Citroën E-Mehari: retro strandwagentje is 100% elektrisch

Auteur: , 47 Reacties

Hippies en hipsters opgelet: de Citroën Mehari is terug!

De fanatieke Groen7-lezers zal het niet ontgaan zijn. PSA ging een samenwerking aan met Bolloré. De door die firma ontwikkelde Bluesummer zou gebouwd en verkocht gaan worden door Citroën. Tegelijkertijd maakte Citroën ons lekker met een concept van de C4 Cactus die duidelijk een verwijzing was naar de aloude Mehari. Voor de jonkies onder ons, dat was een kunststof pretautootje op basis van de 2CV.

Nu blijkt dat Citroën de Bluesummer niet onveranderd gaat bouwen, noch met een Mehari-variant van de C4 te komen. In plaats daarvan hebben ze het uiterlijk van de door Bolloré ontwikkelde elektrische auto flink onder handen genomen. We zien een bekend familiegezicht, en een ribbelstructuur op de deuren die verwijst naar de aloude Mehari maar ook op de Cactus-M Concept al te zien waren.

Net als de orginele Mehari, is ook deze E-Mehari niet erg geschikt voor de dagelijkse kilometers. Niet alleen zit je, zelfs met het modulaire dak gesloten, nog steeds niet heel erg beschut, ook de actieradius van de 30 kWh-accu laat te wensen over. In stedelijk gebied kom je 200 kilometer ver, daarbuiten ongeveer de helft. Een elektromotor met een maximaal vermogen van 50 kW is goed voor een topsnelheid van 110 kilometer per uur.

Helaas, vooralsnog is de E-Mehari alleen voor de Franse markt bestemt. Het lijkt me, mits voldoende betaalbaar, een leuk(er) alternatief voor een Renault Twizy.

UPDATE: In Frankrijk kost de Bolloré Bluesummer een lieve 17.700 euro exclusief belastingen. Daar komt dan nog 79 euro per maand aan batterijhuur bij. Of Citroën moet de prijs van de E-Mehari flink kunnen drukken, of de E-Mehari gaat net zo hard floppen als de Citroën C-Zero…

Wedden dat je klikt?



47 reacties

Geforceerde meuk is voor niemand leuk ..
@lincoln: dankjewel! Daar dacht ik ook aan. De Cactus vind ik oprecht een leuk wagentje. Lekker ruim, basic, goedkoop, zuinig en het ziet er origineel uit.

Zeker voor grote fabrikanten is het juíst zaak om een nieuw ‘icoon’ te ontwikkelen in plaats van een oud icoon nieuw leven in te blazen. De Audi TT is daar een goed voorbeeld van hoe het ook kan. De huidige Fiat line-up is juist hoe het niet hoort, eigenlijk.
@gtwillem: Amen. Dit is precies wat ik er van denk. Zo’n Cactus zelf is leuk, een 500 ook, maar ga het nou niet uitmelken.
@gtwillem:

Kan ik helaas niet met je eens zijn ..
De 500 is gemaakt om zoveel mogelijk opsmuk te kunnen verkopen omdat ze aan een kale nix verdienen ..

Was 5 jaar voor de werkelijke introductie van de cactus razend enthousiast om het minimalisme ..
Draairaampies aircoloos 900 kilogram hangmatbankjes kortom een grotere oerPanda ..
Resultaat .. Just another car maar dan met een verticaal mattensetje aan de buitenkant ..

En Audi is idd met elke eerste serie van een model altijd verrassend ..
@gtwillem: waar het in mijn optiek eerder fout gaat, is dat bij het herintroduceren van oude iconen de originele waarden en USP’s van het oude ontwerp worden vergeten. In plaats van betaalbare, praktische stadsautootjes, zijn het dure, onpraktische alternatieven voor zinvolle auto’s. Dat maakt ze tot slechts een (veel te prijzige) gimmick, meer niet.
Geweldig Citroën! Leuk dat zoiets nog kan.
@david2cv:

Suzuki doet dit al sinds jaar en dag ..
Maar dan kwalitatief hoogstaand ..
@lincoln: doel je op de Jimny?
@jaguarjunk:

En de Vitara ..
Soort Barbie en Ken auto haha
@theracetosucces: *proest*

Ik vind hem heel leuk… maar je hebt zeker wel een punt. Guilty pleasure, denk ik dan maar.
@theracetosucces: Inderdaad, net als de huidige Jeep Renegade…

Maar die is eigenlijk nog erger, want die wordt verkocht alsof het een stoere terreinwagen is…
@moveyourmind: maar dat is ie ook, aldus de geprinte modderspat op de toerenteller…
Ik zie een markt voor dit….In de verhuur op Ibiza…..Verder niks…
@norge: top ik begin een kickstarter project en ga naar Ibiza
@xiran: Tip voor bedrijfskleding , leer en kettingen schijnt populair te zijn…
@norge: zielig personeel. Ik loop het liefst in mijn sleutel overal.
Geweldig ding dit… Doe mij er een!
Ik dacht eerst zo’n Barbie autootje te zien van de Blokker
Serieus waar !
Ja, dit is nou typisch Citroën: een beetje vreemd (of misschien wel, heel erg) maar dat maakt ook niet uit. Ik vind een Citroën moet ook niet iedereen bekoren (ik hoor nu de boekhoudkundige afdeling van Citroën nu al schreeuwen) :-) Maar goed, ik heb lekker ouwebeppen want ik heb een Citroën dus ik zeg: hier ermee!

Enne… over smaak valt niet te twisten ;-)
@rocky:

Je begrijpt toch wel dat de marketeers je flink bij je ballen hebben .. Toch ??
@lincoln: Natuuurlijk snap ik dat en ik weet ook wel dat het meer een marketing gag is als een haalbare productie…. maar stiekem heh…. stiekem hoop ik er wel op! Als het aan mij zou liggen, kregen die marketing stopdas jongens en meisjes mijn duimpje, hoor! ;-) Ja toch??
@rocky:

We stiekum allemaal vrijzinnige totaal anarchisten ..
En kiezen daarom ons eigen automerkje en bijbehorende mindset ..
Daarom zijn er zo oneindig veel soorten auto’s ..

Die onder aan de streep niets meer dan just another car zijn ..

Idd .. Heerlijke onzin dus ..
@lincoln: ik had het niet beter zeggen kunnen!
Brrr, ik krijg er kippenvel van….
Tsja… Zoiets maakt me niet echt warm.. En dan nog elektrisch ook
Das net zo’n winkelwagen -autootje voor kleine kinderen in de supermarkt
In Frankrijk krijg je op de Bollore 7000€ subsidie.
@luxaeterna: Dan heb je voor 10k een leuke strandracer :-)
Wordt vast een succes…

Net als dat electrische ei dat Mitsubishi gelegd heeft en als Peugeot en Citroën verkocht werd…

Of beter gezegd te koop stond, maar niet verkocht werd.
Tsja. Leuk om een paar op de boulevard aan de Cote d’Azur te zien. Meer zal het niet worden. Leuk geintje.
Dit is toch een super sympathiek wagentje. Helemaal leuk!
Leuk wagentje om op vakantie aan de Franse/Spaanse/Italiaanse boulevaard voor een dagje te huren. Maar voor de verkoop? Nee, daar zie ik het geen succes worden.
Dan maar een hippie of een Hipster, ik vind hem leuk.
Hier in NL hebben we helaas niet altijd zonneschijn, dat lees je dan ook wel in de reacties.
Echter wanneer je woont in een land waar de zon meestal schijnt dat is dit wat je wilt.
Ja lekker accu huur. 79 euro per maand. Ook in de winter als ie binnen staat want koud en actieradius ook nog eens extra klein.

Doe niet zo moeilijk met accu huur. Dat komt er bij mij niet in.
Eerste gedachte, leuk. Tweede gedachte, waarom eigenlijk? Waarom trap ik in dit uitmelken? De Cactus is leuk, hou het daar bij.
@dutchdriftking: Omdat NL niet het enigste land is wat telt.
Ik vind dit dus compleet niks. Je kunt net zo goed meteen uit de kast komen.
@mercedesclk350: als jij een Mercedes nodig hebt om je mannelijkheid te bewijzen is er zeker iets mis met jezelf ;-)
@henkhekje: dat baseer je op? Ik rij geen Mercedes omdat ik mijn mannelijkheid wil bewijzen. Ik rij Mercedes omdat dat mijn favoriete merk is. Heeft niks met elkaar te maken.
@mercedesclk350: dat baseer ik op basis van jouw reactie.. jij voelt je blijkbaar gay als je in een Cactus rijdt.. Dus heb je een Benz nodig om je niet Gay te voelen ;-)
@henkhekje: Je hoeft niet zozeer zo ver te gaan als een Mercedes om je niet gay te voelen, er zijn ve auto’s waarin ik mij niet gay voel. Maar als je als man serieus 10.000+ besteed aan een babyblauwe Barbie auto, dan is mijn eerste associatie niet “hetero”.
@mercedesclk350: oké, jouw redenatie is behoorlijk kortzichtig… Net zo kortzichtig als een man die in een Mercedes rijdt iets te compenseren heeft.
Meisjes/vrouwen zijn dus ook gay die in een babyblauwe auto rijden. Heb staat er ergens bij de auto dat hij voor mannen bedoelt is? Heb je weleens bedacht dat het wellicht een auto zou kunnen zijn voor een vrouw? Niet alles draait om de man hoor ;-) En wat ik al eerder zei; we hebben niet allemaal een Benz nodig om onze hetero status bevestigd te krijgen.

Ik zou zelf ook geen baby blauwe versie kopen, maar als ik in Zuid Frankrijk zou wonen en ik zou afstanden van een paar kilometer zou moeten afleggen om mijn eieren en melk te kopen zou ik echt geen dure auto kopen. Een dergelijke elektrische auto waar 7000 euro subsidie op zit (netto aankoop prijs van 10k) zou mij prima passen. Wellicht in de kleur rood of wit
@henkhekje: Ik kan me niet in een man vinden die naar een Fiat dealer loopt en als de verkoper vraagt welke kleur je wilt, dan zeg je “nou ik vind wit of zwart wel heel mannelijk, doe maar een roze”. Daar kan ik mij persoonlijk niet in vinden. En in deze kleurstelling vind ik de E Mehari ook wel heel vrouwelijk er uit zien.

En ik snap niet wat je zit te bazelen over dat mijn heterostatus bevestigd wordt door middel van mijn Mercedes? Ik hou niemand tegen een roze auto te kopen maar ik kan mij, als heteroseksuele man, er gewoon niet in vinden.
Waarom zou 17.7K te duur zijn als mensen ook 35K voor suzuki splash concurrent BMW i3 aftikken? Lijkt mij een dikke hit te zullen worden in zuid frankrijk, zeker als het minder dan 20K kost.
Op zich leuk speelgoedje, maar die dubbele beugel is lelijk…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).