• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chinese auto’s nemen de Nederlandse wegen over

Auteur: RubenPriest, gepost 7 maart 2025 om 07:45 – 25 Reacties

Chinese auto's Nederland

Het aantal Chinese auto’s in Nederland gaat alleen maar toenemen. Aldus nieuw onderzoek.

Het handjevol Chinese auto’s dat het probeert op de Nederlandse markt. Gaan die nou echt succes hebben? Ja is het antwoord. Want inmiddels zijn het er niet meer een handjevol.

Wie dagelijks over de snelwegen kilometers maakt kan er al niet omheen. Je komt minstens één MG of een BYD tegen. Het gaat er niet minder worden, maar juist meer. Gaat de opkomst van Chinese elektrische auto’s straks net zo hard als de komst van de Japanners in de vorige eeuw?

Marktaandeel Chinese auto’s in Nederland: van 4 naar 10 procent

Volgens een BOVAG-onderzoek, uitgevoerd door KPMG, gaat het marktaandeel van Chinese auto’s in Europa van 4% in 2023 naar 10% in 2030. En nee, de Europese importheffingen lijken ze niet te stoppen. Ze duwen massaal hun EV’s deze kant op, en blijkbaar kopen we ze ook nog.

In 2022 hadden we nog maar zeven Chinese autofabrikanten die zich in Europa waagden, inmiddels zijn het er twaalf. Het zijn vaak prima EV’s voor een oké prijs, waardoor leaserijdend Nederland zegt: doe mij er maar zo’n eentje dan.

Het aantal Chinees gebouwde EV’s op de Europese wegen gaat naar verwachting van 254.000 in 2023 naar een stevige 1.383.000 per jaar in 2030. In landen zonder ‘eigen’ autofabrikanten kan het Chinese marktaandeel zelfs richting de 30% schieten. Hier in Nederland wordt een stevige 18,8% verwacht, en dat terwijl eerdere schattingen uit 2022 nog maar op 8% zaten. Dat is wel even andere koek.

Chinese auto's Nederland

Nederlandse dealers kunnen meeliften op succes

Ooit dachten de Chinezen dat ze gewoon alles online konden verkopen. Maar guess what? Dat werkt toch niet helemaal. Dus zoeken ze nu Europese dealers om hun auto’s aan de man te brengen. En dat is best een kans voor slimme autobedrijven. Wie instapt, kan meeprofiteren van het succes van Chinese EV’s.

Het gokje dat Louwman nam door BYD op te nemen in het dealernetwerk heeft goed uitgepakt. Want het merk draait niet onaardig in ons land. Nu eens kijken of andere dealerbedrijven ook massaal de Chinese merken gaan omarmen.

Even enthousiast ‘ja’ roepen tegen een Chinees merk? BOVAG adviseert eerst een strategische due diligence, oftewel: goed nadenken. Dealers moeten een inschatting maken of het merk een succes gaat worden, of een eendagsvlieg betreft. Ook is het advies om onder meer te kijken naar de Europese plannen van het automerk.

Het blijft een risico voor een dealerbedrijf. Een merk in je portfolio opnemen die vervolgens flopt is een duur grapje. En het kan ook je reputatie schaden als autobedrijf zijnde.

Meedoen of kijken vanaf de zijlijn

Aan dealerbedrijven de keuze of ze meedoen in het opnemen van Chinese merken, of het juist aan anderen overlaten. Wie het goed aanpakt, kan profiteren van deze snelgroeiende markt. Niets doen is een garantie dat je geen risico loopt op een flop, maar dit kan je ook omzet kosten. Keuzes, keuzes. Uit dit onderzoek kun je in elk geval één conclusie trekken: Chinese auto’s in Nederland zijn een blijvertje.

Ook interessant!

  • BYD omzeilt Europese importtarieven
    BYD omzeilt Europese importtarieven
  • Chinese auto's binnenkort in de Ramsj!
  • BYD: hetze tegen Chinese automerken is belachelijk
    BYD: hetze tegen Chinese automerken is belachelijk
  • BREEK: tot 38,1% importtarief op Chinese auto's

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, bovag, China, onderzoek

Vorig bericht: « Heb jij 30k over voor een Fiat Panda van een bekende designer?
Volgend bericht: Max Verstappen koopt Aston Martin »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    7 maart 2025 om 07:58

    Persoonlijk vind ik dat je echt een debiel bent als je een Chinese auto koopt. Waarom nog meer macht geven aan een land waar etnische zuiveringen, oorlogspraat tegen Taiwan, en onderdrukking dagelijkse kost zijn.

    “Bla bla wat hypocriet, alsof jij niks uit China in huis hebt.”
    Natuurlijk wel. Maar zo min mogelijk. Made in China komt er niet in. Waar de onderdelen gemaakt zijn, tja vast China.

    Login om te reageren
    • 2scan zegt

      7 maart 2025 om 09:09

      Succes met je Tesla tegenwoordig

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 maart 2025 om 09:25

      Als China economisch van het westen afhankelijk is kunnen we meer invloed op hen uitoefenen dan wanneer we ze isoleren. Met vrijhandel komt welvaart en pas als de mensen geen honger meer lijden hebben ze energie om voor hogere maatschappelijke waarden te strijden. Ik denk dus dat je door wel Chinese producten te kopen meer voor de mensen in China kunt doen dan met een boycot.

      Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      7 maart 2025 om 09:31

      Vergeet ook niet dat auto’s tegenwoordig gigantische datastofzuigers zijn. 4k camera’s rondom, microfoons binnen en buiten, locatie en gedrag wordt continu gemonitord. Je geeft de fabrikanten van auto’s toestemming om alle data die de auto verzamelt zowel in europa als daarbuiten op te slaan en naar hartelust te analyseren. Alle data die chinese auto’s verzamelen gaan de chinese cloud in en worden met AI geanalyseerd.

      Dat koppel je met gezichtsherkenningsoftware aan bijv. facebook en andere sociale media en je weet precies wie waar wanneer rondloopt, waar gevoelige infrastructuur zoals energiecentrales en dammen liggen, welke gesprekken er in een auto gevoerd worden. Die data is steeds meer op kritieke punten door AI uit te filteren zodat je compacte brokken data overhoudt met persoons- of maatschappijgevoelige data.

      En je kunt zeggen dat fb en google dat ook doen, dus waarom byd en xingpeng niet – heel simpel, google en fb willen er geld mee genereren en byd en xingpeng het communistische gedachtengoed uiteindelijk oppermachtig maken. China kan alle data die ze hier gratis en voor niks verzamelen tegen ons gebruiken in tijde van conflict, bijv met taiwan. Ze respecteren onze westerse normen en waarden niet, maar hebben ons voorlopig nog nodig vanwege onze kennis en kapitaal, tot we overbodig worden.

      Login om te reageren
      • PrettyAwesome zegt

        7 maart 2025 om 10:40

        Serieus? Ben toch blij dat de Chinese overheid slimmer is dan jij hier schetst.

        Login om te reageren
        • ferMinem zegt

          7 maart 2025 om 12:32

          Tja als je de naam al verkeerd typt hoe serieus moeten we deze reactie dan nog vinden. Niet serieus dus even voor de duidelijkheid het is Xpeng. De naam die jij noemt is een computer store haha

          Login om te reageren
      • b00st zegt

        7 maart 2025 om 13:08

        Goh, toch even op inpikken. Ik weet niet hoeveel camera’s pakweg een BYD heeft, maar Tesla heeft er voor zover ik weet 8 (2 vooraan, 2 links, 2 rechts, 1 achter, 1 binnen). Als je deze streams continue zou willen wegsluizen (lees : uploaden naar de cloud) zou je al rijdend constant rond de 120Mbps doorsturen, en ruwweg per uur 50Gb aan opslag nodig hebben. Per uur, per auto! Daarna kan je pas AI gezichtsherkenning laten uitvoeren. Dat kan namelijk niet in de auto zelf. Klinkt dus vooral als een theoretische “jamaar, het zou kunnen”, maar in de praktijk onmogelijk. /IT

        Ze hebben echt geen camera streams nodig om te weten waar kritieke infrastructuur ligt, dat is allemaal al lang en breed in kaart gebracht.

        Login om te reageren
    • PrettyAwesome zegt

      7 maart 2025 om 10:06

      Ja; je argumenten wekken een hypocriete indruk. Of en dat kan ook, het komt op me over dat je weinig kennis hebt van de geopolitieke situaties en hoe overheden in het algemeen werken. Met jouw argumenten als leidraad, zijn er niet veel landen op deze wereld, met overheden, waar je dan wel wat van kunt afnemen. Laat staan winkels, met welk product dan ook, hier in Nederland. Dat gezegd hebbende; wel stoer om met dit individuele beleid een signaal af te geven aan je omgeving waar je voor staat en niet mee te gaan met de bonentellers-cultuur hier in Nederland. Dat is de gemakkelijke weg.

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    7 maart 2025 om 08:00

    Ik denk dat alles staat of valt met de dealerorganisatie én de servicebereidheid van de fabrikant. Dat Louwman zo succesvol is met BYD is mooi voor Louwman, maar als ook deze dealer straks weken of zelfs maanden moet wachten op onderdelen, dan is het gauw gedaan met de interesse vanuit de (lease)markt.

    Van de twaalf(!) Chinese merken op de Nederlandse markt zie je er overigens maar een stuk of vijf echte regelmatig voorbij komen. En sommige van die merken roeren dan ook nog eens nadrukkelijk in de vijver die vooral door de Duitse premium merken worden gedomineerd. Je moet maar durven.

    Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    7 maart 2025 om 08:09

    Tja nederlanders en goedkoop, gaat hand in hand, zolang de chinezen hun autos goedkoper blijven aanbieden dan de EU merken zullen ze blijven winnen helaas, zal dat zelf nooit snappen maargoed

    Login om te reageren
    • sandman zegt

      7 maart 2025 om 09:18

      Deze snap ik niet zo goed.
      Als je ziet wat voor een kwaliteit en afwerking de Chinese merken tegenwoordig kunnen leveren, waarbij ze technisch ook echt heel goed zijn tegen een prijs waar de EU fabrikanten niet eens de moeite voor doen.
      Ik snap heel goed dat er interesse is in deze auto’s.
      Het is juist de EU fabrikanten die eens even goed na moeten denken waarom hun auto’s zoveel duurder zijn. Dat kan niet kloppen.

      En ja ik weet alle verhalen over dwangarbeid en allemaal ellende uit China, maar toch assembleren en produceren de meeste EU fabrikanten daar ook het meerendeel. Dus hoeveel beter zijn zij dan echt?!

      Ik vind het wel een interessante ontwikkeling. Vind persoonlijk de styling te glad maar dat vind ik ook van de ID serie bijvoorbeeld.
      En tja… dat “ze spioneren” verhaal… wanneer en wie niet?! Dat maakt volgens mij echt geen ene fl*koker meer uit welk merk apparaat/auto je koopt er zit altijd wel een achterdeurtje voor de overheid in (al dan niet bij wet… UK??)

      Login om te reageren
      • citroen55 zegt

        7 maart 2025 om 09:31

        Waarom zijn automobielen uit de EU duurder? Het kostenaspect bijvoorbeeld, te beginnen bij de lonen die er betaald worden. En dan hebben we het nog niet over de werkomstandigheden.
        En hoe ziet een Chinese automobiel d’r uit na 100.000 km in drie/vier jaar?

        Login om te reageren
        • sandman zegt

          7 maart 2025 om 09:53

          Die 100.000 halen ze lachend.
          Welke technieken denk je dat ze gebruiken? De fabrieken die daar staan zijn moderner, technische geavanceerder en vaak nog schoner dan “wij” hier in de EU überhaupt hebben.
          Heb het zelf mogen zien bij wat implementatie werk voor wat software.

          En dan niet te vergeten dat China al decennia de productie voor onze premium EU auto’s uitvoert. Dus die kennis is allang overgenomen en voorbij gestreefd. Net zoals de tijden van de opkomst van de “goedkopere” Japanners.
          Toyota is niet meer weg te denken uit de betrouwbaarheids lijstjes van de wereld.

          Ik wil niet prediken dat je Chinees moet kopen, maar wel dat ze oprecht de aandacht waard zijn bij een overweging bij een nieuwe (lease) auto.

          Login om te reageren
          • Fernando zegt

            7 maart 2025 om 16:48

            Ben verleden jaar in China geweest en een auto van 4-5 jaar oud ziet er echt afgeleefd uit. De roestduivel was achter de achterbumper die vervangen moest worden goed bezig geweest.

            Login om te reageren
          • ty5550 zegt

            7 maart 2025 om 21:48

            Ik ben nog niet overtuigd van die lange termijn kwaliteit van Chinese wagens. Ook geloof ik dat ontwikkelingstijden van 2 jaar gigantisch de kans vergroten dat er problemen niet ontdekt worden alvorens de wagen op de markt komen. Onlangs nog gezien hoe de wegenwacht makkelijk een uur en half aan een Polestar 3 bezig was om het spel terug rijdend te krijgen. De frunk was helemaal gedemonteerd. Of de technische problemen bij de Byd tang die Bjorn Nyland deze maand reviewde, wat een drama was dat.

            Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        7 maart 2025 om 09:38

        Het verschil in spioneren gaat om de essentie erachter. Google en facebook zijn datastofzuigers om advertentie-inkomsten te genereren. Chinese apparaten zijn datastofzuigers om ???. Doen ze vast niet gratis en zomaar. Er gaat een moment komen dat die data die ze verzamelen tegen ons gebruikt gaat worden – hun communistische gedachtengoed staat in veel opzichten haaks op het onze.

        Europese auto’s zijn duurder omdat bijvoorbeeld personeel veel duurder hier is omdat je geboorteverlof krijgt en niet 16 uur per dag in een werkkamp mag werken. Er is aangetoond dat diverse automerken met dwang en/of kinderarbeid produceren. Ook moeten fabrieken in europa aan strenge milieu-eisen voldoen en flikkert men in china veel meer gewoon in de rivier en is dat het probleem voor het volgende dorp.

        Je kunt niet zelf verwachten dat je een behoorlijke CAO hebt en er geen pfas in je tuin geloosd wordt en tegelijk goedkope rommel kunt kopen die totaal niet zo geproduceerd wordt. Dan vloeit je geld weg en komt het niet meer terug.

        Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    7 maart 2025 om 09:13

    Als de bekende dealers de Chinese merken gaan verkopen en onderhouden zal het zeker een stuk harder gaan, maar of men later bereid is zo’n ex-leaseauto tweedehands te kopen..?

    Sinds een paar maanden valt het mij overigens al op dat je meer Chinees ziet op de wegen.

    Login om te reageren
  5. citroen55 zegt

    7 maart 2025 om 09:26

    “Voor een dubbeltje op de eerste rang”, heette dat vroeger, maar geldt nog steeds zo in Nederland. En als het niet functioneert, klagen dat het troep is. Het zit er gewoon ingebakken. “Goedkoop is duurkoop”, bestaat ook niet voor niets.

    Login om te reageren
    • Roro zegt

      7 maart 2025 om 10:04

      Je hebt het toch nog steeds gewoon over auto’s van €30K of niet? Ik zou eerder stellen dat het gewoon “normale” prijzen zijn, voor het segment waarin ze worden aangeboden. Je kunt je denk ik beter afvragen of een i4 van €70K of een beetje aangeklede A6 van €120K wel zo normaal is.

      Mij zal je niet zo snel zien in een Chinese auto, maar ik begrijp de mensen die er wel voor kiezen om zich wel.

      Login om te reageren
  6. italned zegt

    7 maart 2025 om 10:17

    Je mag kopen wat je wilt.
    Persoonlijk ben ik niet zo van de Chinese auto
    Vind nog genoeg Europese auto’s interessant

    Login om te reageren
  7. ponnie zegt

    7 maart 2025 om 12:21

    Alle bezwaren aangaande ethiek en nationale veiligheid even opzij.
    Het zijn ook nog eens gewoon treurige npc vervoershokken.
    Elke keer als ik er een zie doet mijn hart toch een beetje pijn.

    Login om te reageren
  8. ferMinem zegt

    7 maart 2025 om 12:27

    Rij zelf nu een Xpeng p7 wing edition, na altijd Mercedes en Audi te hebben gereden.
    Ik kan niet anders zeggen dat de kwaliteit op dat niveau zit en zelfs beter. Dat gezeik over spionage slaat nergens op, zet dan je telefoon ook maar uit en al je social media. Ik ben oprecht blij dat de Chinezen het zo goed doen, voor iedereen meer keuzes. Vanuit mij persoonlijk volledig terecht. Ook is het terecht dat Europa zich hier druk om maakt, want ze lopen inmiddels flink achter, kwa software, mogelijkheden, kwaliteit.

    Login om te reageren
  9. giulia64 zegt

    7 maart 2025 om 12:38

    Tsja als al die treurige westerse fabrikanten blijven denken dat de toekomst in het maken van ICE auto’s zit en zoveel landen niet vol inzetten op het stimuleren van EV’s, dan loop je vanzelf een achterstand op.

    Login om te reageren
  10. Jantje_555 zegt

    7 maart 2025 om 14:29

    het rijdt hier inderdaad vol met Volvo, Polestar, Lotus, Smart en Tesla(waarvan de grootste fabriek in Shangai staat)

    Login om te reageren
  11. Fernando zegt

    7 maart 2025 om 16:50

    Chinees merk of made in China is voor mij een nogo. Heb al genoeg gedoe met mijn Chinees buurmeisje

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North