Vergis je niet in zijn zakelijke voorkomen. De Berlingo is een absolute hit voor Citroën.
Wat zijn de meest interessante modellen als je denkt aan Citroën? De nieuwe C3 misschien, of de kleine C1. De Berlingo is wellicht niet het model dat meteen in je naar boven komt. Vergis je echter niet. Deze auto behoort tot één van de succesvolste modellen van het merk wereldwijd.
Want waar we hier in Nederland inderdaad gek zijn op kleine autootjes als de C1, doet de Berlingo het in landen als Frankrijk en België hartstikke goed. De auto is verkrijgbaar als bedrijfswagen, maar ook als personenauto.
De derde generatie Berlingo werd nog geen anderhalf jaar geleden gelanceerd. Inmiddels zijn er al meer dan 200.000 exemplaren van het model verkocht. Het Europese segmentaandeel van de Berlingo bedraagt 16 procent. Twee derde van de Europese verkopen betrof een bestelwagen en een derde een personenwagen. Met deze aantallen is de Berlingo na de C3 de meest verkochte Citroën.
De bedrijfswagen, die vorig jaar werd uitgeroepen tot International Van of the Year, is in Nederland meer dan 2.000 keer verkocht. De eerste generatie Berlingo kwam in 1996 op de markt. Van het model zijn er in zijn totaliteit al meer dan 15 miljoen exemplaren geproduceerd.
johnhert zegt
Toen ik nog werkzaam was bij een autobedrijf hadden wij een klant (oud baasje) met het eerste type Berlingo, uit 1997 met de oude turboloze 1.9D motor, nog geen 80.000 km gereden. Reed echt heerlijk voor hetgeen het is, je moet alleen geen haast hebben. Over de nieuwere Berlingo’s en Partners met de 1.6 hdi ben ik minder enthousiast…
koffiekopje zegt
Waarom minder enthousiast? Die 1.6 HDI is een fijn motortje, blijft (bij mij) ook erg goed heel. Voelt minder vlot dan hij is (de 120pk versie in ieder geval).
Heb overigens ook ooit een Partner 1.1 gehad, ex-post, en een Berlingo 2.0 HDi. Beide niet kapot te krijgen. De 1.1 was wel belachelijk traag, al maakt het motortje graag toeren :-)
johnhert zegt
@koffiekopje: Ik vind de 1.6 kwalitatief een stuk minder dan de motoren uit de eerste serie. De 2.0 hdi met 90 pk was ook erg fijn.
lekbak zegt
@johnhert: de hdi van rond 2000, de jtd van die tijd en de TDI van die tijd waren allemaal ronduit onverwoestbaar. Het absolute hoogtepunt van de betrouwbaarheid van diesels.
koffiekopje zegt
Ik heb juist met de 1.9 TDI de nodige ellende gehad. Bij meerdere motoren met name problemen met diesellekkage. Vastzitten van de variabele geometrie van de turbo (bij de 130 en 150 pk) kwam ook vaak voor – de 90 en 110 waren eigenlijk het betrouwbaarst.
M’n 2.0 TDI was helemaal ellende, gescheurde cilinderkop.
De 2.0 HDI 90 en 110 was idd supersterk, volgens mij ken ik letterlijk niemand waarbij die stuk gelopen zijn, zelfs niet zwaar belast in een bedrijfsbus oid. De enige die ik nu nog in m’n omgeving heb is een 110pk Citroën C5, en die gaat ook hard richting 400.000 probleemloze kilometers.
Met m’n eigen 1.6 BlueHDI komen de 300.000 km nu in zicht; buiten een preventieve reparatie aan de verstuivers (garantie) is er nog niks mis mee geweest. Hij is nog altijd zuinig, stil, geen beul maar vlot genoeg. Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik ‘m alleen gebruik als hij echt warm kan worden, dus ritten van 20 min of langer; de boel een keer goed heet rijden op de Autobahn hoort daar ook bij, want ik kom zo’n 8-10x per jaar in Duitsland. Daardoor heb ik vermoedelijk nog geen ellende met een vervuild roetfilter gehad, wat veel anderen wel hebben.
bobje zegt
@johnhert: ik had die 1.9 in mijn 309. Na 360k begaf de versnellingsbak het. Anders had ie nu nog rondgereden. Bij een werkgever zo’n Berlingo met een hdi-motor (ergens 2007) gereden. Inderdaad onverslijtbaar ondanks vele bestuurders.
stuko zegt
Gooi voor de grap eens 500kg materiaal achterin.. slappe dwijlbakken zijn het.
Liever een caddy met starre achteras.. vive le germany
911targa zegt
Heb een Caddy uit 2016 gekocht op CNG (2,0 liter) om er een camper van te maken. Heb ook een 991 en het klinkt gek, maar vind zo’n Caddy wel relaxt. Je weet dat je niet snel bent en het maakt je rustig ;-)). Starre achteras zorgt voor spannend bochtenwerk en damn, wat een ruimte!!!
rotasaxal zegt
Leuk wagentje die oude types. met klote stoelen en een torsie as die snel breekt.
pjotr zegt
We hadden er op vakantie eentje als huurauto. Briljant ding met schuifdeuren en grote kofferruimte. Stuk van de Targa Florio gereden: 70 en al piepende bandjes… ?
zipmoto zegt
Torsie as breekt inderdaad bij oude types als je een blok hout van 550 kilo meenam. Maar los daarvan echt onverwoestbare beukers, zeker met de koppelrijke 2.0hdi echt brullen. Half miljoen eerder regel dan uitzondering
Richmond zegt
Waarom verkoopt deze beter dan de partner?
autodidact zegt
@benja01: je verkoopt beter je partner
Richmond zegt
@autodidact: ?
edward330d zegt
Heerlijke bestelwagen die berlingo. meer laadruimte dan de toch wel wat overschatte caddy. De 2.0 hdi als meest degelijke motor maar ook de huidige 1.6 hdi 8 klepper doet het goed… Wel ff op tijd je olie verversen gaan ze lang mee.
Richmond zegt
@edward330d: de nieuwe is er alleen als 1.5 HDI met 75,100 en 130pk.
rd1991 zegt
Mij maar een C15!
punt666 zegt
@rd1991: Die rijden ook fantastisch!! Ziet er niet uit, maar met het 1.8d blokje onverwoestbaar werkpaard! Ziet ze in Frankrijk nog regelmatig rijden
mashell zegt
Heb er nog nooit één gereden en toch heb ik er een gruwelijke hekel aan. De woorden “blijf rechts met je k*t Berlingo” vormen een natuurlijke harmonische combinatie. Wat voor de Berlingo spreekt is dat Caddy’s nog erger zijn.
net10 zegt
Dat de Berlingo bizar goed verkoopt snap ik volkomen. Om de Citroen Berlingo kun net als de broertjes van Peugeot, Opel en Toyota echt niet heen. Ze zijn heel modern, ruim, betrouwbaar en heel comfortabel, en zijn ook nog eens aantrekkelijk geprijsd.
We hebben naar zijn voorganger gekeken, en hebben gereden in een Peugeot Partner uit 2017, we vonden het echt een hele fijne bestelauto.
MrSelected zegt
Had vroeger zakelijk veel verschillende busjes rijden. De Berlingo is bijgebleven als de beste. Zeker de 1.9d, al was de 1.6 hdi ook een ronduit fijne wagen. Niet alleen betrouwbaarheid maar ook het rijden. Had net zoveel schik om de Berlingo 1.9d te rijden als de privé ‘luxewagens’ van ‘premium’ merken.
Jammer dat ze privé in NL zo duur zijn, stukken beter dan al die cross-over rommel van tegenwoordig.
luxaeterna zegt
Als je kijkt naar wat een auto in de basis echt moet doen: personen en spullen vervoeren zijn zo berlingo’s, caddy’s en aanverwanten toch de beste keuze. Tegenwoordig redelijk veilig en comfortabel, en plaats voor alles en meer.
supertjeduc zegt
Zijn van die auto’s die 70 rijden op een weg waar je 80 mag
Heb een collega die ook zo’n oud dieseltje rijd met bij behorende snelheid
Wordt in gehaald op het parkeerterrein omdat ze anders een km of 10 vast zitten achter hem
schuimbekje3 zegt
Ooit eens een vrachtwagen willen inhalen in een stormbui… kwam er naast maar de spray van de derde rij banden was genoeg om afgeremd te woeden… dat was de eerste gen.