Het moet niet gekker worden.
Geregeld worden we weer verrast met een nieuwe auto uit China. Hun autoindustrie is nog niet zo oud, dus is het logisch dat ze design-technisch af en toe leentjebuur spelen bij gerenommeerde fabrikanten. Immers, waarom zou je het wiel opnieuw proberen uit te vinden? Dat heeft geleid tot een aantal bizarre creaties die iets tè veel leken op bestaande auto’s. Deze ‘vrije interpretatie’ op de Range Rover Evoque en Porsche Macan zijn gewoon stuitend te noemen. Nu zijn er wijze filosofen die beweren dat imitatie de meest oprechte vorm van vleierij is. We kunnen stellen dat in China ‘schending van het auteursrecht’ een holle frase is.
Dat brengt ons op de Mercedes Generation EQ. Waarde collega @Jaapiyo heeft onlangs nog alle ins & outs met jullie gedeeld. Kort samengevat: Mercedes komt met een serie volledig elektrische auto’s waarvan deze SUV-concept de voorbode is. Niets mis mee, zou je zeggen.
Nu denken ze daar Chery heel erg anders over. Chery is in China een behoorlijk grote speler op het gebied van middenklasse auto’s. Hele generieke burgerbakken voor mensen die honden niet als huisdier zien. Het feit wil dat Chery zelf ook heel erg milieuvriendelijk bezig is en derhalve ook met elektrische auto’s op de markt komt. Eén van hun wapenfeiten heet de Chery EQ en de oplettende lezer zal het zijn opgevallen dat die typenaam krek eender is met de nomenclatuur van Mercedes.
Dat zit Chery heel erg dwars. Dermate dwars zelfs dat het merk een klacht heeft ingediend bij het Handelsmerk register bij de lokale Kamer van Koophandel. Hiermee hoopt Chery te voorkomen dat Mercedes-Benz de typenaam ‘EQ’ gaat gebruiken. Een woordvoerder zegt: “Als Mercedes deze naam gaat gebruiken in China, dan overtreedt het onze handelsmerkrechten. De Mercedes-Benz EQ en onze EQ lijken extreem veel op elkaar. Hun product is namelijk ook elektrisch.”
Nou weten wij niet wat voor oogafwijking de beste woordvoerder heeft, maar even voor de goede orde, dit is de Mercedes-Benz EQ:
En dit is de Chery EQ:
Opmerkelijk dat Chery de auto’s “extreem veel op elkaar” vindt lijken. Want zoals elk persoon kan zien zijn er wel een paar verschillen. Sterker nog, alleen de naam is gelijk. Maar bij Team Autoblog kijken we graag even verder. Want de Chery EQ is de elektrische variant van de Chery QQ, een boodschappenbarrel je je dooie hond nog van af zou trappen. Maar hoe zag de allereerste Chery QQ er ook al weer uit? Oh ja, zo:
Een model waarvan Daewoo vond dat het nogal veel op hun Matiz leek. Chery zelf vond toen van niet. Oordeel zelf:
De Koreanen bevonden zich ooit ook in de positie dat ze geen inspiratie hadden zoals de Chinezen nu. Eén belangrijk verschil, in plaats van plagiaat plegen, hadden ze bij Daewoo het goede fatsoen om gebruik te maken van een afgedankt ontwerp. Het basis ontwerp van de Daewoo Matiz (en dus de Chery QQ) is eigenlijk studie voor een mogelijke opvolger van de Panda. @Dizono vertelt je er alles over in dit artikel:
redbee5 zegt
Volkomen terecht, het is dat er geen ster in de grill zit, daardoor zijn ze enigszins te onderscheiden.
C6_R zegt
Hahaha, dat is toch een beetje als Erdogan die Europa beticht van het schenden van mensenrechten…
badmat zegt
@c6_r: hahahaha
Nee
badmat zegt
@badmat: sorry dat ik zo stom reageer, mijn EQ is niet zo hoog
Edge zegt
Je kunt zeggen wat je wil, maar de Chinezen hebben gewoon gelijk. Hun EQ is elektrisch (bedient dezelfde markt dus) en heeft dezelfde naam, dat is normaal gesproken voldoende voor een verbod op het gebruik van de merknaam.
stfu zegt
@Edge: Ja maar Chinezen zijn kut dus we vinden het onzin :)
lekbak zegt
@Edge: ze hebben gelijk omdat het een auto is met dezelfde naam. Niet omdat ze dezelfde markt bedienen, want dat is natuurlijk onzin.
Robert zegt
Ach, In Europa is het nooit veel anders geweest. De opvolger van de Porsche 356 mocht geen ‘901’ heten, want Peugeot claimde het alleenrecht op een nummerreeks van drie cijfers met de 0 in het midden. Machen wir es die neue 911, moeten ze toen hebben gedacht. Verder heeft VW met Maserati ooit ruzie gemaakt over de naam ‘Bora’, en wilde Audi niet dat de opvolger van de Volvo 440 ‘S4’ ging heten; dat werd dus de S40. En het zullen niet de enigen zijn geweest.
Gelukkig hebben Mazda en BMW er nooit veel reuring aan gegeven aan hun beider ‘323’ en ook was Mercedes (S-Klasse) vergevingsgezind naar Jaguar toe (S-Type).
Edge zegt
@rrrobert: Al heet de snelle versie van de X5 wel X5M en niet MX5 vanwege de Mazda met dezelfde naam. Ik weet alleen niet of BMW daar zelf voor gekozen heeft of dat daar ook een ruzietje aan vooraf is gegaan.
En wat VAG en FCA betreft: ik ben benieuwd hoe dat met Q4 gaat in de toekomst. Enkele dagen geleden werd die auto door Audi bevestigd, maar FCA gebruikt de naam Q4 ook al een aantal jaar om de vierwielaangedreven versies van hun auto’s te verkopen.
rrk147 zegt
@edge: Komt dat bij de X5M ook niet deels, omdat het geen volwaardige M is, want de auto volgt niet volledig de M filisofie… Net zoals er nu de X4 M40i is.
Audi heeft onlangs trouwens een schikking getroffen met FCA over Q2 en Q4 (http://www.auto-motor-und-sport.de/news/audi-will-namensrechte-alfa-gibt-q2-und-q4-frei-774072.html) .
moveyourmind zegt
@rrrobert: Klein detail, Jaguar gebruikte al in 1963 de naam S-type, terwijl Mercedes pas in 1972 de topmodellen S-Klasse noemde.
e39540itouring zegt
@RRRobert: ook apart dat we een bmw een drie-drieëntwintig noemen en een Mazda drie-twee-drie…
scottreeder zegt
@e39540itouring: Niet apart. 323 –> 3 serie, 23 sloeg op de motor. 330, 335, etc.
Mazda had 121, 323, 626 etc. Maar dus geen 628, 630 enzo.
Affijn, je snapt wat ik bedoel
mashell zegt
Maar die Chinezen denken toch niet serieus dat Mercedes de productie versie van de EQ ook EQ gaat noemen? Die wagen krijgt uiteraard in de beste Mercedes een rij typeplaatjes als “ELK 380V e-matic” op de achterklep.
Edge zegt
@mashell: Toch wel, Mercedes heeft de nieuwe F1-krachtbron ook direct omgedoopt tot M08 EQ Power+ en heeft aangegeven dat EQ Power ook het label wordt voor de hybride AMG’s. Het lijkt mij vreemd als ze dat gaan doen en de gewone EV’s niet EQ meegeven.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Bedoeling is zelfs een volledige EQ-lijn op te starten, zoals BMW doet met i…
dakloos1981 zegt
Als je je ogen een beetje samenknijpt zie je de vergelijking.
tjorque zegt
@dakloos1981: ach als ik mijn ogen zo ver dichtknijp om de vergelijking te zien, dan zijn ze dicht en zie ik eerder lekkere wijven met lekkere kontjes en mooie tieten hoor…
ralfast zegt
Kunnen de chinezen hier niet een keer hun ogen (half) voor sluiten?
razer zegt
@ralfast: daarvoor kijken ze veel te nauw(keurig).
tjorque zegt
Man man! Deze reactie van chery past helemaal in zeitgeist:
Zeiken over dingen die totaal onbelangrijk/irrelevant/leugenachtig (schrappen wat niet past) zijn omdat je niks beter weet om jezelf op te werken. Net zoals in de politiek… (zum kotzen!)
st33fie zegt
De boefjes..
mrrallycross zegt
Gekke Aziaten
eklasse zegt
Chinezen die klagen over dezelfde namen. Heel apart voor een volk dat alleen Ping, Ling en Chings kent.
demanke zegt
De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.