• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel en NL prijs: 462 pk Tesla Model 3 Performance

Auteur: Loek, gepost 23 april 2024 om 19:18 – 35 Reacties

Pardoes op je beeldscherm: de nieuwe Tesla Model 3 Performance, nu te bestellen.

Gaat een standaard Tesla Model 3 je niet snel genoeg? Dan is er goed nieuws: het nieuwe topmodel van de Tesla Model 3 genaamd Performance is hier. Die zat er natuurlijk al een tijdje aan te komen en de specs lagen ook al op straat, maar nu is bevestiging vanuit Tesla zelf.

Tesla Model 3 Performance

Om maar gelijk even met de deur in huis te vallen: Tesla doet niet echt aan persberichten, alleen aankondigingen op X waarna je de auto direct kan bestellen en configureren. Sneller dan je X Æ A-12 kan zeggen, net als de Model 3 Performance zelf. De specs en prijzen zijn officieel, dus we nemen je mee.

Cijfers

Wel spreken de Nederlandse configurator en de Amerikaanse aankondiging op de website elkaar een beetje tegen. De versie die je nu kan configureren heeft volgens de configurator 462 pk, een sprinttijd van 0-100 in 3,1 seconden en een topsnelheid van 262 km/u. De Amerikaanse website heeft het over 510 bhp (517 pk) en 2,9 seconden naar de 100. Wat blijkt: er zijn twee versies, eentje gebouwd in China en eentje in de VS. De specs verschillen tussen deze twee regio’s en Nederland (of Europa) heeft besloten dat wij de Chinese versie krijgen. Wij moeten het dus doen met 462 pk en 3,1 seconden naar de 100. Nog steeds flink, dus het zal goedkomen.

Onderstel

Los van dat even wat algemene zaken: hij heet dus Performance, en niet Plaid zoals de Model S. Wel krijg je net als bij de Plaid een badge achterop die de warp speed representeert. Dit keert ook nog eens terug in de stoelen, wat trouwens steviger gebolsterde sportstoelen zijn.

Er is ook een nieuwe Track Mode, V3 welteverstaan. Hét hulpmiddel voor je Performance op het circuit. Tesla heeft het onderstel zo aangepast dat je middels allemaal grafiekjes je performance-data goed kan uitlezen, en ook gedeeltelijk zelf kan spelen met de balans in Track Mode. Op het gebied van hardware is het ook verbeterd: zaken als sportievere dempers en stabilisatorstangen en enorme sportremmen zijn bedoeld om het zaakje onder controle te houden.

Bereik

Bij de Performance-versie eigenlijk irrelevant, maar toch willen we hem even benoemen: de Tesla Model 3 Performance heeft 528 km rijbereik volgens de WLTP-cyclus. Daarmee kom je 15 kilometer verder dan de standaard RWD, maar een heuse 101 kilometer minder ver dan de Long Range AWD. Dezelfde balans als bij de meeste modellen van Tesla: de Performance-modellen zijn minder gericht op rijbereik en vice versa.

Uiterlijk

Om de vorige Tesla Model 3 Performance te onderscheiden van de ‘slome’ versies, moest je goed zoeken. Ergens wel leuk, dan is het spelletje ‘leaserijdert of kruisraket’ bij een stoplichtsprint voor je opponent veel spannender. Bij de nieuwe Tesla Model 3 Performance niet. Het is vrij snel duidelijk dat dit de sportversie is. Voor is de lip opnieuw getekend en zijn een soort kieuwen aangebracht aan de zijden van de bumper. Achter valt de enorme lipspoiler op en is de diffusor ook anders dan de niet-Performance. Ook de velgen zijn uniek voor de Performance en ook de enige keuze.

Prijs

En de prijs van al dat moois? 56.990 euro. Dat klinkt als weinig voor de performance van de Tesla Model 3 Performance, maar de normale Model 3 wordt natuurlijk ook steeds goedkoper. Uiteraard even alle cijfertjes op een rij per versie:

Model 3 RWDModel 3 LR AWDModel 3 Performance
Vermogen283 pk498 pk462 pk
Sprinttijd6,1 seconden4,4 seconden3,1 seconden
Actieradius513 km629 km528 km
Prijs41.990 euro49.990 euro56.990 euro

Je kan de Tesla Model 3 Performance nu bestellen, dan is ‘ie er naar verwachting zo rond juni 2024.

Ook interessant!

  • Model 3 Performance
    Tesla Model 3 Performance: nu nog sterker!
  • Tesla Model 3 Plaid - spyshots
  • Video: Tesla Model 3 zit vast in cement
  • nieuwe goedkopere uitvoeringen Tesla
    Nieuwe goedkopere uitvoeringen Tesla Model S en Model X
  • Prijs nieuwe Tesla Model 3 duikt onder de 40.000 euro!
    Prijs nieuwe Tesla Model 3 duikt onder de 40.000 euro!
  • gefacelifte Tesla Model 3
    BREEK: dit is de nieuwe gefacelifte Tesla Model 3

Nieuwste artikelen

  • China wil stoplichtsprintjes schrappen met halve maatregel
  • Pas op: waterstofbestelbussen van Stellantis zijn brandgevaarlijk!
  • Oranje-international showt zijn ultieme voetballersauto
  • Over twee jaar zien Peugeots er zo uit: vleugeldeuren en steer-by-wire
FacebookTweetPinLinkedIn

model-3, performance, Tesla

Vorig bericht: « Gespot – De nieuwe BMW van de politie is gearriveerd
Volgend bericht: Nieuwe Audi Q8 is een veel goedkopere SQ8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. JelmerS zegt

    23 april 2024 om 19:32

    serieus wat specialer geworden dan de eerste, maar nog geen reden om de huidige erop in te ruilen.

    Login om te reageren
  2. sanderkomnogeensergens zegt

    23 april 2024 om 19:56

    Mijn buurman heeft hem al en de buurman daarnaast en de buurman aan de andere kant. En de overburen, mijn broer, tante en zwarte piet. Pfff allemans auto.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      24 april 2024 om 09:48

      De Opel Kadett van 2024.

      Login om te reageren
    • tommycooker zegt

      24 april 2024 om 10:57

      Mijn buurman heeft geen Tesla, overburen ook niet, schuin tegenover ook niet. Broers, ooms en tantes ook niet. Rijden allemaal BMW ix3, XC40, PHEV’s van allerlei merken en benzine hybrides. Worden er nog wel Tesla’s verkocht?

      Login om te reageren
      • Trojan zegt

        24 april 2024 om 11:18

        Goed verhaal, want waarom zou je naar verkoopcijfers kijken toch?

        Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    23 april 2024 om 19:58

    dus de “gewone” is nu met aftrek subsidie onder de 40k, krijg je een best wel ruime sedan met zeker 400km range en in 6 seconden naar de 100. Ik kan geen concurrenten bedenken die ook maar in de buurt van de model 3 komen

    Login om te reageren
  4. christian85 zegt

    23 april 2024 om 19:59

    Half jaartje wachten en het scheelt je weer vijf ruggen op een nieuwe

    Login om te reageren
  5. burgy73 zegt

    23 april 2024 om 20:00

    Het is 510 pk en een 0-60 tijd van 2,9 volgens Tesla. Dat is bij Tesla meestal met 1 foot roll out dus om op 0-100 km/h te komen moet je er 0,3 a 0,4 sec bij optellen.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      24 april 2024 om 08:25

      Dat je met 19pk extra 1.5 seconden van de 0-100 tijd afhaalt klinkt inderdaad niet heel logisch

      Login om te reageren
  6. banderas zegt

    23 april 2024 om 20:10

    Ziet er gewoon goed uit (tig keer beter dan de vorige) en rijdt ook nog eens goed. En prijs best priem.

    Login om te reageren
  7. camber24 zegt

    23 april 2024 om 20:15

    Kan het maar moeilijk volgen. 19pk extra tov de LR, en toch 1,5 seconden sneller naar de honderd. Vaag. Anyway. Weinig verrassende specs. Twee, drie jaar geleden had BMW al de i4 M50. Nog steeds in zowat alle opzichten de veel betere auto (behalve qua aanschafprijs dan).

    Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      23 april 2024 om 20:38

      4 jaar geleden had de de Porsche taycan turbo S al betere prestaties dan de i4 M50. In alle opzichten de betere auto (behalve de aanschafprijs dan). Beetje onzinnige vergelijking. En puur gebaseerd op vermogen en acceleratie of wat bedoel je eigenlijk met weinig verassende specs? Beoordeel de auto gewoon zoals die is. Ik vind het in ieder geval (zeker voor een EV) een hele gave auto. De punten die ik echt slecht vind aan de oude model 3 zijn precies verbeterd. Geen rammel interieur en mooie sportstoelen en een veeeeel verfijnder onderstelsel. Ohja en super stil van binnen. Als ik in de markt was voor een snelle EV had ik het wel geweten.

      Login om te reageren
    • tortuga zegt

      23 april 2024 om 20:43

      Motoren afgesteld op performance ipv efficiëntie.

      Login om te reageren
      • gdjnl zegt

        24 april 2024 om 00:00

        Zou mooi zijn als je de extra motoren ook kan uitschakelen/loskoppelen en dan wel de 600km haalt in eco zoals de LR

        Login om te reageren
        • j05b zegt

          25 april 2024 om 17:48

          Dat kan met de tools van enhanced performance.

          Dan maak je er gewoon een rwd van en kan je volop driften als je zou willen.

          Login om te reageren
    • Trojan zegt

      23 april 2024 om 22:29

      Als aanschafprijs zogenaamd niet telt: een Taycan is een nog betere auto. Overigens is de i4 M50 ook op gebied van gewicht en efficiency “mwah” omdat het een ge-elektrificeerde ICE is. Hij wint eigenlijk alleen maar op luxe/interieur (maarja, dat mag ook wel voor die prijs). Vanaf de ‘Neue Klasse’ wordt BMW sinds de i3 eindelijk weer eens interessant op EV-gebied.

      Login om te reageren
  8. banderas zegt

    23 april 2024 om 20:18

    https://www.youtube.com/watch?v=52O3cYsyZMo

    Login om te reageren
  9. bmw335d zegt

    23 april 2024 om 20:21

    En dan nu de prijs: €56.990! Of volgende week €52.990 of over een maand €49.990….bij Tesla weet je ‘t maar nooit. Zuur alleen wanneer je ‘m besteld en hij in de levertijd goedkoper wordt en je geen centen terug krijgt van ome Musk.

    Login om te reageren
    • Foramen zegt

      23 april 2024 om 22:11

      Dan annuleer je ‘m, kost het je je 500 euro deposit en bestel je opnieuw.

      Login om te reageren
    • j05b zegt

      25 april 2024 om 17:50

      Vorige keer bestelde ik een Tesla en tijdens het wachten zakte de prijs. De aanschafprijs was gewoon aangepast zonder dat ik er om moest vragen.

      Login om te reageren
  10. jessepinkman zegt

    23 april 2024 om 20:23

    Ik heb eigenlijk totaal niks met Tesla, maar deze performance maakt om een of andere reden wel hebberig.. ben niet in de markt voor een nieuwe auto, anders zou ik ‘m overwegen. Al zou het dan uiteindelijk waarschijnlijk toch een i4 m50 worden.

    Login om te reageren
    • minimoke1984 zegt

      23 april 2024 om 21:20

      Die I4m50 is inderdaad de concurrent van van de model 3 perf. Alleen.. 50% duurder, range hetzelfde maar accu +10kwh groter. Dus efficiency 10-20% minder.. maar ja keuzes. Denk wel als je de BMW aankleed dat je op bijna 100k gaat uitkomen en bij tesla als je alle opties neemt op 60-65k zit.. Daarnaast is de BMW 0-100 3.9 VS 2.9 voor de Tesla en de Top begrenst op 225 VS 262. Wel benieuwd naar “ring” tijd van beide autos

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        23 april 2024 om 21:35

        De i4 m50 is echt wel zwaar en zou ook zo aanvoelen. Om dezelfde reden kunnen veel reviewers de iets lichtere 40 beter pruimen. Maar die is natuurlijk helemaal geen vergelijk.

        Login om te reageren
      • alpina007 zegt

        24 april 2024 om 09:15

        €96k met alles opties en 3,5 0-100 (met dragy en versleten cup 2 banden)

        Login om te reageren
      • b00st zegt

        24 april 2024 om 09:26

        Kleurtje kost je 1300 of 2000 EUR. Geen andere opties buiten EAP of FSD, maar kan je evengoed later toevoegen. Een blauwe komt op 58k, incl afleverkosten in BE. Mooie prijs voor +500pk!

        Login om te reageren
  11. 007 zegt

    23 april 2024 om 21:26

    Amerikaanse stroom heeft een hoger octaangetal, vandaar het hogere vermogen aldaar.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      23 april 2024 om 21:42

      Nerdreactie:

      Hoger octaangehalte zorgt niet voor meer vermogen. Octaangehalte zegt iets over de zelfontbranding van brandstof onder druk. Hoe hoger dat getal hoe meer druk de brandstof kan hebben voordat deze uit zichzelf ontbrandt (wat je niet wil in een motor).

      Door een hoger octaangehalte kun je met een hogere compressie rijden (dus meer druk) en die hogere compressie zorgt, bij juiste afstelling van je lucht/brandstof ratio, wél voor meer vermogen.

      Maar verder leuk grapje hoor.

      Login om te reageren
      • 007 zegt

        24 april 2024 om 10:28

        Jij maakt mijn grapje nog leuker: het is octaanGETAL.

        Login om te reageren
  12. Elja zegt

    23 april 2024 om 23:29

    Ziet er goed uit, Besteld.
    Mooie vervanger van mijn 5 jaar oude Model 3 Long Range. :)

    Login om te reageren
  13. Visje66 zegt

    24 april 2024 om 07:32

    Ik ben benieuwd welke versie er nou naar NL komt want Tesla Nederland zegt de 460pk versie, niet de 510pk.

    De 510pk heeft een andere batterij aan boord als de 460pk variant. (Amerika vs China)

    Had meer gehoopt van deze nieuwe Performance. Geruchten waren 600+ maar die 460pk zou toch wel wat tegenvallen.

    Login om te reageren
  14. mc96 zegt

    24 april 2024 om 07:43

    Het design van de Model 3 spreekt me nog steeds niet aan. Maar ik vind deze subtiele aanpassingen tov de normale Model 3 wel erg geslaagd. Ook knap hoe ze het model met kleine aanpassingen “fris” houden. Acceleratiecijfers zijn ongelofelijk. Maar ik merk bij me zelf dat dat uiteindelijk niet zo belangrijk is als het rijgevoel dat een auto je geeft. Ben zelf inmiddels van een iX3 terug gegaan naar een langzamere 420i. Alhoewel dat ook geen overdreven lichte auto is, stuurt het zo veel lichtvoetiger.

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    24 april 2024 om 08:54

    Het exterieur is fraai in deze kleur en met de betere stace en dikkere bumpers. Chromen lijsten en zilveren wielen zouden hem afmaken. Het interieur is beter dan de 2019 modellen, maar nog geen Europees premium niveau natuurlijk. Voor wat het kost heb je een bizar capabele auto. Nu nog een station.

    Login om te reageren
  16. Batterijlikker zegt

    24 april 2024 om 11:14

    Raar maar waar. Een EV is om relaxt mee te cruisen, niet om mee te racen. Dan is een ICE veel leuker, ook al komt die qua specs niet in de buurt.

    Mooi pakket, deze Performance, maar uiteindelijk sluit je gewoon met 100 aan op de A2 achter een rijtje witte instapmodellen.

    Login om te reageren
  17. civicfk3 zegt

    24 april 2024 om 13:16

    Geen zwarte hemel, geen sper diff, geen speciaal stuur met rij-modi knopjes, geen bredere heupen/wielkasten zoals de concurrenten dat wel hebben. Jammer, maar het ruige randje mist. Zet hem naast een gewone Model 3 en van de zijkant zie je geen verschil.

    Login om te reageren
  18. Mocha Joe zegt

    24 april 2024 om 14:06

    Het blijft gaaf dat je voor zo weinig geld zo’n snelle en goed sturende auto kunt kopen. De meerwaarde van een BMW M3 die haast het dubbele kost is m.i. echt beperkt. Een BMW M3 die trouwens net zoveel weegt als deze Tesla.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North