
Was dat nou verstandig, Cupra afsplitsen van SEAT? Kennelijk wel, want Cupra bereikt een ietwat verrassende mijlpaal.
Ondanks het zijn van een succesvol merk heeft SEAT het niet altijd makkelijk gehad. Het merk heeft eerst heel lang moeten profiteren van een samenwerking met Fiat. Daarna zijn er een paar modellen ‘zelfstandig’ gekomen (zoals de allereerste Ibiza), maar al snel ging Volkswagen zich ermee bemoeien. En eigenlijk begon die samenwerking al ietwat vreemd: SEAT was namelijk tweede keus. Piëch aasde namelijk op Alfa, maar Fiat wilde niet verkopen. Dus moest SEAT het ‘Alfa Romeo van Volkswagen’ worden. De ietwat sportieve invalshoek op dezelfde platforms als een Volkswagen, Audi of Skoda. En als je een basismodel kocht, kun je je inderdaad afvragen of een Skoda niet verstandiger was.
Cupra
Gelukkig snapte Volkswagen wel dat een sportief merk ook sportieve auto’s moet bouwen. Na een prima doch ietwat mildhete Ibiza GTI werd besloten om sportieve SEAT’s echt een ruig randje te geven middels een nieuw label genaamd Cupra, wat ook gelijk de motorsportdivisie werd. En ook al is SEAT een vrij lastige Spaanse afkorting, Cupra stond gewoon voor Cup Racing. De eerste SEAT Ibiza Cupra was dan ook een straatversie van de Ibiza Cup-raceauto. Een Leon Cupra volgde en dit tweetal heeft er jarenlang voor gezorgd dat je een nét iets leuker alternatief voor een Golf of Polo GTI kon kopen. In de basis lijkt het erg op broertjes als de S3, GTI en Octavia RS, maar de Cupra’s waren het beste afgesteld voor de sportieve rijder.

Eigen merk
De eerste drie Leons en vrijwel alle Ibiza’s behalve de eerste en laatste ontvingen dus een pittige Cupra-versie. Terwijl SEAT lekker meebewoog met wat de markt wilde, moesten de Cupra-modellen voor sportiviteit zorgen. Eigenlijk perfect, toch? Een SEAT is gewoon een goedkoper VAG-product met een klein stukje DNA van de bewezen leuke Cupra-modellen. Zo zou er een SEAT-derivaat van de ID.3 komen, bijvoorbeeld. Totdat ineens het besluit kwam om Cupra zelfstandig te maken. Een stap die eigenlijk nog steeds niet echt logisch klinkt.

De allergrootste uitdaging van een nieuw merk is: hoe ga je dit verkopen? Want autofanaten prikken natuurlijk door elk stukje marketing heen, maar een fors deel van de kopers is bang voor het onbekende en kent Cupra als performance-label wellicht niet eens. En trek je hun écht binnen met zo’n ietwat cartoonesk logo? Dat moest blijken, helemaal omdat Cupra begon met gewoon de sportieve Leons onder eigen merk uitbrengen, waarna de Ateca (waar nooit een SEAT Cupra-versie van is geweest) volgde. De eerste zelfstandige Cupra was de Formentor, een crossover-achtige hatchback die onderhuids grotendeels een Golf/Leon was. Met wel als leuk snoepje de VZ5 met de 2.5 liter ‘EA855’ vijfcilinder uit de Audi RS 3. Een motor die Audi VW door de neus boorde omdat ze concurrentie tussen de Golf en RS 3 vreesden, maar Cupra mocht ‘m hebben.

Cupra of SEAT
Tot zo ver niks bijzonders, al kun je je bijvoorbeeld afvragen waarom Cupra al deze auto’s niet gewoon als opgepepte SEAT kon uitbrengen. Ander logo of niet, financieel zijn de twee merken zo goed als hetzelfde. Waar het gek wordt is dat Cupra nu ook gaten opvult die wat ons betreft prima door SEAT hadden gevuld konden worden. Die SEAT ID.3? Dat werd de Cupra Born, die ondanks zijn flitsende uiterlijk vrijwel niks extra’s bood ten opzichte van zijn VW-broer. Ook biedt Cupra auto’s als de Leon en Formentor aan (hier zelfs alleen maar) met de eHybrid-specs uit de Golf, die je voorheen of nu nog gewoon in de SEAT-versie kan krijgen. Ondertussen heeft SEAT sinds de Tarraco uit 2018 niks nieuws meer op de markt gebracht en is al meermaals gehint op een ‘functie elders’ voor SEAT na 2030. En dan moet Cupra alle gaten opvullen, terwijl een submerk stichten levensgevaarlijk kan zijn (hallo DS). Kortom: het is geen onrealistisch scenario dat je het gevestigde SEAT laat doodbloeden en Cupra vervolgens niet kan volgen en ook opgeheven wordt. En dan zit je dubbel met de gebakken peren.

Mijlpaal
Zijn we dan te cynisch? Wellicht, en dat wordt vandaag bewezen. Cupra heeft namelijk hun miljoenste auto gebouwd sinds hun stichting in 2018. Wetende dat het merk eerst wel degelijk mondjesmaat verkocht, is een gemiddelde over die periode van net geen 150.000 auto’s per jaar lang niet gek. De gebouwde auto in kwestie maakt het cirkeltje rond: het is een Formentor eHybrid, de versie met 272 pk. De Formentor was hun eerste auto en Cupra profileert zichzelf als ‘klaar voor de toekomst’ met vele geëlektrificeerde modellen, dus marketingtechnisch had het niet beter gekund. Overigens wordt de Formentor die de teller op een miljoen zette verloot onder de medewerkers van het merk als dank voor de inzet die leidde tot deze snelle groei.

Oftewel: we hoeven ons zo te zien geen zorgen te maken over Cupra. Het vooruitzicht is namelijk positief: tegelijkertijd met de Volkswagen ID. Polo komt de Cupra Raval uit als zustermodel, een goedkope EV. Sterker nog: de SEAT/Cupra-fabriek in Martorell is helemaal klaar voor het massaal bouwen van elektrische auto’s en zal dus ook die elektrische Polo voor zijn rekening nemen. Een marketingtechnisch vreemd merk zo snel succesvol krijgen: we vinden het toch best indrukwekkend.





Blijft inderdaad een rare zet. Los van dat ze best leuk smoelen, is dat logo toch wel het meest infantiele van alles. Zo’n type tattoo zette je dronken in de 00’s en begon je na een maand al weer in schaamte te bedekken…
Hahahah
In mijn ogen is en blijft dit hele merk een cynische marketing-exercitie. Spiegeltjes en kraaltjes in de vorm van een opvallend embleem en soms wat meer en soms wat minder geslaagde bruin/bronzen accenten, maar op de keper beschouwd is het niet veel bijzonders. Maar goed, daar is niets op tegen, als Volkswagen daarmee in een jaartje of zeven een miljoen (tevreden?) klanten heeft weten te strikken doet het alvast iets goed wat FCA/Stellantis met bijvoorbeeld Alfa Romeo met auto’s als de Giulietta en MiTo (ook vooral spiegeltjes en kraaltjes) niet gelukt is.
Seat is het oldsmobile van VAG, GM had dat merk ook decennia lang zonder dat iemand wist wat voor nut het had. Betere Chevrolets, maar zonder de luxe van Buick en niet zo sportief als pontiac wat dat ook dat mag betekenen. Bij de eerst volgende auto crisis trekken ze er de stekker uit. Nuja bij stellantis is het erger daar zijn 60% van de merken oldsmobiles.
Formentor keer als huurauto meegekregen, maar vond er echt niks sportiefs aan.. Lompe bak.
De nieuwe modellen smoelen wel lekker, maar zijn wat mij betreft vooral passend bij twintigers/begin dertig, daarna wordt het wat te infantiel, zeker met dat gekke logo..
Het zouden er denk ik meer zijn als de logo’s normaler waren en die smerige koperen accenten achterwege waren gelaten. Daardoor is het merk van mijn lijstje als mogelijke opvolger af, terwijl de package een perfecte deal is.
en de SEAT verkopen in diezelfde periode? Zou wel leuk zijn om die kannibalisatie-theorie te staven.
Ik zie hier nog zelden een SEAT maar in landen als Spanje ligt dat misschien wel anders?
Jammer dat ze het heerlijke design van de Leon 1M nooit goed hebben kunnen voortzetten, gemiste kans. Maar ja dat was dan ook wel het enige design van SEAT dat in die tijd echt klopte. De rest had maar vreemde verhoudingen.
Iedereen allemaal moeilijk doen over dat logo.. Kan er er ook gewoon vanaf..
5 hoofdletters en de merknaam is correct.
Cupra Born niets nieuws te bieden t.o.v. ID3? Vergelijk het interieur maar eens…
In eerste instantie was ik cynisch. Een Leon Cupra, een Cupra Leon. Wat had dat allemaal voor nut.
Maar sinds ze eigen modellen gaan maken. Petje af.
In tegenstelling tot DS bij Citroën, Xedos bij Mazda, Infiniti bij Nissan is dit wel een succes. Net als Lexus bij Toyota: bestaansrecht.
Je merk ‘Cup Racing’ noemen en vervolgens trommelremmen monteren. Ik heb een Born als leaseauto, maar man want remt dat ding beroerd. En 231 pk? Mwah. Stuurt wel redelijk goed.
Trommels achter is prima. Die worden nauwelijks belast.
Het is bijzonder knap. Van budgetmerk Seat (dat alleen dankzij het Ateca succes nog bestond) een succesvol merk maken met een eigen gezicht, flink hogere prijzen en betere marges. Scherp gelijnde SUV’s met koperen accenten en trace festival logo’s op jongeren richten zodat de 50+ers die het geld hebben om ze te kopen ze ook willen kopen omdat de zich dan jong voelen, geniale marketing!
Kan als voormalige circuitrijder en bezitter van een Cupra Leon Sportstourer (PHEV) alleen maar zeggen dat ik het een hele fijne en behoorlijk sportieve auto vindt. Smaken over logo en kleurgebruik verschillen, ik vindt het in ieder geval wel mooi (en nee, heb zelf geen tattoos). Omdat demping (DCC), motorrespons, DSG bak en stuurgevoel allemaal apart in te stellen zijn (tussen Comfort en hardcore Cuprastand) is er voor elke situatie een fijne rij-instelling te kiezen (die met een knop op het stuur kunt selecteren). Dus ik begrijp het succes wel, en ja, marketing zal ook wel helpen, elk merk heeft wel een verhaal te vertellen waar je wel of niet voor valt.
Nice! 👍🏼