• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dähler 128tii is stiekem leuker dan de M135i

Auteur: willeme, gepost 14 april 2021 om 12:02 – 13 Reacties

Dähler 128tii

De Dähler 128tii is misschien niet de ultieme BMW, maar het lijkt een geweldige Hot Hatch te zijn.

Het is eigenlijk de auto waarvan je niet mag ‘houden’ in zijn gaafste vorm: de BMW 128ti. Nu kunnen we op twee manieren kijken. Is het net zo leuk als een zes-in-lijn met achterwielaandrijving? Of is de auto in zijn soort heel erg goed? Er zijn zat voorwielaandrijvers die beter rijden dan een auto met achterwielaandrijving.

De BMW 128ti is in feite een soort kalere M135i met voorwielaandrijving. Waar de M135i een Golf R-concurrent is, is de 128ti een tegenhanger van de Golf GTI. En zoals de historie vaker heeft bewezen, is zo’n GTI vaak leuker om te rijden dan een R. Volgens de rijtest met de BMW 128ti oordeelde @Wouter dat het met de fun van de auto wel goed zit.

Dähler 128tii

Dähler 128tii

Mocht je de 128ti nét even iets te timide vinden en de M135i xDrvie net iets te veel, is er een mooie tussenoplossing van Dähler. Het resultaat is een bijzonder smakelijk bommetje. De Dähler 128tii (jazeker, ze hebben er een historisch verantwoord i’tje toegevoegd) is sneller, ziet er dikker uit en gaat beter door een bocht.

  • Dähler 128tii
  • Dähler 128tii

Motor Dähler 128tii

Laten we beginnen met de motor. Het is bekend dat de 128ti een iets terug-getunede M135i motor heeft (in plaats van een gekieteld 120i-blok.). Daardoor heeft de Dähler 128tii geen 265 pk en 350 Nm, maar 313 pk en zelfs 500 Nm. Ter referentie, de M135i xDrive heeft 306 pk en 450 Nm. Volgens Dähler was meer mogelijk, maar hebben ze het even rustig aan gedaan, vanwege de betrouwbaarheid en om al het vermogen en koppel goed op de weg te krijgen. Standaard heeft de 128tii een mechanisch sperdifferentieel.

Dähler 128tii

Schroefset

Wel hebben ze ervoor gekozen om de Dähler 128tii iets lekkerder te klinken. Dankzij een dikke (114 millimeter) dubbele pijp moet er net even wat meer auditief spektakel zijn. Het ziet er ook wat toffer uit. Voor een betere wegligging heeft de aangepaste Einser een nieuwe schroefset, die in hoogte instelbaar is. Ook de demping en rebound kun je aanpassen.

Dähler 128tii

Spoilers Dähler 128tii

Mocht je een schroefset overkill vinden, een setje verlagingsveren (die afgestemd zijn op de adaptieve standaard-dempers van BMW) zijn ook beschikbaar bij Dähler. Qua wielen zijn er ultralichte gesmede 20-inch wielen. Standaard worden deze wielen voorzien van Michelin Pilot Sport 4S-banden. De verdere visuele aanpassingen zijn een nieuwe diffuser, achterspoiler, voorspoiler, sideskirts en een striping.

  • Dähler 128tii
  • Dähler 128tii
  • Dähler 128tii
  • Dähler 128tii

Prijzen zijn nog niet bekend.

Ook interessant!

  • BMW 128ti rijtest video: de betere Golf GTI?
  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • BMW iX xDrive40 rijtest video
    BMW iX xDrive40 rijtest video
  • BMW update M135i xDrive, moet nu nog beter rijden
    BMW update M135i xDrive, moet nu nog beter rijden

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, 128ti, BMW, dahler, tuning

Vorig bericht: « Man parkeert Maserati op wel heel bijzondere plek
Volgend bericht: Apple auto toch weer een stapje dichterbij »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    14 april 2021 om 12:41

    Het zal wel vrij duur zijn allemaal, maar het is gewoon een petjes auto

    Login om te reageren
    • 156sw zegt

      14 april 2021 om 12:49

      @lekkerlinksrijden: eigenlijk gewoon wel idd

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      14 april 2021 om 13:08

      De truc is rondrijden met een youngtimer-petjesauto. Die worden wel weer gewaardeerd.

      Behalve een Golf V dan. Blegh.

      Login om te reageren
    • dare2think zegt

      14 april 2021 om 13:13

      Precies. En ik vraag me af waarom de vorige nooit een petjesbak werd. Nu er geen USP’s meer zijn, moet BMW het verkopen met een meer agressieve styling. ‘Trying too hard’ is hoe de Britten dat noemen.

      Login om te reageren
  2. neymar zegt

    14 april 2021 om 12:47

    Prachtige auto!

    Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    14 april 2021 om 12:51

    Ik vind ‘m dik, maar er rijden gewoon teveel drugsdealertjes rond in een auto met zo’n uitstraling. Gaat ‘m niet worden.

    Login om te reageren
  4. MarcoM zegt

    14 april 2021 om 13:37

    Die achterspoiler… zo jaren 80. Echt zo eentje van “die hadden we nog liggen van de Suzuki Swift”.

    Login om te reageren
  5. bizzarrini zegt

    14 april 2021 om 13:38

    Maar nog steeds een varkens bek..

    Login om te reageren
  6. mikem3 zegt

    14 april 2021 om 13:44

    Leuk, maar blijf je na de aanpassingen onder de prijs van de M135i?
    Anders kun je beter die pakken en kietelen (zodra er weer geld is) 🤔

    Login om te reageren
  7. ouwedibbes83 zegt

    15 april 2021 om 00:09

    20” onder een 1-serie schroeven is een flinke maat velg, jammer dat het niet zo breed oogt. Vooral van achteren, waar die idd geen aandrijving heeft, vind ik t niet zo overtuigend.

    Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    15 april 2021 om 07:16

    Voor dat geld krijg je meteen blaren op je netvlies, ook mooi

    Login om te reageren
  9. allesmetturbo zegt

    17 april 2021 om 08:08

    Welk merk schroefset?

    De hele auto schreeuwt meer TA technix tuning dan bijv Öhlins..

    Ziet er een beetje pauper uit allemaal

    Login om te reageren
  10. motherlover zegt

    21 april 2021 om 12:18

    Het maakt niet uit in welke uitvoering of wat tuning he uitvoert op de nieuwe 1 serie. Het blijft een lomp, te druk en vooral lelijk design in mijn ogen. De neus oogt disproportioneel groot en ‘zwaar’ en vanaf de B-stijl lijkt het wel een MPV.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North