Zie het als een doekje voor het bloeden.
Iets met tafellaken en servet. In de jaren ’90 had Volkswagen duidelijke plannen met Seat. Het Spaanse merk moest een soort Volkswagen met sjeu worden. Maar voordat het zover was, moest er geld in het laatje komen. Vandaar dat de eerste generatie Toledo niet al te inspirerend was voor de sportiever ingestelde automobilist, ondanks het feit dat er een heuse GTI leverbaar was.
Ook de Ibiza en Cordoba waren niet echt de titel ‘Spaanse Alfa’ waardig. Op basis van een Fiat Tipo een hemels product als de GTV V6 creëren, dat is bijna tovenarij. Een Seat-label plakken op een VW Sharan is een beetje lui en tegenstrijdig. Gelukkig worden deze geluiden telkens sterker en gaat het roer een beetje om in Spanje. Voor een lange tijd ging het niet super met Seat, maar zeker niet slecht genoeg om het merk de nek om te draaien. In plaats van het merk oppoetsen heeft Seat zelf een eigen merk gekregen: Cupra. Een naam die voorheen voorbehouden was aan snelle Seats.
Nu de elektrische auto telkens een reëelere optie wordt voor veel mensen (het schijnt een dingetje te zijn), springt Seat hier ook op in. Er gaat namelijk een model komen ónder de Volkswagen ID.3. De ID.3 is een C-segment auto, dus denk aan een B-segment auto. Het leuke voor Seat is: zij mogen hem gaan ontwikkelen, zo meldt AutoCar.
Dus waar de Seat EL Born (afbeelding boven) een Seat versie van de Volkswagen ID.3is, zal dat bij het kleinere model precies andersom zijn. De auto zal komen te staan op een variant van het MEB-platform. In tegenstelling tot het MQB-platofrm is er veel meer ruimte voor eigen design. Ze kunnen er nu dus echt een andere auto van maken.
Maar het wordt nog beter. Er zit ook een Cupra versie in de pijplijn. Dat is ook een beetje doekje voor het bloeden, want de Cupra Ibiza komt er definitief niet. De snelle Ibiza werd vorig jaar als concept aan het publiek getoond, maar Seat kan de business case niet rondmaken. Dus er komt geen Cupra Ibiza, maar wel een Cupra in het B-segment.
Meer lezen? Check hier onze Autoblog-special over de Seat Ibiza Cupra R!
royaledeluxe zegt
Euhhhh hoe geraak je daar nu nog wijs uit… dat hele VW modellengamma is niet bij te houden.
stationcar zegt
@royaledeluxe:
Het is juist heel simpel, van alle modellen zijn er meerdere varianten, tegenover elke VW staat een Seat, Skoda, Audi, Lamborghini, Porsche of Bentley. Je krijgt altijd hetzelfde, alleen de prijs is anders. Dus afhankelijk van wat je wilt betalen kies je een merk met meer of minder status.
katoenboer zegt
@stationcar: mee eens, maar Porsche en Bentley hebben nog steeds hun eigen karakter.
114i210pk zegt
@katoenboer: Euhm nou nee. Toen Porsche een V6 (let wel in V-vorm) diesel in hun gamma klapte was dat einde eigen karakter. Bentley daarnaast is tegenwoordig een veredelde Audi die (bijna) al hun motoren uit het VAG-schap trekken. Eigen karakter is er helaas niet meer bij beide merken. Tijden van een 993 en de Brooklands zijn vervlogen..
katoenboer zegt
@114i210pk: dat klopt inderdaad, porsche is niet meer wat het was. Helaas heb ik die tijd niet mogen meemaken, maar, naar mijn mening, is de porsche 911 toch een van de mooiste auto’s in deze tijd.
vroaaaaaaaaaar zegt
@katoenboer: is in oorsprong ook gewoon een VW Kever…
mashell zegt
@114i210pk: motoren zijn niet wat een merk haar karakter geeft, knopjes en schakelaars ook niet, afstemming van vering en demping ook niet. Een auto heeft namelijk helemaal geen karakter, het is gewoon een machine, een ding. En je kiest dus gewoon het ding waar jij je prettig bij voelt. Maar grote woorden als karakter zijn alleen voor de marketing afdeling, van het niveau wast op 30 graden wel goed schoon.
114i210pk zegt
@mashell: Ja ach, ik vind dat een oude El Camino en een W124 500E wel karakter hebben, ook al zijn het machines.
gwnbmw zegt
@royaledeluxe: ik vindt de letter grabbel ton van mercedes en de wiskundige formules van bmw de laatste tijd nog erger eigenlijk… de volkswagen is het exact zelfde als de seat en de skoda, met 3000 euro meer. Op de motor van een seat zit af en toe nog een verborgen volkswagen logo.
Dutchdriftking zegt
Jammer dat er geen Seat variant van de Polo GTI komt. Is vaak toch een stukje goedkoper, helemaal als ze een jaar of 5 oud zijn. Maar goed, als de eerste elektrische hot hatch van Seat komt, en deze is net zo goed als de Cupra R van weleer, dan vergeven we het hun.
lekkerlinksrijden zegt
2020: Cupra is niet meer
harrie zegt
@lekkerlinksrijden:
2021: Seat is niet meer
bernoulli zegt
@harrie: SEAT schrijft alweer een tijdje zwarte cijfers. Dus onzin.
vaakbenjetebang zegt
In zekere zin is het Volkswagen inderdaad gelukt om van Seat het Spaanse Alfa Romeo anno 2014 te maken. Continuïteit in de modellenlijn is ver te zoeken, de auto’s zijn in de basis niet bijzonder interessant, de plannen gaan alle kanten op en de daadwerkelijke verkopen blijven achter.
dl658 zegt
@vaakbenjetebang: Nochtans bij Alfa Romeo zou het nog de moeite zijn om bepaalde modellen heruit te vinden of opnieuw uit te brengen, daarin mist Seat volgens mij zijn charme
powerrrr zegt
@vaakbenjetebang: je weet dat SEAT het snelst groeiende automerk can Europa was in 2018?
bsxc2 zegt
En hij wordt elektrisch (mijn gedachte).
JanC zegt
Fiat Tipo? Toen waren Fiat en Seat al lang gescheiden. Lijkt mij dus sterk. Ik meen dat de 2e generatie Ibiza en Cordoba 1 op basis van de Polo waren…
vaakbenjetebang zegt
@janc: Het staat er ook, zij het met wel omhaal van woorden: de GTV V6 (916) was op basis van de Tipo.
karaya zegt
@vaakbenjetebang: Gemodificeerd Tipo Due platform met een 155 voorwielophanging en een multi-link achteras.
larsdbs9 zegt
Dus ze komen met een “zelfstaand” merk, maar komen nog niet met (veel) verschillende sportieve auto’s op de markt. De elektrische Cupra zal waarschijnlijk wel nog op zich laten wachten, want ik verwacht dat eerst Seat met een elektrische auto zal komen. Jammer, de Ibiza Cupra had een leuke toevoeging aan het aanbod van Cupra kunnen zijn.
TDI-goeroe zegt
vanaf 2002 werd er een fatsoenlijke TDI geleverd in de Ibiza (130-143pk). Tot 2015…