Consumentenbond: VW moet opdraaien voor kosten na update

Auteur: , 42 Reacties

Laat je geen oor aannaaien en laat je portemonnee gewoon thuis.

Consumentenbond: VW moet opdraaien voor kosten na update

Naar aanleiding van het dieselschandaal moesten ook Nederlandse Volkswagens van een update worden voorzien. Het kan zijn dat je na deze update problemen hebt ervaren met de auto. Ben je hiervoor teruggegaan naar de dealer en heb je een rekening gekregen, dan is dit niet correct. Heb je al reeds betaald, dan moet dat geld worden teruggestort, stelt de Consumentenbond.

Sinds juni heeft Volkswagen een regeling lopen. Auto’s die een update hebben gehad, kunnen rekenen op extra garantie. Volgens de Consumentenbond heeft Volkswagen dit niet duidelijk gecommuniceerd naar de VW-rijder. Ook is de informatie lastig te vinden op de Nederlandse site van het merk. Dat moet beter, aldus de consumentenorganisatie.

De Consumentenbond heeft bij de toezichthouder van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan de bel getrokken. De consumentenorganisatie wil dat de ACM in actie komt als Volkswagen niet duidelijker gaat communiceren.

VW speelt verstoppertje en dat kan en mag niet. We roepen VW op om actief bezitters van sjoemeldiesels te benaderen en te informeren over de mogelijke schade ten gevolge van een update en over de garanties die het geeft. Dat geldt ook voor degenen die de reparatie al zelf hebben betaald.

De Consumentenbond zou al diverse klachten hebben ontvangen. Zo zouden er problemen kunnen voordoen met de EGR-klep na de update. Ook klaagt men over minder vermogen en meer brandstofverbruik.

Met dank aan Dennis voor de tip!



42 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ze verzinnen wel wat hoor. Als je daar komt met een auto die er achter elkaar mee kapt na de update heb je ook ineens nieuwe remblokken of banden nodig.
@marc94: Waar heb je het over? Raakt kant noch wal..
@baap: wat hij wil zeggen is dat de dealers linksom of rechtsom de kosten proberen terug te krijgen door te zeggen dat er andere dingen aan de hand zijn. Ik denk dat de vw zelf de dealers niet of nauwelijks compenseert voor de gemaakte kosten.
@v8rules: Dat komt omdat importeur Pon auto’s zonder garantie koopt. Pon zou in dit geval de dealers moeten compenseren, maar ik geloof nooit dat ze dat volledig doen.
@racerx: Pon is een hele arme familie en die moet je niet het eten uit de mond willen stelen. Ik snap het wel dat ze mensen met een kluitje in het riet sturen als er garantieproblemen zijn.
@rufctr01: Hahaha excellent. Hoewel ik er wel van opkeek dat m’n neef zijn olieverbruik problemen (2.0 TFSI) kostenloos opgelost werden door PON. Waarschijnlijk hadden ze al teveel rechtszaken verloren.
@v8rules: danku!
@baap: wellicht had ik er wat meer context aan moeten geven.

Maar dit zeg ik uit ervaring. Er was ineens van alles versleten aan een auto die net gekeurd was. Niet gek want hij was al 4 keer weggesleept met problemen aan de EGR, verstuivers, brandstofpomp, en de keer daarna geen idee wat het weer was ik ben de tel haast kwijt.
Het blijven ook Duitsers ook, de ander op laten draaien voor de kosten die ze zelf veroorzaken…

Net als vroeger toen ze bezettingskosten door berekenden.
@moveyourmind: Haha, dat was gewoon om te lachen. En zeg nu zelf, grappig toch?
@moveyourmind: binnen dertig minuten de oorlog erbij halen. Tjee….
@pomoek: geniaal toch!
@pomoek: whatever you do, don’t mention the war!
@moveyourmind: Pon ‘doet’ ook in fietsen….
Ben het er helemaal mee eens dat de klant hier niet de dupe van moet worden, maar het lijkt soms wel alsof de dieselende vw-rijder er béter van zou moeten worden ten koste van vw. Alsof die klant niet bewust een (al dan niet pittige) vervuilende diesel heeft gekocht. Alsof je er nu pas achter komt dat dat ding smerig is…
@n0zem:
Kromme redenering.
Een benzine auto is ook vervuilend. Fijnstof bij benzine wordt nog problematischer dan bij diesel als de inspuitdrukken toenemen.
Het gaat er om dat je als consument er vanuit moet kunnen gaan dat je een product koopt dat aan de dan bestaande wet -en regelgeving voldoet.
VW beweerde dat dat het geval was maar bleek in de praktijk de boel te bedriegen. Het is dus volkomen terecht wanneer VW de getroffen consumenten moet compenseren en bovendien een fikse boete moet betalen voor het overtreden van de wet.
Dat met de EGR klep deed zich altijd al voor bij mijn 1.2 TDi. Blijft zo nu en dan open hangen waardoor er helemaal geen vermogen meer is. Maar komt zo weinig voor dat ik het nauwelijks als storend kan ervaren. Maar verbruikt inderdaad ook ietsje meer.
@original_arnoud: ERG kleppen raken vaak vervuild en werken dan niet meer zo goed. Dat is iets wat heel veel moderne diesels hebben.
@Original_Arnoud: volgens mij is het allemaal muggenziften, of gaat het om dusdanige getallen..
@bmwfreak038: egr is bij elke diesel klote. Er is geen merk en geen motortype wat er geen last van heeft. Dat is dus niet bepaald muggenziften. Het zijn kleppen die niks in een motor te zoeken hebben ware het niet dat ze beter zijn voor het milieu…
@lekbak: Opel Corsa 1.3 cdti uit 2011 van mn moeder heeft nergens last van. Is ook nog gechipt naar 120 pk. Auto word netjes warm gereden door mij en ook alses goed naar 4000 toeren gejaagd. 150.000 km zonder problemen. Echt een super krachtbron
@shadowbroker: hoe zeker ben jij ervan dat de egr niet is weggeschreven? Want vaak doen ze dat wel bij chiptunen. Een klep die softwarematig niet gebruikt word gaat ook niet stuk natuurlijk.
@Original_Arnoud: haha EGR is altijd al een drama geweest inderdaad. Afdoppen die handel
Ik durf het bijna niet te vragen, maar regelt PON de afhandelingen binnen Nederland?
VAG bashen?
Ze zouden zich eerst eens moeten verdiepen in hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt voordat ze dit soort berichten de wereld in slingeren
Het enige wat je mee moet nemen is een tube glijmiddel.
@berlinetta: dat wordt dus niet de knuppel in het hoenderhok gooien……….
Ik vind t wel terecht. Als al die mensen die n VW kochten nu eerst eens hadden nagekeken wat betrouwbare merken zijn. Maar nee, uitgaan van de reputatie degelijk te zijn. Eigen schuldddddd
Dat er problemen zijn met de EGR is opzich wel logisch, immers wordt bij veel moderne diesels de EGR vast geprogrammeerd na een jaar of 2, want problemen met roetafzetting, waardoor uitstoot toeneemt. De update maakt die EGR weer werkend, de auto moet immers aan de eisen tav uitstoot voldoen. Voila, een verklaring voor dit probleem. Hieruit kan ook vermogensverlies ontstaan, maar dat kan ook door de update komen. Iemand al een geupdate vw op de vermogenstestbank gezet?
Schijt aan de klant bij VAG, al die sukkels blijven toch hun producten kopen, al ligt er een Duitse drol op de achterbank, vinden ze hem nog lekker ruiken ook!

Ja Harm, kregen we zo maar een drol bij onze nieuwe Polo, he-le-maal voor niets, zo vers uit Duitsland!
@desjonnies: vers na een levertijd van 2-3 maand? Bij een Kia heb je net zoveel kans dat ie nog vers is…
Er is toch helemaal niemand die gehoor geeft aan de terugroepactie?
@dutchdriftking: jij snapt hem, helemaal na dit soort berichten inderdaad. Gewoon laten zoals als het is.
Na de terugroep actie is mijn volkswagen polo 1.2 tdi een afgeschreven hok gebleken. Inhouden en extreem wegvallen van vermogen bij opschakelen naar hogere versnelling. na een maand kreeg ik last van de bekende EGR klep storing. Nadat de diagnose gesteld was, 93 euro 15 min. werk bij de Volkswagen dealer, bleek deze vervangen te moeten worden. Kosten à 1100/1500 euro. Maar… dit bleek een garantie onderdeel te zijn, gezien de grote getalen met problemen die er omtrent dit onderdeel zijn. Mits U de auto natuurlijk altijd in onderhoud heeft gehad bij Volkswagen. Dit laatste gold niet voor mij, in een wat hectische periode heb ik de auto eenmalig in onderhoud gehad bij een ‘gewone’ Bovag garage, garantie vervallen. Op aanraden van de Volkswagen monteur de EGR laten uit programmeren bij een JP Engineering in Veldhoven. Een probleem armer. Heb echter vervolgens de auto wel verkocht, ik had er genoeg van….
@martijn:
Geloof me geloof me geloof me
De allerbeste in die klasse heet FIAT Punto Diesel.
@martijn: jij bent dus vals voorgelicht…. vw-pon proberen het binnenshuis te houden, maar dit was gewoon garantie. En nog eens wat, zij blaten ‘alleen indien dealeronderhouden’ en vervolgens sturen ze je doodleuk naar een niet dealer gespecialiseerd in software?
@martijn: “Europese wetgeving (BER) garandeert dat universele onderhoudsspecialisten beschikken over dezelfde technische informatie van uw auto als de merkdealer. Zo bent u vrij om te kiezen voor een universele garage zonder daarbij een risico te lopen met uw fabrieksgarantie.”
Ben inmiddels over op een Renault Megane 1.5 dCi;)
Ik ben zo ontzettend blij dat ik op tijd mijn Polo Slowmotion heb verkocht. Ik zag de buien al hangen. Nu al bijna 2 jaar probleemloos in mijn V40.
@henk_he inderdaad het is echt een slowmotion. Ik heb me helaas verder toen niet verdiept in het verhaal wat je schrijft over EU wetgeving. Ik was in eerste instantie zeer verrast door het feit dat ik tussen de 1100/1500 euro kwijt zou zijn, vanwege het feit dat ik bij een andere Bovag garage mijn onderhoud heb laten plegen. Zeker gezien het feit EGR een bekend probleem is dat om de hoek is komen kijken na de terugroep acties. Vervolgens bizar genoeg word doorverwezen naar een chiptuner die alle problemen uitprogrammeerd. Overigens, verscheidene merkdealers wilden mijn Polo niet overnemen voor doorverkoop, gezien langzaamaan de problemen bekend worden omtrent de EGR. Dus laat het voor allen een waarschuwing zijn!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).