• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Cupra Leon stationwagon nu nog dikker

Auteur: willeme, gepost 23 mei 2023 om 12:59 – 3 Reacties

Cupra Leon stationwagon

En deze dikke Cupra Leon stationwagon is nog sneller ook!

Cupra mag dan een elektrisch merk ‘voor de toekomst’ zijn als Seat er niet meer is, maar op dit moment kun je heel erg smakelijke auto’s bij de Spanjaarden bestellen. De Cupra Leon ST is daar misschien wel het beste voorbeeld van. Een ruime stationwagon voor het gezin en een potente motor voor de gene die het meeste in rijdt (dat hoeft anno 2023 echt niet altijd papa te zijn toch?).

Het probleem is dat de auto niet heel erg afwijkend is van de Seat Leon waar de Cupra-derivaat van afgeleid is. Ze zien er op wat details min of meer identiek uit. In Nederland ligt dat nog wat lastiger, want hier kun je alleen de plug-in hybride krijgen. Gelukkig kun je in de rest van de Europa wel de ‘leuke’ versie krijgen. Die met 300 pk, 400 Nm en vierwielaandrijving. Het enige nadeel: die ziet er ook min of meer hetzelfde uit als de gewone Seat-versie.

voorzijde

Cupra Leon stationwagon keihard aangepakt

En daar komt JE Design de hoek om zetten. Want die hebben een hele dikke Cupra Leon stationwagon gemaakt. In de meest gevallen besteden de veredelaars hun tijd aan crossovers of hooguit de hatchbacks, maar JE Design heeft een omvangrijke lading aan upgrades van voor de Cupra Leon stationwagon. We beginnen maar meteen met dat wat het meest opvalt: die enorme bodykit! Uiteraard krijg je een nieuwe voorspoiler, sideskirts en ‘diffusor’, maar ook spatbord-verbreding.

Cupra Leon stationwagon
Cupra Leon stationwagon
Cupra Leon stationwagon
Cupra Leon stationwagon

Ze hebben een beetje afgekeken bij Porsche (911 GT3 RS) qua opzet van de kit, want het is allemaal in delen gegaan. Ook is de voorspoiler verstelbaar. Handig als je veel door de stad gaat rijden (‘street’) of op een meeting staat (‘race’). Het is op zich tof gedaan, maar het ziet er een tikkeltje aftermarket uit. Dat is het natuurlijk ook, maar JE Design is soms een vrij subtiele, bijna OEM-plus-esque tuner. Maar goed, smaken verschillen.

Cupra Leon stationwagon
Cupra Leon stationwagon
Cupra Leon stationwagon
Cupra Leon stationwagon

Qua velgen kun je kiezen uit twee modellen, beide ‘flowformed’. De eerste is de JE Design Performance-velg in 10×19 rondom. Een setje BBS CH-R 9,5×19 is ook mogelijk. In beide gevallen liggen er 255/30 R19 wielen rondom onder.

Voor een iets betere stance zijn er verlagingsveren: voor 20 mm en achter 10 mm, om zo het hangende-bips-syndroom aan te pakken. Er is bewust gekozen voor een subtiele verlaging, want zo kun je nog gebruik maken van de adaptieve dempers.

370 pk!

Het is overigens niet allemaal show. De Cupra Leon stationwagon van JE Design is daadwerkelijk heftiger. De 2.0 TSI motor is aangepakt middels een sportuitlaat en nieuwe ECU. Bijzonder: de uitlaat moet zorgen voor meer auditief drama, maar komt wel door alle EU-homologatie-eisen. Je komt er nog een keurgin mee door.

In de meeste gevallen zijn dit soort uitlaten ‘nur fur Export’ (dat betekent dat je ‘m de dag voor de keuring even moet wisselen voor het origineel). Dankzij wijzigingen in de software stijgt het vermogen aanzienlijk. Je hebt nu 370 pk en 450 Nm tot je beschikking.

Cupra Leon stationwagon
Cupra Leon stationwagon
Cupra Leon stationwagon
Cupra Leon stationwagon
Cupra Leon stationwagon

Wat het precies doet met de prestaties van deze snelle Cupra Leon stationwagon, zeggen ze dan weer niet. Meer reken erop dat je 0-100 km/u in ruim minder dan 5 seconden kan afraffelen en een top van aanzienlijk meer dan 250 km/u kunt halen. Heel tof, maar kunnen ze de volgende keer misschien die vijfcilinder uit de Formentor erin lepelen? Dat zou de ideale combinatie zijn voordat alle elektrisch moet worden…

Zo klinkt de sportuitlaat:

Meer lezen? Dit zijn 11 hoogtepunten uit de historie van Seat Cupra!

Ook interessant!

  • Speciale SEAT Leon Cupra wordt 14 jaar later erkend
  • Cupra stijgt enorm, ten koste van Seat?
  • Eindelijk meer motoren voor de Cupra Leon
    Eindelijk meer motoren voor de Cupra Leon
  • nieuw gezicht Cupra
    Nieuw familiegezicht voor Cupra Formentor en Leon

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

cupra, je-design, leon, leon-st, tuning, Video

Vorig bericht: « Urus Performante sneller op circuit dan Cayman GTS 4.0
Volgend bericht: De Vries moet meer tijd krijgen, aldus held »

Lees Interacties

Reacties

  1. driver79 zegt

    23 mei 2023 om 16:24

    Dit is geen wide body maar een plak-body

    Login om te reageren
  2. Cuprafan123 zegt

    23 mei 2023 om 16:45

    In Nederland rijd al een leuke Cupra Leon. Wel zonder wide body, maar wel met 432 Lochemse paardjes!

    https://driveaholic.nl/rijtest-cupra-leon-vz-2-0-tsi-stage2/

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      24 mei 2023 om 10:10

      Die hatchback ziet er ook beter uit zonder de plastic toevoegingen. Het is net of het plastic nog niet is vastgeklikt aan de body. De proporties ogen wT mij betreft ook beter bij de hatchback, maar veel bagageruimte is ook wat waard.
      Jammer dat de Cupra niet meer met handbak beschikbaar is. Wellicht wek te verbeteren met bv. een KW-onderstel.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North