• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Carbon Revolution CR9: full carbon velg uit één stuk

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 oktober 2012 om 09:45 – 46 Reacties

Afbeelding Carbon Revolution CR9: full carbon velg uit één stukAfbeelding Carbon Revolution CR9: full carbon velg uit één stukAfbeelding Carbon Revolution CR9: full carbon velg uit één stukAfbeelding Carbon Revolution CR9: full carbon velg uit één stukAfbeelding Carbon Revolution CR9: full carbon velg uit één stukAfbeelding Carbon Revolution CR9: full carbon velg uit één stukAfbeelding Carbon Revolution CR9: full carbon velg uit één stukAfbeelding Carbon Revolution CR9: full carbon velg uit één stuk

Carbon Revolution CR9
Met deze ultralichte en superdure jetsers worden stoeprandjes nog een heel stuk beangstigender.

De volgende stap in gewichtsbesparing: koolstofvezel wielen. En dan bedoelen we niet carbon look, maar het echte werk. Enkei deed het eerder, maar hun wiel ging niet in productie. Vier jaar geleden toonde ook Weds een full-carbon velg van minder dan 3 kg, maar of hier de productie mee is gehaald kunnen we je niet zeggen.

Nieuwkomer Carbon Revolution toont zijn eigen exemplaren, en houdt vol dat hun velgjes de “first one-piece carbon wheel made available for sale” zijn. Wellicht dat enkele voorgangers van andere merken uit meerdere delen bestonden, en dat daar de crux van de claim ligt.

CR9 - detail

Maar laten we, nu we alle formaliteiten en punten en komma’s behandeld hebben, eens kijken naar dit mooie stukje techniek, met de naam CR9 Full Carbon Fiber wheels. Ten eerste de prijs: 11.600 euro (15.000 USD) per set is voldoende om een heleboel mensen weg te jagen, en tegelijkertijd perfect voor de bragging rights van (te) rijke patsers.

Een voorwiel van 19 x 8.5 inch weegt 6,9 kilogram, terwijl de achterste sloffen in de maat 19 x 12 inch niet meer dan 8,1 kilogram in de schaal leggen. Ter vergelijking: een vergelijkbaar lichtmetalen-performancewiel van 19 x 12″ weegt zo’n 13 kg.

De wetten van de natuurkunde dicteren: hoe lager je onafgeveerde gewicht, hoe beter, wat dat betreft zit je met carbon erg goed. In de wielen van de Mosler MT900S wordt ook koolstofvezel toegepast, en ook magnesium is een populaire lichtgewicht-optie. Laatstgenoemd materiaal is echter wel aan erosie onderhevig. En als je geen geld hebt, dan ga je gewoon weer voor staal.

Een nadeel van carbon is wel dat het breekt (versplintert) in plaats van deukt als het een (flinke) klap te verduren krijgt. Desalniettemin zijn deze CR9-units voor de gewichtsfreaks met een groot budget een interessante optie. Kennelijk hebben de wielen een sterke voorkeur voor Porsche, als we de gallery bekijken. Maar een Mansory Carbonado zou t ook kunnen hebben. (via Carscoop)

Ook interessant!

  • Bentley Bentayga lichter
    Bentley Bentayga lichter dankzij carbon velg
  • TopCar Porsche 911 Turbo S
    Bruin carbon op Turbo S is lekkerder dan chocomelk
  • Dit kost het om je Porsche 992 Turbo S in carbon te dopen
    Dit kost het om je Porsche 992 Turbo S in carbon te dopen
  • Lamborghini probeert het tuners moeilijk te maken

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

carbon, Techniek, wielen

Vorig bericht: « Matgroene Sandero Stepway voor onder de olijfboom
Volgend bericht: Bindende kijktip: Urban Outlaw [Magnus Walker] »

Lees Interacties

Reacties

  1. fejjie zegt

    15 oktober 2012 om 09:50

    Zou wel eens een vergelijkingstest willen zien. Eerst een fastlap in een snelle wagen op standaard velgen, vervolgens deze velgen eronder schroeven en opnieuw een fast lap doen.
    Ben benieuwd naar het resultaat.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      15 oktober 2012 om 10:00

      @fejjie: En dan niet met een vatsige Duitser achter het stuur natuurlijk…

      Login om te reageren
      • mightymike zegt

        15 oktober 2012 om 17:51

        @Svenska_Aeroplan_AB: bijv Michael Schumacher

        Login om te reageren
  2. kaasboerin zegt

    15 oktober 2012 om 09:59

    Zal ongetwijfeld lekker licht sturen..
    Maar aangezien die dingen bijna net zoveel kosten als m’n hele wagen nu waard is zit het er voor mij niet in helaash.

    Login om te reageren
  3. cedio911 zegt

    15 oktober 2012 om 10:02

    De Koenigsegg Agera R heeft toch ook al full carbon wielen? Ok, die zijn niet voor andere auto’s verkrijgbaar, maar door hun centerlock systeem wel op andere supercars mogelijk…

    Login om te reageren
    • KUYL zegt

      15 oktober 2012 om 11:17

      @cedio911: Nope, velgen leverancier daar is/was Dymag. Die zijn failliet gegaan (weet niet of ze doorgestart zijn of overgenomen). Maar die hadden carbon velgen met magnesium hart. Mosler heeft ze ook en Callaway leverde ze ook bij hun tuning pakketten. Ook HRE maakt gebruik van de Dymag techniek maar die maakten dan weer verschillende designs qua hart.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        15 oktober 2012 om 13:10

        @KUYL:
        Even op de Dymag site gekeken, lijkt erop alsof die alleen (nog) velgen voor motoren (m.n. Ducati) maken.

        Qua HRE die Dymag techniek zou gebruiken : wellicht voor meerdelige velgen, die M40 monoblocs op mijn MB zijn gesmede velgen op basis van ruw materiaal van Aluminium Precision Products.

        Login om te reageren
        • KUYL zegt

          15 oktober 2012 om 13:34

          @amghans: Daarom schreef ik ook hadden. Eerder hadden ze een aparte site(gedeelte) voor auto velgen. Daar stonden ook alle OE partners op zoals Koenigsegg. Als je alleen op dymag had gegoogled, dan zie je ook eerst alleen maar die autovelgen.

          En hier staat het van HRE. Monoblocks maken ze zelf, maar leek me vanzelfsprekend dat het om de carbon serie ging.

          http://www.hrewheels.com/blog/hre-and-dymag-announce-strategic-partnership/

          Login om te reageren
  4. zeevink zegt

    15 oktober 2012 om 10:05

    Kijk dit zijn echt porno wielen. Die eigenaar van de de Dacia in het Matgroen zou wel een eindbaas zijn als deze set carbon wielen eronder komen. Lol

    Login om te reageren
  5. dragspert zegt

    15 oktober 2012 om 10:11

    Euhm… Ducati had dit toch al een jaar of 10 geleden op de 999R?

    Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      15 oktober 2012 om 10:17

      @dragspert: Die had een volledig carbonnen kuip, velgen waren gesmeed alu. Er was een after market leverancier (BST) die carbonnen velgen leverde voor verschillende Ducati modellen.

      Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      15 oktober 2012 om 10:20

      @dragspert: niet vanuit ducati zelf, aftermarket waren ze wel verkrijgbaar… maar aftermarket zijn carbon velgen bij motoren al vaker voorbij gekomen. Omdat ze veel minder gewicht moeten dragen was het daar makkelijker voor te maken I guess

      Login om te reageren
  6. pieter-jan_catteeuw zegt

    15 oktober 2012 om 10:14

    ik herinner mij een forum post van enkele jaren terug van een Porsche eigenaar wiens CF velg(en) in een ongeluk versplinterd waren dus zijn dit in elk geval niet de eerste op de markt. Als ik me goed herinnen waren hun prototypes volledig CF maar hadden de producten voor verkoop een metalen rim.

    Doe maar die RS 4.0. Of een Donkervoort indien ze aanvragen inwilligen.

    Prijs valt nog mee voor wat het is.

    Login om te reageren
    • KUYL zegt

      15 oktober 2012 om 11:21

      @Pieter-Jan Catteeuw:

      Deze bedoel je:

      http://forums.rennlist.com/rennforums/944-turbo-and-turbo-s-forum/477675-well-whats-it-been-5-mins-since-the-last-how-do-you-like-my-new-wheels-thread-3.html

      Login om te reageren
  7. booije zegt

    15 oktober 2012 om 10:15

    Dan denk je wel 3x na voordat je je band laat vervangen bij de kwikfit

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      15 oktober 2012 om 10:20

      @booije: Heb ’t daar ook is laten doen..
      Zolang je erbij staat is er niks aan de hand.

      Login om te reageren
      • nibor zegt

        15 oktober 2012 om 11:31

        @kaasboerin: dat is dan wel een eis ja… Wat een prutsers zijn dat.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          15 oktober 2012 om 11:50

          @RRenault: In mijn geval werd ik geholpen door 2 fanatieke jongelui die erg enthausiast waren over de betreffende wielen, de omgang met m’n spullen was dan ook erg subtiel te noemen.
          Met de achterliggende gedachte dat ik 5m verder sta te paffen natuurlijk.

          Login om te reageren
  8. stanny zegt

    15 oktober 2012 om 10:38

    11.000 euro om “enkele” kilo’s te besparen? (Had verwacht dat het verschil groter ging zijn).

    Gaan we enkel zien op race auto’s lijkt me.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      15 oktober 2012 om 10:44

      @stanny: reken het eens om naar precentuele besparing van het gewicht… een kilo meer of minder gewicht maakt al behoorlijk verschil bij een echte sportieve auto.. (dus geen lomp slagschip van bijna 2 ton nemen als referentie)

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        15 oktober 2012 om 11:33

        @w0o0dy: 1 kg = 1 tiende per circuitronde sneller (ongeveer in de F1). Dus het scheelt bij een personenauto welhaast niks.

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          15 oktober 2012 om 11:35

          @Megakix: als je een normale auto pakt (dus zonder circuit set-up) is het verschil veel groter omdat je wielen beter “aan de grond blijven” ondanks relatief soepele demping.

          Login om te reageren
      • Megakix zegt

        15 oktober 2012 om 11:34

        @w0o0dy: wat wèl heel duidelijk voordeel oplevert, is de besturing van de auto, die veel lichtvoetiger zal zijn (denk aan de BBS velgen).

        Login om te reageren
    • Hupke zegt

      15 oktober 2012 om 12:00

      @stanny:

      Ken je de term onafgeveerd gewicht?
      Des te lager je onageveerd gewicht is des te beter je vering je wiel op de grond kan houden des te meer grip je hebt en des te beter de rijeigenschappen van de wagen zijn.

      Die enkele kilo’s daar maken dus een ongelofelijk groot verschil uit.

      Login om te reageren
  9. supertjeduc zegt

    15 oktober 2012 om 10:54

    Volgens mij mag je elke kg gewicht die bij een wiel bespaard vermenigvuldigen met 7
    Dat heeft temaken met dat die dingen nogal hard draaien
    En dus op gang gebracht moeten worden en ook weer afgeremd
    Ik ken mensen met carbon velgen op motorfietsen en die zeggen dat het erg veel uitmaakt

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      15 oktober 2012 om 11:13

      @supertjeduc: het grootste verschil is dat een wiel dat lichter is beter onder controle gehouden wordt door de vering/demping. Dus meer grip over (kleine) oneffenheden zonder dat je kneiterharde veren/dempers nodig hebt.

      Login om te reageren
  10. dotternetta zegt

    15 oktober 2012 om 11:14

    Waarom niet van Twaron? Prins Dokkum maakt ze al jaren voor vrachtwagens.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      15 oktober 2012 om 12:01

      @dotternetta:

      Geen carbon toch? Wel een composiet.

      Login om te reageren
  11. sdk16420 zegt

    15 oktober 2012 om 11:21

    Er zal wel een reden zijn dat supercars niet standaard carbon velgen hebben. De prijs is voor die kopers vast geen probleem.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      15 oktober 2012 om 11:26

      @sdk16420: als je extreem veel kracht loslaat op wielen dan wil je ZEKER WETEN dat het heel blijft en nieuw hopen dat het heel blijft.

      Login om te reageren
  12. Ram-G-maN zegt

    15 oktober 2012 om 11:29

    ‘Full carbon’… Yeah right. Hier haal ik mijn neus voor op zolang het schroefdraad van het ventieltje niet van carbon is. ;-)

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      15 oktober 2012 om 11:35

      @AutomotiveDesigner: :lol:

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        15 oktober 2012 om 11:38

        @Megakix: Toch wel jammer, het ontbreken van smileys. :-(

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          16 oktober 2012 om 18:11

          @AutomotiveDesigner: als je bij je ‘ingekomen’ berichten kijkt, dan staan de smiley’s er wel…tsja…controle op secuurheid is niet aan AB.nl besteedt.

          Login om te reageren
          • Ram-G-maN zegt

            17 oktober 2012 om 14:45

            @Megakix: Dat is inderdaad niet consequent…
            Ach we kunnen nog steeds zelf smileys toevoegen. Moet je wel meer moet voor doen.
            Met een beetje html-creativiteit.

            Login om te reageren
            • Ram-G-maN zegt

              17 oktober 2012 om 14:45

              @AutomotiveDesigner: *moeite

              Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      15 oktober 2012 om 11:36

      @AutomotiveDesigner: Ik ben vooral benieuwd naar Horacio Pagani’s interpretatie van een volledige koolstofvezel composieten velg. Zal ongetwijfeld een symmetrische weef krijgen per spaak.

      Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      15 oktober 2012 om 11:39

      @AutomotiveDesigner: Het gaat om de VELG, niet om het WIEL.

      Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    15 oktober 2012 om 12:02

    Ik ben vooral geinteresseerd in hoe lang deze velgen meegaan. Carbon herstelt zichzelf niet, een breukje is een breukje en velgen krijgen het zwaar te verduren op een sportwagen.

    Login om te reageren
  14. redneckdarian zegt

    15 oktober 2012 om 12:16

    Zag de titel dacht ‘O nee daar gaan we weer. Dat wordt lelijk’. Maar hij is best mooi!

    Nu de banden nog met helium vullen en je hebt echt serieus lichte banden

    Login om te reageren
  15. 4991 zegt

    15 oktober 2012 om 12:27

    breekt carbon dan niet sneller door schokken?

    Login om te reageren
  16. bigcar zegt

    15 oktober 2012 om 14:20

    1 hevige klap bij een autobahn-(top)speed run en je bent dood.. als ik de keus had zou ik het wel weten; lichtmetalo’s

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      15 oktober 2012 om 14:23

      @bigcar: Ja, want dan gebeurt dat niet……. Ik gleed met mijn Fiesta op stalen velgen de stoeprand op in de winter. Dat ging echt met 10km/h. Had me een deuk in het wiel. Een lichtmetalen velg was gebroken denk ik.

      Login om te reageren
  17. integralechubasco zegt

    15 oktober 2012 om 17:59

    Mijn velgen zijn ook een welbewuste keus op gewicht.. 6,0 kg materiaal elektron 6×14 velgen uit de jaren ´70..

    Login om te reageren
  18. marvinr zegt

    15 oktober 2012 om 19:24

    Mooi om te zien dat dit product ontstaan is vanuit de Formula Student (of SAE) wereld: http://carbonrev.com/about.php
    Aangezien de reglementen in deze klasse zo vrij zijn kunnen de teams experimenteren met technologieën die bijvoorbeeld in de F1 niet toegestaan zijn. Dit is een mooi voorbeeld waarbij men ziet hoe kennis en ervaring vanuit Formula Student ook buiten de competitie toegepast kan worden.

    Overigens wordt Nederland in deze internationale competitie vertegenwoordigd door de TU Eindhoven (http://universityracing.nl) waarvan het team ook zelf carbon velgen heeft ontwikkeld.

    Login om te reageren
  19. pieter-jan_catteeuw zegt

    16 oktober 2012 om 11:08

    Een beetje jammer dat ze voor de RS 4.0 bvb overschakelen van een centre lock die normaal lichter is. Ze hebben daarvoor de hub moeten wijzigen of zijn die prentjes geshopped. Dan maar op de Donkervoort.

    Ik vraag me dan of als je dit zomaar steekt zonder de ophanging aan te passen; lichtere wielen – minder momentum voor de compressie – meer demping vd beweging – dus een stuggere ophanging (meer beweging zal naar het chassis doorgegeven worden omdat de wielen te licht zijn om de veren de compresseren en de demping te overwinnen)? Moet je dan uw dempers en veren zachter afstellen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North