• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën gaat geen eendjes reanimeren

Auteur: Loek, gepost 21 juni 2019 om 21:06 – 18 Reacties

Citroën REVOLTe


Niet geheel onverwacht, maar het was leuk geweest.

Wat is de meest iconische Citroën? Moeilijke vraag, dat zijn er namelijk nogal wat. Gebaseerd op succes kan het er maar eentje zijn, of beter gezegd, eendje zijn. De Lelijke Eend, officieel 2CV geheten, is de meest geproduceerde Citroën aller tijden, bovendien was hij ook het langst in productie (van 1949 tot 1990(!)). Een auto die het zo lang volhoudt, dat is een icoon op zich.

Andere auto’s zoals deze, bijvoorbeeld de Volkswagen Kever, Fiat 500 en MINI Cooper, bewijzen dat dergelijke successen niet perse een ding van het verleden hoeven te zijn. Met een moderne twist zijn alledrie die auto’s redelijk succesvol herzien in het vorige decennium. Alhoewel, de Kever is dood. De Fiat 500 en MINI Cooper daarentegen, die leven nog wel en met succes. Volgens simpele statistieken heeft Citroën zo’n 66 procent kans om een 2CV-revival te laten slagen. Dus, Linda Jackson, CEO van Citroën, is dat een idee?

Niet eentje die de sinds 2014 aangewezen topvrouw wil verwezenlijken. Sowieso zou Citroën laat op het feestje zijn waar de MINI, Beetle en Fiat 500 al bijna 15 jaar aanwezig zijn, volgens Jackson gaat het meer om de innovatie. Het idee van de Eend werkte goed, maar dat is het verleden. Simpel gezegd wil Jackson de eend liever opnieuw uitvinden dan reanimeren.

Dat is begrijpelijk, je moet als merk vooruit. Jackson heeft naar eigen zeggen wel wat mensen de oude Citroëns laten analyseren, om te kijken wat die auto’s op en top Citroën maakt. Die elementen heeft ze laten vertalen naar de de huidige tijd en dat zorgt ervoor dat de auto’s modern zijn, terwijl ze Citroën-karakter hebben. Een Eend is kennelijk volgens de topvrouw niet Citroën genoeg om opnieuw gemaakt te worden. Weten we dat ook weer. (via TopGear UK)

Foto: de Citroën REVOLTe Concept uit 2009, die onder de naam DS2 als 2CV-opvolger op de markt had moeten komen. Dat is niet gebeurd.

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

2cv, Citroen

Vorig bericht: « Geen hybride-aandrijving voor GT-modellen Porsche
Volgend bericht: Deze 8 krachtbolides hebben minder pk dan een Mustang »

Lees Interacties

Reacties

  1. theblazerunner zegt

    21 juni 2019 om 21:28

    Gelukkig!

    Wat een gedrocht

    Login om te reageren
    • amgoleole zegt

      22 juni 2019 om 00:03

      @theblazerunner: dat is toch de bedoeling! Heet niet voor niks lelijke eend :p

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    21 juni 2019 om 21:34

    Jammer. Het past zo goed bij het gekke merk.

    Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    21 juni 2019 om 21:46

    Mochten ze de 2CV laten herleven dan lijkt me de aanpak zoals ze destijds met de C6 hebben gedaan het allermooiste.

    Niet geforceerd een model uit het verleden proberen te vertalen naar het nu, maar juist een model maken dat helemaal van deze tijd is, zowel qua techniek als qua vormgeving. En daarin heel geraffineerd en subtiel een aantal kenmerken van voorgangers te verwerken.

    Login om te reageren
  4. emping zegt

    21 juni 2019 om 21:46

    Op de headerfoto niet verkeerd

    Login om te reageren
  5. PunicaOase zegt

    21 juni 2019 om 21:48

    REVOLTe zag er goed uit. Nog steeds eigenlijk, jammer dat ze daar niks mee doen… Ik zou em zeker overwegen ipv een 500 of Cooper…

    Login om te reageren
  6. transaxleman zegt

    21 juni 2019 om 22:44

    De Citroen Cactus vindt ik een soort moderne Eend. Heel praktisch, weegt geen drol, allemaal handige slimmigheidjes erop (klapraampjes achter!) en een markant design.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      21 juni 2019 om 23:07

      @transaxleman: Jep, vind vooral het pre-update model leuk.
      Citroen moet juist leuke en bijzondere modellen maken, waarom zou je er anders een kopen.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      22 juni 2019 om 08:46

      @transaxleman: Precies dit. Maar is hij überhaupt nog te krijgen tegenwoordig? Ik zie ze zelden nog. Echt een wagen die toont dat een budget model niet meteen saai of oubollig hoeft te ogen.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        22 juni 2019 om 09:58

        @karhengst: De Cactus is nog te krijgen en er rijden en van de nieuwe rijden er genoeg rond, maar zie je inderdaad bijna niet…

        Omdat het nieuwe model meer in de grijze massa opgaat. Die heeft een wat minder onderscheidende voorkant en helaas niet meer die gave airbumps, wat juist de Cactus een Cactus maakte.

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          22 juni 2019 om 15:29

          @moveyourmind: ah mooi te horen en dank voor de toelichting! Gun Citroën alle succes met het model namelijk. Zie ze in Zuid Duitsland namelijk zo goed als nooit maar echt representatief voor de rest van Europa is de markt hier dan ook niet te noemen.

          Login om te reageren
  7. hehe zegt

    21 juni 2019 om 23:45

    Ik dacht dat de Pluriel de moderne Eend was. (Een niet erg geslaagde reincarnatie)

    Login om te reageren
  8. fmgarcia zegt

    22 juni 2019 om 02:51

    Ik dacht direct aan een Bugatti.. weet niet of dat nou zo slecht is!

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      22 juni 2019 om 10:12

      @fmgarcia: mobility for the masses, yeah!

      Login om te reageren
  9. schreute01 zegt

    22 juni 2019 om 04:06

    Chrysler heeft het al eens gedaan in plaats van Citroën: de CCV. Gemaakt van gerecyclede petflessen.

    Login om te reageren
  10. bernoulli zegt

    22 juni 2019 om 09:40

    Door de jaren heen hebben ze al tig modellen uitgebracht waarbij ze goed naar de Eend gekeken hebben. Bijvoorbeeld de eerste C3.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      22 juni 2019 om 10:11

      @bernoulli: dat is dan vooral een vrij vage uiterlijke gelijkenis, door de oplopende motorkap en ronde daklijn. Verder is het een 13-in-een-dozijn hatchback, waar indertijd ook nog eens een vrij stevig prijskaartje aan hing. Het is geen model dat even een verfrissende kijk op het fenomeen b-segment hatchback geeft. Zoals de Cactus in een segment hoger wel doet.

      Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        22 juni 2019 om 13:45

        @potver7: bij de C3 Lumière concept zaten er meer verwijzingen. De productieversie was inderdaad een duf aftreksel.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North