• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fiat Cinquecento ID/Lucciola: vergeten concept (1992)

Auteur: Dizono, gepost 11 december 2015 om 17:04 – 14 Reacties

Afbeelding Fiat Cinquecento ID/Lucciola: vergeten concept (1992)Afbeelding Fiat Cinquecento ID/Lucciola: vergeten concept (1992)Afbeelding Fiat Cinquecento ID/Lucciola: vergeten concept (1992)Afbeelding Fiat Cinquecento ID/Lucciola: vergeten concept (1992)Afbeelding Fiat Cinquecento ID/Lucciola: vergeten concept (1992)Afbeelding Fiat Cinquecento ID/Lucciola: vergeten concept (1992)

Fiat Cinquecento ID
‘Hé, dat lijkt wel een Deawoo Matiz!’ Klopt als een bus, maar deze begon zijn leven als Fiat.

De Italiaanse Vereniging van Autofabrikanten (ANFIA) vraagt in 1992 diverse designstudio’s om op uitnodiging van Fiat een moderne interpretatie van de 500 te maken. Giugiaro klimt in de pen en ontwerpt een modern gelijnde driedeurs supermini. Geen retro-ontwerp, slechts het stoffen schuifdak en het profiel in de deuren kun je zien als een verwijzing naar het origineel. Op de Turijnse autoshow van 1992 staat een 1:1 kleimodel te pronken.

Op de Geneefse autoshow, begin 1993, staat de Lucciola Concept, een uitgewerkte versie van de Cinquecento ID. Niet alleen is het model nu volledig functioneel, ook hebben de rechthoekige koplampen plaats gemaakt voor guitige ronde pitjes. Onder de kap vooruitstrevende technologie. De achterwielen worden aangedreven door elk hun eigen elektromotor, waarmee de Lucciola 50 kilometer ver komt. Een range extender is aanwezig in de vorm van een 7.5 pk sterk tweecilinder dieseltje, waarmee de totale range liefst 800 kilometer bedroeg.

Fiat heeft echter geen interesse in de Lucciola en dus probeert Giugiaro het ontwerp aan een andere fabrikant te slijten. We hebben zo’n vermoeden dat de eerste fabrikant die ze belden Daewoo was. Drie jaar eerder verkocht Giugiaro het ontwerp voor de Jaguar Kensington Concept uit 1990 namelijk ook al aan de Koreanen, die de auto later als Daewoo Leganza zouden uitbrengen. Daewoo hapte toe en in 1998 introduceerde Daewoo de Matiz. Ditmaal als vijfdeurs en met conventionele techniek, maar de auto wordt hoe dan ook een groot succes voor de fabrikant. Overigens begonnen ook andere Daewoo’s hun leven onder een andere merknaam. De Nexia is niet veel meer dan een iets gemoderniseerde Kadett E, terwijl de Espero een afgekeurd Bertone-ontwerp voor een Citroën BX-opvolger is. Wie goed kijkt ziet wel enige gelijkenis tussen de Espero en de Xantia, met name aan de voorzijde.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?
    Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

500, concept, Daewoo, Fiat, giorgetto-giugiaro, italdesign, matiz, vergeten-concept

Vorig bericht: « Leaserijder kiest minder vaak voor winterbanden
Volgend bericht: De beste leasemaatschappij 2015/2016: de winnaars »

Lees Interacties

Reacties

  1. nvn1993 zegt

    11 december 2015 om 17:06

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  2. sbelali zegt

    11 december 2015 om 17:07

    Leuke velgen!!

    Login om te reageren
  3. gtwillem zegt

    11 december 2015 om 17:11

    Leuk artikel! Aanvankelijk zou de Matiz geen Matiz heten maar Daewoo d’Arts. Het was niet het enige afgedankte ontwerp waar Daewoo leven in zag. Naast de genoemde Nexia en Espero was er de Leganza, wat een ontwerp was van Giugaro voor de Jaguar Kensington: een model onder de XJ.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      11 december 2015 om 17:12

      moet opvolger zijn…

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      11 december 2015 om 17:15

      @gtwillem: De Leganza wordt ook genoemd ;) Kom, doen we gelijk even een plaatje van de Jag:

      http://3.bp.blogspot.com/_l8NF7uDdKDY/TRavhwJ8u5I/AAAAAAAAAG0/1tdwV9aGoNw/s1600/Kensington1.jpg

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        11 december 2015 om 17:22

        @dizono: Daarom ook geen AB tijdens het werk… Las er veel te snel overheen. Excuses ;-)

        Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      11 december 2015 om 17:35

      @gtwillem: daar wordt (nu ook?) naar verwezen in het artikel.
      De Lexus GS lijkt overigens vanaf de achterdeuren verrassend veel op de Leganza. Of is het nou andersom.

      Login om te reageren
  4. dirkiii zegt

    11 december 2015 om 17:24

    Hallo matiz

    Login om te reageren
  5. stationcar zegt

    11 december 2015 om 17:28

    Als ik google op die Jaguar Kensington Concept blijkt dat ding ook treffende overeenkomsten te hebben met de Lexus GS. Geinig hoe auto’s soms tot stand komen, kennelijk wordt er achter onze rug om soms behoorlijk met modellen geleurd door designstudio’s!

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    11 december 2015 om 17:40

    Leuk artikel over een best geinig karretje.

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    11 december 2015 om 17:50

    Leuk autotje! vond hem beter met de hoekige koplamp. Verder erg vooruitstrevend met die kleine range extender en electro motren.

    Login om te reageren
  8. dafmaf zegt

    11 december 2015 om 18:13

    En ik altijd maar denken dat de Matiz een afgekeurde Twingo was.
    http://www.autoweek.nl/autoreview/5368/daewoo-matiz-se

    Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    12 december 2015 om 10:06

    Marecello Ghandini’s W 60 concept lijkt ook sterk en de Poolse Beskid 106 van FSO, de Poolse FIAT tak lijken samen met de oer-Twingo qua concept sterk op elkaar.

    Ghandini’s concept was het eerste, de rest is erop “geïnspireerd” zullen we maar zeggen …….

    DE idee van al deze wagentjes is eigenlijk het mono-space concept van de Espace

    De Beskid 106 :

    http://protauta45.republika.pl/beskid106-2.jpg

    Ghandini’s W60

    http://www.blenheimgang.com/wp-content/uploads/media/2013/05/1986-Renault-W60.jpg

    Login om te reageren
  10. meneermandjegtav zegt

    12 december 2015 om 11:38

    Maar goed dat ze hem zijn vergeten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North