’s meer. Indien je wel buiten Europa koopt, stop met zagen en ga in je tuin werken!
Europa gelooft dat welvaart een vrede gebaseerd zijn op vrijhandel en dat concurrentie ons scherp houdt. Dus als China, Korea of Botswana betere producten levert, dat koop je ze daar. Dat is de vrijheid waar ze in de VS over praten maar het niet leven.
wacht maar tot die fabriek in Hongarije operationeel is, byebye invoerheffingen.