Clarkson: Audi Q5 is ruk, Alfa Romeo Stelvio is top

Auteur: , 61 Reacties

Onze favoriete krullenbol is fan van de Stelvio.

Stelvio

Het nieuwe seizoen van The Grand Tour laat nog even op zich wachten na de publiciteitsstunt van Richard Hammond. Om de ontwenningsverschijnselen te verzachten besteden we daarom maar weer eens aandacht aan een column die Jeremy Clarkson onlangs schreef.

In zijn nieuwste schrijfsel trekt Jeremy namelijk een vergelijk tussen de Alfa Romeo Stelvio (rijtest) en de Audi Q5 (rijtest). De eerste is een favoriet van menig AB-lezer. De tweede is een auto die vrijwel alle Nederlanders stiekem willen hebben, ondanks dat de meesten dat niet willen toegeven. Ze behouden liever hun recht anderen de maat te nemen vanwege het protserige Germaanse statussymbool op de oprit. Zelf heb ik er overigens helemaal niks mee, die Q5. Nee, echt niet. Het ding wordt in Mexico in elkaar gezet voor twee appels per uur en kost desalniettemin de hoofdprijs. Daarbij, als The Blob een SUV zou zijn zou ‘ie eruit zien als de Q5.

Wat dat betreft ben ik het eens met Jeremy over de Q5. Jeremy zegt dat hij liever een Uber belt dan met een Q5 op pad gaat:

“I HAVE driven the latest Audi Q5 and can think of absolutely nothing interesting to say about it. It’s a well-made box that costs some money and produces some emissions and, frankly, I’d rather use Uber…What I can tell you before I move on is that I hated its engine. Volkswagen’s post-Dieselgate 2-litre turbo is possibly the most boring power unit fitted to any car at any time. It’s about as exciting as the motor in your washing machine. By which I mean, you only really notice it if it goes wrong. Which you hope it will in the Audi, because then you can call an Uber. At least that’ll smell interesting. And come with some unusual opinions.”

De haat die Jeremy voelt voor de Q5 is overigens niet alleen toegespits op de Q5, maar op alle SUV’s.

“I’ll be honest with you. I loathe all the current crop of so-called SUVs, except those I dislike intensely. I cannot see the point of driving around in a car that’s slower, more expensive and thirstier than a normal saloon or estate. It just seems idiotic.”

Maar dan komt natuurlijk de ‘onverwachte’ wending! Jeremy wordt overgevlogen naar Toscane en gaat daar op pad met de Alfa Romeo Stelvio. De verwachtingen waren naar eigen zeggen laag:

“In short, it’s a Giulia saloon on stilts, and I was determined to hate every bit of it.”

Doch als de immer genuanceerde Jeremy plaats neemt achter het stuur wacht hem al de eerste positieve verrassing:

“There was also no getting round the fact it was a nice place to sit. Way, way nicer than the Audi. There’s some genuine sculpture in there. You get the impression in a Q5 that the dash was built with all the care of a kitchen worktop. It’s just a housing for the dials and the switches. Alfa has made its one something worth looking at.”

Die kunnen de interieur-goeroe’s van Audi in hun zak steken. Maar wacht, er is meer! De diesel is ook best wel prettig en de auto stuurt goed, hoewel de directe respons op kleine bewegingen aan het stuur wel wat gewenning vereist.

“It takes time to learn to think your way round corners, but when you get there, I must say this is a genuinely exciting car to drive. It doesn’t feel as cumbersome as all the other SUVs, and you get the impression it was engineered by people who were involved because they wanted to be. Not because they’d done something wrong.”

In tegenstelling tot de Q5 al met al best een puik ding dus, die Stelvio. Volgens Jeremy is het zelfs de enige SUV die interessant is:

“It’s the only SUV that’s quite tempting.”

Maar ben jij dat met hem eens, of ga je toch liever voor de Q5? Of misschien toch maar voor de GLC?



61 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Begint Clarkson al te dementeren? Dat Stelvio interieur is niet slecht maar ook bepaald niet bijzonder. De “borsten” die uit het dashboard steken om schaduw op de klokkenwinkel te brengen ogen op z’n zachts gezegd een beetje vreemd. En er zit een rechthoekig scherm in een trapeziumvormig vak, dat is niet alleen lelijk, het laat het scherm ook kleiner lijken dan het is. Het is qua design gewoon een beetje gedateerd.
Ach zijn vak is natuurlijk lawaai maken, aandacht zoeken en wat mensen tegen de schenen schoppen. En tikkie naar al die doorsnee eenheidsworst VAG-auto’s met vele VAG-adepten werkt dan goed!
Ben het overigens erg met hem eens dit keer ;-). Liever Uber dan 4 x 0.
@mashell: Ik kan mij wel vinden in wat JC zegt. Doorgaans is iedereen zo lyrisch over de interieurs van Audi. Nou zou het qua kwaliteit en afwerking echt wel snor zitten daarmee. Echter ik ken belastingadviseurs die minder saai zijn. Je moet er toch vaak naar kijken en dan is in mijn ogen het interieur van de Alfa mooier. Niet zozeer beter, mooier.

Ik vind de Stelvio samen met de F-pace en, jawel, de CX-5 de mooiste midsize SUV’s van dit moment.
@cloverleaf: Ben de XC60 vergeten. Ook veel mooier dan de duitse 3
@cloverleaf: Ik snap die liefde voor Audi interieurs ook nooit zo. Het is zeker goed in elkaar gezet, maar ik vind dat de concurrenten vaak iets mooiers bieden.
@berlinetta: pas maar op wat je zegt, er zijn hier een paar fanboys die nu in een hoekje zitten te huilen als je dit hier zegt
@cloverleaf: Audi gebruikt de mooiste materialen met de fijnste afwerking. Maar ook het design is bij Audi niet altijd even goed. De TT is briljant maar de A4 is weer ondermaats, lelijke roosters over de hele breedte (die van de Passat zien er stukken beter uit) en dode knoppen prominent in het zicht midden op de middenconsole. Mercedes plaats de schermen met te dikke randen net niet mooi. BMW zet nog iets graag goedkoop hard kunststof in. Volvo lijkt met de XC60 de momentele leider in interieurbouw te zijn geworden. Range Rover loopt met de Velar ook voorop met interieurbouw.
@mashell: Nee. Je zit er volledig naast. Ik zou zeggen ga hem eens bekijken of een proefritje maken.
Oh for fuck sake. Zullen we eens een keer kappen met net te doen alsof Alfa alles is wat heilig is?

De Stelvio is een leuke auto net als de nieuwe Giullia, maar laten we nou niet doen alsof het de wederkomst van Jezus is.

Het voegt niet meer toe aan het segment dan dat een Alfa is en Italiaans. En dat is blijkbaar al genoeg om sommige week in de benen te maken.
@Rick-dos: Q5 en Stelvio allebei al eens gereden? Dan merk je hoe saai een Q5 rijdt in vergelijking met de Stelvio
@allesmetturbo: Klopt. Alleen de Q5 doet gewoon wat hij moet doen. Zijn/haar bestuurder zo comfortabel mogelijk van A naar B te brengen. Een Q5 hoeft niet snel, sportief en dynamisch te rijden. Gewoon comfortabel rijden omringt door luxe.

De Stelvio doet dat ook wel maar dan met wat meer ‘fun’. Wel zit hij natuurlijk qua afwerking en materiaalgebruik op een ander (lees ietsje lager) niveau. Is dat erg? Nee, helemaal niet. Ik vind de Stelvio ook mooier.

Maar @Rick-dos heeft wel een punt. Alfa Romeo is mooi, heel erg mooi zelfs. Een fantastisch merk. Ik heb er een zwak voor. Maar we moeten niet doen alsof Alfa Romeo het meest geweldige is wat ooit is voortgebracht. Maar het komt wel akelig dichtbij…
@viezefreddyw: exactly. Daar sluit ik mij volledig bij aan.

Beter had ik het zelf niet kunnen zeggen.
@viezefreddyw: inderdaad, als Alfa Romeo zo’n godsgeschenk was, dan werden er wel meer van verkocht.

Als iedereen die hier ooit een Alfa 156 comment heeft geplaatst een euro aan Autoblog doneert, zijn we de eerste 15 jaar verlost van reclames.

Zo’n q5 rijd fijn, niks mis mee. Maar die auto is net zo spannend als een uurtje breien. Dat doet Alfa, eerlijk is eerlijk, een stukje beter.
@Rick-dos: Ben het wel met je eens hoor. De Stelvio is gewoon weer de zoveelste SUV die aan het rijtje kan worden toegevoegd. Niet beter dan de rest, maar ook niet slechter. Het enige wat echt voor de Stelvio pleit, is dat hij qua rijgedrag anders is dan de meeste SUVs.
@rick-dos: Al gereden met de nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio?
via Android app
“I’ll be honest with you. I loathe all the current crop of so-called SUVs, except those I dislike intensely. I cannot see the point of driving around in a car that’s slower, more expensive and thirstier than a normal saloon or estate. It just seems idiotic.”

Baaaas!!
@autodrop: De SUV is een logisch gevolg van onze biologische instincten: we hijsen ons in een “veiligere” auto dan die van de buurman, zodat onze kinderen een ongeval overleven, ten koste van die van de buurman.
Kom op, iedereen snapt toch dat Clarkson en anderen met een gelijkende toon enkel de verkopen van hun geliefde Alfa willen laten stijgen, zodat het blijft bestaan? Waarom überhaupt nog de discussie over de auto zelf? Daar gaat het al lang niet meer over.
@jochempie: dat trucje is toentertijd bij Audi ook gelukt dus waarom zou het bij Alfa Romeo nu ineens niet meer kunnen?
@rhellema: Op welk moment was Audi stervende? Of heb je het over Jeremy “Audi’s are mainly built for German cement salesmen” Clarkson?
@Jochempie: procon ten is toen alleen maar ontwikkeld om op de Amerikaanse markt te kunnen komen, voor die tijd konden ze daar ook geen voet aan wal krijgen en hadden ze de mazzel dat die domme rednecks het slikte als zoete koek. Daarvoor stond Audi er ook niet al te rooskleurig voor.
En de xc60 het best?
@v60polestar: Dan kan je direct achter de geraniums zitten, als ex huisarts.
@jimyb: het is misschien niet de meest spannende auto inderdaad, maar behoord toch wel tot de top in zn segment!
@v60polestar: ja oké,maar als ik mocht kiezen,ging ik er toch finaal langs
Wat een attention whore is het toch. Uiteraard immer een afwijkende mening hebben. Wat dat zorgt voor reuring. Hij is er goed in. En dat weet hij.
@amersfoorter: Oké, laten we aannemen dat hij weet dat hij er goed in is. Mijn vraag aan jou is: wat maakt dat uit?
JC mag dan voor de Stelvio een uitzondering maken inzake SUV’s, zelf blijf ik het nutteloze poseursauto’s vinden en blijf ik hopen dat Alfa zich bedenkt en alsnog met een Giulia Sportwagen komt.
Maar eigenlijk heeft de man gewoon gelijk.
Er zijn auto’s als de Bangle 5-serie waar ik gillende ben uitgestapt omdat ik dacht dat het interieur door dezelfde man was ontworpen die het interieur van mijn Samsung koelkast had ontworpen.
Een Jaaag XJ6 ( en ik bedoel tot 1988) heeft een interieur waarbij ik nooit meer wil uitstappen.
Een Golf GTE waar ik onlangs mee heb gereden was mooi maar ook zo clinisch.
En toen ik de prijs van dat Golfje hoorde moest ik bijkans aan de hart monitor !
@desjonnies: dan wil ik toch even zeggen blij voor je te zijn dat je alsnog snel hersteld bent! 👍🏻
Doe mij maar een Q5.
Die mening deel ik ook, ik vind de Stelvio heerlijk rijden. Ik had niet verwacht dat een SUV zo dynamisch en comfortabel tegelijk kon zijn zonder ‘premium’ te rijden. Bij een Porsche Macan had ik het verwacht, niet bij de Stelvio. Maar nu aardig wat kms te hebben gereden vind ik het een zeer fijne auto, zelfs om in het weekend lekker wat bochtjes te pakken. Snelle zf automaat, awd, 255 bandjes, 280pk en de scherpe besturing maken het een feestje om te rijden. En het ziet er nog leuk uit ook
@allesmetturbo:
Sorry maar gelul van de bovenste plank, zoals jij je Stelvio beschrijft rijdt dat ding gewoon perfect en beter dan een Macan.
En dat mag gewoon.
Het lijkt hier wel dat je excuses moet aanvoeren om een Niet Germaanse auto leuk te vinden.
Ik houd niet van Germaanse auto’s.
Nooit van gehouden en zal er nooit van houden.
Ze zijn gewoon niet mijn ding, op een Passat B5 en een NSU -eigenlijk alles van NSU na-
Ok de Golf II vond ik ook fantastisch maar de twee Benzen die ik heb gereden waren in één woord ruk en van BMW begrijp ik niets meer.
Ik heb met een Macan gereden en het reed goed, maar geen tachtigduizend Euries goed.
Ik heb met een Stelvio gereden en eigenlijk hetzelfde, bovendien wist de verkopert eigenlijk geen enkele reden te bedenken waarom ik mijn in uitstekende staat verkerende 159 zou verkopen.
Dus blijf ik nu maar rijden met dat kreng totdat het een klassieker is, net als de ouwe trouwe Giulia Super.
@desjonnies: Ik heb deze reactie met plezier gelezen!
@desjonnies: beetje rare reactie. Dit is geen gelul maar hoe ik het ervaren heb. Heb nog geen macan gereden dus weet niet of die beter rijd. En ik weet wel een reden om een 159 weg te doen, het is een veel te zware lompe auto. Wel prachtig maar lomp. Zelf veel gereden in een 3.2 awd station, 1750kg :0 en veel in een 2.4jtd gereden. Allebei squadra getuned. De stelvio en giulia rijden vele malen sportiever met beter comfort en het is geen halve opel.
F-Pace
Niet voor niks hebben ze Clarkson de deur gewezen. Die man is nou heel zielig en kraait een hoop onzin uit zn nek. Ik vind de q5 ook niet echt mooi maar vergeleken met een Alfa dan weet ik wel beter. Zowel rijeigenschap en kwaliteit kan de Alfa niet tippen aan de duitser. Ik heb jaren alfa gereden wat een drama. Elk jaar als ie gekeurd moest worden was ik 1500 euro armer! Verschillende Alfa’s gehad nooit meer. Nu rij ik 6 jaar Audi’s en nooit problemen gehad. Ja 1keer een turbo vervangen maar dat is normaal bij 270.000 km. Slaap lekker verder Clarkson .
@kermit123:
Clarkson’s vermogen wordt op £ 50000000 geschat, dus laat hem maar wouwelen en blijf jij lekker bij je Audi, ik weet wel wie van jullie twee de slimste is. (dat ben jij niet imo)
@desjonnies:
Ja je naamt zegt het al. Zeker een petfiguur in een oude golf2 helenaal onderuit heschoven hahaha. Blijf jij maar lekker weg met je sjonniepet en slaap ook lekker verder😀😀
Wat het interieur betreft: Zou best kunnen dat de Alfa mooier is en fijner. Op de plaatjes lijkt dat in ieder geval wel. Maar bij mij zit de pijn meer in het feit dat het Alfa al jaren niet meer lukt een auto te maken waar een normale nummerplaat op een normale manier, in het midden, aan de voorbumper kan worden geschroefd. Wtf Alfa?
Mijn keuze is gevallen op een nieuwe XC60, De R-design T8, wordt on November geleverd. Was de meest belasting technisch 400pk plus.
@tom307: Tof! wat voor een kleur?
Het is ook werkelijk te gek voor woorden dat iedereen in zo’n suv gaat zitten. Een stationwagen is ruimer, comfortabel, zuiniger, ligt beter op de weg en is lichter. Alleen deze heeft niet die hoge zit. En ondertussen lekker op groenlinks stemmen of zonnepanelen op het dak zetten “om het milieu”.
@lekbak: Je hebt helemaal gelijk, maar juist die hoge zit gaat het veel mensen om. Ik kan me met mijn 28 jaar wel voorstellen dat zoiets prettig kan zijn op je oude dag.
@berlinetta: oude dag? Als je elke dag met nette kleren in een lage wagen moet stappen is vet irritant…
“I cannot see the point of driving around in a car that’s slower, more expensive and thirstier than a normal saloon or estate. It just seems idiotic.”

De doelgroep heeft z’n schaapjes op het droge en interesseert verbruik noch snelheid. En als snelheid een punt is wordt er een snellere versie gekocht.

Als je ziet hoe hij zelf bijkans uit een auto stapt verbaast het me dat hij de zelfspot niet heeft om in te zien dat Clarkson toch wel de personificatie van de doelgroep is.
LOL ..
De vorig jaar nog topgearkneuzen zijn ineens van de populistische anti-clarkson brigade ..
Zo te lezen heeft meneer JC zijn zakken weer gevuld met wat extra Alfa geld… volgend jaar betaalt Audi beter en dan zal zijn mening ineens als een blad omslaan…
Ik snap de hype rondom SUV’s niet. Laten we het ook niet meer hebben over de “Duitse” premium merken Audi & Co. Audi Q5 is hier een mooi voorbeeld van met made in Mexico. Dat Volvo’s niet uitsluitend uit Zweden komen weten wij natuurlijk het beste met made in the Netherlands en made in China. Voor mij staat rijden centraal en het rijplezier. Ik ben fan van merken als Porsche en Alfa Romeo. Allebij merken die de bestuurder centraal stellen en altijd resp. made in Germany en made in Italy. Over twee weken krijg ik mijn nieuwe Alfa Giulia en met een volgepakte Giulia kan een gezin ook twee weken kamperen in Italië.
@ibssr: Veel plezier gewenst!
@ibssr: Ik denk dat “vergrijzing” het sleutelwoord is. Samen met dat het als trendy / hip en tegelijkertijd praktisch wordt weggezet.

Doe mij ook maar een sedan, dat sluit beter aan bij mijn rijstijl. Maar die wijk enigszins af van de gemiddelde familievader danwel babyboomer.

Veel plezier met de vakantie (en de rit)
Het plastic gaas oogt zo cheap en de uitlaten getuigen nou ook niet bepaald van Italiaans raffinement. Wat een ordinaire stortkokers zeg. Zo uit de Auto-style-gids gehaald.
Mee eens met Clarkson. Als je al een middelgrote SUV wil, ga dan voor de zoveel leukere Stelvio in plaats van de utilitair luxe maar verbeeldingsloze Q5. Sic. Een van de leukste dingen van de Stelvio vinnik dat ie nog een derriere heeft achter de achterwielen. Voorlampen zouden evenwel minder naar buiten moeten ‘vlinderen’, zo’n beetje moeten ophouden bij de naad.
De VAG-adepten zijn blijkbaar op hun pikkie getrapt. Rij toch eerst eens met een open geest met één van die andere dingen en oordeel dan. Dat geldt trouwens voor alle merkfanaten die hier ronddwalen.
@alfapeter: aldus ‘alfapeter’
@lekkaah: haha
@lekkaah: Wanneer heb ik gezondigd tegen het principe dat ik verkondig? Je kan toch best wel liefhebber zijn van een bepaalt merk zonder daarbij al de rest rotzooi te vinden. Ik heb trouwens in een eerdere reactie aangetoond dat ik zelf een Alfa-SUV niks vind.
Het is allebei niks…
Ok de Q5 moet ik hebben dus.
Ik heb de Stelvio niet gereden, maar zou hem iig ook niet kopen. De Q5 heb ik wel gereden met een hele dikke dieselmotor. Eens net Clarckson: prima auto die geen enkele herinnering achterlaat
“What I can tell you before I move on is that I hated its engine. Volkswagen’s post-Dieselgate 2-litre turbo is possibly the most boring power unit fitted to any car at any time. It’s about as exciting as the motor in your washing machine.”

@redactie Autoblog,
Dit lijkt me een test waard, ik denk dat heel wat lezers/kijkers dit interessant zouden vinden.
Of is dit reeds voorbij gekomen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).