• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Cupra introduceert twee nieuwe race Leons

Auteur: willeme, gepost 20 februari 2020 om 20:59 – 9 Reacties

start

De nieuwe race Cupra Leons staan klaar om over de internationale circuits te racen.

Racing improves the breed. Voor auto’s geldt dit wel vaak. Zeker als het moet gaan om de prettiger en sportiever rijdende auto’s. Raceafdelingen die zich bezig gaan houden met straatauto’s, levert vaak erg leuke resultaten op. Net als bij zijn voorgangers gaat er ook weer geracet worden met de race Cupra Leon.

Cupra Leon racers

Ze hebben het maar druk bij Cupra. Zo konden wij zojuist de Cupra Leon laten zien. Dat was een auto voor de openbare weg. Nu is het tijd voor de raceauto’s. Jazeker. Meervoud. Cupra onthult vandaag namelijk twee verschillende raceauto’s. Beide zijn gebased op de Leon, maar het contrast kan bijna niet groter zijn.

racer voorkant

e-Racer

We beginnen met de meest extreme versie, de Cupra e-Racer. Het is de eerst volledig elektrische toerwagen. het is niet alleen een concept, er gaat nog dit jaar mee geracet worden door Mattias Ekströn Jordi Gené. Dat doen ze in het Pure ETCR-kampioenschap.

e-racer achterkant

680 pk!

De cijfers van de elektrische racer zijn om van te smullen. De Cupra e-Racer is namelijk voorzien van niet één, niet twee, niet drie maar vier motoren! Deze leveren gezamenlijk 680 pk aan vermogen. De maximale trekkracht is zo mogelijk nog indrukwekkender: 960 Nm staat er vanaf 0 toeren paraat. Uiteraard is de Cupra e-Racer voorzien van vierwielaandrijving: elke motor drijft een wiel aan. De motoren worden gevoed door een accupakket van 65 kWh.

schuin voorzijde

Leon TCR

Dan de andere race Cupra Leon, de Leon Competición. De auto is de opvolger van de Seat Leon TCR. De Cupra Leon Competición is in vergelijking met die auto aërodynamischer dan voorheen. Handig voor de aspirant-Coronel: de Leon Competición is nu een stuk robuuster dan voorheen.

voorzijde

340 pk

De Cupra Leon Competición is voorzien van een 2.0 TSI motor. Bij 6.800 toeren levert het blok 340 pk. Qua trekkracht hoef je je ook geen zorgen te maken: volgens Cupra staat erbij een groot gedeelte van de toeren 410 Nm beschikbaar. Alle krachten worden via een sequentiële bak overgebracht op de voorwielen. In ideale omstandigheden haalt de Competición in 4,5 seconden 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 260 km/u.

schuin achterzijde

Klantenauto

De Cupra Leon Competición is een zogenaamde klantenracer. Cupra bouwt de raceauto’s, maar ze gaan er niet zelf mee racen. Privé-teams kunnen aankloppen bij Cupra en dan zelf de auto inschrijven voor een groot aantal verschillende raceklasses.

schuin voor

Ook deze twee Leons zul je kunnen aanschouwen op de Salon van Genève 2020.

Ook interessant!

  • milde Cupra Leon
    Milde Cupra Leon nu eindelijk in productie
  • Cupra Leon VZ
    Cupra Leon VZ Cup is geslaagd topmodel
  • ABT Cupra Leon Sportstourer
    ABT Cupra Leon Sportstourer is 370 pk sterke familiestation
  • Alles van CUPRA: sportief tot ruimtewonder
    Alles van CUPRA: sportief tot ruimtewonder

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

cupra, leon, Racing, TCR

Vorig bericht: « Dít is de nieuwe Volkswagen Caddy
Volgend bericht: Honda komt met updates voor legendarische S2000 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Joris24 zegt

    20 februari 2020 om 23:47

    Leuk… Mijn S2 sedan 2.2 20VT uit 1994 levert 315 PK en 407 NM bij zulke toerentallen. Iets gekieteld maar die techniek is al zowat 20 jaar oud en draait nog steeds vlekkeloos. Verbrandingsmotor mist wel de boot helaas vergeleken met dat cupra e-mobiel… Hoe gaaf ik de benzinemotor ook vind (en diesel, die rijdt wel soepel), ze worden toch wel voorbij geramd door het elektro geweld.

    Login om te reageren
    • flatsixx zegt

      21 februari 2020 om 01:03

      @Joris24: oké Joris.

      Login om te reageren
    • rixxy330d zegt

      21 februari 2020 om 06:18

      @Joris24: we hebben het over Seat… en niet over oude Audi’s…

      Login om te reageren
    • laptom zegt

      21 februari 2020 om 07:41

      @Joris24: Leuke specs overdaad voor de e racer. Ik ben wel benieuwd hoelang je ermee kan racen. Een uur continue zal waarschijnlijk teveel zijn.

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        21 februari 2020 om 08:11

        @laptom: misschien net zoals de formule e wisselen van auto en hup

        Login om te reageren
        • sntial zegt

          21 februari 2020 om 13:51

          Ah ik dacht dat de auto in de pits 2u aan en laadpaal moest hangen terwijl de coureur een koffie dronk

          Login om te reageren
  2. mpgc zegt

    21 februari 2020 om 05:48

    Gelukkig dat er van de Seat wel een nieuwe TCR racer komt. Van de Golf en de Audi is dat niet het geval. En dat is een flinke aderlating omdat die auto’s een aanzienlijk deel uitmaken van de diverse TCR series.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      21 februari 2020 om 10:54

      @mpgc: seat = vag. De orders van audi en vw zullen nu wel gewoon bij seat op de stapel belanden. Alleen wat jammer dat ze dan de races net zo goed Seat Cup kunnen noemen oid…

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    21 februari 2020 om 09:35

    Zal er nu ook een elektrische Cupra voor de consument komen? 400pk elektrisch voor op de straat in een Leon is best humor.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North