Grote vraag is alleen: welke van deze toppers uit Zuffenhausen mag het worden?
We zullen het je alvast wat gemakkelijker maken, want de 997 GT2 in het midden is al verkocht. Blijven over de GT3 RS 4.0 en de knotsgekke GT2 RS, die op de ‘Ring zelfs de Carrera GT het snot voor de ogen rijdt.
Die heerlijke GT3 RS 4.0 is trouwens één van de weinige of misschien wel het enige exemplaar dat niet wit of zwart, maar grijs gespoten is. Daarnaast is deze GT3 uniek vanwege de ontbrekende rolkooi en het gebrek aan striping. Met recht een zeer bijzonder exemplaar dus.
De keuze is dan ook een lastige, om je een eindje op weg te helpen zetten we de belangrijkste stats van dit powertrio even op een rijtje.
Type | Vermogen | Koppel | 0-100 km/u | Topsnelheid | Nieuwprijs |
---|---|---|---|---|---|
997 GT2 RS | 620 pk | 700 Nm | 3,5 s | 330 km/u | € 309.700 |
997 GT3 RS 4.0 | 500 pk | 460 Nm | 3,9 s | 310 km/u | € 256.100 |
997 GT2 | 540 pk | 680 Nm | 3,7 s | 329 km/u | € 270.280 |
Zoals je ziet legt de GT3 RS 4.0 het vooral qua koppel en topsnelheid af tegen z’n grotere broers, maar in de juiste handen en op de juiste baan komt ‘ie vast en zeker prima mee. Verwacht van het nog te koop staande duo overigens niet dat je ze voor een appel en een ei meekrijgt. Van de origineel Nederlandse GT2 RS weten we in elk geval dat-ie (schrik niet) 550.000 euro gaat kosten. Da’s de moeite!
Gezien hun gelimiteerde productieaantallen en toekomstige klassiekerstatus mag je dus flink in de buidel tasten. Oh ja, die GT2 RS heeft trouwens nog maar 70 km op de teller. Alle reden dus om een tripje naar Leusden te maken.
Met dank aan @audiworker voor de tip!
Ik denk of ik weet zelfs dat iedereen de GT2 RS kiest.
@henkhupelschoten: Dan heb je dat mis, want ik zou het liefst gaan voor de 4.0. GT2’s vind ik de lelijkste 911’jes die er zijn.
@berlinetta:
Niet voor het uiterlijk maar simpelweg omdat ik de ballen niet heb om volle bak te gaan met een GT2 zou ik dezelfde keuze maken.
@jrk68: Ook dat nog eens ja. Ik hoef nog niet dood.
@berlinetta: Idd 4.0, zonder twijfel!
@henkhupelschoten: Nope.
GT3 RS over GT2 (RS). Altijd.
De GT2 RS, wellicht een van de échte monsters die de fabriek in Stuttgart verlaten hebben.
Geweldenaar!
@BmwMPower: er waren er weel meer hoor: Carrera GT, 959, 918 Spyder, 964 Turbo S, 993 GT2, 996 GT3 RS…
Ja gt2 rs, dan paar jaar houden. En dan snel verkopen om een bugatti te kopen
-edit: nutteloze bijdrage-
GT3 RS 4.0 voor mij graag!
@kraakensmaak: same here.
Geef mij die GT2 maar dat is een heerlijk bommetje..
@mercedesbenz63: jij snapt de term bommetje niet helemaal denk ik
@nvhuijkelom: Bommetjes zie je alleen in zwembaden duuuhhh
@mercedesbenz63: eerder een atoombom
Geen van alle 3
Ik denk dat ik die 356 Speedster van de reclame foto neem…
@norge: Is geen foto, hangt een body met stoelen.
@carfreakjim: Achter die GT2?
@norge: boven de gt2 hangt een replica(?), er recht achter staat een poster.
@thomcarspotter @carfreakjim Die body is ook geen 356, maar een 550 Spyder aan de rode delen op de spatborden te zien.(op m’n iPhone..)
@sydney: Laat maar, er hangt verderop ook een 356..
Zal je net zien vorige week wezen kijken en toen stonden ze er nog niet.
De GT2 RS is wel een monster, maar de GT3 RS 4.0 is de ultieme GT3. Erg lastige keuze. Met beide zou ik tevreden zijn, maar de GT3 RS 4.0 heeft 500pk uit 4.0 liter en klinkt magistraal. Us het feit dat ik een beetje bang ben voor de GT2 RS. Dat ding is episch voor buitengewoon goede bestuurders. Ben ik niet.
@gtwillem: Mooi verwoord, de GT2 RS is een volbloed machine.
Zoek de verschillen 2.0
heel graag de 4.0 liter GT3 RS, mooi geluid, pure auto, maar dan gaan bij mij de zilver accentjes er wel af ;-)
Blij met mijn achtje…
De 4.0 en een fleecetrui om permanent kippenvel van het geluid te verhelpen
GT2 RS sowieso!
Ja… de GT2 voor mij.. Ik weet dat het misschien op papier de minst aantrekkelijke is, maar ik heb er gewoon een klik mee, en da’s alles wat telt.
@Jochempie: Is de GT3 op papier niet de minst aantrekkelijke?
@berlinetta: Wat is er minder aantrekkelijk aan keihard doortrekken om alles uit het blok te halen? da’s een stuk opwindender dan zo’n turboschop in de rug.. Dat laatste is met name comfortabel..
@Jochempie: Maar zoiets blijkt niet uit de feitjes die op papier staan. Autokenners weten dat wel inderdaad, maar als je het hebt over de droge cijfertjes dan ziet de GT2 er toch beter uit.
Ben het verder met je eena, niks gaat boven de GT3. Zeker als 4.0 niet.
@berlinetta: max koppel en betreffend toerental zegt toch al veel over de karakteristiek van de motor..
@jochempie: True true, heb je gelijk in.
Dan is de GT3 RS voor mij! Wat een vette bak met een heerlijk geluid
GT3 RS N/A FTW
Als ik met klamme handjes door elke bocht vol gas zou willlen, zou ik de GT2 RS nemen. Als ik messcherpe perfectie wil, neem ik de GT3 RS 4.0.
Ik heb nu alle foto’s bekeken maar kan het unieke niet vinden
Voor mij de 997 GT3 RS graag en de GT2 RS op twee ondankz zijn vermogen en snelheid.
De hoofdprijs voor het oude model, nee liever niet.
Ik ga voor de nieuwste, een stelletje paupers zijn het met die ouwe meuk!
@csx3000: lol ouwe meuk?
Maar ik begrijp het al u gaat altijd blind voor de nieuwste, tja wegwerp maatschappij hey ;)
GT2 RS!! Ongeloofelijk gave auto
Mooi man, de nutteloze bijdrage heeft de meeste likes!
Als ik dan toch voor een bijzondere Porsche 997 moet gaan, kies ik voor de 997 Speedster. En dan zo’n kersenzwarte met baseball bruin interieur. 408pk is zat voor mij. En het is een Cabrio, dus al bij 80km/h gigantisch leuk om in te rijden. De waarde zal alleen maar toenemen want Porsche Luchtbel en het is een auto die mij niet probeert te vermoorden bij elke bocht.
Als snelheid het meest belangrijk is, ben ik toch meer geneigd om te kiezen voor een Nissan GT-R of 997.2 Turbo. Auto’s die je helpen goed hard te gaan. Nogmaals: ik ben niet goed genoeg om een GT2 RS ten volle te benutten.
@gtwillem: “ten volle benutten” alsof het GTI volk wat je tegen komt het wel doet…
Doe mij de gt3 4.0 maar, lekker atmosferisch janken!
Lekker! Doe mij de gt2 maar.
Doe mij maar een met een handbak
Ik wil helemaal geen porsche!
Doe mij maar een reguliere 997 GT3 RS. Breng ik ‘m langs SharkWerks. Kunnen ze mooi een 4.1L stroker van maken met alle SharkWerks goodies. Waarschijnlijk houd je nog geld over voor een GT-R ook.
De Cayman GT4 is wel het meest begeerlijke moderne Porsche imho. Waarschijnlijk kunnen ze bij SharkWerks daar ook wat leuks mee. ;-)
Ik heb altijd gezegd, als er een 911 komt wordt het zo’n GT3 RS 4.0. Dat vind ik misschien wel de coolste 911 van allemaal. Precies de goeie mix van power en handling en uitstraling. Je leest en ziet in tests ook altijd louter positieve reacties. Moet wel een toppertje zijn dan.
De gewone GT2. Die is mooi strak en heeft niet al die frutsels die andere 2 wel hebben,
Leuk uitzicht heb je vanuit die huizen, ik zou geregeld even loeren vanuit het zolderkamertje :)
inspirerende kleuren …..
beter komen die even naar de autorai