Volkswagen Polo GTI R5 is lekkere dikkerd

Auteur: , 22 Reacties

Het is zover: de Polo der Polo's is onthuld.

We kondigden hem een paar weken terug al aan: de nieuwe Volkswagen Polo GTI R5, een Polo voor klanten van Volkswagen die graag een moppie mogen rallyrijden. De nieuwe Polo R5 is nu definitief onthuld.

De nieuwe R5 door Volkswagen Motorsport (dat ook de Golf GTI TCR levert) is uiteraard gebaseerd op de nieuwste generatie Volkswagen Polo. Gisteravond werd de auto op Mallorca onthuld. De R5 krijgt uiteraard een agressief voorkomen, maar belangrijker zijn natuurlijk de specs. De nieuwe rally-Polo krijgt een 1.6 liter viercilinder turbo die beschikt over 272 pk, 400 Nm koppel en een vijf versnellingen tellende sequentiële versnellingsbak met korte bakverhoudingen. Permanente vierwielaandrijving moet ervoor zorgen dat die power altijd zo efficiënt mogelijk het wegdek, zandpad of besneeuwde ijsmeer bereikt. Of elke andere denkbare ondergrond waarop klanten deze Polo R5 gaan rijden. De nieuwe R5 weegt 1320 kilogram en zou in 4,1 seconden de honderd moeten kunnen bereiken.

De vijfdeurs hatchback wordt uiteraard flink verstevigd met een rolkooi en andere veiligheidscomponenten. De komende maanden wordt de auto uitontwikkeld zodat hij in de zomer van 2018 gehomologeerd kan worden en direct daarop volgend aan de eerste klanten geleverd kan worden.



22 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Bruut ding zeg, nu nog een straatversie ervan maken :)
@autoriteit: er zit een kenteken op…
@rutger97: zoals op iedere rally auto ;-)
Hm, rare naam eigenlijk; Pooolooo…
@Gulli: Is dat een speciaal model met extra bekerhouders voor de cooolaaa?
@karhengst: Jij komt uit Tweeentee
wat nu de toegevoegde waarde van de normale straatversie op dergelijke foto´s is, is mij een raadsel
@breentjuh: Op die manier kunnen mensen zien dat de rallyauto vrij weinig te maken heeft met het straatmodel.
Er zit een kenteken op, is dat een hint?
@dutchdriftking: Rally auto’s moeten een kenteken hebben aangezien ze tussen de stages door op de openbare weg moeten rijden.
@skinnybmw: theoretisch kan je dus een RDW keuring krijgen? Gaaf!
@dutchdriftking: Niet eens theoretisch. De rallyauto van een vriend van me moet gewoon geldige APK en alles hebben, inclusief geluidsmetingen voor de uitlaat. En de regels van de competitie waar ze in rijden zijn natuurlijk nog veel strenger dan de eisen voor normale straatauto’s dus reken maar dat rallyauto’s gewoon de weg op mogen :)
Wel een gave klasse dat R5. Veel en leuke merken.
@bullzeyersn: Ah, dát is het dus: een klasse.

Ik dacht eventjes: zijn ze nou helemaal gek geworden: een dikke 5 cilinder uit bijvoorbeeld de Audi RS3/TT RS

Maar helaas, een 1.6 4 cilinder.. ook al heeft ie wel tweehonderdbelachelijkveel peekaa’s..
@postzegel: Kijk even wat de WRC reglementen zijn
@postzegel: Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom het een 1.6 betreft en niet de 2.0 uit de normale GTI. Is dit puur gewichtsbesparing?
@simonferrari: zie hierboven.. ;)
Cute uitlaatje.
Toch had de vorige de WRC een 2 liter uit de Golf R dus met chipje direct 310pk nog wat lekkerder.
@thomasthomas: Wat heeft dat met de R5 te maken dan?
@CasperH: “De polo der polo’s” komt er geen RX (rallycross) versie van deze dan?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).