11 hoogtepunten uit de historie van Seat Cupra

Auteur: , 32 Reacties

Een hommage aan de betaalbare sporters van Seat.

Seat Cupra Range

Onlangs werd bekend dat Cupra binnenkort doorgaat onder een eigen naam. Dat is een beetje tweeslachtig. Je hebt namelijk die ‘snelle varianten’ niet alleen om ze verkopen., maar ook om te fungeren als imagebuilder. Niet iedereen heeft een Golf R, maar met zo’n ‘R-Line’ bumperkitje heb je net even wat meer streetcred dan zonder. Dat de auto geen meter harder loopt dan een gewone Golf maakt niet uit. Voor OPC werkt dat ook zo. Daar fungeren de modellen voornamelijk als uithangbord voor de accessoirelijn. Sinds de OPC-modellen worden er veel meer accessoires besteld. Kortom: topmodellen hebben zo hun eigen bestaansrecht, naast het feit dat @Wouter en @Casperh er mee kunnen sturen.

Cupra logo

Nu heeft Seat al een semi-sportieve lijn met FR (Formula Racing) modellen (waarom weet niemand), maar Cupra is behouden voor de echte toppers. Om de Cupra even in het zonnetje te zetten hebben wij speciaal voor jullie een overzicht gemaakt met de hoogtepunten uit de historie van Seats Cupra-modellen:

Seat Ibiza GTI 16v Cupra (6K) ’96
Hier begon het allemaal mee voor Cupra. Er waren al diverse GT en GTI-modellen van de Ibiza, maar de echt snelle varianten volgden pas later. De Ibiza was niet veel meer dan een Polo met een andere koets. Waar de Polo enkel verkrijgbaar was met bijzonder saaie motoren (pas in 2001 kwam er een uiterst matige GTI), werden de snelle Seats uitgerust met motoren uit de Golf, waaronder de 2.0 (115 pk), 1.8 16v (139 pk) en voor de Cupra dus de 2.0 16v met 150 pk. De felle kleuren en witte wielen gaven de auto een eigen uitstraling. Ze waren relatief betaalbaar waardoor het zelfs een bescheiden succesje was in Europa.

Seat Ibiza Cupra '96

Seat Toledo Cupra Concept (1M) ’99
De Toledo was de eerste Seat van de nieuwe stempel. Met een BMW-esque grille en een meer frivole styling kon de Toledo het andere C-segment sedans lastig gaan maken. In Noord-Europa lukte dat redelijk. Dit type auto is hier niet echt heel erg populair, maar in Zuid-Europa waren ze niet aan te slepen. Om dat succes te bekronen werd er gedacht om een snelle variant te maken: de Cupra. Met een 2.8 VR6 (204 pk – 270 Nm), vierwielaandrijving en zesbak was het een redelijk serieuze auto. De complete aandrijflijn en de bodykit zouden de weg vinden naar de eerste Leon Cupra.

Seat Toledo Cupra Concept (1M) '99

Seat Cordoba Cupra (6K2) ’00
Uniek voor Seat was de Cordoba SX, een tweedeurs variant op basis van de Polo Sedan. De auto moest als een soort Coupé fungeren met enorme achterbak. De auto was enkel leverbaar in de leukere uitvoeringen met grotere en krachtige motoren. Toppertje was de Cupra van 2000 tot 2002. De 1.8 20VT motor leverde 156 pk en 210 Nm.

Seat Cordoba Cupra

Seat Ibiza Cupra R (6K) ’01
De eerste Cupra in ‘R’ uitvoering kwam in 2001. De Ibiza Cupra R werd apart ontwikkeld door Seat Sport. De motor was een 180 pk sterke 1.8T, wat voor die tijd erg veel was voor een B-segment hatchback. Onderstel, remmen en uiterlijk werden uiteraard aangepakt om de rijbeleving naar een hoger plan te tillen. Het is wel een zeldzaam pareltje, er zijn er maar 250 van gebouwd. Meer over deze generatie Ibiza lees je in dit artikel.

Seat Ibiza Cupra R (6K2) '01

Seat Cupra GT ’03
De meest heftige Seat en Cupra ooit gebouwd is er eentje waar bijna niemand van heeft gehoord. Dat is niet zo handig, want dit moest juist een rijdend uithangbord zijn. Er zijn er een handjevol van gebouwd voor privé-raceteams. De motor is een 3-liter V6 met twee turbo’s van Audi-origine, goed voor zo’n 500 pk en 600 Nm, gekoppeld aan een sequentiële bak en achterwielaandrijving. Er werd geracet in diverse nationale GT-klasses met redelijk succes. Aangezien GT-racen net zo populair is als topklasse vrouwenvoetbal, is er niemand die dit kan ontkennen noch bevestigen.

Seat Cupra GT '03

Seat Leon Cupra R (1M) ’03
De eerste Leon Cupra was minder heftig dan deze eruit zag. Ondanks het smakelijke Alfasud-achtige koetswerk, de dikke bodykit en de potente motor, reed het eigenlijk als een Volkswagen Golf, wat het technisch gezien gewoon ook was. Voor de Cupra ‘R’ ging Seat Sport zich er mee bemoeien, niet zonder succes. De V6 motor werd vervangen door de 1.8 Turbo. De 4-Motion aandrijving mocht ook overboord. Ophanging, demping, remmen en wielen werden aangepast. Hiermee was de auto een stuk serieuzer dan de V6 als rijdersauto. Nog altijd een fraaie auto om te zien. De eerste exemplaren kregen 210 pk bij, de latere varianten, beide met dubbele intercooler hadden 225 pk en 280 Nm. Ook een Leon Cupra R aan je collectie toevoegen? Bekijk dan eerst dit aankoopadvies.

Seat Leon Cupra R (1M) '03

Seat Ibiza Vaillante Concept (6L) ’06
In naam geen Cupra, maar deze variant is wel gebouwd op basis van de Cupra. Over namen gesproken. Natuurlijk zijn er grootheden geweest als Ayrton Senna, Michael Schumacher en Jos Verstappen. Maar de allergrootste is natuurlijk Michel Vaillant. Met diverse ‘VRRROOOAAAARR’-geluiden wist de Fransman iedereen zoek te rijden. In deze stripboeken was alles dusdanig realistisch dat prominenten in de autowereld een rol kregen. Zo ook Luc Donckerwolke. De Ibiza Cupra Vaillante concept was een soort bedankje. Zeer smakelijke uitvoering met de extra dikke bodykit en grote wielen. Helaas hebben ze er verder niet veel mee gedaan. Onder de kap huist een twintigkleps 1.8 met KKK-turbolader, in deze auto goed voor maar liefst 240 pk.

Seat Ibiza Vaillante (6L) '06

Seat Leon Cupra R (1P) ’09
De tweede generatie is in enorm veel verschillende sportieve uitvoeringen leverbaar geweest. De fijnste kwam op het laatst. Het is niet eens de sterkste, die eer gaat naar de Cupra 310, alhoewel bij die auto leek of er enkele paarden ‘zoek’ waren. Dit in tegenstelling tot de Leon Cupra R (rijtest), waarbij de beloofde 265 pk een behouden opgave leek te zijn. De auto heeft zijn eigen unieke bodykit (de voorbumper van de gewone Leon Cupra is eigenlijk mooier) en eventueel zelfs witte velgen, als hoedtik naar de eerste Ibiza Cupra.

Seat Leon Cupra R (1P) '09

Seat Leon ST Cupra 290 (5F) ’15
Eigenlijk is deze auto een meesterwerk. Natuurlijk, het uiterlijk is niet heel erg spannend. De auto is snel, maar in een rechte lijn geen partij voor een beetje AMG. Maar de combinatie sturen, remmen, bochten, accelereren en absorberen is in deze auto waanzinnig goed voor elkaar. Een C-segment stationwagon die sneller over de ‘Ring gaat dan een Dodge Viper GTS, Aston Martin Vantage of Lamborghini Diablo? Deze Leon (rijtest) doet het in minder dan 8 minuten. Als je je bedenkt dat het ook nog eens een praktische stationwagon is, waarmee je prima je dagelijkse kilometers kunt afleggen, neemt het respect alleen maar toe. Dat ze het ook nog eens voor zo’n spotprijs aanbieden is helemaal knap.

Seat Leon ST Cupra 290 Sub 8 Minute (5F) '15

Seat Ibiza Cupra (6J) ’15
Het bewijs dat downsizing zijn grenzen kent. Op papier was de eerste Cupra van de derde generatie een technisch meesterwerkje: een 1.4 kleine viercilinder met compressor én turbo, gekoppeld aan een zeventraps-DSG. Helaas was de uitwerking minder: zowel bak als motor hadden hun betrouwbaarheidsissues en het beoogde verbruik werd nimmer gehaald. Daarom werd halverwege deze aandrijflijn overboord gekieperd ten faveure van een 1.8 Turbo met handgeschakelde zesbak. Waarom is dit een hoogtepunt? Zo spannend is deze auto toch niet? Klopt, maar Seat Cupra modellen moeten ook betaalbaar en praktisch zijn. Daar voldoet deze auto uitstekend aan. De rijtest met Hot-Hatch specialist @CasperH check je hier.

Seat Ibiza Cupra (6J) '15

Seat Leon Cupra R (5F) ’18
Dit is dus waarschijnlijk de laatste ‘Seat Cupra’. Voorheen was de Seat Leon Cupra R een Leon Cupra die door Seat Sport onder handen is genomen. Dat gebeurde eigenlijk al met de gewone Leon Cupra modellen, dus de toegevoegde waarde is wat lastiger te bepalen. Wel ziet de auto er nu een tandje heftiger uit. Dat mocht ook wel, want de Cupra zag er uit als een FR met grote wielen.

Seat Leon Cupra R (5F) '18



32 reacties

Die 2003 Leon blijf ik een van de mooiste moderne hatchbacks vinden. Ding klopt gewoon, echt een tof ding! En in Cupra spec helemaal fraai. Je had toen ook die TopSport TDI’s met 150pk. Vriendin van me kreeg er 1 als lease auto. Was binnen 6mnd dr rijbewijs kwijt.
@e34m5touring: Inderdaad. Het ding is mooi getekend en de proporties klopten precies. De Toledo op basis van die Leon vond ik overigens ook zeer goed te pruimen. Haast tijdloos.
@E34M5Touring: zelf een Leon Topsport 1.8 20VT gehad met een JD chip erin. Reed echt super, elke rit was weer genieten. Ging teveel kilometers maken dus helaas moeten verkopen… :(
@e34m5touring: Ik heb die 150pk TDI FR ook gehad, met widebody in grondverf-grijs en chippie naar de 184pk; monsterlijk snel voor z’n tijd en het (oude) A3 interieur; beter dan de Golf IV uit dezelfde periode. Wel heel veel onderstuur, maar goed, erg veel value-for-money toendertijd :)
Leuke auto’s, jammer dat er tegenwoordig allemaal aso’s in rondrijden
Klopt, jij bent vast een @kenner
@str8six: dat is een waarneming, geen kennis
@kenner: ik bedoel het ook niet verkeerd. Je hebt namelijk gelijk.
@str8six: toen ik jong was leek zo’n cupra me super tof. Toen ik later een auto ging kopen en uiteraard ook naar Ibiza en Leon Cupra’s heb ik ze lekker links laten liggen. Vind maar eens eentje die goed onderhouden is.
Nu weet ik ook waar het ontwerp van de Veyron vandaan komt.
@rufctr01: van seat ?
Doe mij maar een blauwe of rode Leon Cupra van de 2e gen of later. Dikke geweldenaar!
BTW: Hoe succesvol was die Cordoba Cupra eigenlijk? Je ziet ze nauwelijks. Zelf alleen 1tje espot!, In Noord. Maar dat was echt 3 jaar geleden
@toyotafortuner: noord wat? Korea?
@str8six: Amsterdam-Noord
Leuke bommetjes
Hmmm, zo’n tweede generatie Leon blijft toch wel een ijzersterk ontwerp. Echt een eigen gezicht, al hadden eigenlijk alle Seats dat toen wel. Jammer dat Seat dat niet vast heeft weten te houden. Maar daarmee blijft de tweede Leon ook wel weer lekker fris en fruitig.
De 6k Ibiza Cupra R is echt een zeldzaamheid. Daarvan zijn er maar 10 geleverd in Nederland toentertijd.
Als voormalig Seat-fanaat kan de Leon Cupra R 1M me het meest bekoren qua looks.
En natuurlijk is de meest recente Cupra een regelrecht bommetje, die met andere software gewoon de competitie aan kan met heel veel duurdere auto’s. Maar hoe vaak zie je ze nu?

De Leon station met 290 pk heb ik pas 1 keer gezien op de weg, maar dat is natuurlijk ook een geweldenaar. Als ik een station wagon nodig zou hebben en een benzineslurper niet erg zou zijn kwam ‘ie er denk ik te staan.

Een jaar of 15 geleden was de Ibiza Cupra een zeer hippe auto, die met een klein software aanpassing 210-220 pk kreeg en dan had je in die tijd echt een vlotte kar. De Seat Coroba Cupra zag je veel en veel minder. Toevallig rijdt er nu 1 bij mij in de buurt en dat is zoals iemand al schrijft, de typische aso-rijder. Jammer.

Geen fan meer van het merk, maar het heeft me heel wat jaartjes bezig gehouden op Seat-Online.nl ;-)
@extaxi: Daar heb ik ook heel wat uurtjes op doorgebracht, een gezellig forum met leuke toerritten.
Niets verslaat de Altea, plank gas met een roet gordijn over de Autobahn.. dat waren nog eens tijden.. nu rij ik verantwoord, nu rij ik in een Prius. Oh ja, en een A-klasse.. maar die telt niet.
In 2000 een nieuwe Ibiza Cupra gekocht met 156 pk ,was wel een stuiterbak. Daarna Leons topsport en FR nieuw gekocht in 2002 en 2005. Daarna Leon Fr 2006 en 2008 nieuwe Leon cupra gekocht. In 2009 een facelift van de Leon Cupra nieuw gekocht,gehad tot 2012. Nooit problemen mee gehad ,heel veel plezier mee gehad. De Leon 6 cil 204 pk 4×4 was zelfs niet zo snel als de Leon Topsport met 177 pk 20vt.
Ik mis eigenlijk de Leon Cupra 4 nog. Heb ik tijdens een vakantie van een collega nog een week of 3 mee kunnen rijden. Hij nam liever mijn Top Sport Leon TDI mee. Fijne auto met een heerlijk klinkende V6 en lag als een blok op de weg.
@volvod5: Dat is de ´gewone´ Leon Cupra waar @willeme naar linkt in het kopje ”Cupra R” In feite was dit net als de golf 4 V6 een heel fijne comfortabele GT. de 24v klinkt geweldig, maar maakt de auto samen met 4-motion nogal zwaar en daarom met name in de sprint niet echt snel. De golf 3 VR6 met 12v is in feite sneller daar de auto zoveel lichter is.
De laatste in het rijtje heeft wat twijfelachtige aankleding. Maar het is in essentie eigenlijk een Golf GTI Clubsport S maar dan mét achterbank. Een auto die qua rijden erg goed ontvangen is, maar publiekelijk verguisd door de schippers aan wal vanwege het gebrek aan een achterbank. Nu wordt ie in de plaats voorbijgekeken omdat het een Seat is…. En ja ik vind hem ook lelijk qua kleurstelling, schreeuwt Tribal Tatoo, iets wat totaal niet mijn smaak is. Jammer anders een topper (wrapje?).

De ST Cupra is categorie apart. Door er een estate van te maken komt ie gans andere categorie terecht waar er naast de (oudere) Focus ST estate geen concurrentie is. Met erg ruime 590l koffer en maar 50kg meer dan een (indien gewenst manuele) hot hatch is het een unieke combo van een praktische familiewagen en rijdersauto. Een beetje powerstation die even ruim is en sneller op de rechtdoor is weegt al snel 500kg (!!) meer. Heel blij met de mijne, verbruik valt al bij al mee, gemiddeld 9l. Niet slecht voor ondertussen 370pk met 1,3bar. Als dat veel klinkt, tuners duwen het blok tegenwoordig naar de 600pk (en ca 2,5bar turbodruk). Ongeopend, de cilinders en de krukas zijn namelijk reeds gesmeed…
@Onehp:
Gesmede cilinders ?
@e28forever: oops, zuigers uiteraard. Mijn brein is alvast niet gesmeed, en bovendien roestig.
Aah, de ’03 Leon. Nog steeds de mooiste Seat Leon ooit gebouwd als je het mij vraagt. Ik vind hem nog best tijdloos ook. Een auto met eigen gezicht en best een lekkere kont. Ja, vond dat altijd wel een mooie auto. Zeker de sportievere varianten waren altijd erg mooi.
@willeme : Fijn lijstje, ik mis echter wel de 160pk sterke Ibiza Cupra TDI.
@dutchdriftking: Klopt , dat ding was echt snel , mijn neef had er een ,was sneller als de Leon FR met 200 pk.
Zo’n cupra 310 Ltd heb ik destijds nieuw gekocht want het was best wel een aanbieding. De software was inderdaad ruk. Bij JD gaf ie ±280pk. Daar viel nog wel mee te leven maar veel erger was dat het vermogen in 4 of 5 gewoon helemaal weg viel.
Later heb ik dat laten fixen met een uitlaat en een sofware flash. 350pk en 450Nm maakte weer heel veel goed, al bleef de topsnelheid hetzelfde: de brandstofpomp zat aan z’n grens. Desondanks veel plezier van gehad vooral in Duitsland want het was toch echt wel een woest snelle wagen waar in 7 jaar ook niets aan kapot gegaan is.
@willeme

Kleine aanpassing : Alle Cupra R (1M) modellen hadden 2 intercoolers. Verschil was dan ook alleen software matig tussen de 210 en 225 pk en kleine interne verschillen met turbo’s.

Nog altijd een heerlijke auto, zeker als ie gechipt is. Heb er veel meer fun mee dan de modernere auto’s.
@zakar36: Je hebt helemaal gelijk! Het stond er een beetje vreemd. Ik heb het aangepast. Volgens mij zat er een iets andere specificatie op van de KKK turbo. Het is alweer 15 jaar geleden ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).