• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Carroll Shelby krijgt kopie van eigen auto

Auteur: RubenBaeten, gepost 24 april 2008 om 20:21 – 49 Reacties

Carroll Shelby


Carroll Shelby, de messias voor sommigen, kan terugkijken op een aantal prachtige auto’s die uit zijn garage zijn komen rollen. De monsterlijke Cobra is veelvuldig gekopieerd en ook zijn de talrijke Mustangs van zijn hand nog altijd immens populair. De Daytona Coupe – in feite een Cobra met een meer aerodynamische carrosserie – is iets minder bekend, maar daarom niet minder bijzonder.

De Daytona boekte meerdere race-successen in 1964 en 1965. Zes stuks zijn ervan geproduceerd, waarvan er één meer dan twintig jaar in het bezit van Shelby zelf was. Hij verkocht deze auto in 1999, maar bij Superformance, een klein bedrijfje dat de Coupe nog onder licentie produceert, dachten ze dat hij daar vast spijt van zou hebben. Zij presenteerden deze week een gloednieuwe Daytona Coupe aan de racelegende.

Deze Daytona is iets groter, moderner en comfortabeler dan de oude racer. Peter Brock, dezelfde man die het origineel meer dan veertig jaar geleden ontwierp, tekende ook deze uitvoering voor Superformance. Shelby’s auto is gespoten in het klassieke ‘Guardsman Blue’ en draagt het nummer 98, hetzelfde als op zijn originele Daytona. Leuk detail: de motor is een 427 (7.0 liter) crate engine met 480 pk van niemand minder dan concurrent Roush. Shelby’s auto heeft verder een automaat met flippers achter het stuur, iets wat in geen enkele andere Daytona wordt geleverd en speciaal ontwikkeld werd door Mastershift.

Hieronder meer foto’s om je eraan te herinneren waarom je ook alweer zo van auto’s houdt…

Carroll Shelby's Superformance Daytona Coupe
Carroll Shelby's Superformance Daytona Coupe
Carroll Shelby's Superformance Daytona Coupe
Carroll Shelby's Superformance Daytona Coupe
Carroll Shelby's Superformance Daytona Coupe
Carroll Shelby's Superformance Daytona Coupe
Carroll Shelby's Superformance Daytona Coupe

Een videootje van Fifth Gear, met dank aan Thomas:

En het persbericht:

Irvine, CA – On Monday, April 21, Shelby Distribution USA presented automotive legend Carroll Shelby with a custom Superformance Shelby Cobra Daytona Coupe. This unique gift was made possible by Amy Boylan and the team at Shelby Automobiles in Las Vegas and Lance Stander and the employees at Shelby Distribution USA in Irvine, CA. “It was fantastic to have the opportunity to honor Carroll Shelby with this special car,” said Stander. “We hope he enjoys driving it as much as we enjoyed giving it to him.”

Painted in the same “Guardsman Blue” of the original cars, Carroll’s Daytona Coupe also features the number 98 that represents chassis #2300 that Shelby himself owned up until 1999. Power comes from a Roush 427SR V8 with 480 horsepower and 515 lb-ft torque. Unique to Carroll’s Daytona Coupe is a shifting system that utilizes paddles and buttons on the steering wheel. Developed by MasterShift (www.mastershift.com) of San Diego, the Art Carr 2004R 4-speed automatic transmission can be up shifted via paddles and downshifted using two buttons on either side of the steering wheel. The system also has safety features including a one second delay from Drive to Neutral as well as a speed sensor to prevent the car from being shifted into reverse or park unless it is completely stopped. Installation of the engine, transmission and paddle shift system was handled by Exotic Auto Restoration of Costa Mesa.

History of the Daytona Coupe

The original six Daytona Cobra Coupe factory racers enjoyed a short but impressive racing career: Originally built for the 1964-65 for the 1964-65 racing season using 289 Shelby Cobra roadster chassis, these were America’s answer to Ferrari’s highly successful 250 GTO. In their first year of competition, the Daytona Coupes won the GT class at Sebring and then placed 4th overall at Le Mans. They proved to be so competitive that Ferrari officials, fearing a loss of the championship, managed to get the Monza, Italy final round cancelled, knowing the Daytona’s would win the race and the Championship. Consequently, Ferrari claimed the 1964 FIA World Manufacturer’s Championship. The following year Enzo Ferrari, realizing he would lose to the Daytona’s, pulled his factory support from the GT program, paving the way for the Daytona Coupe walkover. In 1965, the ex-Shelby Daytona Coupes of the UK’s Alan Mann racing team won the FIA’s World Manufacturer’s GT title with ease.

Recreating the Legend

Almost 40 years later, Superformance has re-created this nostalgic player in American racing history. The Coupe is a Carroll Shelby licensed product and was designed by some of the original team, including Peter Brock and Bob Negstad. The Coupe boasts amazingly sleek lines and a contoured body which is slightly larger than that of the original race car. The original suspension was further engineered and improved and the interior space was optimized for more room. Addding value to this impressive Daytona is the fact that it is also eligible for the Shelby American Automobile Club owners registry, capturing each chassis number as a part of American history.

Superformance Shelby Daytona Cobra Coupe Standard Equipment*

• A complete factory-assembled rolling chassis.
• Show quality PPG paint finishes with many standard colors – custom colors also available.
• Fully independent front and rear suspension.
• Bilstein® coil over progressive shocks with H&R Springs®.
• Tubular space frame constructed of mild steel.
• Power assisted rack & pinion steering.
• Four-wheel vented disc brakes, power assisted.
• PBR® calipers.
• Aluminum radiator / oil cooler with dual electric fans.
• Oil cooler and braided lines.
• Stainless steel fuel tank. 20 gallon.
• Vinylester and glass composite body.
• Custom TFE air conditioning system.
• BTR / Dana HydraTrac limited slip differential.
• 18″ cast Alloy wheels and tires.
• Tinted front, side and rear windows.
• Remote door locks and immobilizer system.
• Unique under car exhaust -side pipes.
• Black leather and Alcantra interior.
• Retractable 3 point seat belts.
• Stewart Warner electronic gauges.
*Some components and features are subject to change

About Shelby Distribution

Based in Irvine, CA, Shelby Distribution is the official distributor for Shelby continuation cars. Their product lineup includes the CSX4000 Cobra, CSX9000, and the 85th Commemorative GT40®. For more information on Shelby continuation cars or to find a dealership near you, visit www.shelbydistribution.com or call 888-SHELBY-USA.

Ook interessant!

  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video
  • Deze ongekend brute roadster met V10 gaat onder de hamer
  • De blubberdikke nieuwe Shelby Raptor is hier (525+ pk)
  • Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen
    Ford Bronco DR V8: gelimiteerde auto die jij kunt kopen

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

cobra, Ford, Klassiekers, shelby, Supercars

Vorig bericht: « Donderdagavond caption contest: BMW Z3 facelift
Volgend bericht: Wéér een Bond-crash aan het Gardameer »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robbert_W zegt

    24 april 2008 om 20:23

    Wat een wagen!
    Geweldig! :D

    Login om te reageren
  2. VonStroke zegt

    24 april 2008 om 20:25

    Eén van de mooiste vierwielers op deze aardkloot.

    Login om te reageren
  3. RenesisHP zegt

    24 april 2008 om 20:26

    Dit ding is zo cool, alleen de originele is nog veel cooler. 8).
    De originele was al een echt beest en behoorlijk snel ook. Top van dik 300 is niet slecht voor zo’n oldtimer met een vierversnellingsbak. :whow:

    Login om te reageren
  4. RenesisHP zegt

    24 april 2008 om 20:27

    :o

    Login om te reageren
  5. Klassiekerrally zegt

    24 april 2008 om 20:29

    Ja, ik zeg het niet snel, maar dit is een automobiel afrodisiacum! Waanzinnig mooi…

    Login om te reageren
  6. RScosworth zegt

    24 april 2008 om 20:35

    Hier vlakbij Breda heb ik vorig jaar een Daytona gezien achterop een trailer. Ik had er twee foto’s van proberen te maken maar het was voor het stoplicht en moest dus snel zijn. Hierdoor ziet het er nogal bibberig uit. Ik kan ze wel uploaden op Autojunk wanneer daar behoefte aan is.

    Aangezien er maar zes van zijn gebouwd zal het echter wel een replica zijn.

    Login om te reageren
  7. victor zegt

    24 april 2008 om 20:35

    geweldig echt mooie bak, maar persoonlijk vind ik de ford gt40 mooier, maar weet niet of die uit het zelfde soort van tijdperk komen..?

    Login om te reageren
  8. victor zegt

    24 april 2008 om 20:36

    iemand zou mij eigenlijk een ban moeten geven voor onwetendhijdt(goed gespeld?), shelby was een soort van van ford dom ben ik..

    Login om te reageren
  9. Dr. jur. Rudy Pladijs zegt

    24 april 2008 om 20:43

    Onwetendheid, Victor.

    Login om te reageren
  10. Oly zegt

    24 april 2008 om 20:45

    ik ben der ooit een in nederland bij de GAMMA bij de arena tegen gekomen kon mijn ogen toen niet geloven. echt zoon vet ding der zat zelf een NOS fles is in. heb er nog foto’s van op mijn telefoon uit 1950.

    Login om te reageren
  11. feep zegt

    24 april 2008 om 20:47

    poe poe wel 480pk uit een 7liter blok. :?

    Voor de rest wel een coole auto.

    Login om te reageren
  12. Thomas zegt

    24 april 2008 om 21:02

    genieten jongens:

    http://youtube.com/watch?v=-U3zAiUFcy4&feature=related

    Login om te reageren
  13. Endlezz zegt

    24 april 2008 om 21:06

    *kwijl*

    met zo’n wagens blijft deze site mijn hart veroveren! pure schoonheid.

    Login om te reageren
  14. markieanta zegt

    24 april 2008 om 21:13

    feep schrijft,

    24 April 2008 om 20:47
    poe poe wel 480pk uit een 7liter blok.

    Voor de rest wel een coole auto.

    Kansloze kneus, jullie bashers leren het ook nooit he…

    Login om te reageren
  15. RubenBaeten zegt

    24 april 2008 om 21:15

    @markieanta: Iedereen die cijfertjes loopt te neuken bij zo’n auto moet per definitie niet serieus genomen worden. ;-)

    Login om te reageren
  16. RubenBaeten zegt

    24 april 2008 om 21:16

    @Thomas: Naja! Die was ik aan het zoeken, kon ‘m nergens vinden. Ik dank u!

    Login om te reageren
  17. Zoef zegt

    24 april 2008 om 21:20

    Welke vent heet er nu toch Carroll?
    Doet me denken aan Johnny Cash “a boy named Sue”

    Login om te reageren
  18. AMG Powerrr zegt

    24 april 2008 om 21:21

    Nog mooier (en veel exclusiever) dan de Cobra 427

    Login om te reageren
  19. Nick_BE zegt

    24 april 2008 om 21:28

    Hele leuke geste, maar waarom er dan een blok getuned door Roush inleggen?

    Login om te reageren
  20. Rob USA zegt

    24 april 2008 om 21:30

    Welke 8C ? :)

    Login om te reageren
  21. V8 Vantage zegt

    24 april 2008 om 21:34

    Wel lullig, een Roush motor in een auto die veel met Shelby te maken heeft, zeker als je de historie een beetje kent…

    Login om te reageren
  22. dekster zegt

    24 april 2008 om 21:52

    Schakelpeddels, wat een schande!

    Login om te reageren
  23. w0o0dy zegt

    24 april 2008 om 22:01

    @dekster: misschien iets minder schande als je weet dat hij waarschijnlijk geen schakelbak meer kan rijden ivm zijn leeftijd…. Hij is als het goed is inmiddels 85jaar oud en leeft al 28jaar met een donorhart en 22jaar met een donor nier…

    Gave bak, maar dat achterraam is niet echt top….

    Login om te reageren
  24. Jordey zegt

    24 april 2008 om 22:18

    Zo ik heb echt veel respect voor Caroll Shelby! Wat een man. Dikke auto’s gemaakt en hij is al 85 jaar oud. Een van de laatste Automerkoprichters die nog leeft.

    Login om te reageren
  25. Roadronner zegt

    24 april 2008 om 22:37

    Ben ik dan de enige die vindt dat de achterkant gruwelijk lelijk is…?

    Login om te reageren
  26. Klassiekerrally zegt

    24 april 2008 om 22:40

    @ Roadronner: lelijk of niet lelijk, daar ging het bij het origineel niet om. Dat was een racewagen. De Kamm-tail was gewoon een aerodynamische oplossing.
    En persoonlijk vind ik ’t heel erg bruut. Mooi? Ach, wat is mooi. Iets kan door z’n functie ook mooi zijn, terwijl het estetisch misschien niet helemaal optimaal is.

    Login om te reageren
  27. CasperH zegt

    24 april 2008 om 22:42

    Ik ga ff een schone broek aantrekken.

    Login om te reageren
  28. w0o0dy zegt

    24 april 2008 om 22:56

    TAIWWV! (this article is worthless without video) ;)

    FifthGear (onder andere) over de geschiedenis:
    http://www.youtube.com/watch?v=a1m9VONeM14

    En nog zoiets van Victory by Design (geen idee wie dat zijn…)
    http://www.youtube.com/watch?v=9WyXstSYIgA

    Login om te reageren
  29. w0o0dy zegt

    24 april 2008 om 23:06

    Nog een filmpje….
    http://video.msn.com/video.aspx?mkt=en-GB&brand=&vid=16ca6d1b-82d3-4bbd-866c-8a9a9496979c

    Login om te reageren
  30. Carmaster zegt

    24 april 2008 om 23:09

    feep schrijft,

    poe poe wel 480 pk uit een 7 liter blok.
    Voor de rest is het wel een coole auto.

    feep

    Wat doet een Corvette ZO6 dan met een 7 liter blok?
    Die haalt er anders maar 20pk meer uit hoor…

    Om markieanta maar te citeren: Kansloze kneus…

    Login om te reageren
  31. w0o0dy zegt

    24 april 2008 om 23:14

    ok, ik denk dat het laat genoeg is voor deze hardcore foto…..

    Dit is nou een uitzonderlijk geile bak… vooral in deze kleur…. Sorry heren, dit wordt kwijlen… of erger….

    Login om te reageren
  32. Rick dos zegt

    24 april 2008 om 23:17

    Kneus hier, kneus daar….

    Well, it takes one to know one, now doesn’t it?

    Login om te reageren
  33. Citrofiel zegt

    24 april 2008 om 23:21

    @ w0o0dy; Waaat!? Dat is echt verschrikkelijk mooi… Met die kleur, en vanuit die hoek is het gewoon een vrijwel perfect design. En dat terwijl ik dat lichtblauwe ding hierboven weer niet veel bijzonders vind.

    Login om te reageren
  34. w0o0dy zegt

    24 april 2008 om 23:25

    @Citrofiel: dat is dan ook zo ongeveer mijn favoriete kleur voor een sportieve auto… beetje in de richting van klassiek Alfa rood. Als ik ooit een auto zou laten overspuiten in een andere kleur dan origineel… dan wordt het vrijwel deze kleur. Helemaal geweldig, vooral met zwarte details en een beetje (maar wel weinig) chroom.

    Login om te reageren
  35. Citrofiel zegt

    24 april 2008 om 23:27

    @ w0o0dy; En dan kan ik niet anders dan het er mee eens zijn.

    Login om te reageren
  36. VonStroke zegt

    24 april 2008 om 23:45

    @w0o0dy: perfecte kleur, perfecte hoek, perfecte auto.

    Login om te reageren
  37. Sven zegt

    25 april 2008 om 00:21

    @rscosworth

    Ik kan je wel betere foto’s geven van die auto.
    Ik ken de eigenaar namelijk :)
    En het was idd een replica, ook van superformance.

    Login om te reageren
  38. Sven zegt

    25 april 2008 om 00:31





    Login om te reageren
  39. Djivy zegt

    25 april 2008 om 02:00

    Schit-te-ren-de supercar!

    Cobra Daytona

    Jacked Up

    Bootylicious

    Login om te reageren
  40. Geilebertje zegt

    25 april 2008 om 03:09

    Nog niemand gehoord over de gelijkenissen met een Ferrari 250 GTO uit datzelfde tijdperk. Kies dan denk ik voor de Italiaan, mooiere lijnen, zeker met betrekking tot de achterpartij.

    Login om te reageren
  41. lincoln zegt

    25 april 2008 om 06:37

    ben ik dan de enige die het opvalt dat ie wel erg retro is ??

    Login om te reageren
  42. Motophobia zegt

    25 april 2008 om 08:50

    Het kan mij niet bekoren, sorry.

    Login om te reageren
  43. jurrian zegt

    25 april 2008 om 09:36

    @ Lincoln, het is dat ook geen nieuwe auto, maar gewoon een uitgewerkte replica. zoals er zo velen zijn van de cobra.

    Over de auto zelf, die is geweldig. ik zou een moorde doen om in mijn eigen rondjes over een circuit te kunnen boenderen

    Login om te reageren
  44. RScosworth zegt

    25 april 2008 om 10:08

    @ Sven
    Godsgruwelijk mooi! Ik kwam hem tegen op afslag Bavel en had nog even snel een babbel gemaakt met de chauffeur van de auto. Ik denk dat hij ook de eigenaar was aangezien hij erg enthausiast was toen ik op half 11 uit de auto hing met mijn fotocamera. Mag ik weten waar hij ergens staat? :)

    Login om te reageren
  45. Jesper zegt

    25 april 2008 om 12:46

    “een klein bedrijfje dat de Coupe nog onder licentie produceert”

    Technisch gesproken is dit geen replica maar een echte Shelby :D
    Om ook even terug te komen op die pk-neukerij… als ik me niet vergis hebben we hier te maken met een overvierkante motor, dus naast pk’s levert hij ook een koppel waar je U tegen zegt.

    @ WOoOdy & Sven: en bedankt jongens, nou heb ik allemaal witte klodders op mn beeldscherm :P Die kleurstelling is übergeil :D

    Mag rustig zeggen dat dit de mooiste auto is die ik in maanden heb gezien, hier kan een Ferrari 250 GTO echt niet tegenop hoor, hoewel die ook legendarisch is, zowel qua model als historie.

    Login om te reageren
  46. Markus zegt

    25 april 2008 om 14:43

    @ Zoef en Rick dos: BIG lol!

    Ben ik dan de enige die opmerkt dat deze geezer al over de 80 jaar is, en dat iedereen daar over het algemeen nogal op tegen is dat ouwe l#llen nog autorijden? Maar als ie Mr Shelby heet dan is het opeens goed?
    Beetje consequent blijven reagluurders!

    Login om te reageren
  47. Sven zegt

    28 april 2008 om 11:24

    Hij staat in engeland om via een omweg een nederlands kenteken te krijgen.
    Daar zijn ze wat makkelijker met het uitdelen van kentekens.

    En het mooie van de eu is dat als hij in engeland goedgekeurd is, dat hij dan in nederland ook goedgekeurd moet worden :)

    Daar is hij inmiddels goedgekeurd dus over 1,5 maand hopen we dat hij in omgeving breda op de weg te vinden is.

    Login om te reageren
  48. w0o0dy zegt

    28 april 2008 om 20:02

    @Markus: ik heb die “ouwe” een paar jaar geleden zie los gaan met een prototype van de nieuwe Shelby sportwagen en ik durf te beweren dat de man ondanks zijn leeftijd de meeste mensen hier om de oren zou rijden op een circuit. Maar goed hij is wel 85 en niet echt goed ter been… dus is een automaatje wel verstandig, lol

    Login om te reageren
  49. RScosworth zegt

    14 mei 2008 om 17:05

    @ Sven
    Ik kan niet wachten!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North