Over vier jaar tijd wil Cupra een elektrische auto van het formaat van een Ibiza aan de man brengen.
Het regent aankondigingen van Cupra vandaag. Na de Formentor VZ5 en het verkleinen van el-Born, maken de Spanjaarden nu bekend een kleine, betaalbare elektrische auto te willen verkopen. Eind 2019 zeiden ze al iets vergelijkbaars, maar nu brengt CEO Wayne Griffiths tegenover Autocar meer details.
Laten we beginnen met de naam van de auto. Want zoals de asterisk in de titel misschien al verraad, gaat de elektrische auto hoogstwaarschijnlijk geen Cupra Ibiza heten. Hoe dan wel? Dat is nog even de vraag. Wel zegt Griffiths dat het nog steeds om een B-segmenter gaat, vergelijkbaar met een Volkswagen Polo en een Seat Ibiza.
Cupra wil namelijk stukken meer auto’s gaan verkopen, dan is dit segment wel een aantrekkelijke. Griffiths geeft wel aan dat dit een lastiger segment is dan dat van bijvoorbeeld de Porsche Taycan. In die Taycan zijn er meer mogelijkheden voor marge, terwijl je in de lagere segmenten minder ruimte hebt. En aangezien het ontwikkelen van een elektrische auto moeilijker is dan een benzineauto, zijn die marges juist belangrijker bij EV’s dan bij benzineauto’s.
Daarom werkt Cupra samen met de VAG-familie, om zo de kosten uit te kunnen smeren over meerdere modellen en ze zo te kunnen drukken. Griffiths zegt dat ze in 2025 klaar moeten zijn met de elektrische Ibiza-achtige. “Dus dit jaar moeten we knopen door gaan hakken.” Waarschijnlijk zien we de bolide nog later dit jaar, mits de gesprekken goed gaan. Technische details zijn op dit moment spaarzaam, al wordt er gesproken over een accu van 45 kWh.
Afbeelding: designstudie van een Cupra Ibiza
rrk147 zegt
Dat wordt dan ook wel tijd! Peugeot en Opel zijn hebben al de elektrische 208 en Corsa, dan moet er binnen Volkwagen in die 4 jaar toch wel techniek aanwezig zijn om een Ibiza formaat elektrische auto op de weg te zetten.
tortuga zegt
@rrk147: iD3? Dus het is er al, maar (SEAT) gebruiken oude VAG techniek
rrk147 zegt
@tortuga: das toch meer c segment, waar de Ibiza B segment is, en er wellicht nog een ID2 komt, van VW?
tortuga zegt
@rrk147: id3 is in mijn ogen een elektrische Golf = Ibiza of is Leon de golf, en polo de Ibiza?
LaLancia zegt
‘t Is nu wel duidelijk. Seat wordt uitgefaseerd en geleidelijk aan vervangen door Cupra. Net zo betekenisloos, maar met wat meer marge.
Chauffeur zegt
@lalancia: ik verwacht eigenlijk dat Cupra op termijn het elektrische merk wordt voor Seat. In navolging van vele andere merken…
LaLancia zegt
@chauffeur: ik ook. Als straks alles elektrisch wordt is Seat geschiedenis.
berlinetta zegt
En wat gaat er dan met Seat gebeuren denk je?
mashell zegt
Als alle auto’s elektrisch worden dan wil je toch geen elektrisch submerk? Dat maakt je hoofdmerk gedoemd om uit te sterven.
Richmond zegt
@lalancia: hoeft niet, DS bestaat ook naast citroen.