• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BYD is slimmer dan de Europese Commissie

Auteur: Michel, gepost 22 december 2023 om 14:59 – 19 Reacties

BYD fabriek

De Europese Unie wil de Europese autoindustrie beschermen tegen de Chinezen. Maar BYD is slimmer!

Want De Chinezen van BYD bouwen gewoon hun eigen personenauto fabriek in de EU! Bij ome Orban is het Chinese merk BYD van harte welkom om een fabriek te bouwen. Een slimme zet van het merk dat de ambitie heeft om op termijn de grootste verkoper van elektrische voertuigen van Europa te worden.

Oneerlijke concurrentie

De Europese Commissie was een paar maanden geleden al druk in de weer met de Europese personenauto industrie. Er is namelijk op de Europese markt oneerlijke concurrentie, aldus de commissie.

De prijs van Chinese personenauto’s zou namelijk kunstmatig laag worden gehouden door subsidies van de Chinese overheid. Om nog maar te zwijgen van de grondstoffen voor elektrische auto’s die voor veel geld en beperkt worden geëxporteerd, maar volop voor handen zijn in China zelf.

Het onderzoek betreft overigens niet alleen Chinese merken, maar ook een merk als Tesla dat heel wat auto’s in China bouwt en vervolgens op de boot naar Europa zet. Ook die fabrieken profiteren van overheidsubsidies in China.

Frankrijk loopt voorop

We schreven er deze herfst al over, Frankrijk heeft de subsidies op elektrische auto’s die in China gebouwd worden alvast afgeschaft. Dat hebben ze zo niet opgeschreven natuurlijk, want dat is Chinezen pesten, maar de eisen voor de subsidie op een elektrische auto zijn inmiddels zo ingericht, dat je er eigenlijk wel één van Stellantis of Renault moet kopen. Slimme jongens die Fransen.

BYD fabriek in Hongarije

Dit voorjaar zongen er al plannen voor een BYD fabriek in Europa rond. Frankrijk, Duitsland en Spanje zouden in de race zijn. Maar Orban is het duveltje dat uit het doosje springt, het wordt Hongarije.

Overigens helemaal geen vreemde keuze. Veel Duitse merken bouwen ook al auto’s in Hongarije. En BYD heeft al een fabriek in het noorden van het land. Daar worden al vrachtwagens en bussen gebouwd. Hoe zat het ook al weer met die BYD elektrische bussen…?

Eerste Chinese merk

BYD is hiermee het eerste Chinese merk dat in Europa personenauto’s gaat bouwen. De fabriek komt in Szeged, net boven de grens met Servië en Roemenië. De fabriek wordt in fases neergezet en in gebruik genomen en zou uiteindelijk aan duizenden mensen banen moeten gaan bieden.

Ook interessant!

  • EU wil strafpuntenrijbewijs voor de hele unie
  • Duits verzet bij EU
    Duits verzet tegen benzine verbod niet populair bij EU
  • EU vertraagt Euro 7
    EU vertraagt invoering Euro 7 met vijf jaar (!)
  • 'Fabrikant dumpt duizenden EV's voor opstrijken subsidie'

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

BYD, Elektrisch, europa-eu, hongarije

Vorig bericht: « De 1.000 pk sterke Aston Martin Valhalla komt eraan!
Volgend bericht: Gespot – (Te?) dikke Audi RS Q8 met Urban-pakket »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    22 december 2023 om 15:06

    Hoezo is BYD slimmer? Ze bouwen een fabriek in Europa en scheppen banen in Europa. Lijkt me dat de EC hier de winnaar is.

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      22 december 2023 om 16:29

      Plus hoeveel Europese en Amerikaanse fabrikanten produceren in China met eigen fabrieken….?

      Login om te reageren
  2. Flutterbear zegt

    22 december 2023 om 15:44

    EU 1 – China 0

    Login om te reageren
  3. HZW zegt

    22 december 2023 om 15:55

    Dit is natuurlijk niets nieuws, de regels omzeilen wil iedereen doen.
    In Amerika deden ze dit ook, en vervolgens gingen alle auto merken fabrieken in de USA bouwen, om die regels te omzeilen.
    Dus dat ze dit ook in Europa gaan doen is geen verrassing lijkt mijn.
    En het is goed voor Europa, extra werkgelegenheid, en een breekijzer tegen de Europese auto industrie om meer betaalbare auto’s te gaan maken.
    De Duitse auto industrie denkt alleen maar aan het duurder maken van auto’s in hogere klasse’s als het B segment.
    Terwijl steeds minder mensen nog een nieuwe auto kan kopen, of je moet in een leasebak van de zaak gaan rijden.

    Login om te reageren
    • Redrum zegt

      23 december 2023 om 17:37

      Heeft toch niets met regels omzeilen te maken? EU wil banen scheppen en zich niet enkel laten kapot concurreren.
      Bouw je niet in EU dan betaal je (veel) import tax. Men zou er nog veel verder in moeten gaan zoals de US en China doen….

      Login om te reageren
  4. Robert zegt

    22 december 2023 om 16:05

    Ergens daar in Limboland staat ook nog een autofabriek waar ze de Chinese fabrikanten ongetwijfeld ook met open armen zullen ontvangen.

    Login om te reageren
  5. hondafiel zegt

    22 december 2023 om 16:14

    Kijk de docu “American factory” en vraag je af of dit ooit in West-Europa gaat werken.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      22 december 2023 om 19:40

      Zeker een aanrader!

      Login om te reageren
  6. potjak zegt

    22 december 2023 om 16:48

    Dit is toch van alle tijden en hier doen alle merken aan mee? Ford, Nissan, Kia, Hyundai, Mitsubishi, Toyota, Geely, Suzuki, Subaru, Jeep, Chrysler etc.

    Login om te reageren
  7. remmenisangst zegt

    22 december 2023 om 17:07

    Doen Europese merken toch ook in China. Anders mogen ze ook geen auto’s in China verkopen.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      22 december 2023 om 18:48

      Mag wel maar de importheffing is nogal hoor. Qua status willen ze echter nog steeds een import. Zelfs Chinezen houden niet van Made in China.

      Login om te reageren
  8. flyerbunch zegt

    22 december 2023 om 18:14

    In de VS gaan ze iets verder met de regeltjes en is het niet alleen dat de auto in de VS moet worden geproduceerd, maar ook de batterij. Op deze manier valt zelfs Tesla buiten de boot met hun batterij fabrieken in China.

    Login om te reageren
  9. faalhaas zegt

    22 december 2023 om 18:28

    M’n ouders hebben nu net een lease BYD, ik moet zeggen dat de kwaliteitsbeleving en afwerking niet tegenvalt, qua rijgedrag ook prima.

    Login om te reageren
  10. Jan zegt

    22 december 2023 om 19:16

    Veel kwalijker is wat Frankrijk doet, alleen een Stellantis of Renault product.

    Login om te reageren
  11. alloallo zegt

    22 december 2023 om 19:25

    Geely was toch de eerste! Zij kochten Volvo

    Login om te reageren
  12. lekkerdwars zegt

    23 december 2023 om 06:46

    De vraag is hoe lang Hongrije nog in de EU blijft, ze keren zich tegen steun voor Ukraine en zijn sympathiesant met Putin…

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      23 december 2023 om 11:24

      De EU zou juist kleiner moeten worden.

      Login om te reageren
    • Redrum zegt

      23 december 2023 om 17:39

      Laten we hopen net na de BYD fabriek opengaat daar 😅

      Login om te reageren
    • chrisc zegt

      24 december 2023 om 22:43

      Ja Hongarije is top!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North