Deze topauto’s kregen geen opvolger

Auteur: , 66 Reacties
LEXUS GS-F (S10) '18

Er zit een verschil tussen een goede auto en een commercieel succes. Helaas.

Onlangs kregen wij bericht dat de nieuwe Lexus ES naar Europa komt. Geweldig nieuws natuurlijk. De Lexus ES is al jarenlang een keurige sedan in het hogere middensegment der premium sedans. Niet echt spannend, gewoon goed. Helaas gaat dat in dit geval ten koste van de Lexus GS. De huidige generatie GS gaat uit productie en krijgt dus geen directe opvolger. Dat is jammer, want het is/was een uitstekende auto. De GS F is in Nederland natuurlijk een lastig verhaal, maar de reguliere modellen zijn uitstekende aanbiedingen. Of het komt door het aparte design, het imago of een tekort aan marketing is niet bekend, maar de GS verkocht altijd zeer moeizaam. Daarom hebben we een overzicht van uitstekende auto’s die geen opvolger kregen. Inclusief die Lexus, uiteraard.

1993 – 2004: Lotus Esprit (S4)
Fulltime prutser en gebakken-lucht acrobaat Tony Bahar had in één ding gelijk: Lotus had de Esprit nooit uit productie moeten halen. Het is gewoon een model dat bij Lotus hoort, net als de Seven, Elan en Elise. Het is niet dat Lotus het niet geprobeerd heeft. De Esprit werd constant voorzien van een update, de laatste dateert uit 2002. Deze kun je herkennen aan de ronde achterlichten van de Lotus Elise. Speciaal voor de Esprit ontwikkelde Lotus een ultralichte en compacte hightech V8. Deze motor was duurder om te ontwikkelen dan hun andere jaren ’90 project, de Elise. Het mocht echter niet baten, in 2004 werd de productie gestaakt. Sindsdien gaan er veel geruchten over een opvolger, maar concreet is er niets bekend.

Lotus Esprit

2000 – 2005: Audi A2
Eind jaren ’90 was Audi bezig met een grote inhaalslag om aansluiting te vinden met BMW en Mercedes-Benz. Met puike diesels, de te gekke TT, een heuse twaalfcilinder en een bizar snelle stationwagen (RS4) kwam Audi een heel eind. Om te laten zien dat ze ook heel spaarzame producten konden produceren werd de A2 in het leven geroepen. Net als de A8 was de auto compleet van aluminium gebouwd en dus erg licht. Dankzij het aerodynamische ontwerp was de A2 ook nog eens erg zuinig. Kortom, helemaal een auto anno 2018. Helaas kwam de A2 al in 2001 op de markt en was de auto net zo duur als een A3. De A2 werd in 2005 van de markt gehaald en kreeg geen opvolger. Pas jaren later kwam de A1, een Volkswagen Polo met een dure jas.

Audi A2 '05

1999 – 2006: Toyota Celica (ZZT-231)
Sommige auto’s hadden geen opvolger, maar ook geen voorganger. Een gevalletje van gegokt en verloren. Dat is niet het geval met de Toyota Celica. Deze auto kan bogen op een indrukwekkende historie. De laatste generatie Celica was absoluut de moeite waard. De auto was zeer origineel vormgegeven en was net snel genoeg om leuk te zijn. Prijstechnisch was het ook een zeer interessante aanbieding. Later kwamen er ook snellere uitvoeringen met de bijzondere VVTL-I motor. Helaas zat Toyota destijds in een fase dat eigenlijk ALLE leuke modellen het veld moesten ruimen. Ook diverse T-Sport modellen alsmede de MR2 en Supra kregen geen opvolger.

Toyota Celica TRD GT-S Trunami (ZZT-231) '06

2003 – 2006: Smart Roadster (W452)
De Smart Roadster is het prototype voorbeeld van een zeer goed idee dat matig is uitgewerkt. Net als veel andere auto’s begon de Smart zijn carrière als conceptcar. Met de techniek van een reguliere Smart City Coupé (nu ForTwo) werd er een kek sportwagentje gebreid in de geest van de MG Sprite en Triumph Frogeye. De Smart Roadster was helaas behept met een schandalig trage transmissie die alle lol eruit haalde. Ook had de auto te maken met serieuze kwaliteitsissues en waren de prestaties niet meer dan redelijk. Tel daarbij op dat de Smart Roadster met een beetje vermogen duurder was dan een Toyota MR2 of Mazda MX-5 en je snapt dat de productie al na drie jaar stopte.

Smart Roadster Collectors Edition (W452) '06

2004 – 2009: Seat Toledo (5P)
Af en toe vraag je je af: wat hebben ze in hemelsnaam door hun spacecake geroerd? De Seat Toledo is zo’n auto. Het was een soort Midi-MPV, maar dan met een kont. Naast het feit dat de auto bizar lelijk was, was de latere Altea XL veel praktischer en ruimer. Dan maken de looks niet uit. Je moest met de Toledo dus praktische eigenschappen inleveren voor een graflelijke achterkant. Het was ook niet dat de Toledo karakter had of bijzonder prettig reed. Het was een heel middelmatige auto met een knalhard dashboard. Gelukkig zag Seat ook in dat de Toledo complete kolder was en haalde het model in 2009 uit productie. Er staat nu wel een Toledo te shinen in de Seat showrooms, maar dat is een compleet andere auto. Gelukkig maar.

Seat Toleda (5P) '09

2000 – 2010: Fiat Multipla (186)
Hahaha wat is de Multipla lelijk. Ja, en Kim Holland is vaak naakt in haar films. In beide gevallen heeft het namelijk een functie, ook al kijk je er liever niet naar. De Multipla is een briljant voorbeeld van hoe je een auto moet ontwerpen. Dankzij de wielen op de hoeken van de carrosserie reed de auto uit de kunst, beter dan alle concurrenten. Als enige in zijn klasse kon je er ook ruim met zijn zessen in zitten zonder dat je de bagageruimte moest opofferen. De Multipla was geeneens duur en ook nog eens verrassend betrouwbaar. Waar ging het dan fout? Natuurlijk, het uiterlijk. Dat viel niet in de smaak. Zelfs een rigoreuze facelift mocht niet meer baten.

Fiat Multipla (186)

2005 – 2010: Jeep Commander (XK)
De modellenrange bij Jeep was altijd heel overzichtelijk. Wrangler, Cherokee en Grand Cherokee. Maar dan vergeten we één van de meest succesvolle auto’s aller tijden; de Wagoneer. Deze legendarische SUV werd min of meer opgevolgd door de Grand Cherokee. De echte grandeur van de Wagoneer kwam weer tot leven in 2005 met de Commander. Deze auto was een maatje groter dan de Grand Cherokee en was zeer herkenbaar dankzij het rechttoe-rechtaan lijnenspel. Onder de kap lag een 3.0 diesel van Mercedes, een 3.7 Powertech V6, 4.7 Powertech V8 of natuurlijk de motor die je wilde: een 5.7 Hemi V8. Na vier-en-een-half jaar mocht de auto wegens een gebrek aan interesse met pensioen.

Jeep Commander Overland Hemi (XK) '09

2011: Bijna alle Chryslers
Voor de tweede wereldoorlog was Chrysler één van de meest prestigieuze merken op de markt. In de decennia erna was Chrysler ook nog altijd een speler in het hogere marktsegment. Chrysler was van de Amerikaanse merken één van de weinigen die ook daadwerkelijk aantallen kon maken in Europa. Er zaten zelfs heel behoorlijk auto’s tussen. De Stratus Convertible was de ideale tour-auto. De PT Cruiser een uitstekende retro-mobiel met praktische eigenschappen. De Neon was een betaalbaar en compleet sedannetje. De Crossfire was een conceptcar voor de openbare weg. Hoe anders is het nu, op dit moment maakt Chrysler slechts twee (2!) auto’s, de 300 en de Pacifica. In 2011 verdween Chrysler als merk geheel van de Nederlandse markt. De modellen waren nog even verkrijgbaar als omgekatte Lancia’s.

Chrysler

2003 – 2012: Mazda RX-8
 (SE3P)
Je zou zeggen dat het logisch is dat de RX-8 verstoken bleef van een opvolger. Dat gebeurt wel vaker met sportwagens, maar met het einde van de RX-8 kwam er een einde aan een lange lijn van sportieve modellen met een wankelmotor. In 2003 werd de RX-8 gelanceerd als een soort opvolger van de RX-7. De RX-8 was aanzienlijk praktischer en gebruiksvriendelijker dan de RX-7. Ook was de RX-8 een stuk goedkoper. Tel daarbij op dat de uitrusting meer dan voor elkaar was en de rijeigenschappen puik, niets kon een succes in de weg staan. Helaas kreeg Mazda de nadelen van de wankelmotor niet helemaal onder de knie. Het verbruik van benzine en olie was idioot hoog en het blok vereist veel onderhoud. In Nederland werd de auto in 2008 van de markt gehaald, het laatste model liep in 2012 van de band.

Mazda RX-8 Spirit R (SE3P) '12

2006 – 2013: Volvo C70

Met de C70 wist Volvo vriend en vijand te verbazen. De coupé op basis van de S70 was namelijk een beeldschone Gran Tourer. De C70 Cabriolet was zo mogelijk nog fraaier. Beide auto’s werden opgevolgd door één model, wederom C70 genaamd. De auto was wel aanmerkelijk kleiner. De basis was nu geen E-segment sedan, maar een C-segment auto (Ford Focus). De C70 was een van de mooiste coupe-cabriolets, mede dankzij de inventieve kapconstructie. In 2009 kreeg de auto een rigoreuze facelift om het nog even uit te zingen. In 2013 was het over en uit.

Volvo C70

2006 – 2014: Jaguar XK
 (X150)
Misschien wel de mooiste auto van de afgelopen 10 jaar. Natuurlijk, de F-Type heeft het gapende gat qua coupe en cabrio in de jaguar showrooms opgevuld, maar dat wil nog niet zeggen dat dat de F-Type de opvolger was. Dat is namelijk niet zo. Het was eerst de bedoeling dat de F-Type aanzienlijk lager gepositioneerd ging worden, meer als Boxster/Cayman concurrent. De XK was altijd juist een alternatief voor een Mercedes SL of een 8 meter lange Riva. Uiteindelijk werd de F-Type gewoonweg duurder gemaakt en de XK langzaam uitgefaseerd, helaas.

Jaguar XK66 Convertible (X150) '14

2007 – 2015: Mitsubishi Lancer Evolution X
 (GFZ)
Eigenlijk is het voor iedereen verplichte kost om eens in een Mitsubishi Lancer Evolution te rijden. De combinatie van bizar veel grip, explosieve power en hoogstaande wegligging is verslavend. De eerste Lancer Evolution kwam in 1992 op de markt. Sindsdien volgden er 10 generaties. De laatste bleef het langste in productie, maar in 2016 zag Mitsubishi geen reden meer om zo’n gave auto in het gamma te behouden. De concurrentie was al dichtbij gekomen qua prestatie en de Evo was behoorlijk duur om te bouwen. We zouden de Subaru Impreza STI ook kunnen benoemen, maar dat ligt net even anders. Al sinds 2006 zegt Subaru dat er nu écht geen opvolger komt, om vervolgens toch met een STI op de proppen te komen. Helaas geld dat niet voor de Evo, die zal nooit meer wederkeren.

Mitsubishi Lancer Evolution X Final Edition (GFZ) '15

2009 – 2015: Peugeot RC-Z
Deze kekke coupé begon zijn carrière als de 308 RC-Z Concept. De reacties waren zo overweldigend dat Peugeot de stoute schoenen aantrok en de auto in productie nam. Waar de Audi TT meer en meer een mainstream Audi was geworden, was de RC-Z een bijzondere verschijning. De auto was gebaseerd op de 308, maar aan het uiterlijk was het niet te zien. De RC-Z zag er twee a drie keer duurder uit dan ie eigenlijk was. De rijeigenschappen waren ook nog eens heel erg behoorlijk. Maar kleine coupé’s waren uit de gratie, al helemaal als het logo niet als premium wordt ervaren. De extra sportieve en snelle RCZ-R was zeldzaam goed, maar niemand die het doorhad.

Peugeot RCZ-R '15

2011 – 2015: MINI Coupé (R58) & Roadster (R59)
Deze auto’s zijn het bewijs dat je niet altijd hoeft te luisteren naar mannen met een rode broek. De toegevoegde waarde van de MINI Coupé en de open variant, de Roadster, ten opzichte van de gewone MINI (en MINI cabrio) was er niet. De Coupé was bizar lelijk en ook de Roadster zag er niet uit. Ze waren ook nog eens minder praktisch dan de gewone MINI’s. Eerlijk is eerlijk, het zijn zuivere rij-ijzertjes, maar zo veel verschil met de reguliere MINI’s was er eigenlijk niet. Wat ook niet meehielp was de bizar hoge prijs, waardoor deze twee MINI’s altijd een rol in de marge hebben gespeeld. Al na 4 jaar werden beide MINI’s uit hun lijden verlost.

MINI Coupe (R58) & MINI Roadster (R59) '15

2009 – 2016: Suzuki Kizashi (RE/F91)
Hhet was een moedige zet van Suzuki. De Kizashi was namelijk een rechtstreekse aanval op de sportievere D-Segment sedans. Suzuki had extra zijn best gedaan op hun meest prestigieuze auto aller tijden. Werkelijk aan alles werd gedacht. De Kizashi was zeer betrouwbaar, had een meer dan uitstekende wegligging en de standaarduitrusting was enorm. Het ging fout met de aandrijflijn. De 2.4 motor was in principe uitstekend, maar in Europa moest je in de tijd een diesel hebben om te kunnen scoren, terwijl men in Amerika veel meer vermogen wilde. Na 5 jaar aanmodderen kreeg de Kizashi een spuitje.

Suzuki Kizashi Sport (RE/F91) '14

2010 – 2016: Honda CR-Z (ZF1)
De Honda CR-Z is het bewijs dat affiniteit met boomknuffelen en plezier in autorijden lastig samengaan. Zoals de naam doet vermoeden is de CR-Z de langverwachte opvolger van de Honda CRX. Waar die auto opzien baarde met een 1.6 motor met DOHC en VTEC, was de CR-Z juist erg duurzaam. De compacte hybride moest zuinigheid en fun combineren. Iets wat op zich aardig lukte. Het was absoluut een leuke auto om te zien, het interieur was eveneens funky en de rijeigenschappen waren behoorlijk sportief. Helaas was het geen succes waardoor Honda voortijdig de stekker eruit trok.

Honda CR-Z Final Label (ZF-1)

2011- 2018: Volkswagen Beetle
 (A5)
Met de New Beetle had Volkswagen eind jaren ’90 een nieuwe rage ontketend, namelijk die van de retromobiel. Het grote probleem van de New Beetle was de layout. De styling was geïnspireerd op de originele Kever. Een auto met een in lengte geplaatste viercilinder boxermotor die achter de achteras lag met achterwielaandrijving. De New Beetle had een overdwars, op de vooras geplaatste viercilinder lijnmotor met voorwielaandrijving. Met de tweede generatie ging het al een stukje beter, de Beetle (nu zonder ‘New’ ervoor) was eens stuk stoerder. Echt een succes werd deze versie nooit, waardoor VW stopte met de guitige Beetle. De Cabrio mocht het nog even uitzingen tot 2018 en is ook nu uit productie gehaald.

Volkswagen Beetle Classic Final Edition '16

2012 – 2018: Lexus GS (L10)
Misschien wel de beste auto die je op dit moment nog kunt kopen. De Lexus GS is het verstandige alternatief op een BMW 5 Serie of Mercedes-Benz E-Klasse. De Lexus GS is zeer betrouwbaar, compleet uitgerust en rijdt uit de kunst. Maar waar de meeste Lexussen (Lexi?) wel een potje kunnen breken in hun segment, blijft de GS een zorgenkindje van het merk. Dankzij de hoogstaande techniek is de GS peperduur om te ontwikkelen en produceren. Daarom gaat de auto binnenkort uit productie. Sommigen zeggen dat de Lexus ES de GS opvolgt, maar dat is niet helemaal correct. De ES is een model onder de GS. Qua formaat scheelt het niet zo heel veel, maar wel qua aandrijving. De GS had deze op de achterwielen, de op de Toyota Avalon gebaseerde ES is een voorwielaandrijver.

Lexus GS350 F-Sport (F10 ) '18



66 reacties

Honda S2000 ..
En straks de Alfa Giulia ..
Fiat 124 spider ..
Toyota gt86 ..

Trekken echt van die die klanten graag zo een voiture met hart en ziel willen aanschaffen (bij gebrek aan grote mensen geld) ..
@lincoln: wacht op een 50/50 deal
@lincoln: eigenlijk alle Alfa’s… helaas
Die Kizashi blijft echt prachtig
@rutger97: vond alleen de achterkant altijd een beetje moeilijk op het netvlies liggen. Alsof hij een keer iets te enthousiast achteruit de garage in geknald was.
Staan best mooie auto’s tussen
@Willeme: Triumph Frogeye? MG Sprite?
Aangezien ik me niet kan voorstellen dat de wandelende auto-encyclopedie (ook wel bekend als Willempedia) zulke fouten maakt moet dat welhaast een soort ironisch bedoelde verzamelaanduiding zijn, toch?
@sabrerator: Ik heb gebruik gemaakt van eh, dichterlijke vrijheid ;).
@sabrerator: Willempedia is voor mij het woord van het jaar! Nu al! Nee, wacht: woord van het decennium!
Eigenlijk heb ik bij geen van deze auto’s een “heb” factor. Misschien jammer dat sommigen uit het straatbeeld verdwenen zijn, maar kan ze niet echt missen.
Citroen 2cv. Daf (alle personenauto’s). Trabant.
@pietertjep85d:

Idd .. de 2CV was een commerciële flop ..
Zijn er 7 van verkocht ofzo ..
New Beetle is een prachtig ding ..
In Europa geen succes ivm gebrek aan dieselblokken ..

Eerste model Audi TT vind ik eigenlijk een betere opvolger van de kever ..
Audi vind ik sowieso na de eerste modellenreeks van werkelijk elk model al uitgestorven bij de tweede generatie ..
@lincoln: totaal begrijpelijk, alle 2004+ modellen (single frame grille) zijn fantastisch, daarna is er alleen maar een liniaaltje gebruikt..
De XK. Wat blijft dat toch een geweldig mooie auto. Zeker zoals op de foto. Mooie kleurencombinatie.
Ik zie die jaartallen voorbij komen dan denk ik waar blijft de tijd
Citroen C6, Renault Sport Spider, NSU RO-80, Porsche 924/944 en 928, Renault Avantime… En zo kunnen we nog wel ff doorgaan…
@potver7:

Die Porsches waren anders best wel rendabel voor Porsche ..
Alfa Romeo Brera, met de Giulia hebben ze al een mooie basis daarvoor in huis.

De Lancia Thesis, de huidige Thema mag er zijn, maar dat is omdat ik ook van dikke Amerikaanse auto’s houd. Maar de elegantie van de Thesis, dat was Lancia ten voeten uit.

De Peugeot 406 coupé. Maar eigenlijk heeft die geen opvolger nodig, want die zal nooit zo mooi zijn als het origineel.

En tot slot, om het rijtje auto’s waarvan geen opvolger gekomen is omdat er geen markt (meer) voor is, de Citroën C6. Één van de laatste moderne auto’s die nog echt bijzonder en onderscheidend is.
@moveyourmind: De Peugeot 406 Coupé heeft wel een opvolger gekregen: de 407 Coupé. http://vivantenature.com/wp-content/uploads/2017/07/2006-peugeot-407-coupe-2-introduction-when-the-406-coupe.jpg

Niet zo mooi als de 406 Coupé en zeker niet zo tijdloos, maar ik heb hem nooit bepaald lelijk gevonden.
@720s: Dat is waar ook. En eerlijk is eerlijk, die 407 coupé ook wel een hele mooie auto.
@moveyourmind: de lancia delta een alfa spider.
Ik mis de cls shooting brake??
@ferraricorse:

En aan wie vraag je dat ?.
En zou het gemis wederzijds zijn ??
@ferraricorse: R-klasse???
Honda Accord in europa
@civicfk3: + honda legend
Hahaha, Multipla! Dat rijmt! -_-
Mijn ouders hebben juist een roadster gekocht omdat ie anders is dan de normale minis…
@spykerboy: aight
Porsche 928 en 968 (voorheen 924-944)?
En die Smart’s zijn zo onbetrouwbaar als de pest. De ene na de andere storing en slecht in elkaar geschroefd. Tenminste volgens de monteurs van de garage waar ik wel eens kom, voor onderhoud aan mijn auto.
En de huidige generatie Ford C-Max en Grand C-Max en mogelijk de S-Max en Mondeo, deze staan ook op de nominatielijst om geslachtofferd te worden, voor meer Crossovers met een ander sausje.
@orichy: Fijn om te horen dat jij de Smarts zo onbetrouwbaar als de pest vindt.
Heb er 2 waarvan 1 al 10 jaar en valt echt wel mee. Wel zorgen dat je 60kw koopt en die laten chippen. Dan is best vlot. Ook met schakelen.
@marcel174: 8 jaar geleden kocht ik een Roadster Brabus als eerste auto, echt heel erg van genoten, en inderdaad meer dan vlot genoeg voor toenmalige 18 jarige ik! Bijkomend voordeel was dat er destijds misschien maar 1 of 2 te koop stonden dus een jaar later verkocht ik hem weer door voor het aankoopbedrag en kocht ik een iets praktischere auto. Wel een top jaar aan rijplezier gehad!
@marcel174: Een korte blik op smartforum en je weet dat je de smart moet laten staan. Ik heb er ook ooit één gehad. Deceptie.

Maar soms heeft iemand geluk. Dat kan.
@frank2b: Ik zit al vanaf het begin dat ik de eerste roadster (9 jaar geleden) heb gekocht (Heb er nu 2) op het smartform. Het is maar net wat je een drama. Beiden roadsters rijden hier probleemloos rond.
Dus ik weet echt waar ik over praat. Je moet alleen geen 45kw motor kopen.
Heb je zelf een roadster gehad?
@marcel174: Ha Marcel. Ik heb een fortwo limited edition gereden. Nog nooit zo’n slecht in elkaar geschroefde wagen meegemaakt. Elektrische storingen bij de vleet, ophanging versleten, motor bij 75k gereviseerd, gescheurd uitlaatspruitstuk, turbo naar de galemiezen. Ik denk niet dat er ook maar één Smart uit de periode met de Mercedes-torretjes na 4 jaar nog de originele motor had. Helaas had ik pas ná aankoop op het smartforum gekeken. Duur leergeld betaald. Als ik nu een nieuw merk overweeg, dan kijk ik eerst op de gebruikersfora om te achterhalen wat de échte kwaliteit van de wagens is.

Wanneer je op het smartforum kijkt bij de pagina’s van de originele serie, dan zie je dat de naam smartforum goed gekozen is. Grote smart. Maakt niet uit welk type je reed, die Mercedes-blokjes waren binnen de 100k km gaar. De turbootjes slurpten de olie uit het carter en daar zat je dan. Verkoolde kleppen, verbrande lagers.

Maar wat me ook opviel is dat de eigenaren dat helemaal niet erg vonden. Gut, dan vervang je toch gewoon dat blokkie elke 100k? It’s all part of the game….
@frank2b: Een Fortwo is wel wat anders dan een roadster. Die hadden die 45kw blokjes welke inderdaad bekend stonden om hun problemen. Vanaf 2007 zijn er Mitsubishi motoren in gekomen en vanaf dan zijn ze probleemloos. Net zoals de FourFour. Dat is gewoon een Mitsubishi Colt. Ook degelijk.
De 60kw motoren die in mijn roadsters zitten zijn betrouwbaar, hebben allebei al meer dan 100k op de teller en er zijn er al diverse met rond de 200k op de klok.
Dat je zegt dat een smart roadster een waardeloze auto is kan jij niet beoordelen omdat je er zelf nooit eentje hebt gehad.
Je hebt helaas net het verkeerde type met verkeerde motor gehad waardoor je een slechte ervaring hebt met smart.
Het is makkelijk roepen vanaf de zijlijn maar als geen ervaring hebt met een type auto moet je daar geen oordel over schrijven.
Maar ik merk het meer dat iedereen maar wat roept over een smart roadster terwijl men er totaal ervaring mee heeft.
Dat vind ik erg jammer. Men baseert alles op de eerste Fortwo serie die slecht was terwijl dit een totaal andere auto is.
Wat ik bij de Peugeot RCZ zo jammer vind is dat ze de basis van een 308 hebben gebruikt. Mijn ouders hebben er zo’n eentje, het is een fijn familiehok maar de gelijkenissen met een sportwagen zijn er niet tot weinig.
Dus natuurlijk, een Franse 1.6 turbo doet wonderen en het zal ook zeker wel lekker rijden, ik vind het zelfs wel een leuke auto. Maar het is eigenlijk hét bewijs dat sportschoenen aandoen er niet voor zorgt dat je Usain Bolt eruit loopt.

Dan komt een ander probleem van een sportwagen baseren op de 308: Styling. De 308 komt uit die designperiode waarin Peugeot eigenlijk niks behalve lelijke auto’s maakte. En de achterkant van de RCZ is echt niet lelijk, maar die 308 voorkant maakt van de proporties echt een janboel.

En dan het interieur, een fancy aluminium pookknop kan niet verhullen dat 90% van die plastic rotzooi gewoon uit de 307 van 2001 komt. En geloof mij als ik zeg dat dat grote dunne stuur alles behalve sportief aanvoelt. Een sportstuurtje had wonderen kunnen doen.

De RCZ was geen dure sportwagen maar wat mij betreft was het ook een aparte sportwagen. Eentje waarvoor je een bijzondere smaak moet hebben. Als ze nou gewoon wat meer gedaan hadden om die 308 basis te verhullen, met bijvoorbeeld de voorruit iets verder naar achter zetten en wat meer kijken naar de SR1 die ze toendertijd als concept neerzetten. Dan hadden we weer even een flashback kunnen hebben naar de tijd dat je voor de ultieme betaalbaarheid/sportiviteit-verhouding bij Peugeot kon aankloppen. Ook om de andere sportieve 308 (GTi) die die naam compleet verziekt, sneller te vergeten.

De RCZ is de vreemde eend in de bijt die Peugeot nodig had. En de uitvoering is niet slecht, maar wel een gemiste kans.
@720s: De RCZ vind ik een verrassend mooie auto, zeker die gebolde achterruit is een zeer fraai detail. Ze werden toch ook met een diesel geleverd?
@dirkv: Yep, de 2.0HDiF met 163pk. Maar vind er in NL maar eens 1. Meestal staan er 1 of 2 te koop en dan helaas vaak of met veel kms of zo kaal als Jan van Halst.
@720s: en het is niet 90% plastic, het hele dashboard is met leder bekleed. Tuurlijk zit hier en daar wel wat plastic maar dat zit ook op de duurdere merken tegenwoordig dusja…..
@mdegoede16: Ja nou ja de 308 was ook met leer te leveren. Ik heb het meer over de dingen die je daadwerkelijk aanraakt, de knopjes, hendeltjes, ventilatieroosters etc… allemaal rechtstreeks overgenomen. En het middelste rooster vervangen door een klokje lijkt premium maar je houdt niemand ermee voor de gek.
@720s: Er was eigenlijk maar 1 écht groot probleem met de RCZ: ze gaan al-le-maal kapot… Die 1.6THP blokken zijn 1 groot drama…
@svenska_aeroplan_ab: Dan heb ik geluk. 5 jaar terug nieuw gekocht en met 40.000 op de klok motorisch nog nooit een probleem gehad.
@720s: Voor lage bijtelling heb ik altijd een goedkoop autootje. Destijds een volledig uitgevoerde RCZ bleef onder de 50k grens met 200pk. Het mag een snoeiharde afgeveerde platgeslagen 308 voor je zijn maar heb geen auto gehad of gereden die zo leuk is voor zo weinig geld. Niemand zou 80k voor een RCZ betalen omdat men premium knopjes willen hebben. Dat de instapprijs lager hebben kunnen houden dan een Golf GTI vind ik netjes, zeker omdat de afwerking niet onder doet voor een Golf. Het is daarom ook de enige auto die ik al 5 jaar rij voor erbij en nog steeds in bezit heb. De auto is inderdaad niet perfect maar wel veel bang for your buck als je zoekt naar een leuke sportwagen voor weinig geld
Land rover defender had ook in dit rijtje gemogen, top artikel trouwens!
@rickross:

Idd .. de Defender was een complete flop ..
Zijn er iets van 7 verkocht ofzo ..
@lincoln:
Ga je deze comment dan ook 7 keer geven?
Multipla mag uitsterven
Alfa 166…
Deze lijst kan je volstouwen met Italiaanse modellen.
Punto, Croma, 166, Brera, Mito, GT, alle Lancia’s…
@lalancia:

Je zou ook gewoon het artikeltje wel kunnen lezen ..
Alfa 159 break
“Daarom hebben we een overzicht van uitstekende auto’s die geen opvolger kregen.” En dan noem je een multipla, toledo en de Jeep ” ik heb vuilniswagenbeugels aan de achterkant ” Commander. Logisch.
@postzegel: shit. Pun gemist.
Rij iedere dag met plezier in m’n CR-Z. Combinatie met muesli-power en heerlijke Honda-handbak is fenomenaal. Dat Honda weer eens te vroeg was, bewijs dat andere merken (zoals MB & Renault) nu ook en pas met die simpele hybridetechniek komen.
@willeme; “Maar waar de meeste Lexussen (Lexi?) wel een potje kunnen breken in hun segment {…}”
Volgens een collega van me die jaren in het VK een Lexus reed lossen ze het bij Lexus als volgt op in hun handleiding:
1 Lexus
2 (or more) cars built by Lexus
Ik mis een opvolger voor de Ford Puma!
@sjouveur: kill die Puma maar met vuur.
Ik koester m’n GS 450h LS10 😊
Ook onderandere chevy Corsica en de Epica 2 wagens waar je klein kinderen nog plezier aan beleven alleen af en toe de olie vernieuwen👬👌
Van de Lotus,de Mazda en de EVO is het jammer,hoewel de X-versie van de EVO mij qua uiterlijk tegen staat.
Fout van de RX8 was in mijn ogen de keuze voor atmosferisch; dit itt de iconische RX7.
De GS krijgt toch gewoon een opvolger (er zijn spy shots)?

Zeer opvallend dat Chrysler maar 2 modellen heeft. Allleen al 1990 waren er in de showroom (USA) minimaal 5 sedans verkrijgbaar (Imperial, Le Baron, New Yorker, Fifth Avenue).
Chassiscode van de Evo 10 is CZ4A. De Evo 1 GSR woog +/- 1240 kg en de Evo 10 +/- 1560kg. Helaas ook een evolutie van het gewicht.
Noooooooooooooh! :(
@willeme heette de toenmalige megalomaan-in-control bij Lotus niet Dany Bahar?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).