• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BYD is belachelijk succes, export stijgt met 187%

Auteur: jaapiyo, gepost 2 maart 2025 om 20:02 – 11 Reacties

BYD

Waar Tesla hapert, pakt BYD als een speer door. De export van het Chinese merk explodeert naar niveau belachelijk succes.

Het was eigenlijk altijd te verwacten dat disruptor Tesla uiteindelijk ingehaald zou worden door andere merken. Althans wat mij betreft. Sommigen dachten dat Elons toko de hele automarkt zou overnemen. Doch als je de automarkt een beetje kent, was dat was nooit echt realistisch. Auto’s zijn voor velen toch ook een emotionele aankoop, soms iets meer dan anders. Merkentrouw, (familie)traditie en landentrouw spelen allemaal een rol.

Wat ik niet per se had verwacht is 1) dat het zo lang zou duren en 2) dat een Chinees merk de doodsteek zou betekenen. Achteraf is het allemaal makkelijk natuurlijk. Maar in 2012 zat de Landwind nog vers in het geheugen. Chinese auto’s waren toch altijd een beetje nep en plastic fantastic. Een beetje zoals een Daewoo of KIA in de jaren ’90 dat was. Leuk voor mensen die per se nieuw willen voor weinig. Maar voor de liefhebber niet serieus te nemen.

Maar goed, tijden veranderen. Tables turn. Bridges burn. You live and learn. Dezer dagen zijn de Chinezen alleen nog met forse importheffingen af te stoppen. En zelfs dat lukt niet. BYD, vorig jaar al de grootste EV bouwer ter wereld, zag de export in februari jaar op jaar stijgen met 187 procent. Ja, je leest het goed, 187 procent. In januari was de stijging ietsje minder fors. Maar voor de eerste twee maanden samen is het alsnog een plus van 124 procent. Het kan ook allemaal op die boot die groter is dan die van Max Verstappen natuurlijk.

In Europa gaat vooral de Atto 2 redelijk goed, een kleine elektrische B-segmenter met de Blade batterij. Kenners verwachten dat BYD in totaal zo’n 5,5 miljoen auto’s gaat verkopen dit jaar. Vorig jaar waren dat er 4,27 miljoen, waarvan een kleine 1,8 miljoen pure EV’s. Het wordt dus kiezen: support je de sociale krediet staat van Xi Jinping met interneringskampen voor Oeigoeren, of het Department of Government Efficiency van Elon Musk?

Ook interessant!

  • BYD: hetze tegen Chinese automerken is belachelijk
    BYD: hetze tegen Chinese automerken is belachelijk
  • BREEK: BYD nu grotere EV bouwer dan Tesla
  • BYD heeft grotere boot dan Max Verstappen om jouw Atto 3 te vervoeren
  • EV-bouwer BYD beschuldigd van 'slavernijachtige' mensenhandel

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

atto-2, BYD, Elektrisch, import

Vorig bericht: « Marktplaats kies maar: gele Ferrari 550 of gele Ferrari F355?
Volgend bericht: Elon Musk ontslaat licht kritische Tesla medewerker »

Lees Interacties

Reacties

  1. nzuuu zegt

    2 maart 2025 om 21:39

    Geen stress over de opkomst van BYD in Europa, want uiteindelijk koopt toch niemand elektrisch. Die tijdelijke laadpalen staan er meer voor de sier dan voor echt gebruik. Laten we onze focus dus lekker leggen op dik Duits ICE-geweld met 6 en 8 cilinders. Zorgen we er samen voor dat onze Ome Frans T. elke keer een beetje in zijn broek plast als hij het portier van mijn E-Klasse Estate diesel dicht hoort slaan.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      3 maart 2025 om 08:48

      Blijven dromen.

      Login om te reageren
    • italned zegt

      3 maart 2025 om 09:38

      👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼

      Login om te reageren
    • jackl zegt

      3 maart 2025 om 10:17

      Naïef zijn doet geen pijn.

      Login om te reageren
  2. audirs3 zegt

    2 maart 2025 om 21:47

    Wel bijzonder, ik vond BYD nou net een van de wat minder interessante merken uit China. Nio of Zeekr of Xiaomi maken puikere auto’s vind ik. Maar kennelijk denken de meeste consumenten daar dus toch anders over.
    Alleen een 100% import tarief (zoals de VS hanteer) kan hier straks nog iets tegen in brengen. Maar de vraag is of we dat moeten willen, goede en goedkope groene auto’s zijn natuurlijk ook wel wat waard.

    Login om te reageren
    • gdjnl zegt

      2 maart 2025 om 22:38

      Als het echt moet idd liever een Xiaomi, Zeekr of Nio. De eerste worden in China zelf ook meer gewaardeerd. BYD is voor de massa wel aantrekkelijk (prijs/kwaliteit).

      Login om te reageren
    • hotze zegt

      3 maart 2025 om 08:32

      In Nederland gaat het erom of je een bijtellingknaller bent, zie de move naar de Kia’s dit jaar. Dus lage prijs + aardig bereik.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 maart 2025 om 15:05

      Maar BYD maakt meer betaalbare wagens.

      Login om te reageren
  3. ericc zegt

    3 maart 2025 om 09:56

    Als je wil dat Europa overleefd, koop dan Europees! Ze dwingen ons om militair alleen te staan, koop dan ook hun auto’s meer. Indien je wel buiten Europa koopt, stop met zagen en ga in je tuin werken!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 maart 2025 om 15:08

      Europa gelooft dat welvaart een vrede gebaseerd zijn op vrijhandel en dat concurrentie ons scherp houdt. Dus als China, Korea of Botswana betere producten levert, dat koop je ze daar. Dat is de vrijheid waar ze in de VS over praten maar het niet leven.

      Login om te reageren
  4. Jantje_555 zegt

    3 maart 2025 om 15:18

    wacht maar tot die fabriek in Hongarije operationeel is, byebye invoerheffingen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North