Check alle fundamentals en basics van de verse Audi A6

Auteur: , 47 Reacties

De nieuwe A6 plaveit zijn dikke wielkasten op de Zwitserse beursvloer.

Misschien is het niet de meest spectaculaire auto van de beurs, maar een nieuwe A6 is wel groot nieuws in de autowereld. Alle fabrikanten kijken toch naar wat die dekselse premium Duitsers uitspoken, al is het maar om hun eigen sterke en zwakke punten te identificeren. Want love it or hate it: ‘iedereen’ wil stiekem zo’n premium Duitser hebben.

Naast al deze potentiële nieuwe kapers op de kust, heeft de A6 (en voorheen de 100) traditioneel natuurlijk al twee zeer geduchte rivalen in de BMW 5-serie en Mercedes E-Klasse. Audi timmert al jaren hard aan de weg om de dominantie van de twee grote rivalen ook in de hogere segmenten te doorbreken, wat zeker in Europa en China inmiddels aardig lukt. In Amerika houden klanten nog steeds wat meer van Old Luxury, zoals Audi dat pleegt te noemen.

Er valt dus nog steeds wel wat te winnen. Om dat te bewerkstelligen heeft Audi de C8 vooral van binnen een flinke upgrade gegeven ten opzichte van de C7 (vergelijking). Op de beurs heeft de boksbeugel de auto maar vast neergezet in de kleuren die toekomstig klanten ook zullen kiezen: muisgrijs of donkerblauw voor de durvals.



47 reacties

Gewoon niet. Doe mij dan maar een 5-serie of een E-Klasse. Dit ziet er chaotisch uit in het interieur. De buitenkant als een veel te moeilijk kantoorpand. Het is niet bijzonder, het is niet extreem fraai. Een 5-Serie in de juiste kleur is tijdloos en elegant. Een E-Klasse idem. De Audi gaat twee jaar mee tot er een facelift is en je ineens gaat afvragen waarom hij plots zo lijkt op de nieuwe Polo.
@vonklausenburg: Ik denk niet dat je een mainstream mening hebt over het interieur, als er iemand koning is van het interieur is het Audi wel. Tijdloos, beste bouwkwaliteit en duurzaam…
@bitd: Tijdloos, in 2007 ja. Maar inmiddels ziet het eruit als een voorstelling over de 21ste eeuw uit de jaren zestig. Er is niets tijdloos meer aan. Het is juist heel erg van nu. Zelfde met de nieuwe Mercedes interieurs overigens.
Nee, Audi is een verwelkte bloem die onder de vlag van Volkswagen nog wat trappen kon geven aan BMW en Mercedes maar zal een langzame dood sterven. Het zijn geen uitgesproken auto’s met karakter. Het is geen BMW waar je na een simpele dijkweg al verliefd op raakt vanwege het onderstel. Het is ook geen Mercedes waar je na 2000 kilometer fris uitstapt na een rit in rust en comfort. Audi is net niet. Ja, die RS’jes zijn geinig. Maar niet over de top. Of extreem bijzonder (de oudere generaties daargelaten). Audi’s zijn hele luxe VW’tjes. En daar is niets mis mee, want ze zijn meer dan prima. Maar bijzonder, nee. Maar goed, die saaie boekhouder is ook niet de eerste keuze voor een gek feest. Maar wel de eerste op betrouwbaarheid.
@vonklausenburg: spijker op zn kop. Zo is het vonklausenburg
via Android app
@vonklausenburg: Amen to that.
@vonklausenburg: het zal je nog verbazen hoeveel liefhebbers er voor zijn, maar de gemiddelde Audi fan is niet zo druk met de concurrentie
@nautique206: Liefhebbers moeten er ook zijn! Want Audi is echt wel tof, alleen – helaas – niet zo enorm bijzonder. Spijtig, want ze hebben de technologie in huis om wel bijzonder te zijn.
@vonklausenburg: *slow claps*
@vonklausenburg: Ten eerste ben ik dan best benieuwd wat jij dan wel een mooi en tijdloos interieur vindt. Ten tweede welke nieuwe auto heeft nou wel echt karakter? Een nieuwe 5 serie of E Klasse heeft ook gewoon nul karakter als het aan mij ligt. Ten derde denk ik dat je in een A6 of A8 echt niet met een hernia aankomt als je een stukje moet touren. En RS’jes niet bijzonder? Ik vind de Rs3 en ttrs anders aardig bijzonder met hun 5 cillinder. Meer “karakter” dan een A45. Dat Audi zich niet kan meten met BMW en Mercedes is echt onzin.
@stekel01: Volgens mij lees je zaken verkeerd. Audi maakt vergeleken met BMW en Mercedes middelmatige auto’s. Ze hebben geen uitgesproken karakter, geen duidelijk profiel. Waar Mercedes op comfort zit, zit BMW op sportiviteit.
En ja, hedendaagse wagens zijn minder bijzonder, ben ik met je eens. Maar ze passen binnen de lijn van een merk. Ik heb liever een E-Klasse uit de W211 al.
Audi maakt mooie beestjes in de RS serie, inderdaad. Die 5 cilinders zijn geweldige blokken, mooi om te horen en geweldig om te rijden. Daar zouden er meer van gemaakt mogen worden. Zelfde blok, maar dan als normale uitvoering. En zelfs dan. Wat typeert nou een Audi? Goede kwaliteit en een fijn interieur. Die twee punten kan je ook bij de Ikea halen.
@vonklausenburg: Ik ben het niet helemaal met je eens. Dat Audi tussen wal en schip valt, klopt gevoelsmatig wel. In absolute zin is het natuurlijk kolder, maar ja: dat maakt in autoland niet zo veel uit.

Ik vind namelijk BMW en Audi eigenlijk beide een beetje tegenvallen. Op een paar geslaagde modellen na had ik onwillekeurig meer van beide merken verwacht. De 5-Serie is een prima auto, maar ten opzichte van de F10 is er niet echt sprake van veel vooruitgang. Modellen als Dew X4, 3-GT, 6-GT, X2, A Serie Active Tourer: ze verkopen goed in hun klasse, maar met een klassiek sportief BMW gevoel hebben ze niets, maar dan ook niets te maken. Zelfs de standaard BMW’s hebben moeite om hun oude niveau te halen. Zo’n 7 Serie voegt niets toe ten opzichte van de S-Klasse of Lexus LS. Een Jaguar XE is sportiever dan een 3 Serie.

Ik vind dat zowel Audi als BMW even een stapje vooruit mogen zetten. Deze A6 is hoopgevender dan de Audi A8 en gelukkig weet BMW ook te verrassen met de nieuwe M8.

Maar inderdaad, als het gaat om de strijd der premium automobielen, dan staat Mercedes-Benz po eenzame hoogte: rijeigenschappen, design, mogelijkheden, stijl: in bijna elke klasse hebben ze een topaanbieding. Klasse.
@willeme: zoals wel vaker, ben ik het roerend met je eens
@vonklausenburg: Dus Audi maakt middelmatige auto’s omdat ze volgens jou geen profiel of karakter hebben?! BMW heeft zijn karakter ook allang aan de duivel verkocht. Of ben je ook zo verliefd op je 2 Serie Active Tourer geworden toen je over zo een prachtige dijkweg reed? 5 cilinders in “normale auto’s” past natuurlijk helaas niet meer bij de tijd. Ja ik rijd ook altijd in een Ikea naar mijn werk…
@vonklausenburg: iedereen mag zeuren over de iPads van Mercedes, maar ik weet uit eigen ervaring dat het scherm op die plek ergonomisch wel de juiste keuze is. Verbazend genoeg zit in deze A6 het scherm op een (verkeerde) plek waar ze in 2005 bij alfa de navi monteerde. Zo bij de tijd is deze nieuwe A6.
@eelco74: maar Audi heeft heel wat anders gedaan. De bediening zit dicht bij je hand en dus lager en heeft haptische feedback. D weergave van kaart en navigatie data zit in je instrumenten cluster. Op die manier hoeven ze geen grote schermen die voor je voorruit staan te monteren. Een ander concept dan Mercedes, misschien zelfs wel beter.
@mashell: alleen als je de virtual cockpit neemt, het zou me niet verbazen als dit zelfs op de A6 een optie is. Daarnaast doe je op het scherm natuurlijk veel meer dan navigeren en ook dan is deze plaatsing erg 2005.
@bitd: duurzaam en VAG is een farce en daarmee is bouwkwaliteit gelijk getackeld.
@pa045: zal je de term duurzaam in relatie tot het interieur even toelichten, Dikke van Dale: weinig aan slijtage of bederf onderhevig. Dus niet verwarren met duurzaam dat te pas en te onpas wordt gebruikt door geiten wollen sokken types die je een slecht humeur willen aanpraten.
@bitd: schermen zijn niet tijdloos
T is geen lache bekkie zeg!! Pffff wat een ernstig zure uitstraling. Serieus Duits natuurlijk
Ik zie liever de nieuwe rs6 ipv de nieuwe a6
@peterpann3nkoek: no shit..
@peterpann3nkoek: ik zie liever een fikkende a6
@peterpann3nkoek: wat een meerwaarde aan deze conversatie
@sntial: gelukkig voegt deze comment wel heel veel toe
@peterpann3nkoek: deze zelfs nog meer
Vind hem toch erg dik en dat interieur net zo!
Wat een heerlijke kleur dat donkerblauw!
Gedurfd om na alle commotie en dd krantenberichten van de laatste dagen 2 diesels neer te zetten.
Nu weten we ook waarom de snelwegpolitie het oude model A6 gekozen heeft. Bij de nieuwe zitten sensoren waar normaal de blauwe LED’s geplaatst worden 😊
Die blauwe zal ook wel het enige exemplaar met een kleurtje zijn dat ooit van de band is gerold…
Nee nee nee en nog eens nee, die uitlaten man, dit kan toch echt niet. Doe toch op je minst je best om er een gat in te maken.
BMW kan er nog niet aan tippen Audi is top
Langzaam aan begin ik Audi’s weer mooi te vinden. Mijn favoriet zijn nog steeds de nuchtere onverzettelijk ogende modellen van rond de eeuwwisseling, maar de nieuwe generatie oogt ook erg mooi. De nieuwe gril en de ietwat bolle motorkap geven net wat meer cachet.
@moveyourmind: ik heb precies het omgekeerde.. ik ben een liefhebber en heb zelf een b8 maar deze kan mij niet echt bekoren, achterkant mooi! Maar die uitlaten knap ik volledig op af.. voorkant oké, mooie koplampen maar die sensoren.. serieus? Dat kan toch ook anders. Interieur is Audi al lange tijd oppermachtig al heb ik zo even mijn twijfels hierover maar misschien moet ik het in het echt zien of wennen.
Het interieur is net wat minder mooi dan die van de E, maar wel veel mooier en beter dan die van de 5.
Doe maar een BMW 5 serie hoor. Alhoewel ik wel moet toegeven dat ik deze Audi ook niet slecht vindt lijkt me een prettig rijdende auto overigens. Ondanks dat alles toch de BMW 5 serie.
Audi heeft een dijk van een wagen neergezet. Wat een prachtig interieur ook. Ondanks de fanatieke Audi-bashers hier, zie ik dit een succes worden. Ze hebben met succes een waardige opvolger gemaakt van de C7.
De nieuwe Audi A6 is zijn concurrenten weer een grote stap voor, die daardoor direct een generatie ouder lijken dan de A6. Ik ben alvast benieuwd naar de nieuwe RS6, dat zal ongetwijfeld een indrukwekkende auto gaan worden.
De vraag die ik altijd bij VAG heb: gaat de motor nu eindelijk een keertje meer dan 160k km mee?
@frank2b: Oh, ben jij ook van de garde die ‘s ochtends met koude blok volgas vertrekt en flink op zn staart trap om zich dan af te vragen waarom de blokjes geen 200k km halen?

Akkoord dat sommige blokken akkefietjes hebben maar goed en tijdig onderhoud en de blokken beetje met liefde behandelen helpt al veel ;)
@misterdrogba: Nee ik ben van die garde die voordat-ie een auto koopt eerst de merkfora afstruint om te zien wat er bij het betreffende merk leeft. Ik was geïnteresseerd in een VW CC maar na het lezen van de ellende op de VAG-fora ben ik overgestapt naar een Lexus GS450h. Terwijl op de VAG-fora tranen met tuiten werden gehuild en de defecten je om de oren vlogen werd er op de Lexus-fora vooral gedebatteerd over hoe lekker de wagens reden en gedoe met verlagingssetjes en welke wrap toch het leukste is … Die wagens rijden stuk voor stuk de wereld tien keer rond en dan nóg trekken ze de tegels uit de straat.
@frank2b: nee, speciaal voor de A6 hebben ze een nieuwe motor ontwikkelt die er na 20.000 km mee ophoudt, gebaseerd op de Renault F1 motor
@nautique206: Dan is de versnellingsbak al drie keer gewisseld.
Ik vind de blauwe kleur echt heel erg fraai. Maar verder is het ontwerp wel heel erg onrustig, zeker als je dit naast de nieuwe E klasse en 5 serie zet. Ik krijg het idee dat dit beter zal aanslaan in Azië dan in Europa, wat je ook al ziet met de nieuwe A4. Ook daar vallen de Europese verkopen tegen, vermoedelijk ook door de sterke C klasse.
Erg overdesigned van binnen en van buiten. Binnenin is dat best aardig gelukt, van buiten imho niet. Hadden ze beter echt een nieuw exterieur kunnen ontwerpen. Dit is een evolutie te ver van het oude ontwerp
Over het algemeen gezien vind ik het een hele nette auto. Maar die achterbumper snap ik niet helemaal.

De bumper steekt best ver uit achter de carrosserie
Daaronder steekt er een extra randje wat verder uit
Daaronder steekt het zwarte plastic nog een beetje verder uit
Daar dan weer onder steekt het chromen randje (uitlaat mogen we het niet noemen denk ik) een stukje uit.
Het geheel doet me een beetje denken aan Jabba the Hut met al die laagjes uitpuilende onderdelen. Het haalt ook heel de lijn uit de achterkant.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).