• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chrysler verraadt naamgeving nieuwe Alfa’s

Auteur: RubenBaeten, gepost 18 februari 2009 om 17:18 – 47 Reacties

Alfa Giulia embleem

Bij Chrysler moeten ze als de wiedeweerga een ‘viability plan’ opstellen om hun bestaansrecht duidelijk te maken aan de overheid. En ja, in zo’n wanhoopspoging wil je wel eens íets teveel informatie vrijgeven. Zo kon het gebeuren dat Chrysler per ongeluk uit de doeken heeft gedaan wat de namen zullen zijn van twee nieuwe modellen van Alfa Romeo, onderdeel van alliantiepartner Fiat.

Het gaat om de opvolgers van de 147 en 159; die zullen respectievelijk Milano en, inderdaad, Giulia gaan heten. De Amerikanen noemden deze auto’s in hun plan omdat de US-versies van de Alfa’s wel eens door Chrysler in Detroit gebouwd kunnen gaan worden.

Fiat heeft in januari aangegeven een aandeel van 35% in Chrysler te willen nemen; ze betalen hier dan geen geld voor, maar verstrekken platforms en schone motoren aan de Amerikaanse fabrikant. Ze zijn verder bij de deal gebaat omdat Chrysler een uitgebreid dealernetwerk in de VS heeft, dat Fiat kan gebruiken om Alfa aan de andere kant van de plas te herintroduceren. Optioneel, voor $25-$200 miljoen, kunnen de Italianen hun aandeel uitbreiden naar 55%.

De Milano (project 940) vervangt de stokoude 147 in de lente van 2010; de Giulia (project 953) komt de 159 tegen het einde van 2011 aflossen.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden
  • Alfa Romeo Giulia GTA
    Alfa Romeo Giulia GTA alleen nog tweedehands te krijgen
  • De gaafste Alfa van dit moment is stiekem Duits

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

147, 149, 159, Alfa Romeo, Chrysler, Giulia, milano

Vorig bericht: « Wallpaper Wednesday: V12 Aston-Martins
Volgend bericht: Renntech bedenkt bizarre G-klasse: Torquezilla Cometh »

Lees Interacties

Reacties

  1. Laue zegt

    18 februari 2009 om 17:21

    hopen dat er een beetje US/DE techniek in komt. een italiaan koop je alleen voor de looks.

    Login om te reageren
  2. Jimmie zegt

    18 februari 2009 om 17:22

    Zolang er maar geen Alfa’s op Chrysler platformen gaan komen…!

    Login om te reageren
  3. JeMoeder zegt

    18 februari 2009 om 17:24

    @ laue ga je mond spoelen en je kamer opruimen!!!!

    Login om te reageren
  4. Djivy zegt

    18 februari 2009 om 17:25

    Milano & Giulia: niks nieuws onder de zon dus.

    Login om te reageren
  5. Laue zegt

    18 februari 2009 om 17:26

    ja moeder :)

    Login om te reageren
  6. rakim zegt

    18 februari 2009 om 17:27

    dus geen 149 kunne ze dan niet beter ook de 169 een ‘naam’ geven

    Login om te reageren
  7. danny zegt

    18 februari 2009 om 17:32

    ‘stokoude 147’, zo erg is het nu ook weer niet

    Login om te reageren
  8. Bart zegt

    18 februari 2009 om 17:32

    hmm, een goede eerste stap…. zeker als de Giulia & Milano namen in ere gehouden worden en er een mooie rwd gefabriceerd wordt…

    Login om te reageren
  9. ///M zegt

    18 februari 2009 om 17:32

    Succes Fiat/Alfa Romeo :P

    Login om te reageren
  10. Henkie zegt

    18 februari 2009 om 17:35

    Op http://www.progetto940.it/ zijn al heel wat actuelere plaatjes van de Alfa Milano te zien. misschien leuk om daar naar te wijzen, want hierop is al te zien dat het dus écht geen Bravo wordt met een ander neusje. Zie oa. de ‘verstopte’ 156-deurgrepen.

    De namen: niets nieuws onder de zon, maar het blijft leuk speelgoed.

    Login om te reageren
  11. The Netherlands For Sure zegt

    18 februari 2009 om 17:37

    De 169 dus op basis van de 300C?

    Login om te reageren
  12. bmw zegt

    18 februari 2009 om 17:40

    @Ruben Baeten: waarom noem je de 147 “stokoud”? Omdat de oververhitte autosector de laatste jaren elke drie/vier jaar een nieuw model uitbrengt? De inflatie van modellen en vernieuwingen maakt het ook allemaal banaler en het woord “tijdloos” wordt heel zeldzaam. De 147 is echter wèl tijdloos en dat is wat mij betreft een verademing in dit opgefokte auto-tijdperk. Jullie journalisten (leuke veralgemening ;-) zouden graag elke maand een ander model hebben…

    Login om te reageren
  13. Henkie zegt

    18 februari 2009 om 17:40

    Aanvulling:

    Stokoude 147?
    Ik zag gister nog een 147 voor een Golf VI (of 5,5) rijden. Qua looks kan de 147 iig nog prima mee, het blijft een plaatje.

    En de 169 zal wellicht ook een naam krijgen meen ik: Villa d’Este

    Login om te reageren
  14. Laurens zegt

    18 februari 2009 om 17:46

    Lekker, lekker, de Sprint Speciale.

    Waarom toen wel relatief betaalbare “specials” op basis van bestaande modellen, en nu niet meer?

    Te strenge homologatie eisen ofzo?

    Login om te reageren
  15. Laue zegt

    18 februari 2009 om 17:46

    @ Henkie

    sorry, maar ik vind de golf onderhand ook wel bejaard uitelijk hebben. ook de nieuwe 5/6 beetje slechte vergelijking. een 159 is nog altijd goed te doen.

    Login om te reageren
  16. Jorrit zegt

    18 februari 2009 om 17:47

    Laue schrijft:
    18 February 2009 om 17:21
    hopen dat er een beetje US/DE techniek in komt. een italiaan koop je alleen voor de looks.

    *sigh* Houdt het dan ook nooit op? Kunnen ze niet een speciale Mythbusters aflevering voor Nederland maken?

    Login om te reageren
  17. Laue zegt

    18 februari 2009 om 17:51

    @ Jorrit

    Sorry, maar mijn recente ervaringen met Alfa zijn nog steeds niet om naar huis te schrijven. alfa is heus niet lelijk. maar dat gepruts met Tspark kan ik niet uitstaan.

    Login om te reageren
  18. rob zegt

    18 februari 2009 om 18:01

    hahah een combinatie van een Alfa en een Chrysler, uitkomst een brok ellende!
    Toch denk ik ondanks de kwaliteit dat Chrysler er zeker op vooruit gaat. De motoren zijn voor Europese begrippen misschien nog steeds niet echt zuinig… in de US zijn deze wel degelijk schoner.

    Login om te reageren
  19. Mr Hyde zegt

    18 februari 2009 om 18:03

    @henkie
    169 = Villa d’Este? Klinkt wel leuk, maar ik heb hier mijn twijfels bij. Ik denk namelijk dat BMW dit niet zo leuk zal vinden.

    Login om te reageren
  20. robbie zegt

    18 februari 2009 om 18:04

    Een auto die al bijna 10 jaar op de markt is is in mijn ogen redelijk bejaard. Niet dat zoiets direct slecht hoeft te zijn, maar oud ben je dan wel.

    Login om te reageren
  21. wankel zegt

    18 februari 2009 om 18:14

    ikzelf rij met een 159 maar vind het keer op keer jammer van de voorwielaandrijving. In tegenstelling tot laue nog niks/nada/nougabolle mee tegengekomen dus ik blijf optimistisch!
    Ze blijven het toch maar doen in Italië, telkens met verfrissende modellen op de proppen komen, kudos daarvoor!

    Login om te reageren
  22. Bert zegt

    18 februari 2009 om 18:25

    @ Laue… Twin Spark gedoe, leg eens uit?
    Redelijk beproefd concept sinds ik dacht Bentley het uitgevonden heeft.
    Heb zelf 1 TS motor gehad, 0,0 problemen…
    rij nu met een 2.2 JTS… ook (nog) geen problemen.

    Login om te reageren
  23. haakie zegt

    18 februari 2009 om 18:26

    @Jimmie:

    http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/17/alfa-169-wordt-gebaseerd-op-chrysler-300c

    Dat gaan ze dus wel doen…

    Login om te reageren
  24. Lexus zegt

    18 februari 2009 om 19:18

    @Bert; hij weet niet waar hij over praat joh…

    Login om te reageren
  25. johnny t-jet zegt

    18 februari 2009 om 19:37

    prachtig die namen weer terug van een fantastich merk : zo is ie goed http://www.flickr.com/photos/25027683@N06/2889237811/

    Login om te reageren
  26. JMC zegt

    18 februari 2009 om 19:40

    Alfa’s zijn er kwalitatief enorm op vooruit gegaan. Ikzelf rij momenteel met een 155 2.5TD van 1993 en daar is alles wat kapot kan gaan al eens kapot geweest BEHALVE de motor… Die is gewoonweg onverwoestbaar alhoewel ik wel af en toe goed doortrap. Vandaag trouwens net de 200.000km(enkel stadskilometers dus eigenlijk x2 of x3) gepasseerd. Hoop er nog vele te mogen doen…

    Greetzzz,
    JMC

    Login om te reageren
  27. Specht zegt

    18 februari 2009 om 19:47

    @ JMC:
    Wil niet lullig doen, maar dat 2.5 TD blok is niet van Alfa zelf maar van VM (een motorfabrikant waar alfa destijds de diesels inkocht). :P
    Ik rijd zelf overigens ook een 155, maar dan een 2.0 16v.
    Btw al lid van het alfa155 register/club?

    Login om te reageren
  28. b0z4 zegt

    18 februari 2009 om 19:56

    @ JMC wat jij kwaliteit noemt bij Alfa is de normaalste zaak bij andere merken.

    Login om te reageren
  29. Birger Alfa 147 zegt

    18 februari 2009 om 20:10

    Hhhm de 159 blijft nog 3 jaar dezelfde, dus dat wil zeggen dat de nieuwe v6 erin komt en dus misschien zelfs nog wel een gta versie van gemaakt zal worden :) !!

    Login om te reageren
  30. Birger Alfa 147 zegt

    18 februari 2009 om 20:16

    Over de leeftijd van de 147, vind ik prima zo. Heeft een extra waarde aan het model en hij zal dan ook nog lang in het geheugen blijven zitten. Bij BMW daarentegen voeren ze tegenwoorden om de paar maanden een facelift door. Ik geraak er niet meer aan uit welk model nu die nieuwe is en welke nie, ik volg het ook niet meer.

    Login om te reageren
  31. johnny t-jet zegt

    18 februari 2009 om 20:34

    @b0z4 , dat zou ik niet te snel oordelen . Als Alfa op dit moment het niveau zou hebben van de VAG groep werd ik er niet vrolijk van. Is maar een voorbeeld …..

    Login om te reageren
  32. PAN zegt

    18 februari 2009 om 20:35

    Mooie bak en met de motoren komen ze goed mee, vergeet niet dat die TS motoren niet voor niets zolang meegaan, mijn 2.0 TS uit 1996 loopt voor zijn vermogen best zuinig ( 1 op 12 ). Voor deze motoren hadden ze overigens ook een andere filosofie dan VW en bmw. Ze keken niet naar verbruik maar naar prestaties:

    Sinds 1996 levert Mitsubishi de moderne
    elektronisch geregelde versie van de direct ingespoten
    benzinemotor. Alfa Romeo onderzocht
    het concept evenals dat van Nissan,
    Volkswagen, Audi, Peugeot en Renault. De conclusie
    was dat deze motoren in meer of mindere
    mate de nodige nadelen bezitten. Zo beletten
    het verloop van de inlaatkanalen en de vorm
    van de zuigerbodem een hoog koppel en een
    hoog vermogen. Het brandstofverbruik in de
    praktijk is (lang) niet zo laag als het resultaat
    over de Europese rijcyclus doet verwachten. Tot
    slot is het rijgedrag niet beter dan dat van IDI
    benzinemotoren. Vooral de respons op bevelen
    van het gaspedaal is niet optimaal.
    Het Alfa Romeo team besloot nog eens goed te
    kijken naar de ontwerpcriteria. Er is uiteindelijk
    gekozen voor een klein gebied met een
    gelaagde verbranding, een groot gebied waar
    lambda één is en een gebied waar het mengsel
    rijk is. Dankzij deze regelstrategie is een ontwerp
    ontstaan met de volgende kenmerken:
    -optimale rechte inlaatkanalen;
    -verstuivers tussen de inlaatkanalen;
    -vrijwel vlakke zuigers met een kleine uitsparing;
    -een inlaatkanaal zonder extra kleppen die de
    gasstroom beïnvloeden;
    -een optimaal uitlaatsysteem met twee gekoppelde
    katalysatoren;
    -een NOx uitworp die beperkt is door interne
    recirculatie en een armmengsel, er is geen
    Denox katalysator voor Euro4 grenswaarden
    nodig;
    -maximale prestaties op ‘gewone’ Euro 95 benzine

    Bron: AMT.nl

    Login om te reageren
  33. Mo zegt

    18 februari 2009 om 20:47

    Goede combinatie, de schroothoop van europa en amerika gaan samenwerken voor nog meer goedkoop plastic en metaal met “mooie looks”

    Login om te reageren
  34. vla zegt

    18 februari 2009 om 20:55

    Ik heb zo’n vaag vermoeden dat de Guilia een enorme teleurstelling zal zijn…

    Login om te reageren
  35. LPJ zegt

    18 februari 2009 om 20:58

    Maar jij bent ook schattig hoor Mo ;)

    Login om te reageren
  36. WieAndersDasAuto zegt

    18 februari 2009 om 21:14

    Ik kan maar 1 ding over de namen zeggen: het klinkt als muziek in de oren! Nu maar hopen dat ze net zo geweldig eruit zien als hun namen klinken!

    Login om te reageren
  37. Citrofiel zegt

    18 februari 2009 om 21:46

    Wat mij betreft hoeven ze geen oude namen te recyclen. Ik was wel blij met die lettercodes. Maar als ze dan toch met ‘echte’ namen komen, dan aub iets bijzonders, iets nieuws. En dan doel ik niet op MiTo…

    Trouwens, verwijst Giulia ook nog naar een plaats? Dat zou wel zo consequent zijn, met Milano en Milano-Torino (MiTo).

    Login om te reageren
  38. Citrofiel zegt

    18 februari 2009 om 21:49

    Ah, er zijn inderdaad plaatsen die Giulia heten. Thanks wikipedia!

    “Valle Giulia, valley near Rome
    Venezia Giulia, historic region on the Adria”

    Login om te reageren
  39. LPJ zegt

    18 februari 2009 om 21:53

    Citrofiel: er zijn dan wel plaatsen die zo heten, maar daar verwijst het eigenlijk niet naar natuurlijk. Alfa Romeo Giulia, Romeo – Giulia, heb j’em? ;-)

    Login om te reageren
  40. Bart zegt

    19 februari 2009 om 00:53

    @Laue

    US en techniek in een zin noemen, doe eens wat research

    Login om te reageren
  41. latino zegt

    19 februari 2009 om 10:53

    Ik heb nu net een mooie witte 147 2.0 Selespeed besteld! Blijft een prachtige wagen waar zo’n Golluf of A3 maar saai bij afsteken.
    En een 1-serie laat me steeds denken aan een hangbuikzwijntje ;)

    Login om te reageren
  42. heidekonijn zegt

    19 februari 2009 om 12:46

    @henkie
    Het enige waar een 147 slechter is dan de Golf is mbt NCAP sterren en die tankdop. Geluiddemping, stuurgevoel, wegligging, uitzicht, olieverbruik, onderhoudskosten zijn stukken beter bij de Alfa.

    @latino
    Bestel ‘em met sportophanging en ik beloof je dat geen Golf of A3 (R32, S3 of W12 versies niet te na gesproken) je in de bocht kan bijhouden.

    Login om te reageren
  43. johnny t-jet zegt

    19 februari 2009 om 13:35

    klasse dat je nog zo”n 147 besteld hebt , tijdloos mooi.

    Login om te reageren
  44. Euphoric zegt

    19 februari 2009 om 16:23

    @heidekonijn

    Vergeet aub niet alle quattro modellen van de A3 :P
    Redelijk zwak verhaal dus, de 147 daarentegen blijft een mooie wagen.

    Login om te reageren
  45. heidekonijn zegt

    20 februari 2009 om 09:34

    Waarom zou ik de quattro modellen van de A3 vergeten? Stukken zwaarder dan de standaard en even ondersturend.
    Overigens al eens bewezen door vicky in fifth gear, al ga ik vooral af op eigen ervaring.
    Bring’em on.

    Login om te reageren
  46. Euphoric zegt

    20 februari 2009 om 13:57

    hmmz, je gaat af op je eigen ervaring en Vicky van the fifth gear. Ok, ik twijfel aan deze ervaringen ;) maar goed heb geen bewijzen om deze te weerleggen, echter vraag ik me dan af waarom een R32 en een S3 dan door je buiten beschouwing worden gelaten. de A3 6cylinder quattro en de 2.0 tfsi quattro werken toch met eenzelfde Haldex systeem en daar zie ik buiten een 147GTA ook niet veel 147’s tegen opboxen qua prestaties maar goed.

    Login om te reageren
  47. Heidekonijn zegt

    20 februari 2009 om 17:56

    Dude, lees eerst een wat ik typte. En geef me een 147 en het budget voor een S3, dan zorgen ik en Novitec wel voor de rest, en kan ik met wat nog overblijft een paar jaar op vakantie in Italie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North