• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Column Michiel vd Brink: Associaties

Auteur: michiel, gepost 2 mei 2008 om 11:00 – 95 Reacties

De snoek... (foto: Jim Appelmelk)

Veel auto’s hebben in de loop der tijd een bijnaam gekregen. Vaak beginnend met één associatie van één persoon kon een dergelijke bijnaam een eigen leven gaan leiden en zelfs uitgroeien tot een (semi-) officiële typenaam. De koos- of spotnamen hebben de meeste auto’s te danken aan het feit dat hun uiterlijk de mensen aan iets anders als bijvoorbeeld een dier of object deed denken.

Denk bijvoorbeeld aan de Kever, waarvan de koosnaam nu door Volkswagen als officiële typenaam wordt gebruikt. Waar de naam vandaan komt, is overduidelijk te zien aan de vorm het dak dat een soortgelijke vorm heeft als de dekschilden van een tor.

Kever

Of de Citroën 2CV, welke iedereen in Nederland kent als de ‘Lelijke eend’.
De Fransen gebruiken voor hun nationale trots de naam ‘Canard’ overigens weer niet.

De speciale Ferrari 250 GT SWB van Bizzarrini kreeg van de schrijvende Franse pers ooit de spotnaam ‘Camionnette’ en de Engelsen noemden het model de ‘Breadvan’ vanwege zijn op een bestelwagen lijkende achterkant. De auto draagt deze Geuzennaam met trots en staat in alle geschiedenisboeken over het merk met het steigerende paard als zodanig vermeld.

Breadvan

De Ferrari ‘Sharknose’ lijkt me ook een duidelijke visuele associatie.

Sharknose

Een andere Ferrari met een merkwaardige bijnaam was de 365 GT 2+2, die ‘Queen Mother’ genoemd wordt vanwege haar imposante aanwezigheid door de enorme afmetingen. Op foto’s komt ze niet zo groot over, maar in het echt is ze enorm, vooral voor een Ferrari. De huidige 612 Scaglietti verdient wat mij betreft om dezelfde reden een passende bijnaam.

365

De veelbesproken Fiat Multipla doet mij met zijn vreemde voorzijde altijd denken aan een walvisachtige. Ik denk dan niet aan een sierlijke Dolfijn of Orca, maar aan de koddige Beluga.

Multipla

Sommigen noemen de Multipla ook wel ‘Multivlaai’, wat misschien ook wel beter is, want de bijnaam Beluga is al vergeven aan de Super Transporter van Airbus.

Airbus

Associatieve bijnamen hoeven overigens niet altijd direct naar een dier of object te verwijzen. Het kan met verschillende karakteristieken van een bepaald model als uitgangspunt alle kanten opgaan. De Fiat 500 wordt ‘rugzak’ genoemd vanwege de manier waarop je de auto eerder aantrekt dan dat je erin gaat zitten.

Toen ik de Xsara Picasso voor het eerst zag, was ‘draadjes’ het eerste woord wat in me opkwam. De gebogen raamstijlen met afgeronde hoeken doen een beetje Gothisch aan. In de Gothische periode gebruikten sommige bouwmeesters draadmodellen om de globale vormen van de ribben in de gewelven van de kathedralen te bepalen. Ze pinden enkele tientallen draden van verschillende lengte met beide uiteinden vast op een houten plaat en hielden deze vervolgens op z’n kop. De draden namen de vorm aan van perfecte parabolen en gaven zo al een beetje een indruk van de vorm die de kathedraalbouwers toe moesten passen. De architect hoefde slechts de verzameling parabolen na te tekenen en het papier om te draaien.
De rondgebogen raamstijlen van de Picasso deden me aan zo’n verzameling van paraboolvormige draden denken.

Picasso

Vroeger was het meestal de schrijvende pers die een bijnaam introduceerde, maar tegenwoordig is het vooral het publiek die dankzij user-generated content een associatieve naam algemeen bekend kan maken. En daar wil ik jullie allen bij deze voor uitnodigen.

Associeer lekker vrij en vermaak ons met jullie creatieve bijnamen voor elk model die je maar kan bedenken!

Ook interessant!

  • Handbak
    Column: heeft de handbak überhaupt nog toekomst?
  • Column: veiligheid maakt geen bal meer uit
  • snorscooter dood
    Column: De Snorscooter moet dood, gewoon omdat 'we' dat willen

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns

Vorig bericht: « Carrozzeria Touring A8GCS Berlinetta
Volgend bericht: Robbie’s vrijdagmiddag Quiz, Te Koop [uitslag bekend] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Racer X zegt

    2 mei 2008 om 11:16

    Porsche 911
    http://images.whatsthatbug.com/images/blister_beetles_mashedinpas.jpg

    Een beetje zelfspot, als Porsche fan zijnde. ;)

    Login om te reageren
  2. DAT zegt

    2 mei 2008 om 11:17

    DE TANK

    Login om te reageren
  3. Armada zegt

    2 mei 2008 om 11:20

    Nog een voorbeeld:
    De Alfa Romeo SZ wordt ook wel Il Monstro genoemd.

    Login om te reageren
  4. Wat_een_gezeik zegt

    2 mei 2008 om 11:21

    oostblok renault: Dacia Logan

    Login om te reageren
  5. Apache zegt

    2 mei 2008 om 11:24

    De Chevrolet Corvette Mako Shark lijkt gwn zo hard op een mako haai dat ze hem zo heten.


    Login om te reageren
  6. Armada zegt

    2 mei 2008 om 11:25

    Voor degenen die de SZ niet kennen:

    Login om te reageren
  7. Apache zegt

    2 mei 2008 om 11:25

    Het “Bolleke”:

    Login om te reageren
  8. Zoef zegt

    2 mei 2008 om 11:32

    Een van de leukste associaties in autoland is het Vlaamse “Geit” voor een tweepeekaatje. Dat is een geluidsassociatie, namelijk met het mekkerende motorgeluid van de amechtige tweecylinder boxer.

    Login om te reageren
  9. Frasker (Spyker D12 SSUV) zegt

    2 mei 2008 om 11:45

    Wat dacht je van deze, ik vind z’n mond heel erg op de grill lijken:


    Sorry dat ik een Spyker voor goudvis uitmaak…

    Login om te reageren
  10. Emerald Green Jag zegt

    2 mei 2008 om 11:47

    (leuk voor onze Citrofiel ;-))
    Citroën DS -> Strijkijzer

    Login om te reageren
  11. geelhoed zegt

    2 mei 2008 om 11:48

    Bij het zien van de SSangYong Rodius denk ik Welstandscommissie.

    Login om te reageren
  12. InfiniteNissan zegt

    2 mei 2008 om 11:54

    Die airbus is een boeing geloof ik. Airbus heeft er enkele gekocht van boeing voor eigen gebruik.

    Login om te reageren
  13. Blitz zegt

    2 mei 2008 om 11:54

    Nissan Skyline GT-R… werd Godzilla genoemd omdat ie van iedereen en alles weg plankte in de Japanse GT klasse…. :)

    Login om te reageren
  14. RCA zegt

    2 mei 2008 om 12:00

    Volvo “Katterug”:

    Login om te reageren
    • p kuil zegt

      21 oktober 2009 om 20:36

      @RCA: what sort off color number is this car?

      Login om te reageren
  15. Michiel_vd_Brink zegt

    2 mei 2008 om 12:04

    Wat voor een naam zouden jullie voor de Ferrari 612 Scaglietti kunnen bedenken?

    Login om te reageren
  16. Mairsil zegt

    2 mei 2008 om 12:09

    Clarkson vergeleek de crossfire coupe eens met een poepende windhond, die blijf ik er nu altijd in zien:

    Login om te reageren
  17. RenesisHP zegt

    2 mei 2008 om 12:11

    @Michiel van den Brink.

    Het nijlpaard.
    Zwaarlijvig, groot, zachtaardig uiterlijk, maar de hel breekt los als je hem boos maakt. Dan blijkt dat traag ogende logge dier een supersterke, snelle en agiele vechtersbaas die ruim voldoende middelen heeft om zijn tegenstanders uit te schakelen.

    Login om te reageren
  18. Mairsil zegt

    2 mei 2008 om 12:15

    @Michiel van den Brink

    Qua neus zou je de 612 nog een platgedrukte 911 kunnen noemen (zoals de Scirocco een platte golf was/is), maar aan de achterkant werkt dat toch niet echt…
    Tsja, ik vind het eerlijk gezegd een vrij non-descripte ferrari. Voor een bijnaam moet zo’n auto toch een beetje eigen vorm hebben, en de 612 is vooral ‘generic sportscar’ in mijn ogen. Alles wat je er voor kan verzinnen past net zo goed op 10 andere sportwagens met een lange neus.

    Login om te reageren
  19. RenesisHP zegt

    2 mei 2008 om 12:16

    Login om te reageren
  20. Blitz zegt

    2 mei 2008 om 12:20

    Ja…. lijkt SPREKEND opmekaar…. Denk dat het hiet niet om het visuele idee ging hier, maar om de prestaties…. :P Hij was gewoon “unbeatable”

    Login om te reageren
  21. Rob zegt

    2 mei 2008 om 12:24

    @Michiel vd Brink: Zijn jullie al aan het bouwen geslagen? Het zou leuk zijn als je daar wat over kan vertellen en evt. met foto’s! (-:

    Login om te reageren
  22. Novo zegt

    2 mei 2008 om 12:24

    @Michiel, slagschip (of battleship) is het eerste wat bij mij opkomt. De neus zou het lange lage dek zijn en daar achter zit de ‘cockpit’ wat de brug op het schip zou zijn.

    Login om te reageren
  23. Rutger zegt

    2 mei 2008 om 12:26

    Buick boat-tail..

    http://www.forum.v10.pl/files/thumbs/t_boattail_166.jpg

    Login om te reageren
  24. Klassiekerrally zegt

    2 mei 2008 om 12:31

    Ik vind de ‘Janus’ van Zündapp wel aardig, maar die naam is door de fabriek zelf bepaald…

    Login om te reageren
  25. Michiel_vd_Brink zegt

    2 mei 2008 om 12:35

    “Platje” van Maus Gatsonides:

    Destijds sloeg de naam ongetwijfeld op het lage profiel van de auto, maar tegenwoordig denk ik bij het woord platje aan heel iets anders. ;)

    Login om te reageren
  26. ML zegt

    2 mei 2008 om 12:36

    De AMC Pacer had door zijn rare verschijning veel bijnamen. Waaronder de bubble-car, en de vissenkom.

    Login om te reageren
  27. Markus zegt

    2 mei 2008 om 12:36

    @ DAT: zulke Volvo’s noem ik altijd een ‘blokkendoos’. Wat een hoekig hok is dat ding zeg.

    Login om te reageren
  28. Klassiekerrally zegt

    2 mei 2008 om 12:37

    Of de ‘Topolino’ van Fiat: muisje.
    Of de term ‘Barchetta’: bootje.

    Login om te reageren
  29. dekster zegt

    2 mei 2008 om 12:41

    De gril van een Granturismo doet me denken aan een ei-snijder

    Login om te reageren
  30. vla zegt

    2 mei 2008 om 12:46



    En dat is geen belediging! :P

    Login om te reageren
  31. Reeskees zegt

    2 mei 2008 om 12:51


    Stingray en een Stingray

    Login om te reageren
  32. Michiel_vd_Brink zegt

    2 mei 2008 om 12:52

    @ de vlaeminck: da’s een hele treffende! :)

    Login om te reageren
  33. RCA zegt

    2 mei 2008 om 13:33

    Hoe konden we de vleermuizen nou bijna vergeten ;-)

    Login om te reageren
  34. Apache zegt

    2 mei 2008 om 13:33

    Login om te reageren
  35. masticore zegt

    2 mei 2008 om 13:35

    @dekster

    kvind de maserati meer een walvissenmond hebben, ‘k heb niet echt een goed plaatje maar zo’n blauwe vinvis met snor bedoelk

    Login om te reageren
  36. masticore zegt

    2 mei 2008 om 13:37

    het bolhoedje!

    Login om te reageren
  37. bruistablet zegt

    2 mei 2008 om 13:38

    alle dafjes…truttenschudders met jarretel aandrijving.

    kan er even geen foto van vinden

    Login om te reageren
  38. dekster zegt

    2 mei 2008 om 14:23

    @masticore
    Wat jij bedoeld is eerder

    Login om te reageren
  39. drumz zegt

    2 mei 2008 om 14:23

    P.C. Hooft-tractor voor elke (van nature overbodige) SUV…

    Login om te reageren
  40. dekster zegt

    2 mei 2008 om 14:24

    *bedoelt

    Login om te reageren
  41. Elwing zegt

    2 mei 2008 om 14:25

    er zijn meer formule één autos geweest met bijnamen behalve de “shark nose” ferrari- vooral in the jaren 70. Zo was er de March 711, de “tea tray” genoemd vanwege dat rare spoilertje

    de brabham BT46b “fan car” of “stofzuiger” met de ventilator

    En de Renault RS01 “yellow teapot” vanwege het regelmatig ontploffen van de turbo motor

    En dan hebben we het nog niet over de kleurrijke bijnamen van de coureurs uit die periode…Wie weet er nog meer?

    Login om te reageren
  42. RenesisHP zegt

    2 mei 2008 om 14:40

    Een kikker. :D

    Login om te reageren
  43. Michiel_vd_Brink zegt

    2 mei 2008 om 14:42

    En nog een kikker: De Healy ‘Frogeye’.

    Login om te reageren
  44. Nick_BE zegt

    2 mei 2008 om 14:46

    Een 2CV, noemt hier in België “Geit” en niet “Eend”.

    Login om te reageren
  45. Elwing zegt

    2 mei 2008 om 14:58

    okee we hebben er nog een paar gevonden: de Ligier JS5 werd ook de theepot genoemd, maar meer vanwege de vorm.

    de Brabham BT34 stond bekend as the “lobster claw”

    en op het moment heeft BMW een wagentje op de circuits dat de Dumbo Ears wordt genoemd…

    Login om te reageren
  46. RenesisHP zegt

    2 mei 2008 om 15:00

    Jongens toch, we vergeten de meest beestachtige auto van allemaal. De Viper.

    Login om te reageren
  47. dekster zegt

    2 mei 2008 om 15:08

    Gaan we deze de bijnaam “Safari” geven?

    (Beetje zoals de Allard P2)

    Login om te reageren
  48. Michiel_vd_Brink zegt

    2 mei 2008 om 15:14

    @ dekster: de achtergrondfoto is niet geschoten op safari, maar op een landgoed hier op de Veluwe.
    Mochten jullie een leuke benaming voor dit model weten, dan hoor ik dat natuurlijk graag. ;)

    Login om te reageren
  49. dekster zegt

    2 mei 2008 om 15:37

    Is het een gewone bentley avant of eerder een allroad?

    Login om te reageren
  50. dekster zegt

    2 mei 2008 om 15:46

    Vandebrink Speed 12 blue

    Login om te reageren
  51. dekster zegt

    2 mei 2008 om 15:47

    Deze tatra heeft wel wat van een onderduikende dolfijn

    Login om te reageren
  52. Michiel_vd_Brink zegt

    2 mei 2008 om 15:53

    @ dekster: het is een shooting brake ZONDER (zoals van mij te verwachten) SUV/Allroad-achtige kenmerken.

    Login om te reageren
  53. dekster zegt

    2 mei 2008 om 16:02

    Ik had het niet echt over optische kenmerken. Als je met zo’n shooting brake ook eens van de verharde baan gaat rijden zouden een beschermplaat en banden met een dieper profiel niet misplaatst zijn. ;)

    Login om te reageren
  54. LC zegt

    2 mei 2008 om 16:36


    Ik wil bolletje!

    Login om te reageren
  55. Tephlon zegt

    2 mei 2008 om 16:43

    De Audi Q7 is voor mij toch echt “De walvis”.

    Niet in de laatste plaats omdat ‘ie bijna altijd grijs/antraciet of zwart is…

    Login om te reageren
  56. Ewout zegt

    2 mei 2008 om 17:22

    Hm.. what a remarkable resemblance :D

    Login om te reageren
  57. Niels zegt

    2 mei 2008 om 17:31

    Login om te reageren
  58. victor zegt

    2 mei 2008 om 17:53

    @Michiel van den brink, over de “safari”, waarom kon je daar nou geen wagon van maken dus gewoon 2 extra deurtjes, heeft alleen maar voordelen en het past er gewoon in.

    mijn versie op paint gemaakt(alle mvb dingen zijn weggehaald dalijk word ik nog aangeklaagt wegens misbruik want ik denk dat het trademark is..) deze kan door het gebruik van de spuitbus onduidelijk zijn geworden, daarom deze zonder spuitbus met enkel de lijnen:

    deze zonder de grafitie, alleen de lijnen.

    Login om te reageren
  59. lincoln zegt

    2 mei 2008 om 18:23

    @niels .. ha ha ha ..
    (hoe verstuur je ook al weer een foto) ..

    Login om te reageren
  60. victor zegt

    2 mei 2008 om 18:37

    @lincoln: http://img255.imageshack.us/img255/9295/howtopostanimagehk7.jpg
    zo verstuur je een foto;)

    Login om te reageren
  61. RenesisHP zegt

    2 mei 2008 om 18:45

    @Michiel van den Brink.

    Ik heb hem.

    Login om te reageren
  62. RenesisHP zegt

    2 mei 2008 om 18:51

    Login om te reageren
  63. Michiel_vd_Brink zegt

    2 mei 2008 om 18:56

    @ Victor: al tekenend zijn twee deurtjes eenvoudig toegevoegd.
    In het echt is dat echter een ander verhaal.

    Login om te reageren
  64. RenesisHP zegt

    2 mei 2008 om 19:04

    @Michiel van den Brink.

    Gewoon hetzelfde doen als Mazda. :P

    Login om te reageren
  65. Rob USA zegt

    2 mei 2008 om 19:07

    71er Camaro:Haaiebek
    70er Pontiac Firebird Formula 400:Bull nose
    Wie doet er ff foto’s bij?? Of wie leert het mij in Jip en Janneke taal! :)

    Login om te reageren
  66. RA999 zegt

    2 mei 2008 om 19:11

    @Rob USA
    Volg deze handleiding maar ;)
    http://img255.imageshack.us/img255/9295/howtopostanimagehk7.jpg

    Login om te reageren
  67. Citrofiel evil twin zegt

    2 mei 2008 om 20:26

    Ziezo iedereen vergeet het welbesproken eitje? ;) :).

    Login om te reageren
  68. Citrofiel evil twin zegt

    2 mei 2008 om 20:27

    Login om te reageren
  69. Citrofiel evil twin zegt

    2 mei 2008 om 20:28

    Login om te reageren
  70. victor zegt

    2 mei 2008 om 21:00

    @michiel van den brink, dat klopt maar de auto dat is volgens mij gewoon een (beetje onbeschofd gezegt) plaatje, of is het een echte concept car die kan rijden enzo

    Login om te reageren
  71. Joost zegt

    2 mei 2008 om 21:49

    @LC is dat autootje nog in productie?? Die wil ik, als ik later groot ben (over 2 jaar) Ik ben alleen bang dat ik daar met mijn 1,96m niet in pas :(

    Login om te reageren
  72. Apache zegt

    2 mei 2008 om 22:05

    @ Michiel Vandenbrinck

    Dank je nog eens voor dat interview ivm me eindwerk btw ;)

    Voor die Bentley Stationwagen:

    – Bentley Vandenbrink Royal Spur

    – Bentley Vandenbreak :P

    – Bentley Vandenbrink Continental Royal Spur

    – Bentley Vandenbrink Continental Crossing Spur

    – …

    Login om te reageren
  73. Rutgertje zegt

    2 mei 2008 om 22:54

    De Ferrari 612 Scaglietti is een ballenbak.

    Login om te reageren
  74. frans zegt

    2 mei 2008 om 23:03

    De 1300Watt stofzuiger:

    VS.

    Login om te reageren
  75. citroenfanatic zegt

    3 mei 2008 om 10:59

    ik heb geen idee waarom maar mijn oiuders noemden de renault 4 een zeehondje..

    Login om te reageren
  76. Tombnolz zegt

    3 mei 2008 om 17:10

    Ik noem de eerste Picasso “het ei”

    [img]http://www.autoweblog.de/50226711/images/picasso.jpg[/img]

    [img]http://www.nvwk.nl/Werkgroepen/Weidevogels/wildeeendei.jpg[/img]

    Login om te reageren
  77. VivelaFRANCE zegt

    3 mei 2008 om 20:20

    Ach de beste is natuurlijk ook voorbehouden aan de mooiste:

    la déesse (DS) = godin !!!

    Superbe!

    Login om te reageren
  78. Apache zegt

    3 mei 2008 om 21:11

    @ Vive la France

    De DS is de lelijkste zeekwal van het unversum en omstreken. Er moet een soort vijandige bestraling geweest zijn van buitenaf die het verstand van de gemiddelde Europese mens heeft vernietigd en er allerlei crap in de plaats heeft gestopt als men er zo over denkt.

    Login om te reageren
  79. Trabbi zegt

    4 mei 2008 om 18:31

    Ik vind de grootste versie van de huidige generatie Mercedes Sprinter wel de bijnaam beluga verdienen…

    Login om te reageren
  80. Esprit_de_Flandre zegt

    4 mei 2008 om 19:58

    @ InfiniteNissan schrijft,
    2 May 2008 om 11:54

    “Die airbus is een boeing geloof ik. Airbus heeft er enkele gekocht van boeing voor eigen gebruik.”

    Die Airbus IS een Airbus! Ze hebben die speciaal ontworpen op basis van een gewoon vliegtuig om halfafgewerkte rompen van vliegtuigen van de ene fabriek naar de andere te brengen.

    Login om te reageren
  81. Arnoud zegt

    5 mei 2008 om 11:22

    @ Emerald Green Jag

    De C5 break, dat is pas een strijkijzer. De DS heet snoek.

    Login om te reageren
  82. jodocus zegt

    5 mei 2008 om 12:36

    @ ZOEF

    In Vlaanderen wordt een Citroën 2PK inderdaad een GEITJE genoemd, maar dat heeft nix te maken met het mekkerende motorgeluid, dan wel alles met de unieke springerige vering van het wagentje !

    Login om te reageren
  83. Benjamin1 zegt

    6 mei 2008 om 09:55

    Grande Punto heet bij ons altijd de Mini-Maserati, door de neus en de koplampen. ik zal wel plaatjes zoeken :P

    Login om te reageren
  84. Benjamin1 zegt

    6 mei 2008 om 10:04

    Login om te reageren
  85. Benjamin1 zegt

    6 mei 2008 om 10:05

    goh nog gelukt ook :D

    Login om te reageren
  86. Cedric zegt

    7 mei 2008 om 17:27

    Die kathedraal is volgens mij niet gotisch, maar in renaissancestijl (denk aan de rondbogen).

    Login om te reageren
  87. Michiel_vd_Brink zegt

    7 mei 2008 om 17:32

    @ Cedric: I know, maar ik kon zo gauw even geen geschikter plaatje vinden.

    Login om te reageren
  88. Mr Hyde zegt

    10 mei 2008 om 21:46

    Het Mercedes Bolhoedje!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  89. CustomCruiserMan zegt

    12 mei 2008 om 18:28

    Ik noem onze mondeo altijd ‘Piece of Crap’
    En mijn Custom Cruiser noemen ze meestal ‘Tank’ \,,/^_^\,,/

    Login om te reageren
  90. Citrofiel zegt

    13 mei 2008 om 21:47

    De 2CV had wel meer bijnamen: “In Frankrijk had de 2CV de bijnaam “La Deuche”, in België was het “de Geit” of “het wippertje”, in Nederland “Eend” of “Lelijke Eend”‘, in Friesland de “Pyk” of Einepyk , in Duitsland werd het “Die häßliche Ente” en in Engeland “Tin Snail” (blikken slak).” (wiki) Ja, en de Snoek (DS), het Strijkijzer (CX). De Xsara Picasso is wat mij betreft een ei.

    We hebben trouwens nog een kever in ons midden, de Citroën Prototyp C. http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Prototype_C De C10 daarvan kreeg de Franse bijnaam Coccinelle, wat kever betekent. Hij heeft zelfs een kevergezichtje! ;)

    Waterdruppel is het ook wel… Dat was dan ook het idee.

    Login om te reageren
  91. Citrofiel zegt

    13 mei 2008 om 21:48

    Verdulleme! Waar is mijn reactie nu gebleven!? Zou een van de vriendelijke ABers even het spamfilter na kunnen kijken?

    Login om te reageren
  92. F1-freak zegt

    17 mei 2008 om 16:30

    De Vauxhall Firenza “Droopsnoot”(druipneus):
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/23/Gkdsnoot.jpg/350px-Gkdsnoot.jpg

    Login om te reageren
  93. BaRa zegt

    21 mei 2008 om 08:19

    De Q7 staat in mijn boek bekend als de Q8. Je hebt je eigen oliebron nodig om er mee te kunnen rijden…

    En wat het strijkijzer betreft, dat associeer ik niet met Citroën maar met de Saab 900!

    Login om te reageren
  94. xfhfh, zegt

    25 mei 2010 om 10:36

    ik wil er

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North