Citroën gaat geen eendjes reanimeren

Auteur: , 18 Reacties

Niet geheel onverwacht, maar het was leuk geweest.

Citroën REVOLTe

Wat is de meest iconische Citroën? Moeilijke vraag, dat zijn er namelijk nogal wat. Gebaseerd op succes kan het er maar eentje zijn, of beter gezegd, eendje zijn. De Lelijke Eend, officieel 2CV geheten, is de meest geproduceerde Citroën aller tijden, bovendien was hij ook het langst in productie (van 1949 tot 1990(!)). Een auto die het zo lang volhoudt, dat is een icoon op zich.

Andere auto’s zoals deze, bijvoorbeeld de Volkswagen Kever, Fiat 500 en MINI Cooper, bewijzen dat dergelijke successen niet perse een ding van het verleden hoeven te zijn. Met een moderne twist zijn alledrie die auto’s redelijk succesvol herzien in het vorige decennium. Alhoewel, de Kever is dood. De Fiat 500 en MINI Cooper daarentegen, die leven nog wel en met succes. Volgens simpele statistieken heeft Citroën zo’n 66 procent kans om een 2CV-revival te laten slagen. Dus, Linda Jackson, CEO van Citroën, is dat een idee?

Niet eentje die de sinds 2014 aangewezen topvrouw wil verwezenlijken. Sowieso zou Citroën laat op het feestje zijn waar de MINI, Beetle en Fiat 500 al bijna 15 jaar aanwezig zijn, volgens Jackson gaat het meer om de innovatie. Het idee van de Eend werkte goed, maar dat is het verleden. Simpel gezegd wil Jackson de eend liever opnieuw uitvinden dan reanimeren.

Dat is begrijpelijk, je moet als merk vooruit. Jackson heeft naar eigen zeggen wel wat mensen de oude Citroëns laten analyseren, om te kijken wat die auto’s op en top Citroën maakt. Die elementen heeft ze laten vertalen naar de de huidige tijd en dat zorgt ervoor dat de auto’s modern zijn, terwijl ze Citroën-karakter hebben. Een Eend is kennelijk volgens de topvrouw niet Citroën genoeg om opnieuw gemaakt te worden. Weten we dat ook weer. (via TopGear UK)

Foto: de Citroën REVOLTe Concept uit 2009, die onder de naam DS2 als 2CV-opvolger op de markt had moeten komen. Dat is niet gebeurd.



18 reacties

Gelukkig!

Wat een gedrocht
@theblazerunner: dat is toch de bedoeling! Heet niet voor niks lelijke eend :p
Jammer. Het past zo goed bij het gekke merk.
Mochten ze de 2CV laten herleven dan lijkt me de aanpak zoals ze destijds met de C6 hebben gedaan het allermooiste.

Niet geforceerd een model uit het verleden proberen te vertalen naar het nu, maar juist een model maken dat helemaal van deze tijd is, zowel qua techniek als qua vormgeving. En daarin heel geraffineerd en subtiel een aantal kenmerken van voorgangers te verwerken.
Op de headerfoto niet verkeerd
REVOLTe zag er goed uit. Nog steeds eigenlijk, jammer dat ze daar niks mee doen… Ik zou em zeker overwegen ipv een 500 of Cooper…
De Citroen Cactus vindt ik een soort moderne Eend. Heel praktisch, weegt geen drol, allemaal handige slimmigheidjes erop (klapraampjes achter!) en een markant design.
@transaxleman: Jep, vind vooral het pre-update model leuk.
Citroen moet juist leuke en bijzondere modellen maken, waarom zou je er anders een kopen.
@transaxleman: Precies dit. Maar is hij überhaupt nog te krijgen tegenwoordig? Ik zie ze zelden nog. Echt een wagen die toont dat een budget model niet meteen saai of oubollig hoeft te ogen.
@karhengst: De Cactus is nog te krijgen en er rijden en van de nieuwe rijden er genoeg rond, maar zie je inderdaad bijna niet…

Omdat het nieuwe model meer in de grijze massa opgaat. Die heeft een wat minder onderscheidende voorkant en helaas niet meer die gave airbumps, wat juist de Cactus een Cactus maakte.
@moveyourmind: ah mooi te horen en dank voor de toelichting! Gun Citroën alle succes met het model namelijk. Zie ze in Zuid Duitsland namelijk zo goed als nooit maar echt representatief voor de rest van Europa is de markt hier dan ook niet te noemen.
Ik dacht dat de Pluriel de moderne Eend was. (Een niet erg geslaagde reincarnatie)
Ik dacht direct aan een Bugatti.. weet niet of dat nou zo slecht is!
@fmgarcia: mobility for the masses, yeah!
Chrysler heeft het al eens gedaan in plaats van Citroën: de CCV. Gemaakt van gerecyclede petflessen.
Door de jaren heen hebben ze al tig modellen uitgebracht waarbij ze goed naar de Eend gekeken hebben. Bijvoorbeeld de eerste C3.
@bernoulli: dat is dan vooral een vrij vage uiterlijke gelijkenis, door de oplopende motorkap en ronde daklijn. Verder is het een 13-in-een-dozijn hatchback, waar indertijd ook nog eens een vrij stevig prijskaartje aan hing. Het is geen model dat even een verfrissende kijk op het fenomeen b-segment hatchback geeft. Zoals de Cactus in een segment hoger wel doet.
@potver7: bij de C3 Lumière concept zaten er meer verwijzingen. De productieversie was inderdaad een duf aftreksel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).