• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Speciale SEAT Leon Cupra wordt 14 jaar later erkend

Auteur: Loek, gepost 1 oktober 2022 om 12:01 – 9 Reacties

Eigenaren van de speciale SEAT Leon Cupra K1 krijgen nu pas de erkenning die hun auto verdiende.

Toen de Volkswagen Groep het merk SEAT kocht, was het doel eigenlijk om de iets goedkopere modellen op Volkswagen-basis een beetje flair en sportiviteit mee te geven. Een beetje auto emoción, zo je wil. Die sportiviteit komt niet echt goed uit de verf in een SEAT Ibiza 1.2. Des te meer zijn de modellen van voorheen tunerlabel (en nu automerk) Cupra wel leuk. Zo kon je in de tweede generatie SEAT Leon Cupra best een toffe hete hatchback vinden.

SEAT Leon Cupra K1

Een soort ultieme versie van de SEAT Leon Cupra kwam in 2008 met de K1. Of zoals ‘ie volledig heet: de K1 Limited Edition Styling Kit. Da’s fijn, want daarmee doet de editie precies wat ‘ie belooft. De motor blijft de 2.0 TSI met 240 pk, het gaat puur om het extra dikspul. De mistlampen in de bumper worden geflankeerd door gigantische luchtgaten, de auto krijgt wat extra uitgesproken splitters en spoilers rondom en in plaats van een enkele pijp linksonder een plastic diffusor heeft de K1 een grote chromen centrale pijp onder een gespoten diffusor.

Limited Edition

Goed, officieel heet de SEAT Leon Cupra K1 dus de K1 Limited Edition. Vandaar dat SEAT in 2008 en 2009 precies 450 stuks bouwden. Deze waren alle 450 bestemd voor hot hatch-land het Verenigd Koninkrijk. Toch heeft dat nooit zo gevoeld. De auto’s wijken namelijk technisch gezien niet af van een standaard Cupra. Een K1-eigenaar kan niet bewijzen dat hij één van die 450 stuks heeft en niet gewoon het K1-spul op eBay heeft gekocht en op een normale Cupra heeft geschroefd.

Erkenning

Daar komt verandering in. Elke eigenaar van een SEAT Leon Cupra K1 kan nu in het VK een ‘Authenticity Package’ aanvragen. Daarmee wordt de auto officieel ingeluid als gelimiteerde editie. SEAT kan – vermoedelijk met het chassisnummer – bekijken welk nummer jouw K1 is en voor elke K1-eigenaar die zich meldt wordt de auto officieel goedgekeurd als één van de 450 stuks. Op volgorde, dus ook elke auto krijgt een uniek nummer van 1 tot 450 die je ook als badge ontvangt. Daarmee krijgt de auto 14 jaar na dato de erkenning die hij nooit heeft gehad.

Verzameling

SEAT noemt de Cupra Leon K1 een bijzonder model in hun toenmalige line-up en hoopt dat zo veel mogelijk eigenaren van een authentieke K1 zich melden. Dan weet SEAT weer waar ze allemaal zijn. Ook hoopt de Engelse tak van het merk dat het lukt om zo veel mogelijk K1’s op dezelfde plek te krijgen. Een tof gebaar om een ‘vergeten limited edition’ eindelijk officieel te erkennen.

Ook interessant!

  • Eindelijk meer motoren voor de Cupra Leon
    Eindelijk meer motoren voor de Cupra Leon
  • goedkoopste Leon Cupra ST
    Koop de goedkoopste Leon Cupra ST van Nederland
  • nieuw gezicht Cupra
    Nieuw familiegezicht voor Cupra Formentor en Leon
  • Het einde dreigt voor Seat
    Het einde dreigt voor Seat

Nieuwste artikelen

  • De mooiste F40 ter wereld gaat onder de hamer
  • Deze woonboerderij heeft een verrassing in de woonkamer
  • Toyota RAV4 (XA50) 2019-2025 occasion aankoopadvies
  • Deze Citroën op Marktplaats is duurder dan een nieuwe Ferrari
FacebookTweetPinLinkedIn

cupra, leon, limited-edition, Seat

Vorig bericht: « Volvo Embla wordt EX90: nieuwe CEO legt uit
Volgend bericht: Zeldzaamste Mazda SUV occasion valt niemand op »

Lees Interacties

Reacties

  1. driver79 zegt

    1 oktober 2022 om 12:15

    Klopt dit verhaal wel? Wat dit een limited edition van Seat zelf of van de Engelse importeur die er wat labeltjes op plakte en wat uiterlijk veranderingen doorvoerde? Engelse importeurs knutselen al tientallen jaren special editions in elkaar met lokale aftermarket spelers. Denk bijvoorbeeld aan de Mitsubishi Lancer EVO “FQ”. Gewoon wat tuning werk door de Engelse importeur met aftermarket (geen OEM) onderdelen. Kwam zo niet van de boot uit Japan.

    Als die K1 echt OEM Seat zou zijn dan hadden we hem vast ook wel in de Duitse markt gezien.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      1 oktober 2022 om 12:48

      @driver79:

      Dat zijn de leukste speciaaltjes! Overigens was de FQ300 wél helemaal origineel. Ze kwamen erachter dat de motor op de rollenbank al meer dan 300 pk leverde en hoefde dus niets te veranderen. De K1 is alleen voor de GB-markt, maar wel van Seat zelf. Dus met alla garantie enzo.

      In het VK is de markt voor dit soort auto’s veel groter dan Nederland en zelfs groter dan Duitsland. Dus niet alle Britse varianten krijgen een Duitse versie en vice versa.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    1 oktober 2022 om 12:24

    Er waren meerdere ‘bodykits’ voor deze generatie Leon. De WTCC welke je ook op een diesel kon krijgen vond ik altijd erg gaaf. Net als de Cupra R overigens met de R32 uitlaten.

    Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    1 oktober 2022 om 12:30

    misschien wel het grootste onrecht ooit is eindelijk ongedaan gemaakt!

    Login om te reageren
  4. willeme zegt

    1 oktober 2022 om 12:34

    Wat was Seat een tof merk toen. Voor iets minder dan Golf GTI-geld had je een Golf R-motor en vijf deuren. Jammer dat ze niet meer bestaan in Nederland.

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    1 oktober 2022 om 16:54

    Briljante zet van de importeur. Leuke stage opdracht gecreëerd, tevreden eigenaren van deze youngtimers en op positieve wijze de pers gehaald.

    Login om te reageren
  6. banderas zegt

    1 oktober 2022 om 19:04

    Dat bumperpakket kon je op elke Leon gewoon krijgen. Diverse dealers hadden het op hun 1.6 gemonteerd.

    Login om te reageren
  7. RutgerK zegt

    1 oktober 2022 om 19:19

    Mijn buurvrouw heeft een Leon met ongeveer zo’n spoilerset maar dan met L+R uitlaat.

    Login om te reageren
  8. Batterijlikker zegt

    3 oktober 2022 om 09:58

    Cupra is de voortzetting van SEAT Sport, de autosportdivisie van SEAT waar al bijna 40 jaar o.a. rally, WTCC en andere racewagens werden ontwikkeld. Ook als fabrieksteam.

    Wel iets meer dan “tunerlabel”.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North